Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Érsek podpísal historicky najdrahšiu časť D1. Podozrenia z kartelu ani cena ako za tunel ho nevyrušili

Doprava v Prešove. Foto – TASR
Doprava v Prešove. Foto – TASR

Problém s kolónami v Prešove nová štvorprúdovka výrazne nezmierni.

Aktualizované o 13:58. O štyri roky dostane Prešov prvú časť budúceho obchvatu mesta. Zmluvu za vyše 300 miliónov eur na stavbu 7,8-kilometrovej diaľnice na juhozápade mesta podpísal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) s konzorciom okolo firmy Eurovia.

„Tak ako som sľúbil, po splnení všetkých dôležitých podmienok začíname s výstavbou diaľničného obchvatu Prešova, ktorý výrazne pomôže mestu a zlepší život ľudí v celom okolí,“ vyhlásil Érsek.

Diaľnica vstúpi do histórie ako najdrahšia časť kľúčovej tepny D1 medzi Bratislavou a Košicami. V prepočte na kilometer má vychádzať na viac než 40 miliónov eur. Za toľko sa bežne stavajú diaľničné tunely. Na čerstvo podpísanej diaľnici tvoria približne štvrtinu. Potom sú na diaľnici mosty a dve veľké križovatky.

„Motoristi od Ružomberka po Košice budú o štyri roky cestovať plynulo po diaľnici, pôjde o úsek s dĺžkou okolo 190 kilometrov,“ dodal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

D1 Prešov, západ – juh

  • Diaľnica bude dlhá 7,8 km, z toho 2,2 km tvorí tunel Prešov.
  • Na diaľnici bude 18 mostných objektov, dve veľké križovatky.
  • Má sa začať stavať v júni, lehota výstavby je 4 roky.
  • Financovať ju chcú najmä z eurofondov.
  • Má šoférom osobných áut ušetriť 19 minút jazdy, nákladiakom 18 minút.

Minister Érsek pred podpisom sľuboval, že vyrokuje zľavu. Pôvodná zmluva z tendra je 356 miliónov eur. Minister avizoval zľavu okolo 6 percent z ceny, taký strop odhadli znalci z Ústavu súdneho inžinierstva.

Cena má byť nižšia

Stavbári napokon sľúbili zľaviť z ceny 15,2 milióna eur. Generálny riaditeľ Eurovie Róbert Šinály povedal, že úspory pôjdu na úkor zisku konzorcia a tiež vďaka zmenám v technickom riešení. Podľa agentúry TASR garantoval, že to nebude na úkor kvality stavby.

Zmluva je podpísaná na vytendrovanú cenu 356 miliónov eur. Zľava si vraj vyžiadala špeciálny dodatok a memorandum. Zatiaľ zverejnené nie sú.

„Na základe rokovaní bol identifikovaný limit na zníženie ceny na úrovni 15,2 milióna eur počas celej lehoty výstavby. Zhotoviteľ už ponúkol okamžitú úsporu o viac ako 5 miliónov eur a zároveň sa zaviazal hľadať ďalšie úspory na naplnení cieľa, ktorý bol pevne stanovený,“ spresňuje ministerstvo dopravy.

Konkrétnejšie: Konzorcium znížilo kalkulovaný zisk o 5,22 milióna eur a zvyšných 10 miliónov sa bude hľadať počas stavby, vysvetlila Eurovia.

V súťaži o stavbu sa otvárali obálky s cenovými ponukami ešte v máji minulého roka. Celý tender sprevádzali podozrenia z kartelu – vypísalo sa niekoľko veľkých stavebných súťaží naraz, v dvoch (vrátane prešovskej) sa striedali tie isté firmy a odstupy medzi cenami a štátnym odhadom boli minimálne.

Érsek nastúpil do úradu na prelome augusta a septembra, tender napokon odmietol zopakovať.

Nová diaľnica je prvá časť riešenia pre kolónami sužovaný Prešov. Neskôr k nej majú pristavať severný obchvat mesta. Ten práve prekresľujú. Minister Érsek v tomto prípade sčasti uznal výhrady analytického tímu ministerstva financií Petra Kažimíra o tom, že riešenie je s ohľadom na jeho efekt luxusné.

Zúženie severnej diaľnice má priniesť úsporu približne 200 miliónov eur. Diaľničné riešenie pre Prešov by potom celkovo vychádzalo na necelých 700 miliónov eur.

presovvv

Na juhozápadnom obchvate odmietol minister čokoľvek zásadne meniť, pretože stavba je už vysúťažená. Čas na úvahu o novej súťaži či úspornejšom riešení pritom ministrovi dáva to, že diaľnici chýbajú dostatočné posudky o jej vplyvoch na životné prostredie. Kým nie sú hotové, stavať nemôže.

Minister Érsek očakáva, že dokumentácia bude kompletná v júni a vtedy sa aj začne stavať.

Analytik: Zbytočné predraženie znamená menej riešení

Inštitút INEKO upozorňoval na podozrivý priebeh súťaže o stavbu obchvatu a tiež na to, že cena stavby nezodpovedá jeho prínosu. Ani keď sa postaví prvá časť pokračovania obchvatu na severe, krajskému mestu sa výrazne neuľaví.

„S istotou vieme len to, že z tranzitu, ktorý cez Prešov iba prechádza, mesto vďaka obchvatu úplne obíde sotva polovica. Z ťažkých kamiónov dokonca len tretina. Aj po vynaložení vyše 500 miliónov eur na D1 a prvú etapu R4 bude polovica tranzitu ďalej prechádzať cez Prešov. Dokonca z ťažkého kamiónového tranzitu by zostali v Prešove dve tretiny,“ povedal analytik INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy za vlády Ivety Radičovej Ján Kovalčík.

Peniaze na diaľnice z eurofondov pritom končia.

„Máme viacero pripravovaných úsekov, ktoré naliehavo treba riešiť v najbližších rokoch. Každá jedna stavba, ktorú riešime zbytočne predražene, nám ukrajuje zo zdrojov, ktoré budú k dispozícii na ďalšie riešenia. Drahé projekty znamenajú, že vláda vyrieši menej dopravných problémov a viac potrebných úsekov zostane len na papieri, v rovine opakovaných a neustále posúvaných sľubov,“ povedal pred viac než mesiacom Kovalčík.

U Kažimíra vidia podobne účinné, ale lacnejšie riešenia

Podobne to vidia analytici z útvaru Hodnota za peniaze.

„Navrhované riešenie neprináša najvyššiu hodnotu za peniaze,“ zhodnotilo ministerstvo financií v liste, ktorým odpovedalo na otázky prezidenta Andreja Kisku o navrhovaných dopravných riešeniach v okolí Prešova. Analytický útvar hodnotí, že aj keď sa obria diaľnica dostavia, juhozápadný obchvat Prešova bude druhou najmenej vyťaženou časťou D1.

„Podľa projekcie dopravy bude úsek D1 Prešov západ – Prešov juh aj po vybudovaní severného obchvatu R4 druhým najmenej vyťaženým úsekom na D1. Dôvodom je nízky podiel tranzitnej dopravy v Prešove,“ píšu analytici.

V správe analytici píšu, že keď bude hotová juhozápadná aj severná stavba, Prešovu sa uľaví o 17 percent. Keby sa diaľnice prekreslili na lacnejšiu, ale podobne efektívnu verziu, a pristavila sa štvorprúdová cesta v meste najviac za 150 miliónov eur, doprava v Prešove by sa odľahčila o 31 percent. V liste prezidentovi sa píše o rôznych možnostiach, úspory sa pohybujú aj pri úrovni 300 miliónov eur.

V lete sa doprava odľahčí

Upozorňujú aj na to, že prešovská diaľnica má mať betónový povrch. Ten sa odporúča na významne zaťažovaných úsekoch, pretože je odolnejší, ale aj výrazne drahší než asfalt. Šéf zväzu stavbárov Pavol Kováčik odhaduje, že samotný betónový povrch je oproti asfaltovému drahší aj o 60 percent, opravuje sa však menej často.

„Ja s tým nesúhlasím,“ okomentoval betónovú diaľnicu minister Érsek ešte vo februári. Škrtnutý betón v dohode o zľave zjavne nie je.

Približne vtedy, alebo krátko na to, ako sa začne stavať juhozápadný obchvat Prešova, by sa mala doprava v meste citeľne odľahčiť. V lete má Doprastav odovzdávať šoférom takzvaný vnútromestský obchvat, ktorého stavba sa už roky naťahuje. Kopíruje juhozápadný obchvat, ktorý bude približne o kilometer ďalej od Prešova.

Dnes na DennikE.sk

  • Odvody: Firmám, ktoré boli povinne zatvorené, štát odpustí odvody za apríl
  • Zásobovanie: SPPK žiada predstaviteľov vlády, aby ešte dnes umožnili plynulý prechod kamiónov s potravinami
  • Výmena: Minister dopravy Andrej Doležal vymenoval nového riaditeľa ŽSR Miloslava Havrilu, ktorý je dlhoročným zamestnancom a manažérom podniku
  • EÚ: Ministri financií sa nedohodli na záchrannom pláne, ktorý má pomôcť ťažko zasiahnutým štátom čeliť pandémii  koronavírusu
  • Ekonomický newsfilter: Na pomoc veľkým firmám predsa dôjde
  • Napíšte nám: Pomôže vám vládny balík na pomoc ekonomike?
Zdieľať

Vláda ukázala nové opatrenia: zatvorené firmy nemusia za apríl platiť odvody, o peniaze môžu žiadať aj veľké firmy

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Štát spustí pomoc pre zamestnávateľov – podniky aj SZČO so zamestnancami – začiatkom budúceho týždňa. O príspevky na mzdy môžu žiadať bez ohľadu na počet zamestnancov, doterajší limit sa zruší.

Zdieľať

Ako automobilky platia ľudí, kým sú doma, a prečo žiadajú kurzarbeit

Výroba Porsche Cayenne v bratislavskom závode VW. Foto - TASR
Výroba Porsche Cayenne v bratislavskom závode VW. Foto – TASR

Automobilky siahajú v kríze po kontách pracovného času, až keď vyčerpajú iné nástroje, napríklad dovolenky. V nitrianskom Jaguari napríklad podľa dohody odborárov s manažérmi každému zostane po kríze najviac 18 dní dovolenky.

Zdieľať

Odborník na investovanie: Stále sa oplatí aj jednorazová investícia, s cenami akcií ešte nie sme na vrchole

Foto - archív Ivana Znášika
Foto – archív Ivana Znášika

Odborník na investovanie Ivan Znášik vysvetľuje, ako sa dnes oplatí investovať, a prečo si myslí, že akciové trhy dosiahli svoje dno zrejme už pred dvoma týždňami. „Ten, kto stihol investovať na tom dne, a takých je vcelku dosť, bude mať v priebehu dvoch alebo dva a pol roka výnos zhruba 50 %.“

Minúta po minúte

Zdieľať

ČESMAD Slovakia sa obracia na ministerstvo vnútra a políciu, aby riešili krízovú situáciu na cestách a zabezpečili plynulý prechod úžitkových vozidiel, na ktoré sa obmedzenia nevzťahujú a ktoré zásobujú obyvateľstvo. Situáciu hodnotí ako vážnu, keďže plynulosť premávky je výrazne obmedzená.

„Podľa nám dostupných informácií nie je možné vylúčiť stav, kedy bude v dôsledku komplikácií podstatne limitované zásobovanie obyvateľstva, maloobchodu, vrátane potravín, predmetov dennej spotreby, ako aj liekov a zdravotníckeho materiálu. Uvedené riziká sa okrem iného týkajú aj plynulosti prepravy živých zvierat, krmovín, ako aj pohonných látok,“ povedal prvý viceprezident združenia Pavol Piešťanský.
Česmad združuje podnikateľov v cestnej doprave a hovorí o nových vládnych opatreniami a na základe „kontinuálneho monitorovania“.
Združenie žiada bezpečnostné orgány, prijali „efektívne riešenia krízovej situácie na cestách, aby sa zabezpečil plynulý prechod úžitkových vozidiel, na ktoré sa obmedzenia nevzťahujú“.

Zdieľať

Štáty EÚ podporili ďalšie využitie peňazí z kohéznej politiky na boj s koronavírusom. Veľvyslanci krajín schválili návrh eurokomisie, ktorý umožní čerpať financie zo štrukturálnych fondov na podporu zdravotníctva či zasiahnutých odvetví.

Komisia minulý týždeň navrhla k doterajším 37 miliardám eur z kohéznej politiky vyhradeným na núdzové použitie uvoľniť ďalšie financie pôvodne určené na rozvojové projekty.

Ako to má fungovať:

  • štáty budú môcť prevádzať financie slúžiace na pokrytie potrieb spojených s pandémiou medzi jednotlivými fondmi (fond pre regionálny rozvoj, sociálny a kohézny fond);
  • peniaze budú môcť pružne prúdiť medzi jednotlivými regionálnymi úrovňami či tematickými oblasťami, aby ich bolo možné presmerovať do najviac zasiahnutých oblastí;
  • štáty sa nebudú musieť v niektorých prípadoch podieľať na projektoch vlastným spolufinancovaním.

Na čerpanie peňazí podľa nových pravidiel je potrebný ešte súhlas Európskeho parlamentu. (čtk)

Zdieľať

Vy máte ich firemné dlhopisy, oni dobrých právnikov a ochotu zahojiť sa na váš úkor

Medzi prvými porazenými v tejto kríze bude veľa majiteľov dlhopisov slovenských podnikov, predpovedá Filip Glasa z Finstat.sk. „Emitenti slovenských junk dlhopisov sú práve tí draví podnikatelia a žraločikovia, ktorí neváhajú potopiť svojich veriteľov a zahojiť sa na ich úkor.“

Zdieľať

Minister dopravy Andrej Doležal vymenoval nového riaditeľa ŽSR Miloslava Havrilu, ktorý je dlhoročným zamestnancom a manažérom podniku. Od októbra 2019 bol námestníkom pre prevádzku. Doterajšieho šéfa Igora Poláka odvolala správna rada ŽSR.

Zdieľať

Nemecký HDP klesne v 2. štvrťroku medzikvartálne o rekordných 9,8 %, odhadujú popredné hospodárske inštitúty. Išlo by o najhlbší prepad od začiatku zverejňovania dát v roku 1970 a dvojnásobný oproti roku 2009, keď udrela finančná kríza.

Inštitúty očakávajú, že v 1. kvartáli nemecká ekonomika v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom klesne o 1,9 %, píše Reuters.

V ďalšom období sa prepad výraznejšie prehĺbi v dôsledku ďalekosiahleho utlmenia hospodárskych aktivít. Za celý rok môže ekonomika klesnúť o 4,2 %.

Pandémia zanechá stopu aj na trhu práce. Na vrchole krízy by sa nezamestnanosť mohla zvýšiť na 5,9 %, bez práce by zostalo 2,4 milióna ľudí. V marci dosiahla bez úpravy o sezónu 5,1 %.

Podľa inštitútov by sa situácia mohla zlepšiť už v druhej polovici tohto roka. Na 3. štvrťrok odhadujú rast o 8,5 %, v 4. kvartáli o 3,1 %. Na budúci rok už počítajú s oživením a rastom HDP o 5,8 percenta.

Zdieľať

Poľnohospodárska a potravinárska komora žiada vládu, aby ešte dnes umožnila plynulý prechod kamiónov s potravinami naprieč celým Slovenskom. Zásobovanie podľa nej nesmie podliehať kontrolám policajných zložiek na hraniciach okresov.

Poľnohospodári, potravinári a obchodníci vyzvali kompetentných, hlavne ministrov pôdohospodárstva a vnútra, aby urýchlene riešili vzniknutú situáciu. Tvrdia, že ak sa riešiť nebude, môže skončiť kolapsom v zásobovaní obyvateľstva.

Rozvozy niektorých potravín a vstupov do rastlinnej a živočíšnej výroby meškajú podľa SPPK od skorých ranných hodín pre vyhlásenie zákazu vychádzania a policajné kontroly áut medzi okresnými mestami. Na neúnosnú situáciu upozorňujú mnohí výrobcovia potravín, obchodníci, dodávatelia, poľnohospodári, ktorí sa nemôžu dostať so svojím tovarom na miesto určenia.

Niektoré zásobovacie vozidlá podľa SPPK dokonca prechádzajú viacerými kontrolami, keďže výrobky prevážajú cez viaceré mestá. Obchodníci upozorňujú, až pri neriešení situácie si ľudia zajtra v obchodoch nekúpia to, čo potrebujú.

„Pokiaľ by mal tento stav trvať aj v ďalších dňoch, prísun potravín a drogérie by skolaboval úplne,“ vraví predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Emil Macho.

Zdieľať

Šéf Útvaru hodnoty za peniaze Štefan Kišš k opatreniam: „Ukazuje sa, že vďaka opatreniam nám taliansky scenár nehrozí. Teraz potrebujeme aj dobrú ekonomickú odpoveď na krízu.“ Po Veľkej noci podľa neho musíme konať. „Lebo potenciálne škody môžu byť brutálne.“

Čo radí: 
• zabezpečiť, aby peniaze z „prvej pomoci“ čo najskôr dotiekli k ľuďom;
• pripraviť „druhú pomoc“ (veľké firmy a nepokryté skupiny obyvateľstva);
• postupne uvoľňovať zdravotné opatrenia a pružne manažovať prípadné ohniská nákazy.

Zdieľať

Dnešný kolaps na cestách ohrozil dodávku čerstvých pekárenských výrobkov do obchodov. Zväz pekárov žiada, aby sa čím skôr uvoľnili aspoň jazdné pruhy pre potravinárske zásobovacie autá, inak spotrebitelia môžu nájsť prázdne pulty.

Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov eviduje sťažnosti pekární, pretože vodiči zásobovacích áut majú problém dostať sa načas s tovarom do predajní.

„Množstvo spoločností zásobuje obchody vo viacerých okresoch, avšak kontroly na ich hraniciach spôsobujú, že vodiči aj viac ako hodinu čakajú v kolónach. Zákon nám však nariaďuje, v akých časových intervaloch od upečenia musíme tovar do predajní doviezť, a opatrenia nám to výrazne komplikujú,“ upozorňuje Tatiana Lopúchová, predsedkyňa Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov.

Obdobie Veľkej noci je spojené so zvýšeným dopytom po pekárenských výrobkoch. V tomto čase sa zväčša predá o pätinu viac výrobkov ako štandardne.

Spotrebitelia však môžu nájsť prázdne pulty, nakoľko dodávky výrazne meškajú. Pri porušení časového reťazca dodávok čerstvého pekárskeho sortimentu do predajní nastáva ďalší problém: ak príde tovar na pulty oneskorene, nenájde si svojho zákazníka, zväz tvrdí, že aj z dôvodu obmedzení predajného času vyhradeného výlučne pre seniorov.

„Obchodník má právo podľa zmluvy nepredané výrobky vrátiť, ktoré sa logicky musia následne znehodnotiť. Myslím si, že v čase, keď sa má šetriť na všetkých úrovniach v spoločnosti, je toto nezmyselné hazardovanie s potravinami alarmujúce,“ dodáva Lopúchová. Verí, že vláda tento problém čoskoro vyrieši.

Zdieľať

Ak situáciu cez Veľkú noc Slovensko zvládne, po nej sa môže vláda baviť o postupnom otváraní ekonomiky, povedal minister práce Krajniak. „Ak zvládneme Veľkú noc, o to skôr môžeme opatrenia uvoľňovať.“ Krajniak tak reagoval na otázku, čo hovorí na kolóny a zápchy spôsobené obmedzeniami v súvislosti s epidémiou.

Zdieľať

Objem priamych investícií čínskych firiem v krajinách EÚ vlani klesol o tretinu na 12 miliárd eur, znížil sa tretí rok za sebou. Ich záujem o fúzie a akvizície v regióne opadne zrejme aj v tomto roku, prispeje k tomu okrem iného pandémia.

Údaje o čínskych investíciách vychádzajú z prieskumu nemeckého inštitútu pre čínske štúdie Merics a newyorskej výskumnej firmy Rhodium Group.

Číňania mali vlani najväčší záujem o európske technologické firmy, ktoré tvorili s 2,4 miliardy eur väčšinu všetkých transakcií.

Nákupná horúčka čínskych firiem v Európe, ktorá prišla po finančnej kríze 2009 a kríze eura 2013, je menej pravdepodobná.

„Dá sa predpokladať, že čínski podnikatelia prejavia záujem v jednotlivých prípadoch, napríklad v Británii v čipovom priemysle alebo v Nemecku v automobilovom sektore,“ uviedol šéf Merics Mikko Huotari. (čtk, dpa)

Zdieľať

SZČO, ktorí nemajú zamestnancov, môžu podať žiadosť o pomoc od 16.00 hodiny a nie už od 12.00 hodiny. Informoval o tom minister práce Krajniak. Povedal tiež, že do schémy pomoci spadajú zamestnávatelia bez ohľadu na počet zamestnancov.

Od budúceho týždňa budú prijímať žiadosti od SZČO a firiem s poklesom tržieb. O túto pomoc môžu žiadať aj podnikatelia, ktorí neboli schopní zaplatiť februárové odvody v marci. Môžu žiadať o pomoc na udržanie pracovných miest.

Zdieľať

Tesco očakáva v dôsledku koronakrízy dodatočné náklady vo výške takmer 1 miliardy libier, súvisia najmä so zamestnancami a prevádzkou. Predpokladá, že finančnú záťaž vykompenzujú vyššie tržby a vládne daňové úľavy na pomoc firmám.

Za finančný rok do februára Tesco zvýšilo prevádzkový zisk bez započítania mimoriadnych položiek o 14 % na takmer 3 miliardy libier, píše Reuters.

Firma uviedla, že nie je schopná poskytnúť odhad hospodárenia na tento rok. V uplynulých dvoch týždňoch prijala v Británii vyše 45-tisíc pracovníkov v reakcii na zvýšený dopyt a chorobnosť personálu.

Koronavírus verzus britský maloobchod:

  • supermarketom výrazne stúpol dopyt, predaj potravín za štyri týždne do 22. marca sa zvýšil o viac ako pätinu;
  • kríza priniesla aj vyššie náklady, napríklad v súvislosti s opatreniami v predajniach, výdavkami na posilnenie e-shopu, odmenami pre zamestnancov či najímaním nových ľudí.

Tesco má v Británii a Írsku dohromady 3800 predajní a na britskom trhu s potravinami si drží najvyšší, 27-percentný podiel. Stiahlo sa z viacerých svetových trhov, podniká ešte v strednej Európe.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať