Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Železnice chcú posielať vlaky do Petržalky, na sídlisku zvažujú aj novú zastávku

V Petržalke by mohla byť zastávka podobného typu, ako chystajú železnice vo Vrakuni. Ide iba o jednoduchý perón so zastrešením a informačnými panelmi. Vizualizácia – Reming
V Petržalke by mohla byť zastávka podobného typu, ako chystajú železnice vo Vrakuni. Ide iba o jednoduchý perón so zastrešením a informačnými panelmi. Vizualizácia – Reming

Na najväčšie sídlisko by mohli jazdiť osobné vlaky z Trnavy a Senca, posledný takýto vlak išiel v roku 2011. Na ťahu je teraz ministerstvo dopravy a primátor.

Pokiaľ sa železničiarom podarí splniť ich najnovší cieľ, z vlaku by sa už čoskoro mohla stať reálna súčasť bratislavskej MHD. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) urobila vo štvrtok pokusné jazdy po takmer nevyužívaných bratislavských tratiach.

Jednou z nich bola aj trať zo stanice Bratislava-Nové Mesto cez Prístavný most do Petržalky. Železnice po ich absolvovaní oznámili, že úsek je z technickej stránky v poriadku. „S touto traťou do budúcna počítame,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

Posledné osobné vlaky do Petržalky jazdili v roku 2011, odvtedy úsek slúži iba na nákladnú dopravu. ZSSK teraz oznámila, že už čoskoro by na najväčšie slovenské sídlisko mohli jazdiť niektoré osobné vlaky zo Senca a z Trnavy.

„Radi by sme odľahčili bratislavské mosty a využili koľaje vedúce na stanicu Petržalka,“ dodáva Hlubocký.

Využitie opustenej stanice

Pre cestujúcich, ktorí každý deň dochádzajú z týchto smerov do Bratislavy, by to znamenalo podstatnú zmenu. Niektoré z ich vlakov by totiž už nepokračovali na Hlavnú stanicu, ale odbočili by smerom na juh.

Miesto Vinohradov by zastavili na doteraz takmer nevyužitej stanici Bratislava-Predmestie a následne aj na stanici Bratislava-Nové Mesto. Tu by vystúpili cestujúci, ktorí by sa potrebovali dostať do centra alebo do priľahlých častí.

Vlak by ďalej pokračoval na konečnú, ktorou by bola železničná stanica Petržalka, odkiaľ dnes jazdia iba osobné vlaky do Viedne.

Železničná sieť na území hlavného mesta (v roku 2007). Zdroj - vlaky.net
Železničná sieť na území hlavného mesta. Zdroj – vlaky.net

„Naša predstava je, aby osobné vlaky v tomto smere jazdili každú polhodinu. Niektoré vlaky zo smeru Senec alebo Trnava by tak stále končili na Hlavnej stanici, ďalšie by však po novom končili v Petržalke,“ hovorí riaditeľ obchodného úseku Karol Martinček.

Či sa takýto plán naplní, však už nezáleží na železničiaroch. Vlaky by si totiž najprv muselo objednať ministerstvo dopravy – reč je totiž o vlakoch, ktoré objednáva a dotuje štát.

Ministerstvo pod vedením Árpáda Érseka (Most-Híd) vo všeobecnosti tvrdí, že sa im nápad páči, pretože by mohol dostať do vlakov viac ľudí, ktorí dnes dochádzajú autami.

„Tieto aktivity plne podporujeme, keďže na cestách v Bratislave a v jej okolí sú časté zápchy a kolóny,“ uvádza hovorkyňa Karolína Ducká.

V Petržalke stojí jedna z najmodernejších staníc na Slovensku, cestujúci ju však môžu využiť len na dopravu do Viedne. Nejazdí sem žiadny vnútroštátny vlak. Foto – Wikipedia
V Petržalke je jedna z najmodernejších staníc na Slovensku, cestujúci ju však môžu využiť len na dopravu do Viedne. Nejazdí sem žiadny vnútroštátny vlak. Foto – Wikipedia

Úradníci však dodávajú, že celá vec nie je taká jednoduchá. Napríklad na stanicu Bratislava-Nové Mesto by sa muselo najprv posilniť spojenie s bratislavskou MHD, čo znamená, že by sem dopravný podnik musel presmerovať viac električiek a autobusov.

„Pre cestujúcich je dôležité, aby sa mohli dostať z vlaku pomocou MHD presne tam, kam potrebujú, a to za kratší čas ako v súčasnosti. V opačnom prípade by to neprinášalo žiadaný efekt,“ dodáva hovorkyňa.

Sľuby primátora mesta

Železničiari tvrdia, že o tejto možnosti už s dopravným podnikom rokujú, kľúčový však bude postoj magistrátu vedeného primátorom Ivom Nesrovnalom, ktorý za podnik zodpovedá.

Ani Nesrovnal posilnenie mestskej dopravy nevylučuje. No podľa neho sa musí počkať na veľkú štúdiu dopravného uzla Bratislava. Tú robia Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré majú na starosti koľajnice.

„Primátora Nesrovnala potešil zámer otestovať technickú použiteľnosť trasy do Petržalky. Využiteľnosť tejto trasy je preverovaná v spomínanej štúdii, ktorá ma byť hotová tento rok. Musíme počkať na jej výsledok,“ vysvetľuje magistrát.

Zhrnuté: na to, aby vlaky znovu jazdili do Petržalky, sa musia dohodnúť železničiari s úradníkmi ministerstva dopravy a úradníci magistrátu.

Očakávať, že by to dokázali v priebehu niekoľkých mesiacov, by bolo optimistické, a to vzhľadom na bežnú slovenskú prax, keď je problém často vyriešiť aj úplne banálne záležitosti.

Do Petržalky by mohli jazdiť dvojposchodové elektrické jednotky 671 vyrábané v českej Vagónke Studénka, ktoré železnice nakupovali v uplynulých rokoch za eurofondy. Foto - TASR
Do Petržalky by mohli jazdiť dvojposchodové elektrické jednotky z českej Vagónky Studénka (dnes Škoda Transportation), ktoré železnice nakupovali v uplynulých rokoch za eurofondy. Foto – TASR

Na druhej strane, aj Nesrovnal je motivovaný k tomu, aby takúto iniciatívu podporil. Pred voľbami v roku 2014 sľuboval, že sa postará o to, aby sa železnica zapojila do mestskej dopravy.

„Bratislava má osemdesiat kilometrov železničných tratí, ktoré zostávajú nevyužité. To je trestuhodná nedbalosť,“ hovoril počas volebnej kampane Nesrovnal.

Dnes hovorí, že na tieto sľuby nezabudol. „Ak bude trať z Petržalky vyhodnotená ako opodstatnená, urobíme všetko pre to, aby k jej využívaniu prišlo čo najskôr,“ odkázal cez hovorkyňu.

Najhustejší pohyb zo sídliska

Presmerovanie vlakov do Petržalky by mohlo byť prvým príkladom toho, keď by vlak v Bratislave reálne jazdil aj ako súčasť bratislavskej MHD.

Vlaky zo Senca a Trnavy by totiž nielenže do Petržalky prichádzali, ale zároveň sa tu aj otáčali a jazdili v opačnom smere.

Čo to znamená v praxi? Vlak by mohli využiť aj cestujúci, ktorí by sa potrebovali dopraviť z Petržalky na Nové Mesto, alebo do oblasti Vinohradov (kde sa nachádza stanica Predmestie), alebo do Rače (kde stoja osobné vlaky idúce do Trnavy).

Na tejto trase navyše železnice počítajú aj s minimálne jednou novou zastávkou, ktorá by bola v Ružinove, kúsok od konečnej električiek na Ružinovskej ulici.

Dokonca aj štúdia bratislavskej dopravy (takzvaný generel), ktorú si zaplatil bratislavský magistrát, vlani ukázala, že najviac ľudí z Petržalky cestuje práve do oblasti Nového Mesta, kam vedie aj železnica.

„Dopravný prúd z Petržalky na východné časti mesta patrí medzi najsilnejšie v meste. Železničná trať v tomto smere má preto obrovský potenciál,“ povedal pred rokom Martin Kugla z iniciatívy Za efektívnu a ekologickú dopravu.

Nákres, ako jazdia ľudia v Bratislave. Zdroj - generel/Bratislava
Územný generel dopravy je veľkou štúdiou, ktorú si objednal bratislavský magistrát. Pre to, že bol zle zadaný, sa musel rôzne doplňovať. Podľa generelu smerujú najväčšie toky z Petržalky do oblasti Nového Mesta. Zdroj – generel/Bratislava

Vlak pritom vzdialenosť na Nové Mesto prejde za pätnásť minút, bežnému linkovému autobusu to trvá polhodinu, a aj to za predpokladu, že neuviazne v zápche na niektorom z mostov cez Dunaj.

Pasažier by navyše mohol cestovať na električenku Bratislavskej integrovanej dopravy (BID), v ktorej sú zahrnuté aj vlaky štátneho dopravcu.

Problém je však s nástupom. Na území Petržalky je dnes jediná stanica a tá sa nachádza na jej západnom okraji, ďaleko od najhustejšie obývaných oblastí. ZSSK preto prišla s nápadom vybudovať na sídlisku ďalšiu zastávku, ktorá by bola pre ľudí dostupnejšia.

Podľa predstáv železníc by mohla stáť pri Auparku alebo priamo pod nadjazdom ponad ulicu Einsteinova, kade jazdí nová električka do Petržalky. „Takúto možnosť teraz analyzujeme s ministerstvom dopravy,“ hovorí generálny riaditeľ Hlubocký.

Zastávka by nemusela byť príliš veľkorysá, môže vyjsť nanajvýš na stovky tisíc eur – stačil by perón, zastrešenie, či informačné tabule. Postaviť by ju museli ŽSR.

„Ak sa ukáže, že takýto projekt má zmysel, radi ho podporíme, zatiaľ sme však v rovine teórie,“ hovorí k tomu generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.

V blízkosti frekventovanej Eisteinovej ulice pretína železnica novú električkovú trať, novú zastávku tu však nevybudovali. Električky budú stáť až na zastávke Farského, ktorá je vzdialená desiatky metrov.
zastavla-bosakova
V blízkosti frekventovanej Einsteinovej ulice pretína železnica novú električkovú trať, novú zastávku tu však nevybudovali. Nová železničná zastávka by teoreticky mohla stáť tu. Reprofoto – Google

Starý známy problém

Je tu však niekoľko problémov. Pri Auparku sú súkromné pozemky a ŽSR by ich museli najprv vykúpiť, čo by celý projekt predražilo.

Iný nedostatok má zase druhý variant – železničná zastávka pod traťou električky. Na to, aby mala zmysel, musel by byť v jej blízkosti prestup na bratislavskú MHD.

Avšak najbližšie zastávky sú ďaleko. Projektanti magistrátu totiž pri príprave prvej fázy električky do Petržalky, za ktorú zodpovedal exprimátor Milan Ftáčnik, nenakreslili žiadnu zastávku nad železničnou traťou – najbližšia zastávka Farského je tak vzdialená desiatky metrov.

Takže je tu opäť známy problém. Na to, aby tu železnice postavili perón, museli by sa dohodnúť s magistrátom, aby ten nad ním postavil prestup na električku.

„Za súčasných okolností by bola železničná zastávka ďaleko od električky aj od obydlí, čo by bol, samozrejme, veľký nedostatok,“ dodáva Erdössy.

Štátny dopravca napriek tomu chce, aby sa vlaky do Petržalky vrátili čo najskôr, ideálne už budúci rok. „Máme tu postavenú trať, čo je základ. Chceme preto obnoviť prevádzku čo najskôr, aby sme videli, aký bude reálny záujem, a podľa toho spojenie následne vylepšovali,“ dodáva Martinček.

Dnes na DennikE.sk

Verejnosť si môže prvýkrát detailne pozrieť plán obnovy a dať k nemu pripomienky

Ilustračné foto N - Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Ministerstvo financií zverejnilo upravený plán obnovy, na základe ktorého má krajina dostať v najbližších šiestich rokoch od Únie 6 miliárd eur. Dokument obsahuje aj termíny reforiem a investícií, ku ktorým sa za tieto peniaze zaviažeme.

Minúta po minúte

Globálny predaj elektromobilov vlani stúpol o 38 % na 3,18 milióna. Nemecko vystriedalo Spojené štáty na pozícii druhého najväčšieho trhu, jednotkou zostala Čína, vyplýva zo štúdie centra pre výskum solárnej a vodíkovej energie ZSW.

Údaje zahŕňajú čisté elektromobily a hybridy, ktoré sa dajú dobíjať z elektrickej siete.

„Trh s elektromobilmi sa v mnohých krajinách vyvíja veľmi sľúbne, najmä v EÚ,“ uviedol šéf ZSW Frithjof Staiss. Podľa neho je za tým najmä štátna podpora v podobe subvencií a ďalších opatrení, napríklad daňových výhod.

Podrobnejšie údaje:

  • Predaj elektrických áut v Číne sa vlani zvýšil o 3 % na 1,25 milióna. Na celosvetovom odbyte sa podieľala viac ako tretinou, jej podiel sa medziročne znížil.
  • Nemecku odbyt vzrástol o 264 % na 395-tisíc elektromobilov, čo podľa ZSW predstavovalo najprudší rast na svete. Dopyt podporuje vládny príspevok vo výške 9-tisíc eur.
  • V celej Európe predaj elektrických áut stúpol o 134 % na 1,37 % a ako celok predbehla Čínu.
  • Na konci vlaňajška jazdilo po celom svete 10,9 milióna elektromobilov, z toho päť miliónov v Číne, 1,77 milióna v USA a vyše pol milióna v Nemecku. (čtk, dpa)

Na Slovensku by mali podľa plánu obnovy pribudnúť do roka 2026 nové zdroje elektriny z obnoviteľných zdrojov s výkonom 130 MW, čo je vyše štvrtiny jedného bloku Mochoviec. Štát ich bude podporovať investičnými stimulmi namiesto súčasných doplatkov k cenám energie.

Predchádzajúci systém vytvoril štátu historický dlh rádovo v stovkách miliónov eur, ktorý sa vytvoril v cenách elektriny.

  • Investičnú podporu získajú podľa navrhovaného materiálu projekty s plánovanou kapacitou od 10 kilowattov (kW) až po 50 MW v aukciách, a to bez ohľadu na technológiu OZE.
  • Návrh ráta s investičnou pomocou štátu vo výške 100 miliónov eur.
  • Ďalších 60 miliónov eur by mal štát použiť na predĺženie technologickej životnosti existujúcich kapacít a zvýšenie efektívnosti OZE v celkovom objeme 150 MW inštalovaného výkonu. Tento zámer sa týka najmä výroby elektriny vo fotovoltických elektrárňach a z bioplynu, ktorým končí prevádzková podpora v rokoch 2025 – 2028, ale aj výroby elektriny z vodnej energie.
  • Návrh ráta aj s investíciami do zvyšovania flexibility elektrizačnej sústavy, ktoré si rozvoj kapacít OZE vyžaduje. Do roku 2026 počíta so sumou 60 miliónov eur do zvýšenia kapacít skladovania energie o 35 MW a zvýšenia regulačného rozsahu rekonštruovaných zariadení najmenej o štvrtinu. (tasr, e)

Francúzsky minister financií Bruno Le Maire povedal, že miestna ekonomika sa rýchlo spamätá po zrušení pandemických obmedzení a svojou schopnosťou by mohla prekvapiť. Šéf centrálnej banky tento rok čaká rast HDP Francúzska o 5 %.

Guvernér francúzskej centrálnej banky François Villeroy de Galhau uviedol, že druhá najväčšia ekonomika eurozóny už nie je v recesii. Ak by vyšla jeho prognóza rastu hospodárstva na tento rok, išlo by o najrýchlejšie oživenie za 50 rokov.

Centrálna banka v pondelok informovala, že francúzsky HDP v 1. kvartáli pravdepodobne vykáže oproti predchádzajúcemu štvrťroku mierne pozitívny rast. V posledných troch mesiacoch vlaňajška klesol o 1,4 %.

„Súkromný sektor trpí menej, než sa čakalo,“ poznamenal Le Maire. Francúzska ekonomika vlani v dôsledku pandémie klesla o 8,3 %, čakal sa prepad o 11 %. HDP sa však znížil výraznejšie než v prípade Nemecka, kde klesol o 4,9 %. (čtk)

Predaj osobných áut v Číne vo februári stúpol medziročne o 368 % na 1,19 milióna, vyplýva z údajov zväzu CPCA. Pred rokom dopyt tvrdo zasiahlo šírenie koronavírusu, ktoré viedlo k obmedzeniu pohybu ľudí a uzavretiu predajní áut.

Odbyt elektromobilov vzrástol medziročne viac ako sedemnásobne na 97-tisíc. Čína je od roku 2009 najväčším automobilovým trhom na svete, jednotkou je aj v predaji elektrických vozidiel.

Vo februári 2020 sa odbyt osobných áut v dôsledku pandémie zrútil o 79 %.

Peking vlani zaviedol viaceré opatrenia na podporu predaja áut a zmiernenie dôsledkov pandémie. V posledných mesiacoch regulátori ohlásili uvoľnenie reštrikcií na nákup automobilov a výstavbu ďalších dobíjacích staníc pre elektromobily. (čtk, reuters, wsj)

Japonská ekonomika rástla koncom vlaňajška pomalšie, než sa predpokladalo. HDP sa vo 4. štvrťroku v celoročnom prepočte zvýšil o 11,7 %, pôvodný odhad bol 12,7 %. Japonsko je treťou najväčšou ekonomikou po Spojených štátoch a Číne.

Ekonómovia predpokladali, že vláda údaj o raste HDP mierne zlepší na 12,8 %. Za revíziou je najmä výraznejšie znižovanie zásob a investícií, ktorým podniky reagujú na negatívny vplyv pandémie na dopyt.

„Hoci v Japonsku sa začalo očkovanie, bude určitý čas trvať, kým sa jeho vplyv prejaví. Takže sa očakáva, že ekonomika bude prechádzať určitými výkyvmi,“ uviedol Jošiki Šinke z Dai-ich Life Research Institute. Predpokladá, že ekonomika sa bude od 2. štvrťroka zotavovať, bude však náročné nahradiť straty z 1. kvartálu. (čtk, reuters)

Finančníkovi Martinovi Kvietikovi obvinenému v rámci akcie Dobytkár pribudlo obvinenie za ďalší korupčný delikt. Potvrdila to hovorkyňa generálnej prokuratúry Tökölyová aj obhajca Dušan Ivan.

„Môžeme potvrdiť, že osobe M. K. bolo vznesené obvinenie pre ďalší korupčný delikt, a ďalšie informácie vzhľadom na prebiehajúce prípravné konanie v súčasnosti nebudeme poskytovať,“ povedala hovorkyňa.

Obhajca Ivan povedal, že o najnovšom obvinení sa dozvedel v pondelok.

Voči uzneseniu o vznesení obvinenia podal bianco sťažnosť. Sťažnosť písomne zdôvodní do konca týždňa. Počas dňa poskytne k obvineniu stanovisko. (tasr)

Ceny krmív podľa zväzu ich výrobcov od októbra rastú, do konca júna by mohli byť vyššie o pätinu. Zväz to odôvodňuje nárastom cien kŕmnej pšenice, kukurice, jačmeňa či sóje.

Čo tvrdí Zväz výrobcov krmív, skladovateľov a obchodných spoločností

  • Od októbra do januára ceny kŕmnych zmesí pre ošípané, brojlery a nosnice vzrástli o 6 až 8 %.
  • Od januára do marca stúpli o ďalších 7,5 až 10 %, pretože sa dopredali aj lacnejšie zásoby.
  • Do júna by od októbra mohli byť vyššie o 18 až 21 %.
  • Kŕmne zmesi sa pri týchto zvieratách podieľajú podľa zväzu na nákladoch 55 až 58 %.

Lufthansa spustí so štátnymi dráhami Deutsche Bahn expresné železničné spojenia, ktoré by mali nahradiť lety na krátke vzdialenosti. Expresy budú od júla spájať Berlín, Hamburg, Brémy, Münster a Mníchov so základňou Lufthansy vo Frankfurte.

Ďalšie mestá pribudnú v decembri.

Lufthansa je zvyčajne na vnútroštátnych letoch po Nemecku bez zisku, čo môže byť dôvodom na zmenu.

Ako hlavný dôvod uvádza Lufthansa snahu znížiť svoju uhlíkovú stopu. (čtk)

Ekonomický newsfilter: Prečo u Hegera prepisovali plán obnovy aj po slávnostnej tlačovke +

  • Konkrétne čísla o budúcich dôchodkoch môžu prebudiť nedbalých sporiteľov
  • Rezerva v rozpočte na pandémiu nebude stačiť, hovorí rozpočtová rada
  • Aj exmanželka šéfa Amazonu verí v nový typ filantropie

V trnavskej automobilke Stellantis testovali v piatok a v sobotu už siedmy raz, pozitivita bola 0,39 percenta, otestovali 1788 osôb. Sedem pozitívnych okamžite nastúpilo do karantény. (tasr)

Česká vláda predĺžila nulovú DPH na respirátory FFP2 a vyššie, bude platiť ďalšie dva mesiace až do 3. júna. V ČR ju schválili s platnosťou od začiatku februára, nosenie respirátorov je povinné v obchodoch, verejných budovách a vo verejnej doprave. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať