Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Ako som sa v Japonsku prestal báť a začal sa tešiť na starobu

V roku 2060 bude Slovensko priemerným vekom jedným z najstarších štátov na svete. Ako sa zmení spoločnosť, keď v nej dramaticky pribudne starších ľudí? Dokážu prežiť slovenské regióny, odkiaľ mladí utekajú do väčších miest? Pozrel som sa do Japonska, ktoré zostarlo o dekády pred nami, a pokúsil sa zistiť, ako vyzerá slovenská budúcnosť.

Príliš pohodlná krajina

Ak si o Japonsku pamätáte z časopisov pohodených v čakárni u lekára jedinú vec, pravdepodobne je to obraz záchodov, ktoré sú vyhrievané, vybavené tlačidlami a kontrolkami, tryskami, sušením, hudbou. Čo možno neviete je, že takéto nie sú v Japonsku len záchody. Presne takéto je celé Japonsko.

Keď v Japonsku príde vlak na konečnú, zamestnanci železníc prejdú všetky vozne a otočia všetky sedadlá, aby nikto nemusel sedieť chrbtom v smere jazdy.

Aby ste neboli nikdy smädní, v Japonsku je automat s chladenými nápojmi na každej ulici, pri každom priechode pre chodcov, na každom širšom chodníku, alebo len tak, pred domom uprostred úplne prázdnej ulice.

Aby ste pred automatom nemuseli počítať mince, automat má lievik, kam ich nasypete. Automat vezme, koľko potrebuje, a zvyšok vráti.

Keď som jeden takýto automat na peróne v tokijskom metre obdivoval, pristúpila ku mne drobná dôchodkyňa s platobnou kartou v ruke a posunkami mi ukazovala: ak nemáte dosť mincí, vodu vám kúpim! Pôvodne som nechcel nič, ale ukláňajúc sa a ďakujúc som si rýchlo kúpil minerálku za vlastné.

Keď z perónu vstúpite do vagóna metra, z amplióna zaznie upozornenie, že bude nasledovať zákruta a mali by ste zvážiť, či sa netreba lepšie držať. Ak ste si kúpili lístok na metro drahší, ako ste nakoniec potrebovali, rozdiel vám vráti špeciálny automat pri východe zo stanice.

Ak si kúpite bonboniéru a odbalíte papierový obal, bude pod ním škatuľka, v nej vákuovo zabalené vrecko, v ňom zvlášť zabalený každý cukrík. Ak vojdete do reštaurácie, akokoľvek lacnej, dostanete okamžite zohriaty uteráčik na ruky a ľadovo vychladenú vodu.

Ak dáte dieťa v parku na šmykľavku, tak šmykľavka má malý plot, aby sa z nej nedalo vypadnúť, a namiesto podlahy pohyblivé valce, aby sa viac šmýkala.

Japonsko je pohodlné, pretože má pravidlá a tie sa vždy dodržiavajú, a pretože Japonci sú vychovávaní vždy myslieť skôr na kolektív než na seba.

Vraví sa, že v Číne ak na ulici odpadnete s úpalom, miestni vás budú celý deň prekračovať. Ak odpadnete v Japonsku, miestni vás odvedú na lavičku, napoja, nasýtia, odvedú domov a adoptujú. (Zábavný fakt: adopcie dospelých dospelými tu existujú od 13. storočia až dodnes, bezdetné rodiny nimi riešia zachovanie rodu a celistvého majetku.)

Ak ste turista, Japonsko nemá žiadne nevýhody: takmer nulová kriminalita, všetko funguje správne a načas, každý rád pomôže. Čas tak môžete tráviť dumaním nad tým, v čom sa ľudia, vyrastajúci v takejto spoločnosti, od nás líšia.

„Tým, že tu všetko vždy funguje, sú Japonci oveľa menej zvyknutí improvizovať,“ hovorí mi 26-ročná Slovenka Simona Dvorská, ktorá sa do Japonska zaľúbila už na základnej škole, naučila sa sama po japonsky a dnes žije v Tokiu. „Raz sme cestovali s japonským kamarátom a ušiel nám vlak. Ja vravím – nevadí, nájdeme iný alebo budeme stopovať. On však bol úplne bezradný, keď sme nestihli prípoj podľa plánu, vôbec nevedel, čo by sme mali ďalej robiť.“

Spoločnosť fungujúca podľa pravidiel znamená, že existujú nielen pravidlá aj pre tie najobyčajnejšie činnosti, trebárs: vo vlaku nemajte hudbu v slúchadlách príliš hlasno a neťukajte do klávesnice príliš silno (na každé zvlášť upozorní hlásenie). Čo je pre Slováka väčší šok: dodržiavanie pravidiel sa spoločenským tlakom skutočne vymáha.

Aj v Anglicku sa čaká na autobus v usporiadanom rade, ale keď ho našinec naruší, domáci naňho budú len zazerať. V Japonsku, keď som sa pozabudol, okamžite ku mne niekto z cestujúcich pristúpil a ukázal, kam sa mám správne postaviť.

O generáciu viac

Stojím uprostred miestnosti obklopený šiestimi mužmi v oblekoch a po čele mi steká pot. Nemôžem vystrieť kolená ani narovnať chrbát. Niekto mi podá časopis, ale nemám cit v prstoch a nedokážem otočiť stránku.

„Keďže sa neviete vyrovnať, vaše svaly sú stále napnuté a oveľa rýchlejšie sa unavíte,“ vysvetľuje mi (úplne zbytočne) jeden z mužov.

Hľadám záchranu na stoličke, ktorá musí byť niekde za mnou, ale veľmi slabo vidím a neviem ju nahmatať. Strácam orientáciu a zapotácam sa, chvíľu sa zdá, že sadám do prázdna, ale dvaja muži hneď priskočia a uložia ma naspäť bezpečne na stoličku. Mám z tohto všetkého veľkú radosť.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Ľudia po pohreboch najviac ľutujú, že nič nepovedali, hovorí celebrantka z prírodného cintorína

Celebrantka Monika Suchánska. Foto – archív Moniky Suchánskej, Michal Jenčo
Celebrantka Monika Suchánska. Foto – archív Moniky Suchánskej, Michal Jenčo

Rodinní príslušníci a blízki po pohrebe najčastejšie ľutujú, že na ňom neprehovorili, hovorí Monika Suchánska, celebrantka rozlúčkových obradov. „Keď na ňom však prehovorili, nikdy to neľutujú.“ Obrad podľa nej nie je jednorazová záležitosť a môže navždy zmeniť vzťahy v rodine.

Minúta po minúte

Ďalšie obchody by sa mohli otvoriť od 8. februára, ak prejdeme na covid automat a počet pozitívnych testov bude menej ako 5000, zopakoval Marek Krajčí. Tvrdí, že ďalšie uvoľňovanie je možné, ak by sme sa dostali do kontinuálneho pretestovávania, najmä obyvateľov, ktorí sa budú viac pohybovať a prichádzať do kontaktu s ďalšími ľuďmi. (ta3)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo testovanie do soboty večera 2604 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem v jeho areáli. Pozitívnych bolo 22 ľudí, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,84 %.

Reklamné stavby by sa mohli povoľovať len na dobu určitú, najviac na tri roky. Obce by mohli po novom iniciovať odstránenie nelegálnych reklamných stavieb, ktoré nie sú na jej pozemkoch, ale sú v území obce. Vyplýva to z návrhu novely stavebného zákona, ktorý do parlamentu predložili poslanci zo Za ľudí a SaS.

Zvýšiť by sa mohli aj pokuty za nedodržiavanie zákona. Poslanci tak chcú dosiahnuť znižovanie vizuálneho smogu.

V súčasnosti sa môžu reklamné stavby povoľovať aj na dobu neurčitú. Povolenie na dobu určitú podľa poslancov zabezpečí, že mestá a obce budú môcť periodicky prehodnocovať umiestňovanie reklamných stavieb na ich územiach.

„V prípade, že zdôvodnia, že ich množstvo je neúnosné, môžu na túto skutočnosť poukázať pri predlžovaní doby trvania reklamnej stavby,“ skonštatovali v dôvodovej správe návrhu.

Ak vlastník nepožiada o predĺženie trvania reklamnej stavby alebo sa stavebný úrad rozhodne ju nepredĺžiť, po novom by ju musel vlastník odstrániť do 30 dní. Ak by tak neurobil, mal by zaplatiť pokutu 1350 eur. Poslanci tiež navrhujú sprísniť pokuty za stavbu bez ohlásenia. Zo súčasných 150 až 450 eur by sa mohla zvýšiť na 450 až 1350 eur.

Podľa súčasnej legislatívy môžu iniciovať odstránenie nelegálnej reklamnej stavby len vlastníci alebo prenajímalitelia pozemkov, na ktorých tieto stavby stoja. Po novom by mohla iniciovať odstránenie aj obec, na ktorej území sa stavby nachádzajú.

V prípade nahlásenia nelegálnej reklamnej stavby, čiže postavenej bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním alebo bez ohlásenia by stavebný úrad mal získať povinnosť do 30 dní vydať súhlas s odstránením stavby.

Vlastník pozemku či obec by tak mohla odstrániť reklamnú stavbu na náklady vlastníka stavby. Povolenia pre reklamné stavby vydané na dobu neurčitú by sa mohli po novom obmedziť na tri roky, trvali by teda len do 30. apríla 2024. Nová legislatíva by v prípade schválenia mohla byť účinná od 1. mája tohto roka. (tasr)

V Česku otvorili stovky reštaurácií a barov na protest proti opatreniam. Podniky sú súčasťou iniciatívy Chcípl PES (protiepidemický systém ČR). Podľa organizátorov nie je cieľom protestu na pandémii zarábať, ale prežiť. Tiež chcú založiť politické hnutie Otvoríme Česko.

Účasť na akcii ohlásili reštaurácie z Prahy, Teplíc, Ústí nad Labem, Brna, Kladna či okresu Jihlava, pričom sa k protestu pripojili stovky podnikov. Hromadné akcie, pri ktorých by sa zišli tisíce ľudí ako 10. januára na pražskom Staromestskom námestí, však iniciatíva nechystá.

Hovorca pražského magistrátu Vít Hofman povedal, že otvoreným reštauráciám a podnikom hrozí za porušenie pravidiel pokuta do výšky 20 000 českých korún (765 eur).

Iniciatíva Chcípl PES odmieta podmienku, v súlade s ktorou musia žiadatelia o dotáciu z programu vlády s názvom „Covid Gastro – Uzavreté prevádzky“ uviesť, že nikdy neporušili vládne nariadenie.

Zástupcovia iniciatívy oznámili, že chcú založiť politické hnutie Otevřeme Česko – Chcípl PES. Reštaurácie by sa podľa nich mali stať politickými bunkami a zostať tak otvorené, keďže podľa iniciatívy majú politické rokovania v rámci epidemiologických reštrikcií výnimku. (tasr, novinky)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo do piatka večera testovanie na covid-19 2177 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem. Pozitívnych testov bolo 17, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,78 %.

Testovanie v priestoroch automobilky pokračuje aj v sobotu a v nasledujúcich dňoch. V prípade potreby potrvá do utorka 26. januára.

Nová spoločnosť Stellantis vznikla spojením skupiny Fiat Chrysler Automobiles FCA a skupiny Groupe PSA, ktorej súčasťou je aj trnavská automobilka.

Koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry Slovakia Travel, vzniknúť by mohla do 1. apríla 2021. Podmienkou na vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu je ešte súhlas rezortu financií.

Potvrdil to hovorca ministerstva dopravy a výstavby Ivan Rudolf. „Môžeme potvrdiť, že koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu Slovakia Travel, jej vznik je však v zmysle zákona podmienený súhlasom Ministerstva financií (MF) SR. Tento finálny akt ešte nenastal a je nutnou podmienkou vzniku spoločnosti,“ priblížil Rudolf.

Od agentúry si rezort dopravy sľubuje oživenie cestovného ruchu po pandémii ochorenia covid-19, konkurencieschopnosť na zdrojových trhoch, ktorými sú pre SR susedné krajiny, ale aj zvýšenie podielu na HDP národného hospodárstva, podporu regiónov a odstraňovanie regionálnych disparít či podporu rozvoja turistickej infraštruktúry.

Projekt a návrh na vznik organizácie počíta so zriadením samostatnej príspevkovej organizácie podľa vzoru väčšiny funkčných organizácií tohto typu na porovnateľných trhoch, napríklad v Českej republike.

Jej pôsobnosť bude priamo naviazaná na už existujúce regionálne štruktúry, ktorými sú OOCR a KOCR (oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu).

Cieľom je pracovať s exaktnými analytickými dátami z regiónov, analyzovať ich a prinášať konkrétne riešenia na skvalitnenie cestovného ruchu na Slovensku, a to aj s prínosmi pre národné hospodárstvo.

„Sme jediná krajina, ktorá má regionálne štruktúry, ale nemáme nad nimi strešnú organizáciu. Založením Slovakia Travel vytvoríme uzatvorený celok,“ podotkol prednedávnom hovorca ministerstva dopravy.

Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) je dôležité, aby agentúra vznikla práve v tomto roku, keď sa očakáva oživenie. „Keď nevznikne Slovakia Travel a nepomôžeme cestovnému ruchu v roku 2021, tak už nemusíme pomáhať vôbec,“ upozornil pred časom na sociálnej sieti. (tasr)

Obce by mohli pokutovať porušenie zákazov zastavenia a státia vozidiel. Vyplýva to z návrhu novely zákona o cestnej premávke, ktorý do parlamentu predložili koaliční poslanci.

Predkladatelia v dôvodovej správe vysvetlili, že „v súčasnosti je možné správny delikt držiteľa vozidla, tzv. objektívna zodpovednosť, prejednať len vtedy, ak je zaznamenaný technickými prostriedkami, ktoré používa alebo využíva Policajný zbor.“

Obec tak nemá možnosť vyhotovovať dôkazy ani vydávať meritórne rozhodnutia v takýchto prípadoch.

Pri zmene legislatívy argumentujú, že mnoho obcí, najmä okresné a krajské mestá, začalo riešiť problematiku parkovania rezidentov a jasne stanovili pravidlá, pričom realizovali príslušné dopravné značenie. Nemajú však kompetencie na kontrolu rešpektovania týchto pravidiel formou objektívnej zodpovednosti.

„Z uvedeného dôvodu je potrebné, aby obec mala možnosť pokutovať držiteľa vozidla za porušenie jeho povinností, a tak zabezpečiť, aby pri prevádzkovaní jeho motorového vozidla boli dodržiavané pravidlá cestnej premávky spočívajúce v zákaze zastavenia alebo státia vozidiel v územnej pôsobnosti konkrétnej obce,“ tvrdia predkladatelia.

Účinnosť novely v prípade jej schválenia navrhujú od 1. mája 2021. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať