Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Izraelský investor predal firmu za pol miliardy a učí znevýhodnené deti budovať startupy

Rony Zarom v marci 2017 na pozvanie nadácie Pontis zavítal do Bratislavy. Foto – Slovak Business Agency
Rony Zarom v marci 2017 na pozvanie nadácie Pontis zavítal do Bratislavy. Foto – Slovak Business Agency

Rony Zarom v Izraeli už 17 rokov vedie projekt, ktorý podporuje nadanú mládež zo znevýhodnených komunít a pod vedením špičkových manažérov rozvíja jej podnikateľské zručnosti.

Keď firma Ronyho Zaroma zaviedla prvé komerčné internetové pripojenie v krajine, portál Huffington Post ho nazval izraelskou superstar. Dnes sa ako úspešný podnikateľ venuje najmä filantropii a svoj projekt Unistream sa snaží rozšíriť aj za hranice Izraela. V rozhovore okrem iného vraví, v čom sú si podobní beduíni a slovenskí Rómovia a prečo má zo Slovenska dobrý pocit.

Pochádzate z chudobnej časti Izraela a tvrdíte, že mentálna bariéra je väčšia než tých dvadsať kilometrov medzi vaším domovským mestom a Tel Avivom. Ako ste túto prekážku dokázali prekonať?

Ako študent som si hľadal letnú brigádu a uvedomil som si, že v mojom rodnom meste to nepôjde. Odišiel som teda do Tel Avivu a živil sa ako podomový predajca kníh. Očaril ma ten systém. Riaditeľ, manažéri, predajcovia – tí všetci vedeli, čo majú robiť, a zarábali veľké peniaze.

Ďalšie leto som si založil podobnú firmu. Mal som sedemnásť a šťastie, že mi odložili povinnú vojenskú službu. Na rok a pol som dostal príležitosť viesť vlastnú spoločnosť a aj keď som s tým musel napokon kvôli armáde prestať, boli to neoceniteľné skúsenosti. Vyberal som si ľudí do tímu, riadil ich, mal som za nich zodpovednosť. Ľudia do mňa investovali a ja som bol očarený, ako biznis funguje. Mal som nápad, odvahu riskovať a zrazu som bol úspešný. Toto zistenie bolo kľúčovým momentom môjho života.

A práve vtedy ste museli narukovať.

Budete sa čudovať, ale armáda je skvelá vec. V Izraeli nemáte na výber, do armády ísť musíte, muži i ženy. Netreba však trucovať, ale radšej si vziať z toho to najlepšie. Z vojny som sa vrátil so schopnosťami, o ktorých som predtým ani netušil. Služba vlasti robí ľudí disciplinovanejšími. Keď v tom prostredí chcete uspieť, musíte pochopiť, že všetci  sú si rovní. Práve preto je to skvelá príležitosť presadiť sa. Rovnakú šancu majú chlapci z bohatých rodín, i tí zo znevýhodnených oblastí.

Po vojne ste odišli do Spojených štátov študovať informačné technológie.

Áno, získal som tam bakalársky i magisterský titul a pri písaní svojej diplomovej práce som pracoval v tíme, ktorý sa zaoberal počítačovou simuláciou mozgu. Vytvoril som program, ktorý predstavoval miniatúrny mozog, dokázal simulovať množstvo jeho funkcií. To bola v podstate moja magisterská práca. Chcel som pokračovať aj v doktorandskom štúdiu, ale napokon som sa vrátil domov.

Čo ste robili po návrate do Izraela?

Stal som sa súčasťou holdingu Elron, ktorý v roku 1994 v Izraeli ako prvý zaviedol komerčné internetové pripojenie. Aj po toľkých rokoch je z Elronu stále najväčší poskytovateľ internetu v krajine. V roku 2000 som založil ďalšiu firmu, Exalink, a po štrnástich mesiacoch sa mi ju podarilo predať za 550 miliónov dolárov.

Foto – Slovak Business Agency
Unistream

Mimovládna organizácia, ktorá podporuje mladých ľudí zo znevýhodnených komunít Izraela. Stredoškolskí študenti pracujú na vlastných startupoch, získavajú podnikateľské zručnosti a líderské skúsenosti. V Izraeli bolo od roku 2001 vybudovaných 13 komunitných centier. Takmer dve tisícky študentov vedú na dobrovoľnej báze mentori, ktorí majú skúsenosti z IT biznisu a podnikania. V súčasnosti je ich do programu zapojených približne tritisíc. Študenti ročne vytvoria vyše 100 nových startupov. 

Vzápätí ste spustili projekt Unistream.

Povedal som si „hej, máš dosť peňazí, čo keby si spravil niečo pre komunitu?“ Zdalo sa mi, že nemôže byť nič prospešnejšie než ukázať deťom zo znevýhodnených oblastí, ako vybudovať svoj vlastný startupový projekt. Pomáhali im pri tom ľudia, čo v IT sektore už niečo dosiahli. Postavili sme tak imaginárny most medzi touto neprivilegovanou komunitou a centrom diania. Zrazu mali všetci rovnakú príležitosť presadiť sa.

Koľko rokov majú študenti zapojení do projektu?

Našou cieľovou skupinou sú stredoškoláci. Projekt trvá tri roky, takže sa im venujeme vo veku 15 až 18 rokov, teda predtým než vstúpia do armády. Ale zrovna teraz sme spustili aj ďalší projekt nazvaný Start up now, ktorý je zameraný na študentov posledného ročníka základných škôl. Tiež v ňom ide najmä o budovanie startupov. Keď so študentmi začíname, často nemajú ani potuchy, čo ten startup vlastne je. Musíme ich to naučiť od úplných základov, a preto sme sa rozhodli využiť aj tento jeden rok pred nástupom na strednú školu.

Čo musia študenti zvládnuť za tie tri roky v Unistreame?

V úvodnom roku si zadefinujú, ako by mal vyzerať ich projekt. Často využívame brain-storming a snažíme sa spoločne natrafiť na ten správny nápad. Potom študentov učíme základným obchodníckym zručnostiam.

V druhom roku im vysvetlíme, ako si majú pripraviť prezentáciu, nastaviť biznis plán, či analyzovať finančné správy. Všetci spolupracujú v 20-členných skupinách, takže si medzi sebou musia rozdeliť funkcie. Zvolia si generálneho riaditeľa, niekto bude viceprezidentom pre marketing, iný bude mať na starosti financie. Popri tom sa snažia dodržiavať biznis plán a zbierajú peniaze na financovanie projektu.

V poslednom roku už vyrábajú samotný prototyp, zostavujú marketingový plán a snažia sa produkt predať.

Kto im pomáha pri zbieraní peňazí?

V podstate majú na výber dve možnosti – spoľahnú sa na svoju rodinu, kamarátov a drobných investorov alebo svoj plán predstavia investičnej komisii, ktorá sa rozhodne, či do ich projektu vloží peniaze.

Vo svojej prezentácii ste spomínali manažérov z Googlu či Microsoftu. To oni sedia v komisii?

Áno, sú súčasťou komisie a rozhodujú o tom, ktoré startupy si zaslúžia ich podporu. Úprimne, často sú tými deťmi úplne ohromení. Chodia za nimi a hovoria im: „Bože môj, nikdy predtým som nevidel takú prezentáciu.“ V tom je to čaro. Profesionáli z veľkých firiem, ľudia z biznisu, tí všetci sú nadšení z nápadov, ktoré prezentujú obyčajné deti.

Väčšina startupov sa týka mobilných aplikácií. Učíte študentov aj programovať?

Iste, základy programovania sú dôležitou súčasťou výučby. Na technológie kladieme veľký dôraz. Študenti by mali zvládnuť aplikácie sami vytvoriť.

Unistream je rozšírený vo všetkých oblastiach krajiny. V multikultúrnej krajine, akou je Izrael, to musí znamenať, že do programu sú zapojené deti rôznych národností.

To síce sú, ale my na národnosť detí vôbec nehľadíme. Snažíme sa podporovať rôznorodosť, to je základ. Myslím, že aj preto nás Organizácia Spojených národov vlani ocenila ako druhú najvplyvnejšiu inkluzívnu organizáciu na svete. Pre nás je dôležité dávať najavo, že dvere majú otvorené zástupcovia všetkých komunít a náboženstiev.

Kedysi ste povedali, že ortodoxní Židia sú priveľmi zameraní na Tóru a Talmud, a preto majú nedostatky v matematike.

Tento problém sa však netýka len ortodoxných Židov, ale napríklad i beduínov. Majú inak usporiadaný život, chýba im návyk chodiť do školy. Ak s nimi chcete pracovať, musíte v prvom rade zmeniť ich mentálne nastavenie. To si vyžaduje viac úsilia, času, ale i schopností.

Predstava, ako sa o startupoch rozprávate s beduínmi, je pomerne vtipná. Možno je to predsudok, ale používajú vôbec elektrinu?

Väčšina z nich už má prístup k elektrine, i keď je pravda, že si ju často vyrábajú generátormi. Ale to sú len výnimočné prípady, samotný Izrael je moderná krajina, infraštruktúru má na vysokej úrovni.

Ale beduíni sú dobrý príklad, komunikácia s nimi je naozaj špecifická. Oni napokon ani nežijú v domoch, ale v stanoch. Ak ich chcete vzdelávať, musíte ich dostať do blízkosti niektorého z našich centier. Beduíni však chcú, aby sa ich deti zapájali do nášho projektu. Povzbudzujú ich, a tak ako všetci rodičia si želajú, aby o ne bolo dobre postarané. Chápu, že s Unistreamom majú zrazu väčší potenciál zmeniť svoj život.

Vidíte v tom paralelu aj so slovenskými Rómami?

V podstate áno, aj my sa stretávame s komunitami, pri ktorých je štartovací bod o trochu nižšie ako zvyčajne. Ale zastávame teóriu, že s každým sa dajú robiť pokroky. Je ľudskou prirodzenosťou chcieť uspieť, takže ak im dáme príležitosť, dokážu sa pre to správne nadchnúť. Popri tom získavajú množstvo benefitov, vrátane sociálnych. Sú členmi skupiny, nadväzujú priateľstvá. Ak týmto ľuďom ponúkneme lákavý program, skočia po ňom.

Foto – Slovak Business Agency

Kto projekt financuje?

Tretinu platí izraelská vláda, tretinu zasponzorujú rôzne korporácie a zvyšok hradia filantropi.

A vy?

Ja som jedným z individuálnych prispievateľov.

Plánujete do Unistreamu zapojiť aj ďalšie krajiny?

Zatiaľ sme rozšírení iba v Izraeli, ďalej sme ešte neexpandovali. Avšak stretávame sa aj s predstaviteľmi iných krajín, radi by sme im pomohli spustiť projekt. Ak máte príležitosť zmeniť svet, prečo to neskúsiť?

To je zrejme aj dôvod, prečo ste prišli na Slovensko, však?

Presne tak. Chceli by sme sa podeliť o svoje skúsenosti a osloviť miestne orgány po celom svete, ktoré by sa toho chopili. Snáď sa aj na Slovensku nájde niekto, kto pozdvihne našu vlajku.

Aký z toho máte pocit? Existuje šanca, že by sa to mohlo podariť?

Som optimista, cítim veľké odhodlanie. Slovensko vnímam ako krajinu, ktorá sa ľahko adaptuje a dokáže si osvojiť náš prístup. Som presvedčený, že ak všetko dobre dopadne, môžete z tohto projektu ohromne profitovať. Nejde totiž len o vyrovnávanie rozdielov medzi rôznymi vrstvami obyvateľov, ale najmä o povzbudenie k podnikaniu. Vašu krajinu dlho viedli komunisti a stále sa ostýchate kreatívne myslieť a využívať brain-storming. Treba vo vás prebudiť podnikateľského ducha.

Budovanie startupov je u nás na vzostupe, no ľudí odrádza podnikateľské prostredie, ktoré je neraz prelezené korupciou.

Viem si to živo predstaviť. Myslím si, že práve preto potrebujete novú generáciu mladých dychtivých podnikateľov, ktorí nebudú zabúdať na spoločenskú zodpovednosť. Nielen zarábať peniaze, ale urobiť niečo aj pre krajinu.

Unistream asi nemožno vnímať len cez startupy a biznis. Pre mladých zároveň slúži aj ako komunitné centrum.

To rozhodne, dovolím si povedať, že je to ich druhý domov. Naozaj tu trávia množstvo času. Stretávajú sa s kamarátmi, píšu si domáce úlohy, pripravujú sa na skúšky. Nerozvíjame iba ich podnikateľské zručnosti, rovnako dôležitá je aj ich osobnostná stránka.

Aký úspech majú aplikácie vašich študentov? Sú v Izraeli populárne?

Jedna z ich aplikácií bola v AppStore najsťahovanejšou v Izraeli. To študentov mimoriadne povzbudí. Horšie je, keď potom musia svoju prácu prerušiť a nastúpiť do armády. Snažíme sa preto spolupracovať s akcelerátormi, ktorí z ich projektov urobia ozajstné startupy.

Spomínali ste tiež aplikáciu na modlenie. Ako funguje tá?

Má podobu modlitebného koberca, aký používajú moslimovia. Aplikácia vás sprevádza celou modlitbou. Ráta, koľkokrát ste sa v ten deň modlili, ukazuje, akým smerom je Mekka, zobrazuje text modlitby. Je to skvelá vec.

Rony Zarom

Izraelský podnikateľ, investor, zakladateľ startupov a filantrop. Začínal ako podomový predajca kníh, neskôr rozbehol vlastné podnikanie. Po štúdiu počítačovej vedy v USA sa vrátil späť do rodného Izraela. Bol zakladajúcim členom spoločnosti Elron, ktorá zaviedla prvé komerčné internetové pripojenie v krajine, portál Huffington Post ho vtedy označil za izraelskú superstar.

V roku 2000 založil firmu Exalink a po 14 mesiacoch ju predal za viac než pol miliardy dolárov. Od roku 2001 sa naplno venuje projektu Unistream, ktorý pomáha študentom zo znevýhodnených komunít rozvíjať podnikateľské zručnosti a budovať startupy.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Biznis podľa Výboha: na jar rozbehne firmu, na jeseň si ju objedná štátna pošta

Miroslav Výboh. Foto N – Vladimír Šimíček
Miroslav Výboh. Foto N – Vladimír Šimíček

Pošta uzavrela štvorročnú rámcovú zmluvu na stavebné práce na pobočkách po celom Slovensku s firmou Sytiq oligarchu Miroslava Výboha. Ide o spoločnosť, ktorá vznikla len tohto roku, nie je vyčíslená predpokladaná hodnota zákazky ani žiadny limit a v zmluve nie je napísané ani to, čo presne má firma robiť.

Minúta po minúte

Zdieľať

Alza predajom cez sviatky porušuje podľa českého súdu zákon

Zákaz predaja počas sviatkov sa vzťahuje aj na internetové obchody, ak ich výdajná plocha presahuje 200 štvorcových metrov. Potvrdil to Mestský súd v Prahe, keď zamietol žalobu spoločnosti Alza proti pokute od Českej obchodnej inšpekcie.

V Česku obmedzenie predaja počas vybraných sviatkov začalo platiť koncom roka 2016. Najväčší český obchod s elektronikou a počítačmi však toto ustanovenie ignoroval, obchodná inšpekcia preto dala Alze v roku 2017 pokutu 230-tisíc korún, uvádza portál ihned.cz.
Čo bolo jadrom sporu: Alza sa obhajovala tým, že sa na ňu ako na internetový obchod zákaz nevzťahuje.
„Alza má virtuálnu predajnú plochu vymedzenú na internete, nemožno hovoriť o fyzickej predajnej ploche,“ argumentoval jej právny zástupca Štěpán Kmoch a obrovský priestor v Prahe – Holešoviciach označoval len za showroom jednotlivých výrobcov.
Obchodná inšpekcia však poukazovala na to, že Alza je predajcom, obchod má ako predmet podnikania v obchodnom registri a aj ho vykonáva. Prevádzkárne podľa ČOI neslúžia iba ako výdajne, sú tam zamestnanci, ktorí radia s výberom produktu a pomáhajú pri uzatváraní kúpnej zmluvy.
Čo v spore rozhodlo: Súd dal za pravdu inšpekcii, podľa ktorej predaj pozostáva z viacerých fáz. Patrí medzi ne možnosť tovar si prezrieť, vybrať, zaplatiť a odniesť domov. Kontrolóri nakúpili priamo v predajni, kde im tovar pripravili a vydali.
Širšie súvislosti: Alza nie je jediná firma, ktorá sa v Česku pre tento zákon dostala do sporu s ČOI. Predajnú plochu sa cez sviatky pokúsila zmenšiť aj firma Ronja, ktorá predáva parfumy a kozmetiku na hraničnom priechode s Rakúskom v Znojme. Aby sa zmestila do povoleného limitu 200 štvorcových metrov, cez štátny sviatok zmenšila plochu páskou a zátarasami.
ČOI účelové zmenšenie plochy na jeden deň označila za obchádzanie zákona a firme udelila pokutu 20-tisíc Kč. Aj tento prípad potvrdil súd a poukázal na to, že zákon sleduje legitímny cieľ, ktorým je zladenie pracovného a rodinného života zamestnancov.
Čo spor vyriešil: V prípade Alzy zrejme nič, pretože tá zákaz ignoruje dlhodobo, dostala už osem pokút a o všetky sa súdi. Ihned.cz  prípad komentuje tak, že udelené pokuty sú výrazne nižšie ako priemerný zisk Alzy za jeden deň. Firma mala vlani tržby 25 mld Kč a zisk 969 mil. Kč.

Zdieľať

Český zväz priemyslu a dopravy podporuje prijatie eura v Česku, povedal to jeho viceprezident Radek Špicar. Ministerka financií Schillerová (za ANO) však zopakovala, že súčasná vláda dátum prijatia eura v Česku nestanoví.

Špicar poukázal na to, že Úniu opúšťa Británia, kde sa platí librou, a hrozí, že o budúcnosti únie budú vo väčšom meradle než doteraz rozhodovať krajiny z eurozóny.  (čtk)

Zdieľať

Poslanec Rajtár žiada odvolať šéfa pošty za zákazku pre Výboha

Jozef Rajtár
Jozef Rajtár

Opozičný poslanec Jozef Rajtár žiada odvolať šéfa Slovenskej pošty Petra Helexu za pridelenie významnej zákazky firme Miroslava Výboha. Žiada ministrov, aby sa pred voľbami zdržali uzatvárania kontraktov.

Denník E včera zverejnil správu, že štátna pošta pridelila významnú zákazku firme, ktorá vznikla len tento rok v marci. Jej väčšinovým vlastníkom je firma Middlecap Group Miroslava Výboha. Podľa poslanca Jozefa Rajtára by mal byť za to odvolaný šéf pošty Peter Helexa.
„Pochybné je nielen to, že kontrakt dostala firma bez histórie, ale aj samotný nápad, aby opravy a rekonštrukcie prevádzok pošty mala pod kontrolou jedna súkromná spoločnosť. Tou povestnou čerešničkou na skysnutej torte je skutočnosť, že spolumajiteľom firmy je priateľ Roberta Fica a médiami označovaný oligarcha Smeru Miroslav Výboh,“ povedal poslanec opozičnej Demokratickej strany Jozef Rajtár.
Podľa strany je znakom dobrej politickej kultúry nerobiť na poslednú chvíľu investičné rozhodnutia, ktoré presahujú do nasledujúceho volebného obdobia.

Zdieľať

Bratislavský Volkswagen zvyšuje podiel čisto elektrických vozidiel vo výrobe. V auguste začal sériovo vyrábať vynovený Volkswagen e-up! a koncom roka dostali elektrický pohon ďalšie dva modely ŠKODA CITIGOe iV a SEAT Mii electric.

Automobilka tým reaguje na meniace sa globálne rámcové podmienky a ako súčasť koncernu Volkswagen si kladie za cieľ výrazne redukovať produkciu CO2 ako pri vozidlách, tak aj pri samotnej výrobe.

„Spustenie výroby ďalších dvoch elektrických vozidiel v Bratislave prispieva k redukcii CO2 emisií a zároveň je jedným zo stavebných kameňov stratégie Zero Impact Factory,“ povedal Oliver Grünberg, predseda predstavenstva a člen predstavenstva pre technickú oblasť vo Volkswagen Slovakia.

Prvé čisto elektrické vozidlo koncernu Volkswagen zišlo z výrobnej linky v roku 2013 práve v Bratislave. Volkswagen e-up! sa šesť rokov vyrába len na Slovensku.

V tomto roku prešiel segment malých mestských vozidiel významnými zmenami a elektrifikáciou. Volkswagen up! sa vyrába v troch motorizáciách, a to s ekologickými pohonmi (čisto elektrický ako e-up! a CNG ako eco up!) a so spaľovacím benzínovým motorom.

Modely ŠKODA CITIGOeiV a SEAT Mii electric sú produkované ako výlučne elektrické vozidlá.

Všetky tri elektrické modely disponujú dlhším dojazdom a výbavou, čím spĺňajú očakávania pri zabezpečení ekologickej a pohodlnej mestskej mobility.

Volkswagen Slovakia produkuje celkovo 8 modelov piatich značiek. Z nich sú už dnes tri čisto elektrické. Elektrifikácia pohonov sa dotýka aj segmentu SUV, v ktorom sú ako ekologickejšie alternatívy vyrábané štyri modely s hybridným pohonom (Porsche Cayenne a Porsche Cayenne Coupé ako PHEV, Audi Q7 a Audi Q8 ako MHEV).

Zdieľať

Záujemcovia o dotáciu na kúpu elektromobilu sa môžu začať registrovať online od stredy 11. decembra. Rezort hospodárstva zdôrazňuje, že elektronická registrácia je prvým krokom k úspešnému získaniu dotácie 5-tisíc alebo 8-tisíc eur.

Informácie o spustení online registrácie s ďalšími detailmi zverejnilo ministerstvo hospodárstva v tlačovej správe.

Elektronická registrácia bude možná len v pracovných dňoch od 12:00 do 20:00. Jej dátum a čas je rozhodujúci pre určovanie poradia a vytváranie rezervácie na dotáciu.

Čo bude nasledovať:

Od 17. decembra začne žiadateľov e-mailom kontaktovať Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) s informáciami  o ďalšom postupe pre oficiálne podanie žiadosti.

Detaily dotačnej schémy sú zverejnené na webe Chcemelektromobil.sk.

Aké sú podmienky dotácie:

  • ten, kto získa dotáciu, bude mať 12 mesiacov na kúpu auta, štát následne príspevok refunduje;
  • automobil bude nutné vlastniť minimálne 2 roky, nebude sa dať využiť lízing;
  • maximálna obstarávacia cena dotovaného vozidla je 50-tisíc eur s DPH.

Príspevok 8-tisíc eur bude možné získať na nákup nového auta s čisto elektrickým pohonom, v prípade plug-in hybridu predstavuje 5-tisíc eur.

Na podporu nákupu elektromobilov štát vyčlenil 5 miliónov eur, dotácie sa budú prideľovať do vyčerpania tejto sumy.

Zdieľať

Nemecký ZEW indikátor ekonomického sentimentu v decembri v porovnaní s novembrom opäť výrazne vzrástol (o 12,8 bodu na 10,7 bodu). Hoci je naďalej pod dlhodobým priemerom (21,3 bodu), po 7 mesiacoch v mínuse sa dostal do kladných čísel.

Zároveň je na najvyššej úrovni od februára 2018. Hodnotenie súčasnej ekonomickej situácie sa tiež zlepšilo (o 4,8 bodu na -19,9 bodu a rástlo tiež druhý mesiac v rade, informuje Národná banka Slovenska (NBS).

Čo je za tým:

  • Výrazné zlepšenie v očakávaniach finančných expertov na nasledujúcich 6 mesiacov vyplýva z ich nádeje, že export a súkromná spotreba sa budú vyvíjať lepšie ako sa pôvodne očakávalo.
  • Tieto očakávania pramenia z vyššieho ako predpokladaného nemeckého prebytku zahraničného obchodu v októbri, relatívne priaznivého ekonomického rastu v EÚ v treťom štvrťroku a stabilného trhu práce v Nemecku.
  • Avšak skôr nepriaznivé údaje pre októbrovú priemyselnú produkciu a objednávky v októbri indikujú, že vývoj ekonomiky je naďalej krehký.

Hodnota ZEW je tak za posledný štvrťrok nad priemernou úrovňou predchádzajúceho kvartálu
a naznačuje viac-menej priaznivý signál pre výhľad nemeckého hospodárstva, uviedla NBS.

Indikátor súčasnej ekonomickej situácie v eurozóne sa v porovnaní s novembrom výrazne zlepšil (o 4,9 bodu na -14,7 bodu). Očakávania pre budúci vývoj eurozóny v decembri tiež značne vzrástli (o 12,2 bodu na 11,2 bodu).

Zdieľať

WTO predĺžila 20-ročné moratórium na zavádzanie ciel v digitálnom obchode do júna 2020. Zmiernili sa tak obavy, že ľudia budú musieť začať platiť clo za elektronické knihy či softvér.

Moratórium na digitálny obchod s odhadovanou ročnou hodnotou 225 miliárd dolárov malo vypršať tento mesiac. Jeho obnovenie si vyžaduje jednomyseľný súhlas, píše Reuters.

Niektoré krajiny, napríklad India a Juhoafrická republika, sú za zrušenie moratória. Rozvíjajú totiž digitálnu ekonomiku a snažia sa získať späť stratené príjmy z ciel, o ktoré prichádzajú postupnou digitalizáciou obchodu.

Ďalšie štáty však varujú, že by to mohlo viesť k odvetným internetovým clám.

Moratórium WTO zakazuje clá na digitálne dodávané produkty, služby a obsah.

Zdieľať

Odborári a slovenská UniCredit Bank sa dohodli na zvýšení miezd o 2,6 % a uzavreli tak kolektívny spor. Pre zamestnancov bol rozhodujúci hlavne vianočný bonus 500 eur, ktorý sa zamestnávateľ zaviazal vyplácať aj v budúcnosti. Dohoda platí rok.

Zdieľať

Karoq sa začne vyrábať v Bratislave na budúci rok, potvrdil šéf Škody Auto

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP

V bratislavskom závode Volkswagenu sa na budúci rok začne vyrábať kompaktné SUV Škoda Karoq, povedal šéf Škody Auto Bernhard Maier. Potvrdil tak informácie odborárov, ktorí sa už v novembri dozvedeli detaily o nábehu nového modelu.

Zaradenie ďalšieho športovo-úžitkového vozidla na výrobné linky slovenského VW spomenul Maier v rozhovore na portáli Automotive News Europe.

Informáciu potvrdil aj predseda predstavenstva slovenskej divízie VW Oliver Grünberg.

Škoda hasí umiestnením Karoqu do Bratislavy problém vyťažených kapacít v Česku, ktoré nestíhajú uspokojiť silný dopyt.

Ďalší populárny model Octavia sa vyrába okrem Mladej Boleslavi aj v Rusku, na budúci rok má štartovať jeho produkcia v Číne.

Celkovo potrebuje Škoda nájsť dodatočné kapacity na výrobu zhruba 100-tisíc áut.

Otáznik v Turecku:

VW plánoval postaviť nový montážny závod v Turecku. Rozhodnutie o ňom odložil po tom, ako Turci rozpútali vojenskú ofenzívu v Sýrii.

Fabrika mala prevziať výrobu Passatu, ktorého produkcia sa skončí v roku 2022 v nemeckom Emde, absorbovať časť výroby Karoqu a produkovať tiež Škodu Superb.

VW posunul termín verdiktu o tureckom závode do konca roka.

Aká budúcnosť čaká slovenský VW:

Bratislavský závod VW sa nedostal medzi 9 fabrík, do ktorých nemecký koncern nasadí masovú výrobu elektromobilov. Začal s ňou v novembri v Zwickau.

O budúcej výrobnej náplni na Slovensku mal VW rozhodnúť do konca roka.

Výrobný program v Bratislave stojí na luxusných SUV viacerých značiek, napríklad VW Touareg, Porsche Cayenne či Audi Q7.

Okrem nich fabrika produkuje tiež menšie vozidlá, ako je VW Up, vrátane elektrickej verzie.

Podľa špekulácií v médiách je bratislavský závod v hre o produkciu modelu Passat, ktorý mal zakotviť v Turecku.

Zdieľať

Úrad pre verejné obstarávanie nariadil zrušiť použitý postup zadávania zákazky na nákup armádnych vozidiel 4×4. Proti rozhodnutiu bolo podané odvolanie, povedala hovorkyňa ÚVO.

„O danej veci preto rozhodne kolektívny orgán – rada úradu,“ vysvetlila Zvončeková. Odvolacie konanie sa začalo v pondelok.

Ministerstvo obrany v júni vyhlásilo tender na nákup viacúčelových taktických vozidiel 4×4 pre Ozbrojené sily SR.

Ide o nákup 424 vozidiel za maximálnu sumu 321 miliónov eur bez DPH. Na začiatku júla ho ÚVO pozastavil. Ministerstvo tvrdilo, že ide o štandardný postup a že požiadalo o kontrolu samo. (tasr)

Zdieľať

Investičná banka Morgan Stanley prepustí pre nepriaznivý výhľad ekonomiky 2 percentá zamestnancov. Šiesta najväčšia banka v Spojených štátoch mala ku koncu septembra vyše 60-tisíc pracovníkov, pôsobí vo viac ako 40 krajinách.

Veľká časť škrtov sa dotkne technických a prevádzkových oddelení, píše CNBC.

O prácu by nemali prísť finanční poradcovia, ktorí sa venujú správe majetku.

Banka sa snaží znížiť náklady na zamestnancov. Predpokladá, že na budúcoročných výnosoch sa prejaví neistota, ktorú spôsobuje obchodný spor USA a Číny, i spomalenie rastu globálnej ekonomiky.

Zdieľať

Japonská komisia pre cenné papiere a burzy odporučila dať Nissanu pokutu 22 miliónov dolárov. Dôvodom je zamlčiavanie odmien vyplácaných bývalému šéfovi automobilky Carlovi Ghosnovi.

Pokuta sa vzťahuje k štvorročnému obdobiu do konca marca 2018, píše Reuters.

Ghosna zatkli vlani v novembri pre podozrenia z finančných machinácií.

Podľa úradov podhodnotil svoje príjmy za takmer 10 rokov o 9,1 miliardy jenov (zhruba 75 miliónov eur) a presunul na automobilku straty z osobných investícií, ktoré mu vznikli počas finančnej krízy v roku 2008.

Novým výkonným šéfom Nissanu sa na jeseň stal dovtedajší riaditeľ čínskej divízie Makoto Učida. Pri nástupe do funkcie si vytýčil ambíciu vrátiť sa do zisku, za kľúčové považuje nastavenie realistických cieľov.

Nissan sa tak jasne snaží oddeliť od éry Ghosnového vedenia.

Zdieľať

Walmart sa ospravedlnil za sveter, kde je Santa Claus s kokaínom

Zdroj - Walmart
Zdroj – Walmart

Walmart sa ospravedlnil za predaj vianočného svetra s motívom narkotík. Nápis „Len nech sneží“ a obrázok Santa Clausa s nástrojom na šnupanie a tromi dávkami prášku pred ním podľa kritikov jasne odkazujú na kokaín. Angličtina používa slovo sneh (anglicky snow) ako slangový výraz pre kokaín. (cnn)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať