Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Érsek dal žltú kartu šéfovi NDS. V štátnej firme dávali odmeny tesne pred vyhadzovom

Na snímke vpravo minister dopravy Árpád Érsek a vľavo generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin. Foto – TASR
Na snímke vpravo minister dopravy Árpád Érsek a vľavo generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin. Foto – TASR

Od čias Jána Počiatka padol druhý futbalový trest v slovenskej politike.

Ján Ďurišin je v kresle šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) niečo vyše štyri mesiace a už dostal žltú kartu. S prácou bývalého manažéra prepravcu ropy Transpetrol vo firme s viac než tisíckou zamestnancov nie je celkom spokojný jeho šéf – minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Futbalový trest diaľničiarovi uložil minister po tom, ako ho Denník N upozornil na neobvyklé praktiky manažérov NDS-ky v personálnej politike.

„Ministerstvo považuje tento postup za zlyhanie bývalého aj súčasného vedenia a rozhodlo sa preto udeliť bývalému aj súčasnému generálnemu riaditeľovi NDS žltú kartu,“ píše ministerstvo dopravy v odpovedi na otázky o masívnych personálnych zmenách či odstupnom na personálnom oddelení.

Najprv odmeny, potom odstupné

Predtým ako z firmy vyprevadili vedúcu útvaru ľudských zdrojov, navýšili jej odmeny.

„Keďže išlo o dlhoročnú zamestnankyňu NDS, prináležalo jej odstupné 10 mesačných platov, ktorých výška sa, žiaľ, počíta aj z obdobia, keby jej boli priznané vysoké odmeny,“ vysvetľuje hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová.

Dialo sa to v čase, keď sa menil manažment firmy.

„Tieto mimoriadne odmeny, priznané bývalým vedením v decembri 2016, však ešte neboli v čase uzatvorenia dohody o skončení pracovného pomeru evidované v internej mzdovej dokumentácii. Preto je potenciálne odstupné vysoké,“ naznačuje Michalová. Zrejme tým chce naznačiť, že keď Ďurišin dohadoval odchod zamestnankyne, nevedel, že bude mať nárok na vysoké odstupné.

Konkrétne sumy sme sa zatiaľ nedozvedeli. Odstupné však zatiaľ vyplatené nebolo a manažéri teraz rozmýšľajú, ako sa tomu vyhnúť.

„Generálny riaditeľ NDS preto nariadil celý prípad preveriť a pred vyplatením odstupného sa zisťuje, či existuje legálny spôsob, ako vyriešiť vzniknutú situáciu,“ povedala Michalová.

Šance, že by sa niečo také podarilo, sú mizivé, z prípadu na prípad sa však líšia.

Žlté karty dal minister hneď dve

Na prelome rokov striedal Ján Ďurišin vo funkcii Juraja Valenta.

Valent prišiel do firmy, keď ministerstvo dopravy ovládla po odchode Siete strana Most-Híd. Ďurišin dočasne povereného riaditeľa Valenta vystriedal po konkurze, ktorého výsledky boli v kuloároch známe skôr, ako ho ohlásili.

Vľavo bývalý šéf Národnej diaľničnej Juraj Valent a minister dopravy Árpád Érsek pri odovzdávke obchvatu Bánoviec nad Bebravou v októbri 2016. Foto – TASR

Ďurišin nebol, na rozdiel od svojich predchodcov, spokojný s prácou útvaru ľudských zdrojov, a tak sa s jeho šéfkou dohodli na odchode, píše hovorkyňa diaľničiarov. Čo presne sa mu na práci dlhoročnej zamestnankyne nepozdávalo, sme sa zatiaľ od NDS-ky nedozvedeli.

Keďže ide o dlhoročnú zamestnankyňu, zrejme s ňou nemali odborný ani politický problém Ďurišinovi predchodcovia.

Predchádzajúci riaditeľ Valent jej zjavne udelil odmeny. Ďurišin s ňou podľa hovorkyne nebol spokojný aj „na základe kontrolných procesov, ktoré iniciovala dozorná rada už pred jeho nástupom“ .

Symbolickú žltú kartu dostal od ministra nielen Ďurišin, ale aj Valent.

Futbalový trest v politike

Historicky tretia žltá karta v slovenskej politike ešte nemusí nič znamenať. Svedčí o tom príklad Jána Počiatka, ktorého prichytili ako ministra financií na jachte J&T v Monaku v čase, keď sa určoval konverzný kurz. Premiér mu za to udelil žltú kartu.

Neskôr sa z neho stal minister dopravy a na otázku denníka SME, či je ešte v podmienke, odpovedal, že politická zodpovednosť už bola vyvodená dvakrát – voľbami.

Po viacerých kauzách Počiatka nová vládna konštelácia po posledných voľbách nepustila k ďalšej významnej funkcii.

Ján Počiatek. Foto – TASR

Ľudia sa menia hlavne pri zmene vlád

Koľko obdobných prípadov s neobvyklými odmenami NDS-ka eviduje, sme sa zatiaľ nedozvedeli. Rovnako tak zatiaľ nie sú známe dáta o nákladoch na odstupné v bežnom roku, volebnom roku a po odchode Siete z vládnej koalície, ani počty odchodov a príchodov v posledných mesiacoch.

Personálne čistky sú v štátnych firmách bežné pri zmene vládnych pomerov. O obmene personálu relatívne otvorene hovoril napríklad šéfmanažér diaľničiarov za Sieť Róbert Auxt.

„Úplne korektné možno nebolo, že každý región sa snažil presadiť svojich ľudí. To bol veľký problém pri strediskách údržby a správy diaľnic. Párkrát som dostal na stôl ‚CV-čko‘, ktoré bolo na takej úrovni, že by som sa pod to nepodpísal. Tým, že Sieť mala iba jedno ministerstvo, ktoré nebolo ani celé jej, tak veľa ľudí, ktorí boli aktívni v strane a nemohli byť umiestnení, sa prirodzene začalo tlačiť do NDS. Keby to bola moja firma a fungovali by sme na trhu, tak NDS má o 20 až 30 percent menej zamestnancov, taká je tam približne nadzamestnanosť. Logické by bolo týchto ľudí prepustiť. Lenže tým, že je to štátny podnik a v niektorých rozmeroch to spĺňa parametre sociálneho podniku, tak ten tlak je skôr opačný,“ povedal Auxt v rozhovore pre Denník N.

A tiež hovoril o tom, ako sa ľudia suspendovali.

„Identifikovali sme zamestnancov, ktorí boli aktívni v iných eseročkách s rovnakým predmetom podnikania, ako má NDS, a mali silné kompetencie v samotnej NDS-ke. To bolo na hranici porušovania Zákonníka práce, takže aj na základe toho som niektorých ľudí suspendoval. Myslím si však, že niekoľko ľudí sa už vrátilo,“ povedal Auxt.

V poslednej výročnej správe diaľničiarov z roku 2015 sa píše, že firma zamestnáva 1450 zamestnancov a fluktuácia za rok 2015 bola 8,1 percenta. To by predstavovalo zmeny na takmer 120 postoch. V roku 2014 píše NDS o priemernej fluktuácii 6,4 percenta.

Českej obdoby našej NDS-ky sme sa pýtali, ako je to u nich. Ředitelství silnic a dálnic je o čosi väčšie ako slovenská diaľničná firma. Ku koncu marca 2017 zamestnávalo 1 902 pracovníkov.

Pre ilustráciu: V roku 2016 evidovalo 259 nástupov a 184 výstupov. Najvyššie odstupné vypláca ľuďom, ktorí vo firme strávili viac než 30 rokov. V tom prípade ide o 6-násobok priemerného platu z predchádzajúceho kalendárneho štvrťroka.

Podľa transparency.sk v roku 2012 vyplácala NDS priemerné mzdy vyše 1 200 eur. O odstupnom sa píše aj v kolektívnej zmluve diaľničiarov. Detaily však zverejnené nie sú. Upravené sú napríklad situácie, keď dôjde k dohode o odchode zamestnanca, ale s tým, že inak by ho prepustili z organizačných dôvodov.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: AeroMobil nie je mŕtvy. Má však nového nečakaného súpera
  • Diskusia: Dnes o 19:00 budú diskutovať ministri Richard Sulík a Milan Krajniak o riešení koronakrízy
  • Pomoc: V dotácii nájmov bude štát pokračovať, vláda poslala parlamentu novelu
  • Bývanie: Výška úverov poskytovaných zo Štátneho fondu rozvoja bývania sa zvýši, parlament schválil novelu
  • Gastro: Od piatka budú platiť nové prísnejšie pravidlá pre terasy podnikov a reštaurácií
  • Obchod: Počet registrácií nových úžitkových vozidiel v EÚ v októbri klesol medziročne o 1,2 % na vyše 172-tisíc
  • Británia: Najväčšej komerčnej tlačiarni bankoviek v 1. polroku výrazne stúpol prevádzkový zisk
  • Automobilky: Neziskovka T&E hovorí, že výrobcovia klamú v údajoch o spotrebe a emisiách plug-in hybridov
  • Burzy: Americký akciový index Dow Jones prvýkrát v histórii prekročil hranicu 30 000 bodov
  • Zasiahla druhá vlna vaše podnikanie? Napíšte nám

Sú top firmou slovenského vývoja, no teraz špecialisti na podzemné vŕtanie požiadali o koronakrízovú ochranu pred veriteľmi

Igor Kočiš. Foto N - Tomáš Benedikovič
Igor Kočiš. Foto N – Tomáš Benedikovič

O koronakrízovú ochranu pred veriteľmi požiadala jedna z najperspektívnejších firiem domáceho vývoja – spoločnosť GA Drilling. Firma, ktorá vyvíja nové revolučné vŕtacie technológie pre ťažobný priemysel, tvrdí, že dlhy nekopí a o ochranu požiadala v súvislosti s vnútornou reorganizáciou jej starších záväzkov.

O vylepšení dlhovej brzdy, ktorá je teraz vypnutá, bude koalícia ešte rokovať. Debata je najmä o sankciách

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Koalícia bude ešte rokovať o návrhu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti, o ktorom budú rozhodovať poslanci na prebiehajúcej schôdzi. Debata je najmä o tom, ako zmierniť sankcie pre vládu v prípade, ak dlh zostáva nad sankčnými pásmami, no vláda sa snaží ozdravovať verejné financie.

Minúta po minúte

Škoda Auto začala v Mladej Boleslavi so sériovou produkciou elektrického SUV Enyaq iV. Investícia do prestavby výrobnej linky dosiahla v prepočte 1,2 milióna eur. Denne sa vyrobí 350 kusov.

O spustení sériovej produkcie modelu Enyaq iV informuje Škoda Auto na internetovej stránke. Svoje prvé čisto elektrické SUV bude vyrábať na rovnakej linke ako modely Octavia a Karoq.

Enyaq stojí v základe zhruba 40-tisíc eur a má udávaný dojazd 510 kilometrov. Firma pripravovala mladoboleslavský závod na výrobu modelu od vlaňajšieho leta. (čtk)

Foto - Škoda Auto
Foto – Škoda Auto

Firma IBM plánuje zrušiť v Európe 10-tisíc pracovných miest, čo je pätina jej pracovnej sily v regióne. Škrty by sa mali najviac dotknúť Británie a Nemecka, nevyhnú sa pravdepodobne ani Poľsku, Slovensku, Taliansku a Belgicku.

IBM chce znížiť náklady v divízii služieb, ktorá sa potýka so slabým rastom. Pracovné miesta by mali byť zredukované do polovice budúceho roka.

V októbri IBM informovala, že sa rozdelí na dve samostatné verejne obchodované spoločnosti. Zavŕši tak dlhoročnú snahu opustiť svoje skoršie aktivity a orientovať sa na cloudové služby, ktoré majú vyššiu ziskovú maržu.

Do samostatnej firmy IBM vyčlení divíziu infraštruktúrnych technologických služieb. Práve tejto jednotky, ktorá spravuje dátové centrá a poskytuje klientský servis, sa škrty dotknú najviac. (čtk, bloomberg)

Ekonomika USA v 3. štvrťroku vzrástla v prepočte na celý rok o rekordných 33,1 %. Spresnené dáta ministerstva obchodu kopírujú jeho rýchly odhad z konca októbra. V 2. kvartáli americký HDP klesol podľa rovnakej metodiky o 31,4 %.

Fiškálna podpora, ktorú ekonomike USA poskytla z dôvodu pandémie vláda Donalda Trumpa, sa z väčšej časti skončila.

Ďalšie podporné opatrenia sa neočakávajú skôr, než po nástupe novozvoleného prezidenta Joea Bidena, čo bude 20. januára. Podľa analytikov to znamená, že ekonomika v 4. kvartáli výrazne spomalí.

Prepad amerického HDP za apríl až jún bol najhlbší minimálne od roku 1947, keď sa tieto údaje začali sledovať. Dôvodom bola pandémia. (čtk)

Firma JD Health International chce z primárnej ponuky akcií na burze v Hongkongu získať 3,5 miliardy dolárov. Podľa agentúry Bloomberg ide o potenciálne najvyššie IPO v Ázii v oblasti zdravotnej starostlivosti.

JD Health je zdravotnou divíziou čínskej dvojky internetového obchodu JD.com. Jej trhová hodnota po upísaní 381,9 milióna akcií môže dosiahnuť takmer 29 miliárd dolárov. Pre porovnanie, kapitalizácia najväčšieho rivala, Alibaba Health Information Technology, sa hýbe okolo 34,6 miliardy dolárov.

Primárna ponuka JD Health je naplánovaná ako najväčšie tohtoročné IPO v Hongkongu. Ak bude záujem investorov vysoký a firma uplatní aj špeciálnu opciu na predaj ďalších akcií, mohla by vybrať až 4 miliardy dolárov.

JD Health počíta s tým, že 95 % primárnej ponuky pokryjú inštitucionálni investori a pre drobných investorov zostane 5 %. S akciami firmy sa má začať obchodovať v prvej polovici decembra. (čtk, reuters, bloomberg)

Štát spustí vo štvrtok súťaž na „kľúčovú“ časť mýtneho systému, oznámil minister dopravy Andrej Doležal. Národná diaľničná spoločnosť v minulosti avizovala, že nový mýtny systém rozdelia na niekoľko menších zákaziek.

Súťaž na mýtny systém chcel minister pôvodne v septembri, NDS hovorila o novembri. Aktuálna zmluva so SkyTollom vyprší na konci roka 2022.

Doležal potvrdil, že mýto si chcú obstarať do vlastníctva a prevádzkovať ho sami. Nové obstarávanie bude vo vestníku zverejnené 30. novembra (technicky však podľa ministra súťaž spustia vo štvrtok).

Čoho sa nové obstarávanie bude týkať a čoho nie

  • Podľa Doležala sa bude obstarávať iba „kľúčový komponent“. Ďalšie časti mýtneho tendra, ako napríklad zákaznícke služby, budú obstarávané samostatne a neskôr.
  • Minister tvrdí, že víťaz by mohol byť známy na jar 2021.

Doležal spolu so zástupcami autodopravcov tiež vyhlásil, že nebudú spoplatňovať cesty v obciach a mestách, ktorými vodiči obchádzajú spoplatnené diaľnice.

Neplánujú podľa neho ani spoplatniť dodatočné úseky ako napríklad v Bratislave medzi Volkswagenom a Jarovcami, ani cesty 2. triedy (po zavedení nového mýtneho systému to však minister nevylúčil). (e, tasr)

Neziskovka T&E prirovnáva plug-in hybridy k afére dieselgate

Podľa neziskovky T&E automobilky klamú spotrebiteľov údajmi o spotrebe a emisiách plug-in hybridov, ktoré kombinujú pohon na spaľovací motor a elektrickú batériu. Organizácia prirovnáva zistenia k afére dieselgate koncernu VW.

Organizácia Transport & Environment zverejnila výsledky štúdie na internetovej stránke. „Testy najnovších modelov ukazujú, že tieto autá znečisťujú ovzdušie oveľa viac, než tvrdia výrobcovia,“ uvádza T&E.

Plug-in hybridy patria k najrýchlejšie rastúcim segmentom áut na európskom trhu. Podľa T&E by vlády jednotlivých krajín mali ukončiť podporu nákupu týchto vozidiel.

Ako testovali emisie

T&E sa zamerala na tri modely: BMW X5, Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander, ktoré je najpredávanejšie vo svojom segmente. Ich skutočné emisie oxidu uhličitého boli o 28 až 89 % vyššie než uvádzané hodnoty. V niektorej časti režimu jazdy sú až 12-krát vyššie.

„Plug-in hybridy sú falošné elektrické autá, ktoré vznikli na testovanie v laboratóriách a kvôli daňovým úľavám, nie na skutočné používanie,“ uviedla Julia Poliscanova z T&E.

Aké sú ďalšie nedostatky

Podľa Poliscanovej sa plug-in hybridy musia nabíjať oveľa častejšie než čisto batériové autá. Vodiči preto často jazdia na spaľovací motor a batérie používajú väčšinou len na krátke vzdialenosti.

Automobilky si plug-in hybridy obľúbili na účely znižovania emisií CO2. V mnohých krajinách bol ich nákup aj finančne podporovaný. (zdopravy)

Vláda má megaproblém alebo Prečo treba brať tvrdenia šéfa SIS veľmi vážne

Výstavba Mochoviec. Foto N - Vladimír Šimíček
Výstavba Mochoviec. Foto N – Vladimír Šimíček

Dostavba Mochoviec a ich bezpečnosť musí byť predmetom rokovaní najvyšších ústavných činiteľov a Rady obrany štátu, tvrdí energetický analytik Karel Hirman po slovách šéfa SIS Vladimíra Pčolinského, že na stavbe nie je hlavným problémom ekonomická kriminalita.

Firma De La Rue v 1. polroku výrazne zvýšila prevádzkový zisk na 15,3 milióna libier z 2,2 milióna pred rokom. Biznis najväčšej komerčnej tlačiarne bankoviek na svete podporilo zníženie nákladov a vyšší dopyt po hotovosti v čase pandémie.

De La Rue ročne vyprodukuje miliardy bankoviek. Vplyv na prudké zlepšenie jej hospodárenia mali aj centrálne banky, ktoré sa chceli zásobiť hotovosťou.

Viac o tlačiarni De La Rue:

  • Navrhla a vyrobila novú britskú polymérovú bankovku v hodnote 20 libier.
  • Na konci septembra prišla o kontrakt na výrobu nových, pobrexitových britských pasov.
  • Bola založená v roku 1813, tlačí národné meny pre zhruba 150 krajín sveta. (čtk, reuters)

V košickej Steel aréne končí Igor Havrila, ktorý štadiónu šéfoval od jeho otvorenia v roku 2006. Odstúpil aj prezident občianskeho združenia Košická aréna, ktoré prevádzkuje hokejový štadión, Pavol Miškov. Nahradí ho viceprezident pre inžinierske činnosti a inovácie U. S. Steel Košice David Hathaway.

Steel aréna je vo vážnej finančnej situácii. Združenie Košická aréna hľadá strategického partnera, ktorého meno by hala niesla. S dotovaním by mali pomôcť aj podielnici na hlasovacích právach.

U. S. Steel má v občianskom združení Košická aréna 34-percentný podiel na hlasovacích právach. Mesto Košice má 33,33 percenta a skupina košických podnikateľov 32,67 percenta.

Malajzia nepredpokladá, že by vo svete hrozil nedostatok jednorazových chirurgických rukavíc. Najväčší svetový výrobca týchto pomôcok, malajziská firma Top Glove, zatvorila pre koronavírus medzi zamestnancami polovicu tovární.

Top Glove má na svetovom trhu jednorazových latexových rukavíc podiel približne 26 %. V Malajzii sa vyrobia takmer dve tretiny z celkovej svetovej produkcie.

„Ubezpečujeme, že máme k dispozícii nové kapacity, ktoré nahradia dočasný výpadok. Nenastane žiadne vážnejšie narušenie dodávok tovaru, ktorý vyvážame do sveta,“ uviedlo malajzijské združenie výrobcov latexových rukavíc.

Čo sa stalo

Úrady v Malajzii zasahujú proti najväčšiemu ohnisku nákazy v krajine od začiatku pandémie. Ubytovne zamestnancov ohradili ostnatým drôtom. Ministerstvo zdravotníctva informovalo, že z 5777 testovaných vyšiel pozitívny výsledok 4036 ľuďom. Podľa vyjadrenia Top Glove nemá väčšina z nich žiadne príznaky.

Pre Top Glove pracuje 16-tisíc robotníkov. Firma prevádzkuje 47 závodov v Malajzii, Thajsku, Číne a Vietname, v 36 z nich sa vyrábajú rukavice. Akcie firmy v reakcii na správu o zastavení časti produkcie v utorok klesli o 7,5 % a dnes odpísali ďalšie 3 %.

Popri Top Glove sú v Malajzii ďalší dvaja veľkí producenti latexových rukavíc, firmy Hartalega a Supermax.

Viac k téme: Firma Top Glove uzavrie vyše polovicu tovární na ochranné rukavice

Prevod majetkovej účasti štátu, kraja alebo obce na prevádzke verejných vodovodov či kanalizácií sa obmedzí. Cieľom schválenej novely je, aby tieto účasti zostali aj do budúcnosti vo verejnom vlastníctve.

„Majetkovú účasť štátu, samosprávneho kraja alebo obce na podnikaní vlastníka verejného vodovodu, vlastníka verejnej kanalizácie, prevádzkovateľa verejného vodovodu a prevádzkovateľa verejnej kanalizácie možno previesť len na štát, samosprávny kraj alebo obec,“ píše sa v návrhu od SaS. (tasr)

Zavedenie jednotného systému zberu údajov o sociálnych službách sa odloží o jeden rok, mal by teda začať fungovať od 1. januára 2022. Vytvorenie právnych podmienok schválila ešte predchádzajúca vláda, zámerom bolo prispieť ku skvalitneniu procesu strednodobého plánovania rozvoja sociálnych služieb a s nimi súvisiaceho spolufinancovania.

Jeho spustenie sa však posúva. „Dôvodom je skutočnosť, že vláda sa vo svojom programovom vyhlásení na roky 2020 až 2024 zaviazala pripraviť nový zákon o sociálnych službách, pričom je pravdepodobné, že novým zákonom prijaté legislatívne úpravy, najmä v oblasti posudzovania odkázanosti na pomoc a financovania pomoci pre odkázanú osobu, budú mať vplyv aj na obsah a štruktúru jednotlivých evidencií, ktoré majú byť vedené v informačnom systéme,“ uvádza sa v dôvodovej správe k novele.

Predkladateľka Petra Krištúfková (Sme rodina) upozornila, že ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie pripravuje zásadné zmeny vo fungovaní štátnych informačných systémov. „Preto je nevyhnutné účinnosť informačného systému odsunúť s cieľom prehodnotiť jeho obsah s prihliadnutím na zámery vychádzajúce z programového vyhlásenia vlády, ako aj prípadne získať výhodnejšie cenové ponuky pre štát na zákazku na tvorbu tohto informačného systému,“ konštatuje dôvodová správa. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať