Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Érsek podpísal historicky najdrahšiu časť D1. Podozrenia z kartelu ani cena ako za tunel ho nevyrušili

Doprava v Prešove. Foto – TASR
Doprava v Prešove. Foto – TASR

Problém s kolónami v Prešove nová štvorprúdovka výrazne nezmierni.

Aktualizované o 13:58. O štyri roky dostane Prešov prvú časť budúceho obchvatu mesta. Zmluvu za vyše 300 miliónov eur na stavbu 7,8-kilometrovej diaľnice na juhozápade mesta podpísal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) s konzorciom okolo firmy Eurovia.

„Tak ako som sľúbil, po splnení všetkých dôležitých podmienok začíname s výstavbou diaľničného obchvatu Prešova, ktorý výrazne pomôže mestu a zlepší život ľudí v celom okolí,“ vyhlásil Érsek.

Diaľnica vstúpi do histórie ako najdrahšia časť kľúčovej tepny D1 medzi Bratislavou a Košicami. V prepočte na kilometer má vychádzať na viac než 40 miliónov eur. Za toľko sa bežne stavajú diaľničné tunely. Na čerstvo podpísanej diaľnici tvoria približne štvrtinu. Potom sú na diaľnici mosty a dve veľké križovatky.

„Motoristi od Ružomberka po Košice budú o štyri roky cestovať plynulo po diaľnici, pôjde o úsek s dĺžkou okolo 190 kilometrov,“ dodal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

D1 Prešov, západ – juh

  • Diaľnica bude dlhá 7,8 km, z toho 2,2 km tvorí tunel Prešov.
  • Na diaľnici bude 18 mostných objektov, dve veľké križovatky.
  • Má sa začať stavať v júni, lehota výstavby je 4 roky.
  • Financovať ju chcú najmä z eurofondov.
  • Má šoférom osobných áut ušetriť 19 minút jazdy, nákladiakom 18 minút.

Minister Érsek pred podpisom sľuboval, že vyrokuje zľavu. Pôvodná zmluva z tendra je 356 miliónov eur. Minister avizoval zľavu okolo 6 percent z ceny, taký strop odhadli znalci z Ústavu súdneho inžinierstva.

Cena má byť nižšia

Stavbári napokon sľúbili zľaviť z ceny 15,2 milióna eur. Generálny riaditeľ Eurovie Róbert Šinály povedal, že úspory pôjdu na úkor zisku konzorcia a tiež vďaka zmenám v technickom riešení. Podľa agentúry TASR garantoval, že to nebude na úkor kvality stavby.

Zmluva je podpísaná na vytendrovanú cenu 356 miliónov eur. Zľava si vraj vyžiadala špeciálny dodatok a memorandum. Zatiaľ zverejnené nie sú.

„Na základe rokovaní bol identifikovaný limit na zníženie ceny na úrovni 15,2 milióna eur počas celej lehoty výstavby. Zhotoviteľ už ponúkol okamžitú úsporu o viac ako 5 miliónov eur a zároveň sa zaviazal hľadať ďalšie úspory na naplnení cieľa, ktorý bol pevne stanovený,“ spresňuje ministerstvo dopravy.

Konkrétnejšie: Konzorcium znížilo kalkulovaný zisk o 5,22 milióna eur a zvyšných 10 miliónov sa bude hľadať počas stavby, vysvetlila Eurovia.

V súťaži o stavbu sa otvárali obálky s cenovými ponukami ešte v máji minulého roka. Celý tender sprevádzali podozrenia z kartelu – vypísalo sa niekoľko veľkých stavebných súťaží naraz, v dvoch (vrátane prešovskej) sa striedali tie isté firmy a odstupy medzi cenami a štátnym odhadom boli minimálne.

Érsek nastúpil do úradu na prelome augusta a septembra, tender napokon odmietol zopakovať.

Nová diaľnica je prvá časť riešenia pre kolónami sužovaný Prešov. Neskôr k nej majú pristavať severný obchvat mesta. Ten práve prekresľujú. Minister Érsek v tomto prípade sčasti uznal výhrady analytického tímu ministerstva financií Petra Kažimíra o tom, že riešenie je s ohľadom na jeho efekt luxusné.

Zúženie severnej diaľnice má priniesť úsporu približne 200 miliónov eur. Diaľničné riešenie pre Prešov by potom celkovo vychádzalo na necelých 700 miliónov eur.

presovvv

Na juhozápadnom obchvate odmietol minister čokoľvek zásadne meniť, pretože stavba je už vysúťažená. Čas na úvahu o novej súťaži či úspornejšom riešení pritom ministrovi dáva to, že diaľnici chýbajú dostatočné posudky o jej vplyvoch na životné prostredie. Kým nie sú hotové, stavať nemôže.

Minister Érsek očakáva, že dokumentácia bude kompletná v júni a vtedy sa aj začne stavať.

Analytik: Zbytočné predraženie znamená menej riešení

Inštitút INEKO upozorňoval na podozrivý priebeh súťaže o stavbu obchvatu a tiež na to, že cena stavby nezodpovedá jeho prínosu. Ani keď sa postaví prvá časť pokračovania obchvatu na severe, krajskému mestu sa výrazne neuľaví.

„S istotou vieme len to, že z tranzitu, ktorý cez Prešov iba prechádza, mesto vďaka obchvatu úplne obíde sotva polovica. Z ťažkých kamiónov dokonca len tretina. Aj po vynaložení vyše 500 miliónov eur na D1 a prvú etapu R4 bude polovica tranzitu ďalej prechádzať cez Prešov. Dokonca z ťažkého kamiónového tranzitu by zostali v Prešove dve tretiny,“ povedal analytik INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy za vlády Ivety Radičovej Ján Kovalčík.

Peniaze na diaľnice z eurofondov pritom končia.

„Máme viacero pripravovaných úsekov, ktoré naliehavo treba riešiť v najbližších rokoch. Každá jedna stavba, ktorú riešime zbytočne predražene, nám ukrajuje zo zdrojov, ktoré budú k dispozícii na ďalšie riešenia. Drahé projekty znamenajú, že vláda vyrieši menej dopravných problémov a viac potrebných úsekov zostane len na papieri, v rovine opakovaných a neustále posúvaných sľubov,“ povedal pred viac než mesiacom Kovalčík.

U Kažimíra vidia podobne účinné, ale lacnejšie riešenia

Podobne to vidia analytici z útvaru Hodnota za peniaze.

„Navrhované riešenie neprináša najvyššiu hodnotu za peniaze,“ zhodnotilo ministerstvo financií v liste, ktorým odpovedalo na otázky prezidenta Andreja Kisku o navrhovaných dopravných riešeniach v okolí Prešova. Analytický útvar hodnotí, že aj keď sa obria diaľnica dostavia, juhozápadný obchvat Prešova bude druhou najmenej vyťaženou časťou D1.

„Podľa projekcie dopravy bude úsek D1 Prešov západ – Prešov juh aj po vybudovaní severného obchvatu R4 druhým najmenej vyťaženým úsekom na D1. Dôvodom je nízky podiel tranzitnej dopravy v Prešove,“ píšu analytici.

V správe analytici píšu, že keď bude hotová juhozápadná aj severná stavba, Prešovu sa uľaví o 17 percent. Keby sa diaľnice prekreslili na lacnejšiu, ale podobne efektívnu verziu, a pristavila sa štvorprúdová cesta v meste najviac za 150 miliónov eur, doprava v Prešove by sa odľahčila o 31 percent. V liste prezidentovi sa píše o rôznych možnostiach, úspory sa pohybujú aj pri úrovni 300 miliónov eur.

V lete sa doprava odľahčí

Upozorňujú aj na to, že prešovská diaľnica má mať betónový povrch. Ten sa odporúča na významne zaťažovaných úsekoch, pretože je odolnejší, ale aj výrazne drahší než asfalt. Šéf zväzu stavbárov Pavol Kováčik odhaduje, že samotný betónový povrch je oproti asfaltovému drahší aj o 60 percent, opravuje sa však menej často.

„Ja s tým nesúhlasím,“ okomentoval betónovú diaľnicu minister Érsek ešte vo februári. Škrtnutý betón v dohode o zľave zjavne nie je.

Približne vtedy, alebo krátko na to, ako sa začne stavať juhozápadný obchvat Prešova, by sa mala doprava v meste citeľne odľahčiť. V lete má Doprastav odovzdávať šoférom takzvaný vnútromestský obchvat, ktorého stavba sa už roky naťahuje. Kopíruje juhozápadný obchvat, ktorý bude približne o kilometer ďalej od Prešova.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Ekonóm o vplyve koronavírusu: Potrebujeme vedieť, kedy bude epidémia vrcholiť a ako veľmi sa rozšíri

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP

Ekonóm Ľubomír Koršňák hovorí, že vplyv koronavírusu na čínsku ekonomiku bude v prvom a druhom kvartáli pomerne významný. „Tým, že sa v Číne prestalo na nejaký čas vyrábať, narušili sa subdodávateľské reťazce, keď časť čínskej produkcie smeruje do iných častí sveta.“

Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: Zlá správa o Slovensku, ktoré nevyužilo dobré časy

Robert Fico a Peter Pellegrini. Ilustračné foto - TASR
Robert Fico a Peter Pellegrini. Ilustračné foto – TASR

Týždeň v európskej ekonomike:

  • Európska komisia zverejnila Správu o Slovensku 2020, dopadli sme približne na štvorku.
  • EÚ už postihujú hospodárske dôsledky koronavírusu, najviac ich cíti Taliansko.
  • Komisia zverejnila digitálne stratégie.

Minúta po minúte

Zdieľať

Francúzsky reťazec Carrefour sa vlani vrátil k zisku napriek tomu, že jeho tržby mierne klesli. Dosiahol čistý zisk 1,13 miliardy eur po strate 561 miliónov eur v roku 2018.

Analytici, ktorých oslovila spoločnosť FactSet, predpovedali Carrefouru čistý zisk vo výške 433,2 milióna eur.

Jej tržby pritom mierne klesli na 80,67 miliardy eur z 80,77 miliardy eur v predchádzajúcom roku.

Carrefour uviedol, že za vlaňajšie výsledky vďačí solídnemu výkonu v Latinskej Amerike a vo Francúzsku. Zároveň si stanovil vyššie ciele v rámci plánu transformácie „Carrefour 2022“ vrátane väčšieho znižovania nákladov. Presnejšie, reťazec chce najnovšie stlačiť svoje náklady o 2,8 miliardy eur namiesto o 2,6 miliardy eur ročne.

Spoločnosť si tiež stanovila nový cieľ vo výške 300 miliónov eur v rámci dodatočného odčlenenia „nestrategických nehnuteľností“ do roku 2022.

Správna rada navrhla ročnú dividendu 46 centov na akciu, ktorá je nezmenená od roku 2018. (tasr)

Zdieľať

Wizz Air preventívne pozastavil všetky spoje s talianskymi mestami pre hrozbu šírenia nového koronavírusu. Na stránke aerolínií nie je možné objednať letenky od 10. marca do 4. apríla do Ríma, Bologne, Katánie, Neapola, Milána ani Bari.

O zastavení letov informuje agentúra MTI s odvolaním sa na webovú stránku Wizz Airu.

Bratislavy sa to netýka:

Wizz Air lieta aj z Bratislavy, lety do Talianska však neprevádzkuje.

Pravidelné spojenie medzi bratislavským letiskom a Rímom, Bolognou, Milánom a Algherom na Sardínii zabezpečuje Ryanair. Neruší však žiadne z uvedených letov.

„Zároveň ani žiadny iný letecký dopravca neruší svoje lety z Bratislavy,“ informuje hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Ševčíková.

Wizz Air vyradil z prevádzky lietadlo, ktorým na linke z Bologne do rumunskej Craiovy a späť cestoval 18. a 22. februára Talian, u ktorého pri návrate do Talianska zistili infikovanie koronavírusom.

Zdieľať

Ekonomická nálada v eurozóne sa vo februári zlepšila viac, než sa očakávalo. Napriek šíreniu koronavírusu vzrástla predovšetkým dôvera spotrebiteľov a dôvera v priemysle. Vo svojej správe to dnes uviedla Európska komisia.

  • Súhrnný index ekonomickej nálady sa vo februári zvýšil na 103,5 z januárových 102,6 bodu. Optimizmus ohľadom hospodárskych vyhliadok sa v eurozóne zvyšuje od vlaňajšieho októbra.
  • Februárový nárast bol navyše výraznejší, než očakávali analytici. Tí v ankete agentúry Reuters odhadovali, že index vystúpi na 102,8 bodu.
  • Spotrebiteľská dôvera sa zvýšila na mínus 6,6 z mínus 8,1 bodu v predchádzajúcom mesiaci. V najvýznamnejšom sektore, ktorým sú služby, sa čiastkový index zvýšil na 11,2 z 11 bodov, v priemysle stúpol na mínus 6,1 z januárových mínus 7 bodov.
  • Dáta o nálade v slovenskej ekonomike dnes zverejňoval aj slovenský štatistický úrad. Trojmesačný kĺzavý priemer indikátora ekonomického sentimentu (IES) vo februári klesol o jeden bod na 98,0. (čtk, n)
Ekonomický sentiment a očakávania zamestnanosti. Zdroj: Európska komisia
Ekonomický sentiment a očakávania zamestnanosti. Zdroj: Európska komisia
Zdieľať

Nervozita pre koronavírus neutícha, európske akcie pokračujú v páde

Európske akcie obnovili prudký pokles pre obavy z rýchleho šírenia koronavírusu. Najväčšie straty si pripisujú akcie firiem spojených s cestovaním, ako sú letecké spoločnosti alebo hotely.

Straty neobchádzajú žiadny významný trh v Európe. Niektoré firmy už začínajú varovať pred negatívnymi dosahmi koronavírusu na svoje hospodárenie.

Najviac nakazených koronavírusom zostáva v Taliansku, rozšíril sa však už do ďalších krajín.

Ako padajú burzy:

  • paneurópsky index STOXX 600 odpisoval 2,4 %, od začiatku týždňa vykazuje najhlbšiu stratu od januára 2016, keď sa trh obával prudkého spomalenia ekonomického rastu Číny a citeľne klesali ceny ropy;
  • hlavný index milánskej burzy FTSE/MIB, nemecký DAX aj francúzsky CAC 40 stratili vyše 2 %;
  • čiastkový index, ktorý sleduje akcie v cestovnom ruchu a ubytovaní, vykazuje pokles o 3,3 %. Padá už šiesty deň za sebou.

Akcie leteckých spoločností a hotelov sa oslabujú v obavách, že ľudia začnú rušiť rezervácie.

Pred negatívnymi vplyvmi epidémie na zisky varujú aj ďalšie firmy, napríklad pivovar AB InBev či britská banka Standard Chartered.

Vlády pripravujú opatrenia, aby boli schopné brániť sa v prípade, že nákaza prerastie do globálnej epidémie. Počet novonakazených vo svete je už vyšší než v pevninskej Číne, odkiaľ sa koronavírus začal šíriť v decembri. (guardian, čtk)

Zdieľať

Toyota investuje 400 miliónov dolárov do čínskej firmy Pony.ai, s ktorou od vlani spolupracuje na vývoji technológie pre samojazdiace autá. Pony.ai už testuje autonómne vozidlá v Kalifornii, Pekingu a Kuang-čou.

Firmy spolupracujú od augusta, keď oznámili, že budú spolu testovať systém autonómneho riadenia v luxusných autách Toyota Lexus v Číne.

Najnovšia investícia od Toyoty ohodnotila celú Pony.ai na viac ako tri miliardy dolárov, píše Reuters.

Pony.ai vznikla v roku 2016. Pri testovaní samojazdiacich áut sa zameriava na plne autonómny štandard nazývaný stupeň 4, pri ktorom auto zvládne všetky aspekty riadenia vo väčšine podmienok bez zásahu človeka.

Ako investujú do samojazdenia:

Toyota posilňuje spoluprácu s Pony.ai v čase, keď globálne automobilky, IT firmy, začínajúce spoločnosti a investori, vrátane firiem Tesla, Alphabet, Waymo a Uber, vynakladajú veľké sumy na vývoj samojazdiacich áut.

Podľa analytickej firmy PitchBook sa za uplynulé dva roky v súvislosti s autonómnymi vozidlami uskutočnilo celosvetovo 323 dohôd v hodnote 14,6 miliardy dolárov.

Zdieľať

Nemecká vláda plánuje na podporu ekonomicky slabých regiónov dočasné uvoľnenie podmienok dlhovej brzdy, ktorú má zakotvenú v ústave, tvrdí týždenník Die Zeit s odvolaním sa na svoje zdroje. Zámer má minister financií Olaf Scholz predstaviť v marci.

Nemecko má v ústave zakotvenú takzvanú dlhovú brzdu, podľa ktorej nesmú nové pôžičky prekročiť 0,35 percenta HDP. Scholz podľa Die Zeit chce toto obmedzenie dočasne uvoľniť pre lokálne infraštruktúrne projekty, akými sú stavby ciest či škôl. (čtk)

Zdieľať

Informatik Miroslav Pikus našiel pozitíva v programoch KDH, SaS, PS/Spolu aj OĽaNO. „Fašisti našťastie nepíšu nič o počítačoch, v ich rukách by to bol pekelný nástroj,“ komentuje v Paneli expertov.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Čo vás v dobrom prekvapilo vo volebných programoch pred aktuálnymi parlamentnými voľbami?

Miroslav Pikus, IT špecialista

Vo volebných programoch našich strán má aj informatik čo čítať.

Napríklad KDH má o informatizácii síce len stručnú kapitolu, kde je menej konkrétnych iniciatív, ale sú tam pozitívne myšlienky a mňa potešilo, že kladie dôraz na IT bezpečnosť.

Vo volebnom programe SaS cítiť fundovaných IT odborníkov s nadhľadom. Sľubujú odborný audit existujúcich informačných systémov, zavedenie centrálneho informačného systému na riešenie mimoriadnych udalostí či prepojenie existujúcich informačných systémov tak, aby sme už konečne mali „jedenkrát a dosť“.

Z kreatívnych nápadov SaS, o ktorých som inde nepočul, vyberám napríklad mapu nehodovosti a mapu dopravných pokút. Bravo. Len sa, prosím, najprv naučte zmenšovať PDF súbory, váš volebný program má 81 MB a niektoré mobilné zariadenia ho nemusia zvládnuť zobraziť, nevraviac o účte za dáta.

Práve optimalizovať stránky štátu pre telefóny a tablety sľubuje OĽaNO, je to jeden z ich dvadsiatich IT návrhov. Z tých exaktnejších sa mi ešte páči napríklad rozčlenenie veľkých IT tendrov na malé časti presne tak, ako o tom hovorí Slovensko.digital.

Od politickej strany, ktorá má za lídra bývalého (dobrého) hekera, by sme právom mali čakať najprepracovanejšiu časť volebného programu týkajúceho sa digitalizácie. Z množstva iniciatív PS/Spolu môže srdce informatika plesať napríklad pri návrhu na posilnenie pozície „štátneho IT architekta“, sprísnenia odovzdávania zdrojových kódov či silných sľuboch o open data.

Nielen programátor sa však musí potešiť skvelému nápadu PS/Spolu zaviesť možnosť platby verejným inštitúciám inkasom či plánu zaviesť v štátnej správe moderné call centrá.

V programe Smeru sa spomínajú digitálne technológie len v jednom stĺpčeku krížovky. (Tá tam naozaj je, uhádnete „počítač. kláves“ na päť písmen? Ja nie.) To je tiež dobre, lebo tejto strane slúži informatika, aj vďaka jej zložitosti a neprehľadnosti, predovšetkým ako nástroj tunelovania.

Fašisti tiež našťastie nepíšu nič o počítačoch, v ich rukách by to bol pekelný nástroj. V amerických prezidentských voľbách napríklad navrhuje Bernie Sanders zakázať polícii rozpoznávanie tvárí umelou inteligenciou (AI). Predstavte si túto technológiu v boji proti „parazitom v osadách“.

Umelú inteligenciu adresujú agendy mnohých zahraničných politikov a strán. Emmanuel Macron vyhral aj vďaka prepracovanému plánu na rozvoj AI vo Francúzsku a je známy upozorňovaním aj na súvisiace etické a spoločenské hrozby.

Aj naše strany by si mali uvedomiť, že kým AI nadobro zmení ľudstvo, máme chvíľu na to, aby ľudstvo zmenilo AI. Politici v tom budú mať veľkú rolu.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Svetové akciové trhy padajú pre obavy z pandémie koronavírusu piaty deň za sebou. Investori sa prikláňajú k scenáru, že centrálne banky sa budú snažiť zmierniť ekonomické dosahy epidémie uvoľnením menovej politiky.

Čína sa snaží zabrániť šíreniu nákazy obmedzením ekonomickej aktivity a trhy sa obávajú, že podobne to bude aj v ďalších krajinách, cituje Reuters stratéga firmy Lombard Odier Salmana Ahmeda.

Ako sa hýbu akcie:

  • globálny index MSCI ACWI klesol na 2,5-ročné minimum, tento týždeň stratil takmer 3 bilióny dolárov,
  • tokijská burza klesla v stredu o 0,8 %, index ázijských akcií bez Japonska odpísal 1 %,
  • paneurópsky index STOXX 600 popoludní strácal 0,35 %, podobne aj nemecký DAX, hlavný francúzsky index CAC 40 sa oslabil o 0,1 %.

V prudkom oslabovaní pokračoval v utorok americký Wall Street. Hlavný index burzy Dow Jones Industrial Average stratil takmer 880 bodov alebo 3,4 % a uzavrel na 27 081,36 bodu.

Za uplynulé dva obchodné dni Dow Jones padol o zhruba 6,5 % a zosunul sa na úrovne z konca októbra.

Prehnaná reakcia trhov:

Podľa šéfa Allianzu Olivera Bäteho je súčasná reakcia finančných trhov na situáciu okolo koronavírusu prehnaná a dosahy nákazy na globálnu ekonomiku budú krátkodobé.

„Momentálne prevláda neopodstatnená panika. Krátkodobá ekonomická aktivita sa zníži, čo bude mať dosahy na globálny HDP. Neznamená to, že svet zajtra skončí,“ povedal Bäte v rozhovore pre Bloomberg.

Väčší strach než o svoje podnikanie má o bezpečnosť zákazníkov. Vírus prirovnal k silnej chrípke, z ktorej sa zatiaľ ešte nestala pandémia. (tasr, čtk)

Zdieľať

V Číne pribudlo za uplynulý rok trojnásobne viac miliardárov než v Spojených štátoch, vyplýva to z rebríčka Hurun Global Rich List 2020. Zisky čínskych boháčov ťahal najmä biznis s liekmi a internetové podnikanie.

Bohatí Číňania zveľadili majetky napriek obchodným konfliktom krajiny s USA či nástupu nového koronavírusu, ktorý poškodzuje čínsku ekonomiku.

Podľa rebríčka pribudlo v oblasti Veľkej Číny (zahŕňa aj Hongkong, Macao a Taiwan) za rok do konca januára 182 nových miliardárov a ich celkový počet dosiahol 799.

V Spojených štátoch v tom istom období stúpol počet miliardárov o 59 na 626. Na celom svete ich je podľa Hurun Report rekordných 2816.

Najviac miliardárov žije v Pekingu (110), ktorý je na tejto pozícii už piaty rok za sebou. Druhým v poradí je New York (98) a tretím Šanghaj, ktorý predstihol Hongkong.

Komu pomáha koronavírus:

Vypuknutie epidémie nového koronavírusu podporilo rast čínskych firiem zameraných na online vzdelávanie, hry a farmáciu, najmä na výrobu vakcín.

Akcie technologických firiem v Číne za rok do januára stúpli o 77 %, farmaceutické spoločnosti si polepšili o 37 %, píše Reuters.

Kto je najbohatší:

  • najbohatším Číňanom je zakladateľ e-shopu Alibaba Jack Ma s odhadovaným majetkom 45 miliárd dolárov, v celkovom rebríčku mu patrí 21. priečka;
  • prvé miesto v absolútnom poradí druhý rok za sebou obhájil zakladateľ a šéf Amazonu Jeff Bezos (140 mld. USD);
  • druhý je francúzsky šéf luxusného domu LVMH Bernard Arnault (107 mld. USD), tesne za ním zakladateľ Microsoftu Bill Gates (106 mld. USD).

Dokonca aj Žen Čeng-fej, ktorého Huawei je v USA na čiernej listine, zvýšil svoje osobné bohatstvo o 7 % na 3 miliardy dolárov, čo je zhruba na úrovni amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Zdieľať

Slovensko podľa hodnotenia Európskej komisie dosahuje v kľúčových oblastiach len obmedzený pokrok, zaostáva v kvalite školstva a v inklúzii detí. Pozitívom sú zmeny v súdnictve a vo verejnom obstarávaní, korupcia a neefektivita vo verejnej správe zostávajú brzdou ekonomického rastu, pripomína Inštitút finančnej politiky.

Zdieľať

Česko za reformy dostalo od eurokomisie štvorku

Česko dosiahlo v zavádzaní reforiem len „obmedzený pokrok“, čo je druhé najhoršie hodnotenie na päťbodovej stupnici. Najnižšie možné hodnotenie dala ČR Európska komisia za reformu dôchodkov a systému zdravotnej starostlivosti.

Eurokomisia upozorňuje, že obyvateľstvo Česka výrazne starne a bez nevyhnutných reforiem bude štát musieť vynakladať na dôchodky a zdravotníctvo výrazne viac peňazí ako doteraz.

Podľa denníka Hospodářské noviny krajinu čaká jeden z najrýchlejších nárastov výdavkov na tieto oblasti zo všetkých štátov EÚ. „Bez zásadnej dôchodkovej reformy systém nebude finančne udržateľný,“ uviedla Pavlína Žáková zo Zastúpenia EK v Prahe.

Rovnako zle ako reformu dôchodkov a zdravotnej starostlivosti hodnotila EK aj pokrok krajiny pri vyrovnávaní regionálnych rozdielov a pri budovaní infraštruktúry.

Čo mali byť priority: Pred rokom eurokomisia Česku odporučila prijať protikorupčné opatrenia, podporovať zamestnávanie žien s malými deťmi, podporovať učiteľov, zrýchliť výstavbu diaľnic, ciest a železníc, zvýšiť úspory v spotrebe energie, zlepšiť zadávanie verejných zákaziek a eliminovať zbytočnú byrokraciu najmä vo výstavbe, vede a výskume.
Kým za predchádzajúci rok dostalo Česko za plnenie reformných priorít trojku, vlani sa ešte o stupeň zhoršilo.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať