Denník N

Carrefour potichu zatvorili aj v Žiline, reťazcu ostali u nás už len tri obchody

Spoločnosť, ktorá pri snahe vymazať miliónové dlhy argumentovala udržaním pracovných miest, tento rok ukončila činnosť druhej predajne.

Koncom januára zatvorili predajňu Carrefour v Trnave, ktorá bola poslednou otváranou predajňou tejto značky na Slovensku. Niekoľko týždňov sa hovorilo o tom, že podobný osud postihne aj žilinský obchod francúzskej značky, ktorú už roky zastrešuje slovenská spoločnosť Retail Value Stores, no nikto ju nebol ochotný potvrdiť.

Denník N dostal už pred niekoľkými týždňami informáciu, že má Carrefour v žilinskom nákupnom centre Atrium Dubeň zavrieť. Pôvodný termín hovoril o polovici mája, napokon sa termín zatvorenia o niečo posunul – na začiatok júna.

Keď sme sa informovali pred niekoľkými dňami na infolinke nákupného centra, či je obchod v žilinskom nákupnom centre otvorený, dozvedeli sme sa vtedy, že ešte áno, ale nevedia dokedy.

Aj túto predajňu napokon zavreli potichu, bez akejkoľvek zmienky na webe či Facebooku, podobne ako v Trnave. Na predajni sa objavil nápis „Z technických príčin zatvorené“.

Hoci na webe stále figurujú jeho otváracie hodiny a na portáli Carrefour nie je o zatvorení ani zmienka, informáciu o tom, že je obchod už zatvorený, potvrdila Denníku N pracovníčka zo žilinského Carrefouru. Dodala, že ho už neotvorili minulý pondelok.

Na otázku, či ide o len o rekonštrukciu alebo úplné zatvorenie, povedala, že už predajňu neotvoria.

Týždeň pred plánovaným zatvorením musí prevádzkovateľ obchodu podľa zákona oznámiť svoj zámer na príslušnom obecnom či mestskom úrade. Hovorca mesta Pavol Čorba Denníku N ešte 29. mája dopoludnia potvrdil, že na mestský úrad nebolo doručené takéto oznámenie.

Dnes na obdobnú otázku odpovedal, že si povinnosť ohlásiť uzatvorenie predajne splnila spoločnosť Retail Value Stores 29. mája počas dňa. Na otázku, či ide len o krátkodobé uzatvorenie predajne či jej úplné zatvorenie, dodal, že ohlásili ukončenie prevádzky.

Na webe o zatvorení mlčí

Spoločnosť Retail Value Stores, ktorá sa na jeseň minulého roku zbavila miliónových dlhov a svojim veriteľom vyplatila len niečo vyše 400-tisíc eur, tak už bude prevádzkovať len dve predajne v Bratislave a jednu v Košiciach. Adresy s týmito tromi obchodmi má uvedené už dlhší čas aj v obnovených letákoch, trnavská ani žilinská predajňa sa do nich nedostali.

Na webe však stále ešte figuruje všetkých päť predajní Carrefour na Slovensku.

Spoločnosť Retail Value Stores telefón uvedený na webe nedvíhala.

Podobne ani po opakovaných telefonátoch nezdvihol telefón podnikateľ Jozef Špirko, ktorý vstúpil do spoločnosti Retail Value Stores ako investor a pripravil reštrukturalizačný plán firmy, čo sa ocitla vo vysokých dlhoch. Nereagoval ani na SMS s otázkou, či predajňa v Žiline končí.

Hrozili prepúšťaním ľudí

O vymazanie väčšiny dlhov pritom vlani žiadala spoločnosť Retail Value Stores aj s poukazom na to, že ak by jej to neumožnili a išla by do krachu, musela by zatvoriť predajne a prepúšťať ľudí. Niekoľko mesiacov po schválení reštrukturalizácie a vymazaní veľkej väčšiny dlhov tak však robí sama – za necelý polrok zatvorila dve predajne.

Nové dlhy sa pritom spoločnosti Retail Value Stores príliš nedarí vymazávať. Ak ešte začiatkom januára dlhovala napríklad Sociálnej poisťovni niečo vyše 225-tisíc eur, začiatkom februára už dlh narástol na viac ako 324-tisíc eur, koncom mája bol dlh podľa webu poisťovne viac ako 368 000 eur a k 12. júnu už vyše 416 000 eur.

Nedoplatky má podľa portálu Finstat.sk priebežne aj na preddavkoch zdravotného poistenia. Vo VšZP dlhovala firma Retail Value Stores k 12. júnu na preddavkoch viac ako 70 000 eur.

Podľa analytika obchodu Ľubomíra Drahovského sa potvrdilo, že reťazec stratil finančnými problémami aj slabým zásobovaním dobre vybudovaný imidž. Tiež to, že pre investora bol vstup do prevádzkovania obchodov Carrefour v čase jeho najväčších problémov veľkým rizikom, aj keď dokázal zabezpečiť odbyt domácich potravín.

Drahovský si však myslí, že v Žiline, kde nie je slabá kúpyschopnosť obyvateľstva, nedokázal uspieť aj preto, že je tam veľká konkurencia reťazcov. Carrefour navyše zákazníkov nedokázal presvedčiť, že je francúzsky reťazec s odlišným sortimentom tovaru, ako ponúka jeho konkurencia.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Problémy Carrefouru

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie