Denník N

Rodičia sa sťažujú na nové plienky Pampers, rýchlo pretečú, dráždia pokožku

Foto – N
Foto – N

Výrobca inovoval plienky známej značky, nespokojní rodičia tvrdia, že menej vydržia, zapáchajú a spôsobili problémy na koži. Niektorým už vrátil peniaze.

Katarína Krajcingerová má ročného synčeka, od jeho narodenia preňho kupovala plienky Pampers Premium Care. Hoci vyskúšali aj niekoľko iných značiek, nevyhovovali synovi tak ako Pampers.

Asi pred mesiacom sa však situácia zmenila. Kúpila plienky rovnakej značky aj veľkosti, len v trochu zmenenom obale a s inovovaným zložením.

Zmenu zaregistrovala okamžite – nové plienky boli podľa nej oproti tým starým tenšie, syn ich veľmi rýchlo precikal tak, že ho musela celého prezliecť, vlhké boli aj na dotyk, navyše čudne zapáchajú. So starými takúto skúsenosť nemala.

To však nebola jediná zmena, ktorú syn pocítil priamo na tele. „Zapínanie sa trhá. Je navyše veľmi tvrdé a ostré. Synovi som nimi nechtiac porezala stehienko. Nie je to pritom tým, že by mu boli plienky malé, veľkosť 4 je od 9 kilogramov a on má ledva 9 kilogramov a tenké nôžky,“ opísala Denníku N svoju skúsenosť Katarína.

Obdobné ponosy českých aj slovenských rodičov sa objavili v uplynulých dňoch aj na Facebooku značky Pampers. Podobne ako Katarína aj iní rodičia kritizujú to, že nové plienky menej vydržia. S negatívnymi skúsenosťami sa pritom zverujú bez ohľadu na veľkosť plienok, ktoré pre dieťa používajú.

„Kupujeme už veľkosť 5 a starý typ plienok krásne držal na zadočku. Tie nové padajú. Staré plienky vydržali celú noc a nejaká nehoda sa stala raz za 14 dní alebo aj dlhšie. Pri týchto sa stane trikrát z piatich nocí,“ píše Zuzana Slabá.

Zmenu cítia aj na pokožke

Z reakcií, ktoré spotrebitelia zverejnili na sociálnej sieti, je zrejmé, že Katarínin syn po otestovaní nových plienok dopadol ešte pomerne dobre, aj keď mu plienka poškrabala nohu. Viacerí rodičia totiž potvrdili, že ich deti reagovali na materiál nových plienok vyrážkami, začervenaním na koži či zapareninami.

Keďže boli na túto značku plienok zvyknutí, tvrdia, že nič podobné pri starých plienkach na detskej koži riešiť nemuseli.

„Pampers Premium Care som používala od prvých dní syna, bola som nimi nadšená. Bohužiaľ, musím smutne konštatovať, že ‚inovácia‘ plienok je krok o niekoľko ‚levelov‘ nižšie. Plienka preteká, nemá už takú kapacitu ako predtým,  sieťka je odtlačená na pokožke, zadoček začervenaný a zaparený,“ reaguje na sociálnej sieti Barbora Nováková.

Tejto mamičke firma na Facebooku aj odpovedala. Keďže sa zverila aj s reakciami dieťatka na nové plienky na jeho tele, žiada ju, aby v súkromnej správe spresnila, o aké plienky išlo a na akých častiach kože pocítilo dieťa zlú reakciu.

„Naše plienky prechádzajú mnohými skúškami a testami pred tým, než sa dostanú na trh. Kladieme dôraz na ich výstupnú kontrolu. Práve z tohoto dôvodu je toto to posledné, čo by sme od plienok očakávali. Zo zákona sme povinní získať o symptómoch vášho syna čo najviac informácií, tieto odpovede podliehajú dôvernému režimu,“ reagoval na Facebooku výrobca plienok, firma Procter & Gamble.

Vracajú im peniaze

Skúšali sme zistiť, koľko rodičov sa za Slovensko a Česko na výrobcu po inovovaní plienok obrátilo. Výrobca nám odpoveď na túto, ako aj niekoľko ďalších otázok zaslaných v utorok a týkajúcich sa inovácie pri plienkach aj ich testovania, prisľúbil poslať dnes, do večera ich však neposlal.

V Česku však už po protestoch rodičov a medializácii ministerstvo zdravotníctva potvrdilo, že dá plienky testovať v laboratóriu.

Firma sa rozhodla rodičom, ktorých deti mali s plienkami nepríjemnosti, vrátiť peniaze naspäť. Vrátili ich tak aj Kataríne za balenie, ktoré otvorila a nevyhovovalo jej. 

Katarína prebaľuje zatiaľ syna do plienok značky Pampers, no čerpá ešte zo starého balenia, pretože dostala ešte na Vianoce do zásoby. Tvrdí, že ak ich minie a staré už v obchode nenájde, bude musieť prejsť na inú značku. Nerozumie tomu, prečo výrobca po toľkých sťažnostiach, koľko videla na sociálnej sieti, tieto plienky nestiahne z trhu.

Ten to však môže zdôvodniť tým, že sťažností nie je tak veľa. A aj tým, čo už uviedol na sociálnej sieti: že výrobky inovuje pravidelne a po každej zmene sa nájdu nespokojní rodičia.

No kým v Česku sa vo väčšej miere sťažujú a domáhajú vrátenia starých osvedčených plienok, na Slovensku to tak nie je. Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) Denníku N potvrdila, že zaregistrovala v tomto roku jeden podnet, ktorý sa týkal kvality plienok, vlani aj predvlani pritom mali tiež po jednom podnete.

Riaditeľka SOI Nadežda Machútová spresnila, že tohtoročný podnet podal spotrebiteľ práve na plienky Pampers Premium Care. Kúpil si dve rovnaké balenia plienok v tej istej predajni COOP Pezinok počas jedného dňa, a aj napriek tomu plienky vo vnútri balení neboli identické.

„Na základe podnetu sme kontaktovali slovenského zástupcu spoločnosti vyrábajúcej tieto plienky. Vyjadril sa, že spoločnosť začala uvádzať na trh inovovaný variant plienok, ktoré majú otvory na vnútornom povrchu plienky a tým umožňujú lepšiu absorpciu. Z toho vyplýva, že bolo možné kúpiť si jedno balenie plienok s pôvodným dizajnom a druhé s inovovaným dizajnom, čo však nijako neovplyvňuje kvalitatívne vlastnosti plienok,“ tvrdí Machútová.

Nepatria poriadne nikam?

Ak by sa aj spotrebitelia na kvalitu plienok výraznejšie sťažovali, vyzerá to tak, že by prípadný spor medzi výrobcom a nimi ani nemal kto odborne preveriť. Detské plienky totiž patria medzi sortiment, ktorý dostatočne nepatrí ani pod jednu z našich inšpekcií.

„Plienky sú dosť problematické, lebo kam ich zaradiť? Je to všeobecný výrobok, hygienický výrobok alebo kozmetický výrobok? Od toho závisí aj to, kto sa tým má zaoberať, ktorý orgán dozoru,“ naznačuje Machútová. Pripomína, že je to výrobok, ktorý je v styku s pokožkou a navyše môže byť parfumovaný alebo minimálne pri jeho výrobe môžu vznikať vedľajšie chemické produkty.

„Vo všeobecnosti sme sa plienkami takto do hĺbky ešte nezaoberali, lebo sme nemali podnety. Som presvedčená, že táto téma by si vyžadovala komunikáciu s Úradom verejného zdravotníctva (ÚVZ),“ dodala šéfka SOI.

ÚVZ nás s otázkami týkajúcimi sa preverovania detských plienok presmeroval na obchodnú inšpekciu. Úrad síce je kompetentným orgánom pre oblasť kozmetických výrobkov, no podľa európskej definície plienky podobne ako dámske vložky či toaletný papier takýmto výrobkom nie sú.

Zuzana Drobová z ÚVZ spresnila, že kozmetickým výrobkom je „každá látka alebo zmes, ktorá je určená na kontakt s rôznymi vonkajšími časťami ľudského tela (pokožka, vlasové systémy, nechty, pery a vonkajšie pohlavné orgány) alebo so zubami a sliznicou ústnej dutiny na účely výlučne alebo najmä ich čistenia, parfumovania, zmeny ich vzhľadu, ich ochrany, udržiavania v dobrom stave alebo úpravy telesného pachu“.

No doplnila, že ak by napríklad išlo o vlhčený toaletný papier či odličovacie obrúsky, ktoré sú napustené nejakou látkou a tá sa pri čistení uvoľňuje, výrobok by bol kozmetickým výrobkom.

Má ich vôbec kto preveriť?

Zároveň však na Slovensku nemáme certifikovanú skúšobňu, ktorá by mohla kvalitu plienok po všetkých stránkach preveriť. V minulosti síce fungovala certifikovaná skúšobňa pre kozmetiku a drogériu, tú však už pred rokmi zrušili.

„Na tieto výrobky nie sú zatiaľ vhodné normy na stanovenie obsahu chemických látok. Čo sa týka rozboru chemických látok, dala by sa urobiť analýza jednotlivých zložiek podľa chemickej legislatívy, ale nie sú k dispozícii skúšobne, ktoré by mali takéto metodiky akreditované,“ priznala Machútová.

Nie je to však zrejme len problém Slovenska. Keď sa totiž SOI obrátila na skúšobňu v Česku, aby preverila možné dioxíny v tampónoch, zistila, že by mohla vystaviť protokol s výsledkami analýz z neakreditovanej skúšky vykonanej akreditovaným laboratóriom. „Takáto analýza by nebola relevantná pre orgán dozoru a jeho ďalší prípadný postup na trh,“ dodala Machútová.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie