Denník N

Kaliňák chce posielať pokuty rýchlejšie a zo stredného Slovenska. V pokutárni vidí prácu pre hendikepovaných

Minister vnútra SR Robert Kaliňák a minister dopravy Árpád Érsek . Foto – TASR
Minister vnútra SR Robert Kaliňák a minister dopravy Árpád Érsek . Foto – TASR

Zábery šoférov bez diaľničnej známky prichádzajú rýchlo, no okresné úrady nestíhajú vyrubovať pokuty. Kým bude v praxi nové špeciálne pokutové pracovisko, možno veľa pokút aj prepadne.

Jazdili ste bez diaľničnej známky, ale pokuta vám do schránky stále nedorazila? Môže to byť tým, že okresné úrady nestíhajú pokuty posielať. Ministerstvo dopravy sa preto dohodlo s ministerstvom vnútra, že by sa mohla zriadiť takzvaná centrálna pokutáreň.

Minister vnútra Robert Kaliňák vraví, že zatiaľ ide o prvotné úvahy, podľa ktorých by špeciálna pokutáreň mohla byť na strednom Slovensku, a vidí potenciál, že by v nej zamestnali hendikepovaných.

„Malo by tam byť asi 100 ľudí, minimálne polovička by mohlo byť hendikepovaných,“ vysvetľoval Kaliňák novinárom. V dohľadnom čase novinku v praxi nečakajte. Kaliňák dúfa, že do dvoch rokov by mohlo byť všetko hotové.

„Tak to hádam už hej, možno aj rýchlejšie, ale nechcem sľubovať konkrétne dátumy,“ odpovedal Kaliňák na otázku, či bude centrálna pokutáreň realitou do dvoch rokov.

Minister dopravy Árpád Érsek očakáva, že centrum bude mať moderné technológie, ktoré pomôžu distribuovať pokuty lepšie než dnes.

Ministri sa zhodli na tom, že pokutáreň bude miestom, z ktorého budú odchádzať pokuty za všetky dopravné priestupky či delikty. Zrejme teda pôjde aj o pokuty za chýbajúcu technickú či emisnú kontrolu a ďalšie. Kaliňák vysvetľuje, že existujú rôzne typy pokút, rôznym spôsobom zistené a všetky sa zbiehajú na okresných úradoch.

„Je toho proste naozaj veľa,“ vysvetlil minister vnútra, prečo plánuje špecializované pokutové pracovisko.

Okresné úrady nestíhajú

Ministerský nápad vznikol po tom, ako sa ukázalo, že kompetentné okresné úrady si nevedia celkom poradiť s pokutami, ktoré sa generujú automaticky. Ide najmä o pokuty za chýbajúce diaľničné nálepky.

Keď kamera odfotí evidenčné číslo vozidla, spáruje ho s databázou značiek, ktoré majú jazdu po diaľnici uhradenú, a automaticky odošle informáciu o porušení predpisov, ak sa údaje nespárujú.

V konečnom dôsledku však majú pokuty rozposielať okresné úrady, ktoré už také automatizované nie sú: Zatiaľ čo systém elektronických diaľničných nálepiek ministerstva dopravy vygeneroval od svojho vzniku stovky tisíc čiernych jazdcov, do polovice marca do schránok odišlo ani nie 10-tisíc pokút.

Pokuta je vo výške 150 eur a môže prísť každému vodičovi, ktorý jazdil po spoplatnenej diaľnici bez diaľničnej známky. Za každý mesiac môže prísť pokuta raz, ten, kto ju zaplatí do 15 dní, bude môcť zaplatiť o 50 eur menej, teda 100 eur.

Tí, ktorí jazdili po diaľnici načierno do konca októbra minulého roka, budú musieť zaplatiť iba jednu pokutu bez ohľadu na to, koľko mesiacov ich systém nachytal na diaľnici bez e-známky. Opakovaným pokutám by sa malo dať vyhnúť aj kúpou ročnej známky.

Prepadnú pokuty?

Zákon pritom umožňuje doposielať pokuty aj tri roky od jazdy načierno, respektíve dva roky od momentu, keď sa o porušení zákona dozvedia okresné úrady.

Stihnú všetci čierni jazdci dostať pokuty aj spätne, keď sa zriadi špeciálna pokutáreň?

„V zásade by sme to mali zvládnuť tak, aby nám tie straty nevznikali,“ myslí si Kaliňák.

Urýchliť pokutovanie by mohla aj hromadná tlač pokút, ktorú nedávno avizoval minister Érsek. V akej fáze prípravy je tento nápad, nie je známe. V bežnom režime okresného úrady mesačne vyrubia približne tisíc pokút za jazdu načierno.

Isté je to, že veľká časť čiernych jázd sa týka šoférov zo zahraničia. Predtým ako Slovensko spustilo elektronické diaľničné známky, nevyriešilo posielanie pokút za hranice. Pokutám v automatizovanom režime teda čelia iba domáci šoféri.

Nejde o jediný problém, na ktorý sa pred spustením systému elektronických diaľničných známok pred približne rokom a pol dostatočne nemyslelo. Prax ukázala problém v prípadoch, keď je evidenčné číslo vozidla zašpinené alebo v prípadoch, kedy šofér urobil pri kúpe známky preklep. Tento problém vraj už ministri odstránili, mnohé ďalšie ostávajú.

Pôvodné, papierové diaľničné nálepky prinášali výnosy ročne vyše 50 miliónov eur. Nový systém tržby z diaľničného zvýšil o približne 10 percent.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Diaľničné známky

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie