Denník N

Peňazí je na diaľnice dosť, ale meškáte s projektmi, vysvetľovali kritici Érsekovi

Minister dopravy Árpád Érsek. Foto - Tasr
Minister dopravy Árpád Érsek. Foto – Tasr

Ministerstvo dopravy tlačí na výnimku z dlhovej brzdy, aby sa mohli stavať diaľnice. Pritom veľké projekty pripravené na stavbu nemá a peniaze na diaľnice sa nájdu aj bez toho, aby sa siahlo na brzdu, upozorňuje analytik.

Minister dopravy Árpád Érsek plánuje tento rok tendre na nové diaľnice. Chce vyhlásiť súťaže na približne 30 nových kilometrov autostrád odhadom za vyše 500 miliónov eur.

Jedna má byť na Orave (časť R3 Tvrdošín – Nižná), druhá pri Košiciach (R2, Košice, Šaca – Oľšany) a tretia má byť prvou fázou budúceho severného obchvatu Prešova (R4 od Prešova na Kapušany).

Projekty chýbajú a peniaze sú

Érsek hovorí, že tendre sa postupne pripravujú a dali by sa rozbehnúť tento rok, ale zatiaľ ich vyhlásiť nemôže, pretože na diaľnice nie sú peniaze.

Ministerstvo dopravy tak čoraz viac tlačí na uvoľnenie dlhovej brzdy, ktorá prináša automatické sankcie pri prirýchlom raste dlhu.

Pritom to robiť nemusí, myslí si analytik INEKO a bývalý šéf stratégie ministerstva dopravy Ján Kovalčík.

Štát nemá žiadne veľké diaľničné projekty pripravené tak, aby boli zrelé na stavbu. Výnimkou sú menšie projekty na diaľničný privádzač k diaľnici, ktorá sa stavia pri Žiline (Hričovské Podhradie –1 Lietavská Lúčka) alebo spomínaný kratší (4,2 km) úsek na Orave, povedal Kovalčík na konferencii Stretnutie lídrov slovenského stavebníctva.

Druhý spomínaný úsek práve posudzujú analytici z tímu Hodnota za peniaze a zároveň sa mu už stavia paralelná diaľnica od Žiliny na Poľsko.

Ani argument o tom, že by sa mala uvoľniť dlhová brzda, aby sa po vyčerpaní peňazí z eurofondov mohli ďalej stavať diaľnice, nie je podľa Kovalčíka schodný.

Aj bez toho, aby Slovensko siahlo na nastavenia dlhovej brzdy, bude mať v najbližších rokoch k dispozícii vyše 3 miliardy eur na veľké investície.

„Financie rozhodne nie sú obmedzujúce, je to len zásterka. Opakujem, stavby nie sú pripravené,“ povedal Kovalčík.

Veľkí stavbári vyčítajú diaľničiarom personálne zmeny

Nesúhlasí s ním šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

„Diaľničná spoločnosť má pripravené projekty a ak sa nájdu finančné zdroje na ich realizáciu, NDS je pripravená a dokáže odsúťažiť do roku 2020 spolu zhruba 20 úsekov diaľnic a rýchlostných ciest,“ povedal Ďurišin.

„Ak dlhová brzda neprejde, nemáme finančné prostriedky na veľké projekty,“ dupľoval Érsek Ďurišina na Stretnutí lídrov slovenského stavebníctva.

O slabej príprave projektov hovoria aj samotní stavbári, pripisujú ju slabšej schopnosti diaľničiarov  pripravovať diaľničné stavby po masívnych personálnych zmenách súvisiacich s výmenou vládnych garnitúr.

„Pokiaľ bolo v minulosti pripravovaných paralelne niekoľko desiatok projektov, tak dnes sú to jednotky projektov, pretože NDS znížila svoju schopnosť prípravy,“ povedal prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik.

Neobvyklé personálne výmeny sa zjavne vo firme diali.

Ďurišin napríklad nedávno dostal od Érseka žltú kartu za spôsob, akým z diaľničnej firmy vyprevadili šéfku útvaru ľudských zdrojov. Najprv jej zvýšili odmeny, z ktorých sa počíta odstupné, a potom sa s ňou dohodli na odchode. Tak vyšlo, že by mohla dostať na odstupnom desaťnásobok platu počítaného zo zvýšeného priemerného príjmu.

Ďurišin má teraz pre ministra pripraviť správu o tom, do akej miery sa podobné prípady pri obmene manažmentu diali.

Érsek tiež avizoval, že tento rok plánuje odovzdať šoférom takmer 20 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Väčšina z nich už mala byť hotová minulý rok. Ide o časť R2 Zvolen, východ – Pstruša (7,9 km), obchvat Žiliny (4,2 km) a úsek od Svrčinovca na poľskú hranicu (15,5 km).

Do výstavby sa tento rok spustila časť D1 na východe Budimír – Bidovce (14 km) a obchvat Čadce (5,7 km). V druhej polovici tohto roka plánujú diaľničiari naplno odštartovať aj stavbu juhozápadného obchvatu Prešova (7,8 km).

Posledná spomínaná zákazka je posledná veľká eurofondová a známa kritikou, ktorú si vyslúžila od analytikov z tímu Hodnota za peniaze. Jej prínos nezodpovedá cene, pritom existovali aj lacnejšie a podobne efektívne riešenia pre dopravu v Prešove.

Analytici upozorňujú, že štát by mal prvom rade osekať veľkolepé diaľničné plány. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo napríklad navrhuje osekať diaľničné plány o 600 kilometrov.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie