Denník N

Érsek dal žltú kartu šéfovi NDS. V štátnej firme dávali odmeny tesne pred vyhadzovom

Na snímke vpravo minister dopravy Árpád Érsek a vľavo generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin. Foto – TASR
Na snímke vpravo minister dopravy Árpád Érsek a vľavo generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin. Foto – TASR

Od čias Jána Počiatka padol druhý futbalový trest v slovenskej politike.

Ján Ďurišin je v kresle šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) niečo vyše štyri mesiace a už dostal žltú kartu. S prácou bývalého manažéra prepravcu ropy Transpetrol vo firme s viac než tisíckou zamestnancov nie je celkom spokojný jeho šéf – minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Futbalový trest diaľničiarovi uložil minister po tom, ako ho Denník N upozornil na neobvyklé praktiky manažérov NDS-ky v personálnej politike.

„Ministerstvo považuje tento postup za zlyhanie bývalého aj súčasného vedenia a rozhodlo sa preto udeliť bývalému aj súčasnému generálnemu riaditeľovi NDS žltú kartu,“ píše ministerstvo dopravy v odpovedi na otázky o masívnych personálnych zmenách či odstupnom na personálnom oddelení.

Najprv odmeny, potom odstupné

Predtým ako z firmy vyprevadili vedúcu útvaru ľudských zdrojov, navýšili jej odmeny.

„Keďže išlo o dlhoročnú zamestnankyňu NDS, prináležalo jej odstupné 10 mesačných platov, ktorých výška sa, žiaľ, počíta aj z obdobia, keby jej boli priznané vysoké odmeny,“ vysvetľuje hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová.

Dialo sa to v čase, keď sa menil manažment firmy.

„Tieto mimoriadne odmeny, priznané bývalým vedením v decembri 2016, však ešte neboli v čase uzatvorenia dohody o skončení pracovného pomeru evidované v internej mzdovej dokumentácii. Preto je potenciálne odstupné vysoké,“ naznačuje Michalová. Zrejme tým chce naznačiť, že keď Ďurišin dohadoval odchod zamestnankyne, nevedel, že bude mať nárok na vysoké odstupné.

Konkrétne sumy sme sa zatiaľ nedozvedeli. Odstupné však zatiaľ vyplatené nebolo a manažéri teraz rozmýšľajú, ako sa tomu vyhnúť.

„Generálny riaditeľ NDS preto nariadil celý prípad preveriť a pred vyplatením odstupného sa zisťuje, či existuje legálny spôsob, ako vyriešiť vzniknutú situáciu,“ povedala Michalová.

Šance, že by sa niečo také podarilo, sú mizivé, z prípadu na prípad sa však líšia.

Žlté karty dal minister hneď dve

Na prelome rokov striedal Ján Ďurišin vo funkcii Juraja Valenta.

Valent prišiel do firmy, keď ministerstvo dopravy ovládla po odchode Siete strana Most-Híd. Ďurišin dočasne povereného riaditeľa Valenta vystriedal po konkurze, ktorého výsledky boli v kuloároch známe skôr, ako ho ohlásili.

Vľavo bývalý šéf Národnej diaľničnej Juraj Valent a minister dopravy Árpád Érsek pri odovzdávke obchvatu Bánoviec nad Bebravou v októbri 2016. Foto – TASR

Ďurišin nebol, na rozdiel od svojich predchodcov, spokojný s prácou útvaru ľudských zdrojov, a tak sa s jeho šéfkou dohodli na odchode, píše hovorkyňa diaľničiarov. Čo presne sa mu na práci dlhoročnej zamestnankyne nepozdávalo, sme sa zatiaľ od NDS-ky nedozvedeli.

Keďže ide o dlhoročnú zamestnankyňu, zrejme s ňou nemali odborný ani politický problém Ďurišinovi predchodcovia.

Predchádzajúci riaditeľ Valent jej zjavne udelil odmeny. Ďurišin s ňou podľa hovorkyne nebol spokojný aj „na základe kontrolných procesov, ktoré iniciovala dozorná rada už pred jeho nástupom“ .

Symbolickú žltú kartu dostal od ministra nielen Ďurišin, ale aj Valent.

Futbalový trest v politike

Historicky tretia žltá karta v slovenskej politike ešte nemusí nič znamenať. Svedčí o tom príklad Jána Počiatka, ktorého prichytili ako ministra financií na jachte J&T v Monaku v čase, keď sa určoval konverzný kurz. Premiér mu za to udelil žltú kartu.

Neskôr sa z neho stal minister dopravy a na otázku denníka SME, či je ešte v podmienke, odpovedal, že politická zodpovednosť už bola vyvodená dvakrát – voľbami.

Po viacerých kauzách Počiatka nová vládna konštelácia po posledných voľbách nepustila k ďalšej významnej funkcii.

Ján Počiatek. Foto – TASR

Ľudia sa menia hlavne pri zmene vlád

Koľko obdobných prípadov s neobvyklými odmenami NDS-ka eviduje, sme sa zatiaľ nedozvedeli. Rovnako tak zatiaľ nie sú známe dáta o nákladoch na odstupné v bežnom roku, volebnom roku a po odchode Siete z vládnej koalície, ani počty odchodov a príchodov v posledných mesiacoch.

Personálne čistky sú v štátnych firmách bežné pri zmene vládnych pomerov. O obmene personálu relatívne otvorene hovoril napríklad šéfmanažér diaľničiarov za Sieť Róbert Auxt.

„Úplne korektné možno nebolo, že každý región sa snažil presadiť svojich ľudí. To bol veľký problém pri strediskách údržby a správy diaľnic. Párkrát som dostal na stôl ‚CV-čko‘, ktoré bolo na takej úrovni, že by som sa pod to nepodpísal. Tým, že Sieť mala iba jedno ministerstvo, ktoré nebolo ani celé jej, tak veľa ľudí, ktorí boli aktívni v strane a nemohli byť umiestnení, sa prirodzene začalo tlačiť do NDS. Keby to bola moja firma a fungovali by sme na trhu, tak NDS má o 20 až 30 percent menej zamestnancov, taká je tam približne nadzamestnanosť. Logické by bolo týchto ľudí prepustiť. Lenže tým, že je to štátny podnik a v niektorých rozmeroch to spĺňa parametre sociálneho podniku, tak ten tlak je skôr opačný,“ povedal Auxt v rozhovore pre Denník N.

A tiež hovoril o tom, ako sa ľudia suspendovali.

„Identifikovali sme zamestnancov, ktorí boli aktívni v iných eseročkách s rovnakým predmetom podnikania, ako má NDS, a mali silné kompetencie v samotnej NDS-ke. To bolo na hranici porušovania Zákonníka práce, takže aj na základe toho som niektorých ľudí suspendoval. Myslím si však, že niekoľko ľudí sa už vrátilo,“ povedal Auxt.

V poslednej výročnej správe diaľničiarov z roku 2015 sa píše, že firma zamestnáva 1450 zamestnancov a fluktuácia za rok 2015 bola 8,1 percenta. To by predstavovalo zmeny na takmer 120 postoch. V roku 2014 píše NDS o priemernej fluktuácii 6,4 percenta.

Českej obdoby našej NDS-ky sme sa pýtali, ako je to u nich. Ředitelství silnic a dálnic je o čosi väčšie ako slovenská diaľničná firma. Ku koncu marca 2017 zamestnávalo 1 902 pracovníkov.

Pre ilustráciu: V roku 2016 evidovalo 259 nástupov a 184 výstupov. Najvyššie odstupné vypláca ľuďom, ktorí vo firme strávili viac než 30 rokov. V tom prípade ide o 6-násobok priemerného platu z predchádzajúceho kalendárneho štvrťroka.

Podľa transparency.sk v roku 2012 vyplácala NDS priemerné mzdy vyše 1 200 eur. O odstupnom sa píše aj v kolektívnej zmluve diaľničiarov. Detaily však zverejnené nie sú. Upravené sú napríklad situácie, keď dôjde k dohode o odchode zamestnanca, ale s tým, že inak by ho prepustili z organizačných dôvodov.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie