Denník N

Personálny šéf VW: Ak nám Jaguar vezme ľudí, budú to homeopatické hodnoty

Eric Reuting, Foto - VW
Eric Reuting, Foto – VW

Nechceme hľadať ľudí v zahraničí, sme si istí, že ich dokážeme pokryť domácimi zdrojmi, hovorí personálny manažér závodu Volkswagen v Bratislave Eric Reuting. Priznáva, že nájsť dobrých zamestnancov stojí veľmi veľa úsilia.

Je kľúčovým manažérom bratislavského závodu Volkswagen. Personálnu oblasť veľkej fabriky s viac ako 12-tisíc zamestnancami riadi nemecký manažér ERIC REUTING v časoch, keď sa všetky automobilky na Slovensku ponosujú, že majú problém zohnať kvalitných ľudí. V rozhovore hovorí aj o tom:

  • prečo neplánujú zvážať do fabriky v Bratislave ľudí z Ukrajiny či iných krajín mimo EÚ, ani od slovenskej vlády nežiadajú, aby uvoľnila trh pre takýto dovoz ako iné automobilky či strojári,
  • prečo nepriniesli žiadny špeciálny benefit v reakcii na hustnúcu atmosféru na pracovnom trhu,
  • ako to dopadlo, keď chceli nových zamestnancov lákať na autobusy zadarmo, ale kariérne starším ich neponúkli,
  • prečo sa v bratislavskej automobilke neobávajú, že by im ľudí zlákal Jaguar, hoci vo firme pracuje veľa ľudí z južného Slovenska,
  • čo majú jej manažéri proti novému nariadeniu o dani za ubytovanie v Bratislave.

Tento rok je prvý, keď je Volkswagen najväčším privátnym zamestnávateľom na Slovensku?

Áno, to sedí. Minulý rok sme to nevedeli relevantne porovnať, ale teraz to platí na 100 percent.

Platí, že z automobiliek na Slovensku vyplácate najvyššie priemerné platy?

Áno. Priemer bez zarátania manažmentu v roku 2016 stúpol na 1804 eur, ale tento ukazovateľ nemá až takú výpovednú hodnotu.

Prečo?

Pravda je aj to, že noví pracovníci, ktorí k nám nastúpia, zarábajú podľa skúseností a kvalifikácie od 1100 do 1300 eur v hrubom mesačne.

Vrátane všetkých odmien naviazaných aj na výkony spoločnosti?

Áno.

Koľko je to bez nich?

To sa nedá vyčleniť, pretože táto odmena vyplýva z kolektívnej zmluvy, kde je upravený dovolenkový aj vianočný príspevok, odmena za hospodársky výsledok roka a ďalšie mzdové zložky. Približne po piatich rokoch zarábajú pracovníci od 1600 do 1800 eur v hrubom mesačne.

Keď začne pri Nitre vyrábať automobilka Jaguar Land Rover, bude stále platiť, že Volkswagen má najvyššie priemerné platy?

Nevieme, aké mzdy nasadí pri štarte Jaguar Land Rover, určite bude mať tiež svoj biznis model, ktorý nepoznáme, ale vychádzame z toho, že medzi nami zostane dosť veľký rozdiel, a to v prospech Volkswagenu Slovakia.

Jaguar zrejme kalkuluje aj s tým, že ľudia, ktorí cestujú za prácou do Bratislavy z okolia Nitry by mohli uprednostniť prácu v domácom regióne. Koľko zamestnancov by vám mohol Jaguar takto odlákať?

Vieme, koľko pracovníkov dochádza z regiónu Nitry do Bratislavy…

Koľko ich je?

Tieto údaje nezverejňujeme, ale čo sa týka toho, že by sme nejakých pracovníkov stratili, tak to budú minimálne čísla, to budú homeopatické hodnoty. Tým sme si istí.

Prečo ste si tým takí istí?

Samozrejme, máme pred vstupom nového hráča na trh rešpekt. No predtým, ako sa zamestnanec rozhodne pre nového zamestnávateľa, určite si zistí, akú má povesť, aké podmienky bude ponúkať a tu Jaguar Land Rover začne doslova na zelenej lúke, takže v tomto smere nemôže zatiaľ nič ponúknuť. Naši zamestnanci vedia, akú má Volkswagen Slovakia kultúru, poznajú benefity, na ktoré majú nárok, vedia, aké stabilné pracovné miesta ponúkame. To si každý premyslí predtým, ako urobí takýto krok.

Avizovali ste, že aj tento rok budete potrebovať niekoľko stoviek zamestnancov. Koľko?

K tomu by som sa nechcel vyjadriť konkrétnejšie.

Eric Reuting

  • Vyštudoval ekonómiu v rodnom meste Bochume.
  • Titul MBA získal na Univerzite aplikovaných vied – Hogesschool v holandskej provincii Zeeland.
  • V máji roku 1991 začal pracovať na oddelení pracovného manažmentu v spoločnosti Thyssen Guss, kde sa neskôr stal vedúcim oddelenia personálnej správy.
  • Do koncernu Volkswagen nastúpil v roku 2006, keď začal pracovať na vedúcej pozícii oddelenia technického vývoja v Audi Neckarsulm.
  • O tri roky neskôr sa stal vedúcim personálneho oddelenia závodu Volkswagen v meste Kassel.
  • Personálnu oblasť v závode Volkswagen Slovakia začal viesť ako člen predstavenstva 1. októbra 2013.

To je nábor pre nové investície?

Iste ste počuli, že nás čaká niekoľko nových produktov. V dohľadnom čase budeme vyrábať aj Audi Q8, Porsche Cayenne sa tu bude montovať kompletne. Keď štartujete s novými produktmi, môžete rátať s tým, že bude zvýšený dopyt po pracovnej sile, a na to sa pripravujeme aj navyšovaním počtu zamestnancov.

Odkiaľ ich plánujete zobrať? Zo Slovenska, zo zahraničia? Ak zo Slovenska, tak odkiaľ?

Výrazne sa pritom sústredíme na Slovensko. Do budúcej jari u nás ešte bude pracovať 500 maďarských kolegov (z partnerského maďarského závodu Audi, pozn. red.), ktorí sú výraznou pomocou. Možno sa zameriame na Českú republiku, pre jazyk a blízkosť, ale tam je situácia na trhu práce takisto napätá. V najbližších 18 mesiacoch sa však sústredíme na krajiny, ktoré sú v Európskej únii.

Doviezť ľudí zo srbskej Vojvodiny zrejme napadlo aj manažérom Volkswagenu, ale na rozdiel od trnavskej automobilky ste ho v Bratislave nerealizovali. Prečo?

Lebo to v súčasnosti nepovažujeme za potrebné.

Eric Reuting. Foto - VW
Eric Reuting. Foto – VW

 

Automobilky rokujú s našou vládou o uvoľnení legislatívy na trhu práce. Spoločné úsilie je umožniť dovoz ľudí z krajín mimo Únie, napríklad z Ukrajiny. Ako tieto rokovania pokročili?

My sme žiadne rokovania v tomto smere neviedli. My s ministerstvami o takýchto veciach nedebatujeme.

Zväz automobilového priemyslu SR, ktorého ste členom, takúto iniciatívu vyvíja. Chápem správne, že aj Volkswagen by bol rád, keby sa tieto pravidlá na trhu práce uvoľnili?

Nezaoberáme sa touto témou.

Takže je to výhradne iniciatíva ostatných automobiliek, alebo len niektorých u nás?

Nemôžem hovoriť za iných výrobcov automobilov, ale neuvažujeme o dovoze pracovníkov zo Srbska či z Ukrajiny, ak myslíte toto.

Čím si vysvetľujete, že iní autovýrobcovia a strojári žiadajú vládu, aby uvoľnila pravidlá pre pohyb pracovnej sily a Volkswagen nie?

Zatiaľ sme to nepotrebovali. Dôvodom môže byť aj to, že nás verejnosť ocenila ako naj zamestnávateľa. A pre nás je dôležité, aby nás tak vnímali aj naši zamestnanci. Doteraz sme mali dostatočný počet zamestnancov zo Slovenska. Sme optimistickí v tom, že to tak aj zostane.

Je to aj preto, že uvádzate najvyššie priemerné platy v klasickom autopriemysle?

Volkswagen pôsobí na Slovensku 25 rokov a je zamestnávateľom so silným zázemím. Veríme, že kombinácia stabilného pracovného miesta, atraktívnych platových podmienok, širokého portfólia firemných benefitov a možnosti osobného rastu, sú pre mnohých Slovákov dobrým dôvodom rozhodnúť sa pre prácu vo Volkswagen Slovakia.

Na pohovoroch či vo fabrike nepočúvate reči o tom, že keď už tu budú štyri automobilky a málo kvalifikovaných ľudí, mohli by platy aj vo vašej fabrike rásť rapídnejším tempom?

Samozrejme, že mzda určite hrá svoju úlohu. Je to odmena za vykonanú prácu, ale je to len jedna z veličín, ktorá vstupuje do hry. Dôležité je, ako sa pracovník cíti, ako je prijatý v kolektíve, v spoločnosti. To je veľmi dôležité a my s naším bohatým sociálnym programom v tomto smere ponúkame veľa.

Za posledné dva roky ste zaviedli nejaký špeciálny benefit, ktorý reaguje na napätú situáciu na trhu práce?

Nie. Nič také sme nezavádzali, ak vynechám to, že sme rozšírili našu zmluvnú dopravu z 27 liniek na 34 (doprava do vzdialenosti 100 kilometrov od Bratislavy, Volkswagen prepláca zamestnancom časť nákladov na túto zmluvnú autobusovú dopravu).

Do ktorých regiónov ste pridali linky a prečo?

Posilnili sme dopravu do všetkých regiónov, z ktorých ku nám prichádzajú naši zamestnanci. Zjednodušujeme tak našim súčasným aj novým zamestnancom cestu do a z práce.

Minulý rok ste zaviedli na pol roka dopravu pre nových zamestnancov úplne zadarmo. Proti tomu protestovali starší zamestnanci a bol z toho celkom ostrý konflikt. To bolo niečo ojedinelé?

Je pravda, že kariérne starší zamestnanci sa cítili spomenutým opatrením znevýhodnení. Hľadali sme preto zlepšenia v rámci dopravy, dohodli sme sa s novým zmluvným dopravcom, s ktorým sme si dohodli aj lepšie ceny. Tie sme premietli v prospech našich zamestnancov. Takže sme znížili sumu, ktorú platia za dopravu. Táto zľava platí pre všetkých.

V čom sa ešte zmenili požiadavky a ponuka na trhu práce oproti situácii spred dvoch rokov?

Čo sa týka benefitov alebo odmeňovania, tam sa nič výrazne nemenilo. Dôležitú úlohu začína zohrávať doprava z bydliska, tam stúpa záujem, na to sme aj zareagovali.

Stavali či zazmluvňovali ste aj nové ubytovacie kapacity pre zamestnancov?

Ide predovšetkým o zmluvnú dopravu. Ubytovne sa týkajú asi tisícky pracovníkov, ktorí u nás robia, ale máme asi 5-tisíc pracovníkov, ktorí dochádzajú a využívajú zmluvnú dopravu s príspevkom.

Chápem to tak, že je stále problém prilákať ľudí na prácu v závode z väčšej vzdialenosti. Prečo je to tak a kde je príjmová hranica, pri ktorej by sa zväčšila ochota dochádzať zo vzdialenejších regiónov, napríklad viac z východného Slovenska?

V tomto smere je dôležité najmä podporovať mobilitu pracovnej sily na Slovensku. My sa snažíme túto bariéru prekonávať poskytovaním zmluvnej dopravy a ubytovania, na ktoré významnou mierou zamestnancom prispievame. Z tohto pohľadu vnímame veľmi negatívne napríklad nové všeobecne záväzné nariadenie hlavného mesta Bratislava o dani za ubytovanie, ktoré znamená významnú prekážku dochádzania za prácou do Bratislavy. Uvítali by sme opatrenia podporujúce ochotu ľudí cestovať za prácou zo vzdialenejších regiónov.

Ak uvoľnenie pracovného trhu nie je pre vás priorita, potom aké zmeny by ste si najviac želali od kompetentných ministrov?

Potešilo by nás, keby sa opatrenia vlády sústredili predovšetkým na kvalifikáciu v povolaniach, kde pociťujeme veľký nedostatok. Chýbajú elektrotechnici, mechatronici, alebo aj nástrojári – tých nepotrebujeme iba my, ale aj iné výrobné závody, aj naši dodávatelia. Používame špičkové technológie, priemyselné inteligentné roboty a na ovládanie takejto technológie potrebujete aj špičkovo kvalifikovaných ľudí.

Máme školy, ktoré majú výbavu potrebnú na takúto kvalifikáciu?

Takých škôl je primálo, a preto sme aj založili spolu s partnermi našu Duálnu akadémiu. Otvorili sme ju pre stredoškolské štvorročné štúdium vlani v septembri. Ale už v roku 2013 sme rozbehli dvojročné rekvalifikácie v konkrétnych profesiách.

Kedy budú pripravení na prácu ľudia, ktorých si takto vyškolíte?

Prví absolventi duálnej akadémie prídu až v roku 2020. Ale máme 111 ľudí v duálnom rekvalifikačnom dvojročnom programe, a to sú absolventi technických škôl, ktorí u nás absolvujú rekvalifikáciu napríklad na mechatronika. Na záver získajú slovenský a nemecký výučný list, tak sme si to nechali akreditovať.

Zjavne to aj tak nepokrýva tohtoročné náborové potreby. Stále nerozumiem, odkiaľ ľudí plánujete zobrať, ak zo zahraničia nie?

Nechceme hľadať ľudí v zahraničí, sme si istí, že ich dokážeme pokryť domácimi zdrojmi. Väčšina našich pracovných miest sa týka montážnych prác na linke, tam stačí štvortýždňové zaškolenie. V tomto roku nastúpi ďalších 85 rekvalifikantov, a to znamená, že v trojročnom období spolu z rekvalifikačných kurzov získame takmer 200 pracovníkov, k tomu treba prirátať v roku 2020 približne 100 absolventov v Duálnej akadémii.

Chápem správne, že zohnať ľudí na linku pri danom plate do vzdialenosti do 100 kilometrov stále nie je na Slovensku až taký problém?

Situácia na pracovnom trhu je pre nás zamestnávateľov čoraz náročnejšia. Nájsť dobrých zamestnancov nás stojí veľmi veľa úsilia. Určite preto netvrdím, že zohnať ľudí nie je problém.

Ako prijali posilu 550 zamestnancov z partnerského závodu Audi v Győri zamestnanci bratislavského závodu?

Vynikajúco, veľa našich pracovníkov pochádza z južného Slovenska, hovoria po maďarsky, a navyše v roku 2014 už 200 našich zamestnancov vypomáhalo našim kolegom v Maďarsku. Boli nadšení, že sem prišli skúsení pracovníci, ktorí vedia vyrábať vozidlá.

Kto je dnes najväčší konkurent Volkswagenu spomedzi automobiliek na pracovnom trhu a kto to bude v roku 2020?

Na základe zemepisnej blízkosti nám zrejme najskôr bude konkurovať Jaguar Land Rover, ale my sme predovšetkým stavili na vlastné vzdelávanie pretože aj naši dodávatelia potrebujú dobre kvalifikovaných ľudí, o ktorých ich nechceme pripraviť. Ponúkame atraktívne mzdy, benefity, ale to nemá slúžiť na to, aby sme pripravili našich dodávateľov o ich kvalitných pracovníkov, lebo našich dodávateľov potrebujeme rovnako, ako oni potrebujú nás, a nechceme, aby sme lovili v rovnakých vodách. Preto sme začali s naším vlastným vzdelávaním, a toho sa aj budeme držať.

O pozíciu hlavného partnera na rokovanie s manažmentom automobilky napríklad o platoch sa sporia dve odborové organizácie. Jedny sú takzvané moderné odbory pod vedením Zoroslava Smolinského a druhé sú tradičné odbory OZ KOVO Emila Machynu. Ktoré z nich vidíte ako skutočného formálneho partnera na rokovanie?

Sme v takej situácii, že v bratislavskom závode vyvíjajú svoju činnosť dvoje odbory. Obidva si nárokovali väčšinu členskej základne (kto má viac členov je v pozícii vyjednávať napríklad o platoch, pozn. red.), a preto sme si  prostredníctvom rozhodcu ministerstva práce túto situáciu nechali vyjasniť. Po dôkladnom preskúmaní nám oznámili, ktorá z nich je väčšinová.

Takže odteraz rokujete s ktorou odborovou organizáciou?

Kolektívne vyjednávanie prebieha s Modernými odbormi Volkswagen. Ale na najrôznejších iných interných rokovaniach sa zúčastňujú obe odborové organizácie.

Prečo ste nechali odborárov rozsúdiť cez ministerstvo práce?

Požiadali sme o určenie rozhodcu aj preto, lebo potrebujeme právnu istotu. Bolo by naozaj fatálne, keby sme rokovali s odbormi, dohodli sa na niečom a potom by sa ukázalo, že nemajú vôbec kompetenciu.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Platy

Rozhovory

Ekonomika

Teraz najčítanejšie