Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Érsek podpísal historicky najdrahšiu časť D1. Podozrenia z kartelu ani cena ako za tunel ho nevyrušili

Doprava v Prešove. Foto – TASR
Doprava v Prešove. Foto – TASR

Problém s kolónami v Prešove nová štvorprúdovka výrazne nezmierni.

Aktualizované o 13:58. O štyri roky dostane Prešov prvú časť budúceho obchvatu mesta. Zmluvu za vyše 300 miliónov eur na stavbu 7,8-kilometrovej diaľnice na juhozápade mesta podpísal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) s konzorciom okolo firmy Eurovia.

„Tak ako som sľúbil, po splnení všetkých dôležitých podmienok začíname s výstavbou diaľničného obchvatu Prešova, ktorý výrazne pomôže mestu a zlepší život ľudí v celom okolí,“ vyhlásil Érsek.

Diaľnica vstúpi do histórie ako najdrahšia časť kľúčovej tepny D1 medzi Bratislavou a Košicami. V prepočte na kilometer má vychádzať na viac než 40 miliónov eur. Za toľko sa bežne stavajú diaľničné tunely. Na čerstvo podpísanej diaľnici tvoria približne štvrtinu. Potom sú na diaľnici mosty a dve veľké križovatky.

„Motoristi od Ružomberka po Košice budú o štyri roky cestovať plynulo po diaľnici, pôjde o úsek s dĺžkou okolo 190 kilometrov,“ dodal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

D1 Prešov, západ – juh

  • Diaľnica bude dlhá 7,8 km, z toho 2,2 km tvorí tunel Prešov.
  • Na diaľnici bude 18 mostných objektov, dve veľké križovatky.
  • Má sa začať stavať v júni, lehota výstavby je 4 roky.
  • Financovať ju chcú najmä z eurofondov.
  • Má šoférom osobných áut ušetriť 19 minút jazdy, nákladiakom 18 minút.

Minister Érsek pred podpisom sľuboval, že vyrokuje zľavu. Pôvodná zmluva z tendra je 356 miliónov eur. Minister avizoval zľavu okolo 6 percent z ceny, taký strop odhadli znalci z Ústavu súdneho inžinierstva.

Cena má byť nižšia

Stavbári napokon sľúbili zľaviť z ceny 15,2 milióna eur. Generálny riaditeľ Eurovie Róbert Šinály povedal, že úspory pôjdu na úkor zisku konzorcia a tiež vďaka zmenám v technickom riešení. Podľa agentúry TASR garantoval, že to nebude na úkor kvality stavby.

Zmluva je podpísaná na vytendrovanú cenu 356 miliónov eur. Zľava si vraj vyžiadala špeciálny dodatok a memorandum. Zatiaľ zverejnené nie sú.

„Na základe rokovaní bol identifikovaný limit na zníženie ceny na úrovni 15,2 milióna eur počas celej lehoty výstavby. Zhotoviteľ už ponúkol okamžitú úsporu o viac ako 5 miliónov eur a zároveň sa zaviazal hľadať ďalšie úspory na naplnení cieľa, ktorý bol pevne stanovený,“ spresňuje ministerstvo dopravy.

Konkrétnejšie: Konzorcium znížilo kalkulovaný zisk o 5,22 milióna eur a zvyšných 10 miliónov sa bude hľadať počas stavby, vysvetlila Eurovia.

V súťaži o stavbu sa otvárali obálky s cenovými ponukami ešte v máji minulého roka. Celý tender sprevádzali podozrenia z kartelu – vypísalo sa niekoľko veľkých stavebných súťaží naraz, v dvoch (vrátane prešovskej) sa striedali tie isté firmy a odstupy medzi cenami a štátnym odhadom boli minimálne.

Érsek nastúpil do úradu na prelome augusta a septembra, tender napokon odmietol zopakovať.

Nová diaľnica je prvá časť riešenia pre kolónami sužovaný Prešov. Neskôr k nej majú pristavať severný obchvat mesta. Ten práve prekresľujú. Minister Érsek v tomto prípade sčasti uznal výhrady analytického tímu ministerstva financií Petra Kažimíra o tom, že riešenie je s ohľadom na jeho efekt luxusné.

Zúženie severnej diaľnice má priniesť úsporu približne 200 miliónov eur. Diaľničné riešenie pre Prešov by potom celkovo vychádzalo na necelých 700 miliónov eur.

presovvv

Na juhozápadnom obchvate odmietol minister čokoľvek zásadne meniť, pretože stavba je už vysúťažená. Čas na úvahu o novej súťaži či úspornejšom riešení pritom ministrovi dáva to, že diaľnici chýbajú dostatočné posudky o jej vplyvoch na životné prostredie. Kým nie sú hotové, stavať nemôže.

Minister Érsek očakáva, že dokumentácia bude kompletná v júni a vtedy sa aj začne stavať.

Analytik: Zbytočné predraženie znamená menej riešení

Inštitút INEKO upozorňoval na podozrivý priebeh súťaže o stavbu obchvatu a tiež na to, že cena stavby nezodpovedá jeho prínosu. Ani keď sa postaví prvá časť pokračovania obchvatu na severe, krajskému mestu sa výrazne neuľaví.

„S istotou vieme len to, že z tranzitu, ktorý cez Prešov iba prechádza, mesto vďaka obchvatu úplne obíde sotva polovica. Z ťažkých kamiónov dokonca len tretina. Aj po vynaložení vyše 500 miliónov eur na D1 a prvú etapu R4 bude polovica tranzitu ďalej prechádzať cez Prešov. Dokonca z ťažkého kamiónového tranzitu by zostali v Prešove dve tretiny,“ povedal analytik INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy za vlády Ivety Radičovej Ján Kovalčík.

Peniaze na diaľnice z eurofondov pritom končia.

„Máme viacero pripravovaných úsekov, ktoré naliehavo treba riešiť v najbližších rokoch. Každá jedna stavba, ktorú riešime zbytočne predražene, nám ukrajuje zo zdrojov, ktoré budú k dispozícii na ďalšie riešenia. Drahé projekty znamenajú, že vláda vyrieši menej dopravných problémov a viac potrebných úsekov zostane len na papieri, v rovine opakovaných a neustále posúvaných sľubov,“ povedal pred viac než mesiacom Kovalčík.

U Kažimíra vidia podobne účinné, ale lacnejšie riešenia

Podobne to vidia analytici z útvaru Hodnota za peniaze.

„Navrhované riešenie neprináša najvyššiu hodnotu za peniaze,“ zhodnotilo ministerstvo financií v liste, ktorým odpovedalo na otázky prezidenta Andreja Kisku o navrhovaných dopravných riešeniach v okolí Prešova. Analytický útvar hodnotí, že aj keď sa obria diaľnica dostavia, juhozápadný obchvat Prešova bude druhou najmenej vyťaženou časťou D1.

„Podľa projekcie dopravy bude úsek D1 Prešov západ – Prešov juh aj po vybudovaní severného obchvatu R4 druhým najmenej vyťaženým úsekom na D1. Dôvodom je nízky podiel tranzitnej dopravy v Prešove,“ píšu analytici.

V správe analytici píšu, že keď bude hotová juhozápadná aj severná stavba, Prešovu sa uľaví o 17 percent. Keby sa diaľnice prekreslili na lacnejšiu, ale podobne efektívnu verziu, a pristavila sa štvorprúdová cesta v meste najviac za 150 miliónov eur, doprava v Prešove by sa odľahčila o 31 percent. V liste prezidentovi sa píše o rôznych možnostiach, úspory sa pohybujú aj pri úrovni 300 miliónov eur.

V lete sa doprava odľahčí

Upozorňujú aj na to, že prešovská diaľnica má mať betónový povrch. Ten sa odporúča na významne zaťažovaných úsekoch, pretože je odolnejší, ale aj výrazne drahší než asfalt. Šéf zväzu stavbárov Pavol Kováčik odhaduje, že samotný betónový povrch je oproti asfaltovému drahší aj o 60 percent, opravuje sa však menej často.

„Ja s tým nesúhlasím,“ okomentoval betónovú diaľnicu minister Érsek ešte vo februári. Škrtnutý betón v dohode o zľave zjavne nie je.

Približne vtedy, alebo krátko na to, ako sa začne stavať juhozápadný obchvat Prešova, by sa mala doprava v meste citeľne odľahčiť. V lete má Doprastav odovzdávať šoférom takzvaný vnútromestský obchvat, ktorého stavba sa už roky naťahuje. Kopíruje juhozápadný obchvat, ktorý bude približne o kilometer ďalej od Prešova.

Dnes na DennikE.sk

  • Diaľnice: NDS podpísala zmluvu s Doprastavom, Strabagom a Euroviou na úsek R2 Kriváň – Mýtna
  • Obrana: Celosvetové výdavky na obranu rástli najviac za desaťročie
  • Makro: Ekonomika eurozóny vlani rástla najpomalšie od roku 2013
  • Makro: Slovenská ekonomika v poslednom štvrťroku ožila, Nemecko stagnovalo
  • Ekonomický newsfilter na Valentína: Maďarskí akcionári našli slovenskej dcére belgického ženícha

Minúta po minúte

Zdieľať

Karel Hirman: Ak máme dosť peňazí na 13. dôchodky a zdvojnásobenie prídavkov na deti, tak to určite urobme. Lenže ak to má smerovať k vyššiemu deficitu a zadlžovaniu, tak to v konečnom dôsledku práve pre tieto sociálne skupiny dopadne veľmi zle.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Karel Hirman, energetický analytik

Ak by som sa na toto rozhodnutie končiacej vlády mal pozrieť politickou predvolebnokampaňovou optikou, tak by som mohol vyhlásiť, že naše rodinné rozpočty duo Smer – SNS na prídavkoch na deti, dôchodkoch a diaľničných známkach len v tomto roku obralo dokopy o niekoľko stovák eur. A to preto, že ho schválili až teraz. Lebo podľa toho, čo uvádzajú v dôvodovej správe, ak by to bola pravda, tak tento stav nenastal až v týchto dňoch, ale už dávnejšie. A ak by ho naozaj chceli riešiť, tak mali tieto opatrenia schváliť minimálne už v minulom roku s platnosťou od tohtoročného Nového roka.

Iný uhol pohľadu zase hovorí o tom, že nás naši politickí „Gréci“ Pellegrinus-Ficus spolu s Dankusom ťahajú svojimi bláznivými a populistickými predvolebnými rozhodnutiami na Peloponézsky polostrov. A to práve v období, keď nám skončila celosvetová konjunktúra, svet sa borí s doteraz nejasnými následkami čínskeho koronavírusu a spolu s celou EÚ budeme čeliť ekonomickým dosahom brexitu.

A teraz trošku vážnejšie. Ak naozaj máme v štátnej kase dosť peňazí na 13. dôchodky a zdvojnásobenie prídavkov na deti, tak to určite urobme.

Lenže ak to má smerovať k vyššiemu deficitu a následne zadlžovaniu, tak to v konečnom dôsledku práve pre tieto sociálne skupiny dopadne veľmi zle – ako sme videli všetci pred pár rokmi práve v Grécku. Múdrejší sa učí na chybách druhých, hlupák ich opakuje.

Čo sa týka zrušenia poplatkov za diaľnice, tak to je tiež zle, pretože by to vlastne znamenalo, že túto ťarchu prenesieme okamžite cez dane a iné poplatky aj na tých, čo po nich vôbec nejazdia. Je to podobný nezmysel, ako vlaky zadarmo pre dôchodcov alebo študentov, lebo ich v konečnom dôsledku za nich aj tak zaplatia aj tí penzisti a študenti a ich rodičia a príbuzní, čo vlakmi vôbec nejazdia.

Zadarmo nemôže byť žiadna verejná služba, môžu existovať len odôvodnené zľavy na ich využívanie pre rôzne slabšie sociálne skupiny.

Vzhľadom na to, že končiaca vláda a koalícia doslova pár dní pred svojím koncom chce prijať neúnosné záväzky pre budúcu vládu, navyše v legislatívnom procese, ktorý podľa renomovaných právnych expertov odporuje ústavným a iným pravidlám, pani prezidentka takto prijaté zákonné normy odchádzajúcim parlamentom nemôže schváliť a takto to má aj vysvetliť občanom. A nechať ich posúdenie na novú politickú reprezentáciu, ktorá vzíde z volieb.

Veď je to v konečnom dôsledku nielen demokratické, ale aj jednoduché: tí občania, ktorí napriek všetkým okolnostiam a dôsledkom trvajú na ich zavedení, môžu tých, čo ich navrhujú, zvoliť teraz vo voľbách, aby svoje dielko dokonali. Ich zavedenie takýto menší časový posun neohrozí, keďže aj tak majú platiť až od budúceho roka.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Epidémia koronavírusu v Číne by mohla znížiť HDP Spojených štátov o 0,2 až 0,3 %. Nemožnosť získať komponenty z Číny brzdí továrne, škody sa pravdepodobne prejavia veľmi skoro.

Uviedol to ekonomický poradca Bieleho domu Larry Kudlow.

Banka Goldman Sachs v piatok varovala, že kríza môže byť ešte nákladnejšia, ako sa pôvodne predpokladalo, pričom by mohla skresať HDP až o 0,6 % v 1. štvrťroku. To je dosť veľká časť z ekonomiky, ktorej medziročné tempo rastu sa pohybuje okolo 2 %. (tasr)

Zdieľať

Za 12 rokov vo vláde neboli schopní dokončiť diaľnicu do Košíc a teraz sa vyhovárajú, že fakt, že nemáme diaľnicu do Košíc, je dôvodom na zrušenie diaľničných známok, píše v Paneli expertov k aktuálnym krokom vlády Ivana Molnárová.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Ivana Molnárová, riaditeľka portálu Profesia.sk

Populizmus a bezbrehé plytvanie v časoch, keď z Nemecka prichádzajú informácie o zhoršovaní situácie. Niekedy by som si želala, aby preferencie vládnych strán boli výrazne vyššie, lebo vtedy by si nedovolili takto rozhadzovať. Hovorí sa, že z cudzieho krv netečie, ale prijať takéto ekonomické šarlatánstvo v časoch, keď treba skôr priškrtiť a ušetriť, je extrémne nezodpovedné.

Zrušenie diaľničných známok? Za 12 rokov vo vláde neboli schopní dokončiť diaľnicu do Košíc a teraz sa vyhovárajú, že fakt, že nemáme diaľnicu do Košíc, je dôvodom na zrušenie diaľničných známok.

Prostriedky venované zvyšovaniu finančnej gramotnosti môžeme tak považovať za vyhodené. Lebo lekcia zo zadlžovania a nadspotreby bola práve sabotovaná samotnou vládou.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Ako učebnicový príklad bezbrehého populizmu charakterizuje Ľudovít Ódor v Paneli expertov rozhodnutie vlády o dôchodkoch a prídavkoch „pár dní pred voľbami, narýchlo, bez diskusie, bez kvantifikácie následkov a s roztrhaním vlastného (už beztak nerealistického) rozpočtu“.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Ľudovít Ódor, viceguvernér NBS

Aby nedošlo k nedorozumeniu, každá vláda aj parlament má právo prijímať takéto alebo podobné opatrenia. Pár dní pred voľbami, narýchlo, bez diskusie, bez jasnej kvantifikácie všetkých následkov a s roztrhaním vlastného (už beztak nerealistického) rozpočtu to vnímam ako učebnicový príklad bezbrehého populizmu.

V banánovej republike je to úplne štandardný postup, u nás na dedine by povedali, že „na hulváta“, a v mojom ponímaní je to flagrantné porušenie takmer všetkých základných princípov zodpovedného hospodárenia. Po nás potopa.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Peter Kažimír okomentoval v Paneli expertov rozhodnutie vlády o 13. dôchodkoch a dvojnásobných detských prídavkoch: „Mali by sme kráčať v ústrety starej slovenskej pravde, ktorá hovorí, že sa máme zakrývať takou perinou, na akú máme.“

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Peter Kažimír, guvernér NBS, bývalý minister financií

Ešte vždy si myslím, že by sme mali naďalej pomaly, ale isto kráčať v ústrety starej slovenskej pravde, ktorá hovorí, že sa máme zakrývať takou perinou, na akú máme…

Čakajú nás tri možné scenáre: buď budeme mať šťastie a Slovensko sa vráti k štyrom percentám rastu, zlepší výber daní a odvodov, pomôže rozpočtu zaplatiť nové zákonné nároky. Alebo vláda vyškrtá 300-400 miliónov iných výdavkov. Alebo parlament prijme nový zákon o štátnom rozpočte, ktorý bude odrážať realitu novoprijatých zákonov.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Turecká letecká spoločnosť Atlasglobal podala návrh na vyhlásenie konkurzu. Krach sa podľa Trnavského samosprávneho kraja nedotkne piešťanského letiska, kam tiež lietala.

„Letecká spoločnosť Atlasglobal podala návrh na vyhlásenie konkurzu, pretože nemohla pokračovať v prevádzke a jej lety boli zastavené,“ oznámil turecký úrad pre civilné letisko SHGM.

Letecká spoločnosť bola založená v roku 2001 v Turecku a od roku 2004 začala prevádzkovať vnútroštátne a medzinárodné linky, ktoré smerovali do 50 destinácií v 35 krajinách sveta.

Atlasglobal bol nútený dočasne prerušiť lety v novembri a decembri minulého roka po tom, ako začal mať finančné problémy, najmä s tzv. cash flow. Prispeli k tomu zvýšené náklady na logistiku a prevádzku a tiež presun na nové istanbulské letisko.

V roku 2007 zahynulo po havárii jedného z lietadiel spoločnosti počas letu do juhozápadného mesta Isparta z Istanbulu 57 ľudí.

Z Piešťan bude lietať iný dopravca:

  • Krach tureckej leteckej spoločnosti AtlasGlobal sa nijako nedotkne prevádzky Letiska Piešťany, hovorí Trnavský samosprávny kraj. Letisko má so spoločnosťou vysporiadané všetky pohľadávky a záväzky.
  • „Cestovná kancelária ešte pred mesiacom uzavrela zmluvu s novým leteckým dopravcom. Takže od mája do októbra sa bude z piešťanského letiska lietať do Turecka aj naďalej,“ uviedol tlačový odbor. Dodal, že oproti minulému roku sú pre sezónu 2020 predávané zájazdy s odletom z Piešťan už viacerými cestovnými kanceláriami.

V roku 2018 prevádzkoval AtlasGlobal lety pre dovolenkárov aj z Bratislavy. (tasr, n)

Zdieľať

ZSSK sa nezúčastní súťaže na výber dopravcu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Podľa ZSSK nie je možné v termíne, ktorý určilo ministerstvo dopravy, predložiť kvalifikovanú ponuku.

Štátny dopravca plánuje do konca budúceho týždňa podať námietku a pravdepodobne MDV požiada, aby súťaž zrušilo a vyhlásilo novú.

„Nie je možné v požadovanom termíne predložiť kvalifikovanú ponuku, pričom tento termín podľa nášho názoru predstavuje približne len zlomok potrebného času na jej prípravu,“ uviedla ZSSK vo vyhlásení zaslanom v piatok médiám.

Podľa ZSSK by bol schopný kvalifikovanú ponuku predložiť iba taký uchádzač, ktorý už dnes disponuje vozidlami spĺňajúcimi v podstatných ohľadoch požiadavky vyhlasovateľa a je pripravený ich takmer okamžite využiť na účely realizácie výkonov na súťaženej trase.

V poradí druhú súťaž na liberalizáciu tratí rezort dopravy spustil začiatkom októbra. Prvou bola súťaž na prevádzkovateľa osobnej vlakovej dopravy na trati Žilina – Rajec.

Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká v novembri minulého roka informovala o tom, že do súťaže na výber železničného dopravcu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno sa prihlásilo päť záujemcov. Jedného z uchádzačov už ministerstvo vyradilo pre nesplnenie podmienok.

Na frekventovanej trati v súčasnosti jazdí súkromný dopravca RegioJet, ktorý má záujem v tom pokračovať aj naďalej.

RegioJetu sa končí aktuálne platná zmluva v decembri 2020. Potom môže na trať nastúpiť uchádzač, ktorý vzíde z verejnej súťaže. Trať bude obsluhovať nasledujúcich desať rokov.

Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na trati Bratislava – Komárno rezort zverejnil pred viac ako rokom v európskom vestníku. Celkovo 95-kilometrová trať patrí k mimoriadne vyťaženým a záujem o dopravu tam v posledných rokoch neustále narastá.

Dôvodom sú najmä pribúdajúce obytné zóny v okolí hlavného mesta. (tasr)

Zdieľať

Rast daňovo-odvodových príjmov sa tento rok spomalí na 3,2 % z vlaňajších 6,1 %. Uviedol to v analýze Inštitút finančnej politiky, ktorý pôsobí pri ministerstve financií.

Očakávané spomalenie rastu inštitút pripisuje najmä pomalšiemu rastu miezd (z dvoch tretín) a vlaňajším legislatívnym opatreniam (z jednej tretiny), medzi ktoré patrí zníženie dane na 15 percent pre malé firmy a živnostníkov s obratom do 100-tisíc eur a tiež zníženie DPH na niektoré potraviny.

Celkové daňové-odvodové príjmy v roku 2020 odhaduje IFP vo výške zhruba 30 miliárd eur.

Čo bude nasledovať:

  • v ďalších rokoch IFP počíta so zrýchlením tempa rastu daňovo-odvodových príjmov na 4,3 percenta (2021), 4,5 percenta (2022) a 5,7 percenta (2023),
  • inštitút očakáva, že od roku 2021 bude ožívať rast príjmov vďaka opätovnému zrýchleniu miezd a spotreby domácností. V roku 2023 rast príjmov podľa inštitútu „nakopne“ záver eurofondového obdobia.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať