Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Kmotríkov národný štadión má sklz a nemá ešte súhlas Bruselu

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Bez súhlasu Európskej komisie nesmie štát zaplatiť štadión, ktorý si dal nakresliť majiteľ Slovana.

Aktualizované o 15:49 Prvou väčšou vecou, ktorú urobil nový minister školstva Peter Plavčan (SNS) po nástupe do funkcie, bol súhlas s obrou dotáciou pre bratislavský futbalový štadión. Maximálna suma vládnej investície sa nakoniec vyšplhala na 75 miliónov eur.

Národná aréna bude podľa predstáv majiteľa Slovana Ivana Kmotríka, ktorý dal arénu nakresliť svojim architektom. Dostane na ňu dotáciu a neskôr ju od neho môže štát odkúpiť celú.

Dodatky a zmluvy sa podpisovali v máji minulého roka, štadión sa už stavia, ale pomoc štátu stále nemá súhlas od Európskej komisie. Posudzuje, či investícia do národnej arény nie je nedovolenou štátnou pomocou.

„Účinnosť podpísanej zmluvnej dokumentácie je podmienená získaním pozitívneho rozhodnutia Európskej komisie týkajúceho sa posúdenia zamýšľaných transakcií z hľadiska prípustnosti štátnej pomoci,“ píše ministerstvo školstva v materiáli, ktorý predložili na stredajšie vládne rokovanie.

Debaty s Bruselom naštartovali vládni úradníci v júli minulého roku. Odvtedy si Komisia viackrát pýtala dodatočné informácie. Posledné doplnky posielali z vlády 2. marca. Odpoveď zatiaľ nemajú a nevedia, kedy by mohla prísť.

Konania Bruselu o štátnej pomoci majú lehotu 2 mesiace od doručenia podkladov, ale stáva sa, že sa natiahnu.

Napríklad investičnú pomoc pre papierne Milana Fiľa v hodnote 50 miliónov eur schválil štát hneď po voľbách a Európska komisia o nej ešte nerozhodla.

Plavčan: Termín výstavby dobehneme

Štadión sa medzitým stavia. Podľa vládnych dokumentov by mal byť hotový v prvej polovici budúceho roka, no zatiaľ má mierny sklz.

„Z dôvodu nepriaznivých klimatických podmienok v zimnom období 2016 a 2017 sa stavba infraštruktúry dostala približne do trojmesačného oneskorenia,“ píšu Plavčanovi úradníci v spolupráci s poradcami z KPMG, ktorých pre štadión objednali.

Zatiaľ sa prestavalo 9 miliónov eur, čo predstavuje 18 percent z ceny diela, píše sa v materiáli. Reč je o cene za samotnú stavbu štadióna (bez výbavy), ktorá sa odhaduje na necelých 50 miliónov eur. V materiáli vytvorenom minulý týždeň sa tiež píše, že výstavba sa má zrýchliť a termíny by sa mohli dohnať.

„Bude zmenený harmonogram, ktorý by mal reagovať na tie zmenené a tvrdšie podmienky, ktoré boli, čo sa týka počasia. Ale tento nový harmonogram zabezpečí to, aby bol (štadión) postavený načas,“ okomentoval minister Plavčan pred vládnym rokovaním výstavbu štadióna. Za zmluvný termín pre jeho dokončenie označil koniec budúceho roka.

Na Facebooku ukazuje Štadión Tehelné pole zábery z výstavby.

stadion
Foto – FB Tehelné pole

Ministrovi materiál neschválili, Fico ho chce doplniť

Vláda rokovania o Plavčanovom materiáli prerušila.

„Debata bola prerušená, lebo prebieha komunikácia s Európskou komisiou, a nebolo z toho materiálu úplne jasné, v akej je fáze. To znamená, že predseda vlády požiadal ministra školstva, aby priniesol detailnejšiu informáciu o rokovaniach s komisiou a stanovisku Európskej komisie,“ priblížil dôvody minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák. Plavčan po vládnom rokovaní odišiel za povinnosťami.

Stanovisko Európskej komisie sme zatiaľ nezískali.

Vendelín Benkóczki z kancelárie Kubicová – Benkóczki – Baláž sa nazdáva, že dodatočné otázky od komisie môžu byť aj formality, ale môže to byť aj vážnejšia záležitosť. Keby nakoniec v Bruseli slovenský projekt neschválili, dotácie by sme naň dať nemohli a tie, ktoré boli prípadne vyplatené, by sa museli vymáhať.

Stavbu zastrešuje Strabag. Podľa vládnych dohôd má pre Kmotríka štadión najprv postaviť s nenávratnou dotáciou 27,2 milióna eur. Keď ho dostavia, môže ho predať vláde a doplatí sa mu zvyšok do 75-miliónového stropu.

Dotácie by mal štát vyplácať na základe faktúr zo stavby. Ministerstva školstva sme sa pýtali, čo všetko si Brusel dodatočne pýta zdokladovať, ale aj aký je záložný plán pre prípad, že v Bruseli predstava takto dotovaného štadióna neprejde.

„Do dnešného dňa ministerstvo školstva nemá aktuálne stanovisko Európskej komisie, preto rokovanie o tomto bode bude aj súčasťou ďalšieho rokovania vlády, na ktorom doplníme informáciu o aktuálnom stave posudzovania našej žiadosti Európskej komisii. Boli jej zaslané všetky požadované podklady ako aj odpovede na dodatočné otázky. Zatiaľ žiadna ďalšia požiadavka neprišla,“ povedala hovorkyňa Ivana Skokanová.

Ivanovi Kmotríkovi sme sa nedovolali, z jeho firmy Grafobal nás s otázkami odkázali na ministerstvo školstva.

Súčasťou projektu štadióna je aj budova s bytmi či kancelárskymi priestormi a iné komerčné objekty. Na tie podľa ministerstva školstva dotácie vôbec ísť nemajú.

Stavbu novej arény formálne spustili prvého septembra. Poklopkať základný kameň prišiel spoločne s Ivanom Kmotríkom aj premiér Fico. Kmotrík už vtedy spomínal, že musia celú vec vyriešiť ešte s Európskou komisiou.

„Na základe našej dohody so Strabagom sme vyčlenili desať miliónov eur, aby sa mohlo začať pracovať a aby sme neboli odkázaní na to, že jednoducho stratíme ďalšiu zimu,“ povedal Kmotrík.

Štadión má spĺňať náročné požiadavky vysokých súťaží a bude mať 22 500 miest.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Slovensko má šancu na obrovské peniaze
  • Makro: Nálada v slovenskej ekonomike padla v máji najnižšie za 11 rokov
  • Bratislava: Mestskí poslanci schválili kúpu 49 % v dcére vodární od firmy Ivana Kmotríka
  • Firmy: SES Tlmače ohlásili prepúšťanie, ukončenie výroby je jeden z dvoch scenárov
  • Energetika: Český štát poskytne firme ČEZ pôžičku na stavbu nového bloku jadrovej elektrárne v Dukovanoch
  • Výroba: Boeing obnovil výrobu problematických lietadiel 737 Max, ktorú zastavil v januári
  • Radíme: Ako odmietnuť odklad dovolenky a kedy sa dajú získať peniaze
Zdieľať

Ako mám odmietnuť odklad dovolenky a získať peniaze? (otázky a odpovede)

Foto N - Denisa Čimová
Foto N – Denisa Čimová

Ak máte 65 a viac rokov a cestovka vám ponúka zmenu zmluvy k objednanej dovolenke, ale vy chcete radšej späť peniaze, treba dodatok písomne odmietnuť. Prinášame otázky a odpovede k novele zákona, ktorá umožňuje cestovkám vracať peniaze neskôr.

Minúta po minúte

Zdieľať

Boeing obnovil výrobu problematických lietadiel 737 Max, ktorú zastavil v januári. Správa o reštarte produkcie prišla krátko potom, ako firma oznámila v Spojených štátoch prepúšťanie takmer 7000 ľudí.

O obnovení výroby lietadiel 737 Max v americkom Rentone informuje portál Zdopravy.cz. Produkcia zatiaľ pobeží pomalým tempom vzhľadom k zavádzaniu opatrení zameraných na bezpečnosť práce a kvalitu.

Lietadlá 737 Max sú celosvetovo uzemnené od vlaňajšieho marca, keď ich prevádzku zakázali úrady po dvoch tragických nehodách v Ázii a Afrike. Boeing stále nezískal povolenie na opätovné nasadenie strojov.

Boeing oznámil, že v prvej vlne prepustí 6770 ľudí v USA z celkového počtu 160-tisíc zamestnancov. V nasledujúcich mesiacoch majú prísť o prácu ďalšie tisícky ľudí.

Zdieľať

Medziročná inflácia v Nemecku podľa metodiky EÚ sa v máji ďalej spomalila na 0,5 percenta z aprílových 0,8 percenta. Rast spotrebiteľských cien v najväčšej európskej ekonomike sa tak ešte viac vzdialil od cieľa ECB tesne pod 2 percentami.

V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom zostali harmonizované ceny podľa predbežných výsledkov bez zmeny. Analytici prognózovali pokles o 0,1 %, v medziročnom porovnaní odhadovali májovú infláciu na 0,5 %.

Podľa domácej metodiky dosiahol rast cien v máji 0,6 %, k zvoľneniu inflácie najviac prispelo zlacnenie energií o 8,5 %. Naopak, ceny potravín vzrástli o 4,5 % a služby zdraželi o 1,3 %.

Rýchly odhad inflácie vychádza z údajov od šiestich zo 16 spolkových krajín, v ktorých žije vyše polovica nemeckej populácie. Konečné údaje za máj zverejnia štatistici v polovici júna. (čtk)

Zdieľať

Ruskí boháči zarobili v období pandémie desiatky miliárd dolárov

Najmajetnejší Rusi počas pandémie koronavírusu zbohatli o 62 miliárd dolárov. V Rusku za uplynulé dva mesiace pribudli dvaja noví dolároví miliardári, celkovo ich je 104 s úhrnným majetkom 454 miliárd dolárov.

„Marcové pády cien akcií na burzách po celom svete silne postihli biznis najväčších boháčov sveta, ale za vyše dva mesiace, ktoré odvtedy uplynuli, dolároví miliardári len bohatli. Bokom nezostali ani boháči z ruského rebríčka,“ píše magazín Forbes.

Od polovice marca americký burzový index Dow Jones vzrástol o 23 percent podobne ako širší index S&P. Index moskovskej burzy stúpol o 30 percent.

Majetok piatich najbohatších Rusov sa počas tohto obdobia zväčšil o 22,6 miliardy dolárov na 109,5 miliardy dolárov.

Kto sú najbohatší Rusi (majetok v mld. USD):

1. Vladimir Potanin (26,1) – patrí mu ťažiarsky gigant Norilsk Nickel. Počas pandémie zarobil najviac, jeho majetok sa zväčšil o 6,4 miliardy dolárov,

2. Leonid Michelson (22,5) – zo spoločnosti Novatek,

3. a 4. oceliari Vladimir Lisin (21 mld.) a Alexej Mordašov (19,1),

5. Vagit Alekperov (20,8) – vlastník ropného koncernu Lukoil

Podľa Forbesu v globálnom meradle v období koronavírusu najviac zarobili miliardári, ktorých podnikanie je späté s internetom.

Uhľobarón Dmitrij Bosov, ktorý v rebríčku ruského Forbesu figuroval s majetkom odhadovaným na 1,1 miliardy dolárov na 86. priečke, začiatkom mesiaca podľa médií spáchal samovraždu. (čtk)

Zdieľať

McDonald´s dnes rozšíril službu donášky jedla McDelivery do Košíc. Po Bratislave, kde ju už ponúka deväť reštaurácií, pribudli dve reštaurácie v Košiciach. Doručenie jedla ku dverám zákazníkov zabezpečuje doručovacia služba Wolt.

Zdieľať

Smer vyzval vládu, aby prestala riešiť epidemiologickú situáciu a začala sa zaoberať ekonomikou. „Kým na jednej strane dnes minister zdravotníctva a vláda ohlasujú, že pravdepodobne sme pandémiu vírusu porazili, z čoho máme veľkú radosť, žiaľ, dnes musím skonštatovať, že Slovensku hrozí ďalšia veľmi vážna pandémia – pandémia nezamestnanosti,“ povedal Peter Pellegrini.

Od premiéra a členov vlády očakáva, že nebudú „hodiny a hodiny na tlačovkách rozprávať“ napríklad o tom, aká vzdialenosť má byť medzi stolmi, ale že sa pred kamery na dennej báze postavia premiér s ministrom hospodárstva a ministrom financií a povedia, čo mienia so slovenskou ekonomikou v najbližšej dobe robiť.

„Zatiaľ sú to len kozmetické opatrenia, ktoré určite neprinesú nejaký výrazný impulz do našej ekonomiky,“ dodal Pellegrini.

Na 13. dôchodky sa podľa neho peniaze nájsť musia. Vládu zároveň vyzýva, aby dôchodcom dala jasnú odpoveď, či peniaze dostanú, alebo nedostanú.

„Ekonomika sa tak skoro nenaštartuje,“ uviedol Peter Žiga. Tvrdí, že napríklad ministra hospodárstva Richarda Sulíka (SaS) nevidel na tlačovej konferencii posledné dva či tri týždne. Od vlády pritom očakáva presný plán vrátane toho, ako chce využiť 8 miliárd eur z európskeho fondu obnovy, ktoré má SR dostať.

„Vláda nemá plán, nevie s tým narábať,“ reaguje na situáciu bývalý minister hospodárstva. Apeluje na súčasný kabinet, aby sa venoval trom skupinám ľudí, ktorí budú nezamestnanosťou postihnuté v najvyššej miere. Prvou sú zamestnanci zo segmentu služieb, ďalej z oblasti firiem a fabrík, ktoré boli napojené na zahraničné trhy a treťou skupinou sú ľudia, ktorí sa vrátili zo zahraničia, pretože tam prišli o zamestnanie. (tasr)

Zdieľať

Bratislavskí poslanci schválili kúpu 49-percentného podielu v dcére bratislavských vodarní Infra Services. Za bolo 39, proti jeden, zdržali sa štyria. Podnikateľ Ivan Kmotrík tak už nebude mať v BVS vplyv.

Poslancom, ktorí sa zdržali, prekážalo, že nemali dostatok času na preštudovanie materiálov, a chýbalo im stanovisko dozornej rady BVS.

„Ide o historický míľnik vo veľmi dôležitej infraštruktúre. Rozpredaj majetku mesta a profit súkromníkov bez toho, aby bol braný záujem obyvateľov mesta a obcí, skončí, keď sa transakcia dokončí,“ povedal primátor Matúš Vallo a poďakoval mestským poslancom a zástupcom BVS.

Vallo hovorí, že doterajší stav v BVS a InfraServices bol výrazne nevýhodný a mesto podnikne ďalšie kroky, pokiaľ získa dôkazy o nevýhodnom hospodárení v BVS.

Kúpa podielu v InfraServices bude podmienená súhlasom dozornej rady BVS, ktorá bude rokovať 8. júna.

Zdieľať

Nissan zatvorí závod v Barcelone, o prácu príde zhruba 2800 ľudí. Redukcia kapacít je súčasťou plánu ozdravenia biznisu, ktorý počíta tiež so znížením počtu modelov. Automobilka spadla vo finančnom roku do marca do prvej straty za 11 rokov.

Nissan už dlhšie bojuje s poklesom predaja, v uplynulom finančnom roku mu klesol o 13 % na 4,8 milióna áut a zaznamenal čistú stratu 6,2 miliardy dolárov.

Firma chce byť menšia a efektívnejšia. V najbližších štyroch rokoch má v pláne znížiť výrobnú kapacitu o pätinu, skresať réžijné náklady o 2,8 miliardy dolárov, zúžiť portfólio modelov a sústreďovať sa na elektrické a športové autá.

Nissan a jeho partneri Renault a Mitsubishi predstavili nový plán, ktorý počíta s väčšou spoluprácou pri vývoji a výrobe áut, aby znížili náklady.

Nissan prehodnotil starší zámer agresívnej expanzie presadzovaný bývalým šéfom Carlosom Ghosnom. Automobilka sa snažila zvyšovať trhový podiel, osobitne v USA, čo však viedlo k nadmernej kapacite a výrazným zľavám.

Európsku produkciu Nissan sústredí do továrne v britskom Sunderlande, výrobu z Indonézie presunie do Thajska. (bbc, reuters, čtk)

Zdieľať

Ministerstvo dopravy pripravilo návrh na obnovenie charterových letov do 20 cestujúcich pre slovenských občanov. Platiť by mohlo od piatka 29. mája, konečné slovo však bude mať až ústredný krízový štáb.

Charterové lety by mohli využiť občania s prechodným alebo trvalým pobytom na území Slovenska a mohli by sa uskutočniť nad územím Slovenska, Maďarska, Poľska, ČR, Rakúska, Slovinska, Chorvátska, Nemecka alebo Švajčiarska.

Komerčné civilné lety s pasažiermi z cudziny nesmú na Slovensku pristávať od 13. marca. Ministerstvo opatrenie formálne predlžuje každých 14 dní, súčasné platí do konca dnešného dňa. (tasr, n)

Zdieľať

Obec Donovaly súhlasila s výstavbou letnej lyžiarskej haly Donovalley Resort. Stavať by sa malo začať v roku 2022. Petíciu proti hale podpísalo viac ako 22-tisíc ľudí.

Prokurátorka Okresnej prokuratúry Banská Bystrica žiadala vo februári zrušiť územný plán obce Donovaly, ktorý počítal s výstavbou haly. Zmena tohto plánu nebola v súlade s územným plánom Banskobystrického kraja. Na nesúlady s územným plánom upozorňovali aj obyvatelia obce. (tasr)

Zdieľať

Ekonomická nálada v eurozóne aj celej EÚ vykazuje prvé signály oživenia, v máji sa však zlepšila menej, než čakali analytici. Pomohol najmä optimizmus v priemysle a medzi spotrebiteľmi, nálada v službách a stavebníctve sa ešte zhoršuje.

Správu o vývoji ekonomickej nálady zverejnila Európska komisia. Index dôvery v eurozóne sa zvýšil z aprílového rekordného minima o 2,6 bodu na 67,5 bodu, v celej EÚ stúpol o 2,9 bodu na 66,7 bodu.

Z jednotlivých krajín ekonomická nálada narástla o vyše 3 body v Holandsku a Nemecku. V Španielsku stúpla o 1,6 bodu, vo Francúzsku klesla o 0,3 bodu. Na Slovensku sa podľa dát Štatistického úradu SR v máji zhoršila na 11-ročné minimum.

Podrobnejšie výsledky:

  • k zlepšeniu dôvery v priemysle pomohli najmä očakávania vyššej výroby;
  • dôvera v stavebníctve sa mierne znížila, v maloobchode zostala takmer bez zmeny;
  • v službách, ktoré sa podieľajú dvoma tretinami na HDP eurozóny, dôvera naďalej klesá, aj keď pomalšie než v apríli. V sektore je veľa aktivít pre koronavírus stále prerušených.

Výrazne sa zlepšil tiež ukazovateľ očakávania vývoja zamestnanosti. Znížil sa strach z nezamestnanosti medzi spotrebiteľmi, ktorí tiež očakávajú zvýšenie cien. (čtk, n)

Zdieľať

Parkovanie v Košiciach bude opäť spoplatnené, rozhodlo mestské zastupiteľstvo. Poslanci tak odvolali jedno z opatrení z obdobia mimoriadnej situácie, ktoré prijali v marci s cieľom zamedziť šíreniu koronavírusu. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať