Denník N

Diaľnicu pri Bratislave prikážeme stavať ako štvopruhovú, sľubujú diaľničiari pred protestom aktivistov

Na celý projekt rozšírenia D1 po Senec zatiaľ nie sú vyčlenené peniaze.

Diaľničiari rozbehnú pozastavenú stavbu križovatky medzi Bernolákovom a Chorvátskym Grobom zvanú Triblavina. Potvrdzujú tým plány rozširovať D1 tak, aby mala od Bratislavy na Senec štyri pruhy v oboch smeroch. Križovatka Triblavina je určujúca pre budúce tvary a kapacitu diaľnice.

„Zhotoviteľ dostane pokyn na riešenie tak, ako bolo spomínané,“ povedal investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ladislav Dudáš. Pokyn pošlú tento alebo budúci týždeň.

Stavbu križovatky stopli po tom, ako projekt rozšírenia D1 prekreslili. Pôvodne mala mať tri plnohodnotné pruhy s priľahlými cestami na pohodlné napájanie na diaľnicu pre šoférov z priľahlého územia.

Dnešné provizórne pruhy na D1 majú byť preč do roku 2020 na úseku od Bratislavy po Triblavinu. Termín vychádza zo zmluvy na stavbu bratislavského obchvatu, keďže ten sa s projektom rozšírenia D1 pri Bratislave križuje.

Zdroj: NDS
Zdroj: NDS

Termíny na pokračovanie stavby ďalej na Senec jasné nie sú, na stavbu nie sú vyčlenené peniaze. Predbežne sa ako termín spomína rok 2022. Momentálne sa pracuje ešte na križovatke Blatné pri Senci.

Proti prekresleniu diaľnice protestuje dlhodobo Občianske združenie Triblavina. Upozorňuje, že ak sa z projektu vyškrtnú priľahlé cesty zvané kolektory, budú šoféri z okolia Bernolákovo či Grobu stáť v kolónach, pretože pripojenie na križovatku bude problematické.

Na utorok zorganizovalo združenie protestnú blokádu. „Uskutoční sa o 16.00 hodine na priechode pre chodcov pred areálom UPS (bývalé Hydinárske závody). Protest potrvá do 16.30 hodiny,“ plánuje združenie.

NKÚ: Diaľnicu prekreslili bez dopravných dát

Aktivistom dal nedávno za pravdu Najvyšší kontrolný úrad. Po kontrole v NDS zhodnotil, že diaľničiari zmenili projekt vychádzajúc z nedostatočných dát o dopravných tokoch a tiež, že stavbu prekreslili načierno.

„Zmena koncepcie rozšírenia diaľnice D1 nebola v čase kontroly (koniec roka 2016) v súlade s platným územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja,“ napísali kontrolóri.

Investičný riaditeľ Dudáš tvrdí, že sa zatiaľ so správou kontrolórov neoboznámil. Národná diaľničná vydala pokyn zapracovať pripomienky kontrolórov. Zmenu územného plánu na bratislavskej župe nemajú v pláne iniciovať. Križovatku Triblavina prekreslili podľa pokynov ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) tak, aby sa k nej v budúcnosti mohli dostavať aj kolektory.

Proti zmene projektov vyzbieralo združenie približne 6-tisíc podpisov. Kritizujú, že nové riešenie prinesie pohodlný prístup na diaľnicu pre jediný developerský projekt – Starland, ktorý stavia cyperský majiteľ firmy po oboch stranách D1.

Seneckú cestu idú rozšíriť

Štátna akciovka tvrdí, že prekreslenie prinesie úsporu. Sľubuje, že na diaľnicu privedie šoférov niekoľko križovatiek, zaviazala sa tiež rozšíriť starú seneckú cestu.

V minulosti diaľničiari argumentovali aj tým, že pôvodné riešenie by znamenalo technický problém pre spojenie bratislavského obchvatu so širšou D1. Aktuálne hovoria aj o tom, že NDS má primárne riešiť tranzit a napájanie regiónov spadá do kompetencie samosprávnych krajov či Slovenskej správy ciest.

K obchvatu plánujú priobjednať

Tento mesiac plánujú diaľničiari rozhodnúť aj o dvojkilometrovom úseku D1 od Vajnor po križovatku Triblavina. Minister dopravy Árpád Érsek avizoval, že diaľnicu by si rád objednal bez súťaže – od zhotoviteľa bratislavského obchvatu. Rozšírenie D1 sa v tomto úseku križuje so stavbou obchvatu.

Je nepravdepodobné, že by Národná diaľničná nakoniec neobjednala diaľnicu napriamo od konzorcia okolo španielskej firmy Cintra. Úvahy o objednávke bez súťaže spomenulo ministerstvo dopravy ešte v novembri.

Bratislavský obchvat zatiaľ stále nemá vykúpené pozemky na stavbu.

„Celý proces vyrovnania je dokončený na viac ako 99,5 percenta,“ povedal Dudáš.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Rozšírenie D1

Ekonomika

Teraz najčítanejšie