Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Železnice chcú posielať vlaky do Petržalky, na sídlisku zvažujú aj novú zastávku

V Petržalke by mohla byť zastávka podobného typu, ako chystajú železnice vo Vrakuni. Ide iba o jednoduchý perón so zastrešením a informačnými panelmi. Vizualizácia – Reming
V Petržalke by mohla byť zastávka podobného typu, ako chystajú železnice vo Vrakuni. Ide iba o jednoduchý perón so zastrešením a informačnými panelmi. Vizualizácia – Reming

Na najväčšie sídlisko by mohli jazdiť osobné vlaky z Trnavy a Senca, posledný takýto vlak išiel v roku 2011. Na ťahu je teraz ministerstvo dopravy a primátor.

Pokiaľ sa železničiarom podarí splniť ich najnovší cieľ, z vlaku by sa už čoskoro mohla stať reálna súčasť bratislavskej MHD. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) urobila vo štvrtok pokusné jazdy po takmer nevyužívaných bratislavských tratiach.

Jednou z nich bola aj trať zo stanice Bratislava-Nové Mesto cez Prístavný most do Petržalky. Železnice po ich absolvovaní oznámili, že úsek je z technickej stránky v poriadku. „S touto traťou do budúcna počítame,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

Posledné osobné vlaky do Petržalky jazdili v roku 2011, odvtedy úsek slúži iba na nákladnú dopravu. ZSSK teraz oznámila, že už čoskoro by na najväčšie slovenské sídlisko mohli jazdiť niektoré osobné vlaky zo Senca a z Trnavy.

„Radi by sme odľahčili bratislavské mosty a využili koľaje vedúce na stanicu Petržalka,“ dodáva Hlubocký.

Využitie opustenej stanice

Pre cestujúcich, ktorí každý deň dochádzajú z týchto smerov do Bratislavy, by to znamenalo podstatnú zmenu. Niektoré z ich vlakov by totiž už nepokračovali na Hlavnú stanicu, ale odbočili by smerom na juh.

Miesto Vinohradov by zastavili na doteraz takmer nevyužitej stanici Bratislava-Predmestie a následne aj na stanici Bratislava-Nové Mesto. Tu by vystúpili cestujúci, ktorí by sa potrebovali dostať do centra alebo do priľahlých častí.

Vlak by ďalej pokračoval na konečnú, ktorou by bola železničná stanica Petržalka, odkiaľ dnes jazdia iba osobné vlaky do Viedne.

Železničná sieť na území hlavného mesta (v roku 2007). Zdroj - vlaky.net
Železničná sieť na území hlavného mesta. Zdroj – vlaky.net

„Naša predstava je, aby osobné vlaky v tomto smere jazdili každú polhodinu. Niektoré vlaky zo smeru Senec alebo Trnava by tak stále končili na Hlavnej stanici, ďalšie by však po novom končili v Petržalke,“ hovorí riaditeľ obchodného úseku Karol Martinček.

Či sa takýto plán naplní, však už nezáleží na železničiaroch. Vlaky by si totiž najprv muselo objednať ministerstvo dopravy – reč je totiž o vlakoch, ktoré objednáva a dotuje štát.

Ministerstvo pod vedením Árpáda Érseka (Most-Híd) vo všeobecnosti tvrdí, že sa im nápad páči, pretože by mohol dostať do vlakov viac ľudí, ktorí dnes dochádzajú autami.

„Tieto aktivity plne podporujeme, keďže na cestách v Bratislave a v jej okolí sú časté zápchy a kolóny,“ uvádza hovorkyňa Karolína Ducká.

V Petržalke stojí jedna z najmodernejších staníc na Slovensku, cestujúci ju však môžu využiť len na dopravu do Viedne. Nejazdí sem žiadny vnútroštátny vlak. Foto – Wikipedia
V Petržalke je jedna z najmodernejších staníc na Slovensku, cestujúci ju však môžu využiť len na dopravu do Viedne. Nejazdí sem žiadny vnútroštátny vlak. Foto – Wikipedia

Úradníci však dodávajú, že celá vec nie je taká jednoduchá. Napríklad na stanicu Bratislava-Nové Mesto by sa muselo najprv posilniť spojenie s bratislavskou MHD, čo znamená, že by sem dopravný podnik musel presmerovať viac električiek a autobusov.

„Pre cestujúcich je dôležité, aby sa mohli dostať z vlaku pomocou MHD presne tam, kam potrebujú, a to za kratší čas ako v súčasnosti. V opačnom prípade by to neprinášalo žiadaný efekt,“ dodáva hovorkyňa.

Sľuby primátora mesta

Železničiari tvrdia, že o tejto možnosti už s dopravným podnikom rokujú, kľúčový však bude postoj magistrátu vedeného primátorom Ivom Nesrovnalom, ktorý za podnik zodpovedá.

Ani Nesrovnal posilnenie mestskej dopravy nevylučuje. No podľa neho sa musí počkať na veľkú štúdiu dopravného uzla Bratislava. Tú robia Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré majú na starosti koľajnice.

„Primátora Nesrovnala potešil zámer otestovať technickú použiteľnosť trasy do Petržalky. Využiteľnosť tejto trasy je preverovaná v spomínanej štúdii, ktorá ma byť hotová tento rok. Musíme počkať na jej výsledok,“ vysvetľuje magistrát.

Zhrnuté: na to, aby vlaky znovu jazdili do Petržalky, sa musia dohodnúť železničiari s úradníkmi ministerstva dopravy a úradníci magistrátu.

Očakávať, že by to dokázali v priebehu niekoľkých mesiacov, by bolo optimistické, a to vzhľadom na bežnú slovenskú prax, keď je problém často vyriešiť aj úplne banálne záležitosti.

Do Petržalky by mohli jazdiť dvojposchodové elektrické jednotky 671 vyrábané v českej Vagónke Studénka, ktoré železnice nakupovali v uplynulých rokoch za eurofondy. Foto - TASR
Do Petržalky by mohli jazdiť dvojposchodové elektrické jednotky z českej Vagónky Studénka (dnes Škoda Transportation), ktoré železnice nakupovali v uplynulých rokoch za eurofondy. Foto – TASR

Na druhej strane, aj Nesrovnal je motivovaný k tomu, aby takúto iniciatívu podporil. Pred voľbami v roku 2014 sľuboval, že sa postará o to, aby sa železnica zapojila do mestskej dopravy.

„Bratislava má osemdesiat kilometrov železničných tratí, ktoré zostávajú nevyužité. To je trestuhodná nedbalosť,“ hovoril počas volebnej kampane Nesrovnal.

Dnes hovorí, že na tieto sľuby nezabudol. „Ak bude trať z Petržalky vyhodnotená ako opodstatnená, urobíme všetko pre to, aby k jej využívaniu prišlo čo najskôr,“ odkázal cez hovorkyňu.

Najhustejší pohyb zo sídliska

Presmerovanie vlakov do Petržalky by mohlo byť prvým príkladom toho, keď by vlak v Bratislave reálne jazdil aj ako súčasť bratislavskej MHD.

Vlaky zo Senca a Trnavy by totiž nielenže do Petržalky prichádzali, ale zároveň sa tu aj otáčali a jazdili v opačnom smere.

Čo to znamená v praxi? Vlak by mohli využiť aj cestujúci, ktorí by sa potrebovali dopraviť z Petržalky na Nové Mesto, alebo do oblasti Vinohradov (kde sa nachádza stanica Predmestie), alebo do Rače (kde stoja osobné vlaky idúce do Trnavy).

Na tejto trase navyše železnice počítajú aj s minimálne jednou novou zastávkou, ktorá by bola v Ružinove, kúsok od konečnej električiek na Ružinovskej ulici.

Dokonca aj štúdia bratislavskej dopravy (takzvaný generel), ktorú si zaplatil bratislavský magistrát, vlani ukázala, že najviac ľudí z Petržalky cestuje práve do oblasti Nového Mesta, kam vedie aj železnica.

„Dopravný prúd z Petržalky na východné časti mesta patrí medzi najsilnejšie v meste. Železničná trať v tomto smere má preto obrovský potenciál,“ povedal pred rokom Martin Kugla z iniciatívy Za efektívnu a ekologickú dopravu.

Nákres, ako jazdia ľudia v Bratislave. Zdroj - generel/Bratislava
Územný generel dopravy je veľkou štúdiou, ktorú si objednal bratislavský magistrát. Pre to, že bol zle zadaný, sa musel rôzne doplňovať. Podľa generelu smerujú najväčšie toky z Petržalky do oblasti Nového Mesta. Zdroj – generel/Bratislava

Vlak pritom vzdialenosť na Nové Mesto prejde za pätnásť minút, bežnému linkovému autobusu to trvá polhodinu, a aj to za predpokladu, že neuviazne v zápche na niektorom z mostov cez Dunaj.

Pasažier by navyše mohol cestovať na električenku Bratislavskej integrovanej dopravy (BID), v ktorej sú zahrnuté aj vlaky štátneho dopravcu.

Problém je však s nástupom. Na území Petržalky je dnes jediná stanica a tá sa nachádza na jej západnom okraji, ďaleko od najhustejšie obývaných oblastí. ZSSK preto prišla s nápadom vybudovať na sídlisku ďalšiu zastávku, ktorá by bola pre ľudí dostupnejšia.

Podľa predstáv železníc by mohla stáť pri Auparku alebo priamo pod nadjazdom ponad ulicu Einsteinova, kade jazdí nová električka do Petržalky. „Takúto možnosť teraz analyzujeme s ministerstvom dopravy,“ hovorí generálny riaditeľ Hlubocký.

Zastávka by nemusela byť príliš veľkorysá, môže vyjsť nanajvýš na stovky tisíc eur – stačil by perón, zastrešenie, či informačné tabule. Postaviť by ju museli ŽSR.

„Ak sa ukáže, že takýto projekt má zmysel, radi ho podporíme, zatiaľ sme však v rovine teórie,“ hovorí k tomu generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.

V blízkosti frekventovanej Eisteinovej ulice pretína železnica novú električkovú trať, novú zastávku tu však nevybudovali. Električky budú stáť až na zastávke Farského, ktorá je vzdialená desiatky metrov.
zastavla-bosakova
V blízkosti frekventovanej Einsteinovej ulice pretína železnica novú električkovú trať, novú zastávku tu však nevybudovali. Nová železničná zastávka by teoreticky mohla stáť tu. Reprofoto – Google

Starý známy problém

Je tu však niekoľko problémov. Pri Auparku sú súkromné pozemky a ŽSR by ich museli najprv vykúpiť, čo by celý projekt predražilo.

Iný nedostatok má zase druhý variant – železničná zastávka pod traťou električky. Na to, aby mala zmysel, musel by byť v jej blízkosti prestup na bratislavskú MHD.

Avšak najbližšie zastávky sú ďaleko. Projektanti magistrátu totiž pri príprave prvej fázy električky do Petržalky, za ktorú zodpovedal exprimátor Milan Ftáčnik, nenakreslili žiadnu zastávku nad železničnou traťou – najbližšia zastávka Farského je tak vzdialená desiatky metrov.

Takže je tu opäť známy problém. Na to, aby tu železnice postavili perón, museli by sa dohodnúť s magistrátom, aby ten nad ním postavil prestup na električku.

„Za súčasných okolností by bola železničná zastávka ďaleko od električky aj od obydlí, čo by bol, samozrejme, veľký nedostatok,“ dodáva Erdössy.

Štátny dopravca napriek tomu chce, aby sa vlaky do Petržalky vrátili čo najskôr, ideálne už budúci rok. „Máme tu postavenú trať, čo je základ. Chceme preto obnoviť prevádzku čo najskôr, aby sme videli, aký bude reálny záujem, a podľa toho spojenie následne vylepšovali,“ dodáva Martinček.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Slovensko má šancu na obrovské peniaze
  • Cestovný ruch: Chorvátsko otvorí hranice pre občanov desiatich krajín vrátane Slovenska, dátum nie je známy
  • Makro: Nálada v slovenskej ekonomike padla v máji najnižšie za 11 rokov
  • Bratislava: Mestskí poslanci schválili kúpu 49 % v dcére vodární od firmy Ivana Kmotríka
  • Firmy: SES Tlmače ohlásili prepúšťanie, ukončenie výroby je jeden z dvoch scenárov
  • Výroba: Boeing obnovil výrobu problematických lietadiel 737 Max, ktorú zastavil v januári
  • Vývoj: Ekonomika USA v 1. štvrťroku klesla v prepočte na celý rok o 5 %, najviac od krízy v roku 2009
  • Radíme: Ako odmietnuť odklad dovolenky a kedy sa dajú získať peniaze
Zdieľať

Ochranu pred konkurzom nikomu neodporúča. Prišiel o nemeckých dodávateľov, a tak ju zasa rýchlo zrušil

O ochranu pred veriteľmi už požiadal aj vlastník celého nákupného centra Styla, v ktorom sídli aj firma We-Tec. Foto N - Tomáš Benedikovič
O ochranu pred veriteľmi už požiadal aj vlastník celého nákupného centra Styla, v ktorom sídli aj firma We-Tec. Foto N – Tomáš Benedikovič

Bratislavský predajca nábytku We-Tec je prvou firmou, ktorej súdy na vlastnú žiadosť spätne zrušili dočasnú vládnu ochranu pred konkurzmi. Využívala ju len dva týždne, no rýchlo prišla o dodávky od zneistených zahraničných dodávateľov.

Zdieľať

Ako mám odmietnuť odklad dovolenky a získať peniaze? (otázky a odpovede)

Foto N - Denisa Čimová
Foto N – Denisa Čimová

Ak máte 65 a viac rokov a cestovka vám ponúka zmenu zmluvy k objednanej dovolenke, ale vy chcete radšej späť peniaze, treba dodatok písomne odmietnuť. Prinášame otázky a odpovede k novele zákona, ktorá umožňuje cestovkám vracať peniaze neskôr.

Minúta po minúte

Zdieľať

Firmy dostali usmernenie hygienika na bezpečný návrat ľudí do práce

Na pracoviskách by sa v spoločných priestoroch a pri kontakte s inými osobami mali nosiť rúška a zamestnávateľ by sa mal snažiť zabezpečiť  aspoň dvojmetrové vzdialenosti medzi ľuďmi, uvádza sa v usmernení  k ochranných opatreniam na pracoviskách, ktoré dnes vydal Úrad verejného zdravotníctva.

Pretože každá organizácia má iné podmienky vykonávania práce, podľa úradu je na zamestnávateľovi a na jeho dohode so zástupcom zamestnancov, ktoré z opatrení uvedie do praxe. Tak, aby jeho prevádzka aspoň čiastočne fungovala, no zároveň sa znížilo riziko šírenia infekcie.

Čo odporúča hlavný hygienik:

  • Pre rúška platia už skoršie opatrenia o zákaze pohybovať sa na verejnosti bez prekrytia horných dýchacích ciest. Verejnosťou sa rozumie aj pracovisko.
  • Zamestnávateľ nie je povinný rúška poskytnúť, ak nejde o pracoviská ako nemocnice či laboratóriá.
  • Dezinfekciu rúk je zamestnávateľ povinný zabezpečiť pri vstupe na pracovisko, pravidelne musí dezinfikovať podlahy a dotykové plochy.
  • Spoločné používanie zariadení a pomôcok (písacích potrieb, klávesníc) by sa malo zredukovať na nevyhnutné minimum.
  • Meranie teploty nie je povinné, ale odporúča sa.
  • Vhodnejšie ako klimatizácia je prirodzené vetranie, pri vetraní vzduchotechnikou sa odporúča zvýšiť výmenu vzduchu vo všetkých priestoroch. Ak bola dva mesiace vypnutá, mala by bežať aspoň deň pred nástupom ľudí do práce.
  • Pracovné postupy by mal zamestnávateľ prehodnotiť tak, aby sa skrátili časy, ktoré zamestnanci strávia v menšom
    odstupe a zredukovala sa frekvencia kontaktov na najnižšiu mieru. Odporúča sa práca on-line a telefonická komunikácia, nemalo by dochádzať k nadbytočnému zhromažďovaniu.
  • Úrad zároveň odporúča opatrenia kombinovať. Napríklad zabezpečiť odstupy medzi zamestnancami minimálne dva metre, v prípade vyššieho počtu zamestnancov striedať zamestnancov pracujúcich na pracovisku a zamestnancov pracujúcich v režime home office tak, aby sa dali dodržiavať bezpečné vzdialenosti.
  • Inou možnosťou je doplniť bariéry, ak to charakter práce a bezpečnostné predpisy umožnia.
  • Používanie výťahov by sa malo obmedziť a kapacitu úrad odporúča využívať len na štvrtinu.
Zdieľať

American Airlines prepustí 30 % zamestnancov v administratíve, viac než 5000 ľudí. Firma reaguje na pokles záujmu o leteckú dopravu spôsobený koronavírusom.

Škrty sa dotknú zamestnancov v manažmente a v podporných profesiách, ktorých spoločnosť zamestnáva 17 000. American Airlines uviedla, že bude prijímať žiadosti o dobrovoľné odchody s odstupným do 10. júna. Keď sa neprihlási dosť ľudí, pristúpi k nedobrovoľnému prepúšťaniu. Dotknutým zamestnancom rozhodnutie oznámi v júli, platení budú do konca septembra. (čtk)

Zdieľať

V novele zákona o zájazdoch nevidí prezidentka Čaputová protiústavnosť. Z hľadiska ochrany spotrebiteľa bolo pre ňu na podpis dostatočné to, že obsahuje množstvo výnimiek, takže zohľadňuje skupiny spotrebiteľov, ktoré nebudú znášať záťaž v podobe nevyplatených peňazí.

Súčasne si je vedomá aj stanoviska Európskej komisie k tejto téme. „Bolo to stručné, pokiaľ viem, upozornenie na to, aby bol braný ohľad na práva spotrebiteľov,“ skonštatovala.

Zároveň poukázala na situáciu okolo pandémie nového koronavírusu. Tá podľa nej spôsobila, že bolo potrebné v krátkom čase prijímať množstvo odvážnych zmien zákonov, „ktoré niekedy možno išli až na hranu ústavnosti“. „Ale sme naozaj v mimoriadnej situácii, kompenzujeme straty jedného celého segmentu ekonomiky a toto som považovala za dôležité,“ vyhlásila prezidentka. (tasr)

Viac k téme: Seniori nad 65 rokov sa dostanú k peniazom namiesto zrušených dovoleniek skôr

Zdieľať

Chorvátsko úplne otvorí hranice pre občanov desiatich krajín vrátane Slovenska, konkrétny dátum však ešte nie je známy. Pre urýchlenie vstupnej procedúry odporúča vláda návštevníkom dopredu vyplniť elektronickú registráciu.

Vstup do krajiny turistom umožnilo Chorvátsko neoficiálne už začiatkom mája na základe preukázania „hospodárskych záujmov“ alebo rezervácie pobytov.

Pre občanov Slovinska, Maďarska, Rakúska, Česka, Slovenska, Poľska, Nemecka a troch pobaltských štátov teraz Chorvátsko udelí výnimku z opatrení, ktoré inak vstup do krajiny zakazovali. (čtk)

Zdieľať

Košice odpustia poplatky za letné terasy, zmenu schválilo mestské zastupiteľstvo, bude platiť od 1. júna do 31. decembra.

Jej cieľom je pomoc právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom zmierniť negatívne sociálno-ekonomické dôsledky pandémie. Niektorí poslanci v diskusii vyjadrili názor, že táto zmena VZN rieši len malú skupinu podnikateľov. Návrh, aby sa odpustenie uvedenej dane týkalo aj trvalého parkovania taxislužieb, MsZ v tesnom hlasovaním neschválilo.

Ročný príjem z poplatkov za vonkajšie sedenie predstavuje pre mesto zhruba 250 000 eur. Ich odpustenie bude možné len pri splnení všetkých podmienok, žiadateľ bude musieť mať takisto vyrovnané všetky finančné podlžnosti voči mestu. Za rok 2019 eviduje mesto nedoplatok za letné terasy v sume okolo 25 000 eur. (tasr)

Zdieľať

O podporu v nezamestnanosti v USA minulý týždeň požiadalo vyše 2,1 milióna ľudí. Počet nových žiadostí opäť klesol, no dva a pol mesiaca zostáva nad 2 miliónmi. Od vypuknutia koronakrízy v polovici marca prišlo o prácu zhruba 41 miliónov ľudí.

Počet nových žiadostí o dávky v predchádzajúcom týždni do 16. mája dosiahol 2,45 milióna. Najnovšie tak klesol ôsmy týždeň po sebe, no zostáva zhruba 10-krát vyšší než pred marcovým vypuknutím pandémie.

Miera nezamestnanosti za máj, ktorú štatistici zverejnia začiatkom júna, by podľa analytikov mohla prekročiť 20 percent. Už v súčasnosti je najvyššie od veľkej hospodárskej krízy v 30. rokoch minulého storočia.

„Obávam sa, že sme svedkami druhého kola prepúšťania v súkromnom sektore, ktoré v spojení s rastúcim počtom prepustených vo verejnom sektore zvyšuje počet nezamestnaných,“ hovorí Joel Naroff zo spoločnosti Naroff Economics.

„Ak je to tak, vzhľadom k tempu opätovného otvárania by sme sa mohli nachádzať v dlhšom období mimoriadne vysokej nezamestnanosti. Znamená to, že zotavenie bude pomalšie a bude trvať oveľa dlhšie.“

Ministerstvo obchodu informovalo, že HDP Spojených štátov v 1. štvrťroku klesol v prepočte na celý rok o 5 %, čo je najhlbší prepad od finančnej krízy pred 10 rokmi. (reuters, cnbc, čtk)

Zdieľať

Záujemcovia o prvú pomoc za apríl môžu zasielať výkazy alebo žiadosti aj s výkazmi len do 31. mája do polnoci, upozorňuje ministerstvo práce. Od 1. júna začnú úrady práce prijímať výkazy aj žiadosti za máj.

Žiadatelia, ktorí za apríl žiadajú o pomoc v rámci rovnakého opatrenia ako za mesiac marec

  • Pošlú úradom práce iba vyplnený výkaz, do ktorého uvedú číslo uzatvorenej dohody s úradom práce.
  • Ak ešte dohodu nemajú, ale žiadosť za marec poslali, môžu požiadať o príspevok za apríl a vo výkaze neuvedú číslo dohody.

Žiadatelia, ktorí za apríl žiadajú o pomoc v rámci odlišného opatrenia ako za mesiac marec

  • Proces žiadania o príspevok je rovnaký ako v marci.
  • Žiadateľ elektronicky vyplní žiadosť a výkaz pre dané opatrenie a nepodpísané dva dokumenty pošle elektronicky na e-mail prislúchajúceho úradu práce.
  • Žiadatelia sa môžu ďalší mesiac rozhodnúť aj pre príspevok z iného opatrenia podľa toho, ktorá pomoc je pre nich výhodnejšia. Prechádzať však nemôžu v rámci opatrenia 3. Ak raz požiadali o príspevok 3A, nemôžu ďalší mesiac žiadať o príspevok 3B či naopak.

Žiadatelia, ktorí za apríl žiadajú o pomoc prvýkrát

  • Elektronicky vyplnia žiadosť a výkaz pre dané opatrenie.
  • Nepodpísané dva dokumenty pošlú elektronicky na emailovú adresu prislúchajúceho úradu práce.
Zdieľať

Ekonomika USA v 1. štvrťroku klesla v prepočte na celý rok o 5 %, čo je najviac od finančnej krízy v roku 2009. V porovnaní s prvým odhadom z apríla je prepad hlbší, ešte výraznejší pokles sa očakáva v 2. kvartáli.

V apríli americké ministerstvo obchodu uviedlo, že ekonomika v 1. štvrťroku v prepočte na celý rok klesla o 4,8 %. V poslednom kvartáli vlaňajška HDP stúpol o 2,1 %.

Pandémia koronavírusu začala naplno ovplyvňovať ekonomiku USA v marci, teda v poslednom mesiaci úvodného štvrťroka. Veľa podnikov muselo výrazne utlmiť činnosť alebo úplne prerušiť aktivity, za 11 týždňov požiadalo o podporu v nezamestnanosti zhruba 41 miliónov ľudí.

Prvým štvrťrokom sa v USA zrejme končí rekordne dlhé obdobie hospodárskej expanzie, ktoré trvalo od roku 2009. Podľa analytikov má americká ekonomika to najhoršie iba pred sebou, keď sa začne prejavovať pokles výdavkov spotrebiteľov i firiem. (čtk)

Zdieľať

Boeing obnovil výrobu problematických lietadiel 737 Max, ktorú zastavil v januári. Správa o reštarte produkcie prišla krátko potom, ako firma oznámila v Spojených štátoch prepúšťanie takmer 7000 ľudí.

O obnovení výroby lietadiel 737 Max v americkom Rentone informuje portál Zdopravy.cz. Produkcia zatiaľ pobeží pomalým tempom vzhľadom k zavádzaniu opatrení zameraných na bezpečnosť práce a kvalitu.

Lietadlá 737 Max sú celosvetovo uzemnené od vlaňajšieho marca, keď ich prevádzku zakázali úrady po dvoch tragických nehodách v Ázii a Afrike. Boeing stále nezískal povolenie na opätovné nasadenie strojov.

Boeing oznámil, že v prvej vlne prepustí 6770 ľudí v USA z celkového počtu 160-tisíc zamestnancov. V nasledujúcich mesiacoch majú prísť o prácu ďalšie tisícky ľudí.

Zdieľať

Medziročná inflácia v Nemecku podľa metodiky EÚ sa v máji ďalej spomalila na 0,5 percenta z aprílových 0,8 percenta. Rast spotrebiteľských cien v najväčšej európskej ekonomike sa tak ešte viac vzdialil od cieľa ECB tesne pod 2 percentami.

V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom zostali harmonizované ceny podľa predbežných výsledkov bez zmeny. Analytici prognózovali pokles o 0,1 %, v medziročnom porovnaní odhadovali májovú infláciu na 0,5 %.

Podľa domácej metodiky dosiahol rast cien v máji 0,6 %, k zvoľneniu inflácie najviac prispelo zlacnenie energií o 8,5 %. Naopak, ceny potravín vzrástli o 4,5 % a služby zdraželi o 1,3 %.

Rýchly odhad inflácie vychádza z údajov od šiestich zo 16 spolkových krajín, v ktorých žije vyše polovica nemeckej populácie. Konečné údaje za máj zverejnia štatistici v polovici júna. (čtk)

Zdieľať

Ruskí boháči zarobili v období pandémie desiatky miliárd dolárov

Najmajetnejší Rusi počas pandémie koronavírusu zbohatli o 62 miliárd dolárov. V Rusku za uplynulé dva mesiace pribudli dvaja noví dolároví miliardári, celkovo ich je 104 s úhrnným majetkom 454 miliárd dolárov.

„Marcové pády cien akcií na burzách po celom svete silne postihli biznis najväčších boháčov sveta, ale za vyše dva mesiace, ktoré odvtedy uplynuli, dolároví miliardári len bohatli. Bokom nezostali ani boháči z ruského rebríčka,“ píše magazín Forbes.

Od polovice marca americký burzový index Dow Jones vzrástol o 23 percent podobne ako širší index S&P. Index moskovskej burzy stúpol o 30 percent.

Majetok piatich najbohatších Rusov sa počas tohto obdobia zväčšil o 22,6 miliardy dolárov na 109,5 miliardy dolárov.

Kto sú najbohatší Rusi (majetok v mld. USD):

1. Vladimir Potanin (26,1) – patrí mu ťažiarsky gigant Norilsk Nickel. Počas pandémie zarobil najviac, jeho majetok sa zväčšil o 6,4 miliardy dolárov,

2. Leonid Michelson (22,5) – zo spoločnosti Novatek,

3. a 4. oceliari Vladimir Lisin (21 mld.) a Alexej Mordašov (19,1),

5. Vagit Alekperov (20,8) – vlastník ropného koncernu Lukoil

Podľa Forbesu v globálnom meradle v období koronavírusu najviac zarobili miliardári, ktorých podnikanie je späté s internetom.

Uhľobarón Dmitrij Bosov, ktorý v rebríčku ruského Forbesu figuroval s majetkom odhadovaným na 1,1 miliardy dolárov na 86. priečke, začiatkom mesiaca podľa médií spáchal samovraždu. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať