Denník N

Vláda našla spôsob, ako pripravovať diaľnice na cudzom, volá sa predbežná držba

Základný kameň D4 a R7 poklopali už v októbri 2016, na kľúčových miestach sa stále nestavia. Foto N - Tomáš Benedikovič.
Základný kameň D4 a R7 poklopali už v októbri 2016, na kľúčových miestach sa stále nestavia. Foto N – Tomáš Benedikovič.

Vláda schválila nový inštitút pre stavbu diaľnic, umožní robiť zásahy do pôdy, ktorú štát vyvlastňuje pre diaľnice.

Aktualizované o 15:26 Vláda Roberta Fica si želá, aby sa mohli práce na budúcich diaľniciach rozbehnúť aj na pozemkoch, ktoré štát nevlastní. Odobrila, že už bude stačiť, ak štát zdokladuje, že sa pôdu pod autostrádu snaží vyvlastniť, a že ide o významný verejný záujem.

Novelu v stredu schválila vláda, minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) ju má v rekordnom čase nechať potvrdiť v Národnej rade. Keď sa to podarí, od pondelka môže Národná diaľničná spoločnosť žiadať stavebné úrady o stavebné povolenia a ,predbežnú držbu‘ na pôdu s vyvlastňovacími spormi.

Potom bude môcť na cudzej pôde pod budúcou diaľnicou začať pracovať, ale iba do tej miery, aby úpravy boli „odstrániteľné“.

Tak sa to píše vo vládnych materiáloch. V skutočnosti sa zrejme očakáva, že stavba sa bude môcť rozbehnúť naplno.

„Odstrániteľné zásahy sú také, že za 4 roky bude asfaltový koberec, a ten sa dá odstrániť, ak tak súd rozhodne. Nepredpokladám, že súd tak rozhodne,“ vysvetlil Érsek.

Minister: Je to kvôli špekulantom s pôdou

Rýchla akcia vládneho kabinetu sa týka všetkých vymedzených diaľnic a rýchlostných ciest, no jej spúšťačom majú byť najmä problémy okolo projektu obchvatu Bratislavy. Zmluvu na projekt za takmer 2 miliardy eur podpisoval Fico pred rokom, no pre chýbajúce pozemky sa stále nestavajú kľúčové časti diaľnice. Chýbajú im stavebné povolenia.

Pôdu majú v rukách priekupníci, so štátom sa sporia, koľko by za ňu mohli dostať a koľko jej štát bude musieť od nich kúpiť. Érsek v debate o neústupných majiteľoch spomína podnikateľov, ktorí sa zviditeľnili lacným skupovaním pozemkov pri Nitre a neskôr sa ukázalo, že na nich bude stáť automobilka Jaguar.

Minister očakáva, že štát zvíťazí v sporoch s priekupníkmi, a že tak ušetrí 30 miliónov eur. To je približne rozdiel medzi sumou, ktorú si od štátu pýtajú predvídaví podnikatelia a sumou, ktorú im ponúka štát. Kým sa dohodnú alebo rozhodnú súdy, Érsek by rád pokračoval v príprave diaľnice.

Čo schválila vláda

  • Ak štát nevlastní pozemok, na ktorom chystá stavbu diaľnice, môže požiadať o predbežnú držbu.
  • Na jej vydanie môže stačiť, že štát sa snaží predmetný pozemok vyvlastniť a že verejný záujem je v tomto prípade významnejší ako zachovanie doterajších práv vyvlastňovaného. 
  • V konaní sa stanoví, čo všetko sa počas držby môže na pozemku robiť.
  • Práce musí štát začať najneskôr do 60 dní od rozhodnutia o predbežnej držbe, inak držba prepadá.
  • Práce majú byť takého charakteru, aby sa mohla pôda dostať do pôvodného stavu. 

Biznis s pôdou pod obchvatom je niekoľkonásobne výnosnejší než parcely pri Nitre. Presvedčil sa o tom aj šéf strany Most-Híd Béla Bugár, ktorý na pôde pod autostrádu zarobil pol milióna eur. Podobne zarobili aj nominanti Slovenského pozemkového fondu Juraj Gál a František Hideghéty s tým rozdielom, že keď kupovali pôdu za lacno oni, diaľnica už bola relatívne detailne nakreslená.

Za ornú pôdu chcú ďalej platiť ako za stavebné parcely

Prezieraví podnikatelia, ktorí parcely ešte nepredali, majú v debate o výkupe náskok.

„Koncesionár nás tlačí, aby sme odovzdali stavebné povolenia,“ povedal Érsek. V prípade, že bude stavba meškať pre neskorú odovzdávku pozemkov, hrozia štátu pokuty od konzorcia okolo španielskej firmy Cintra.

Na ostatné diaľnice sa má novinka vzťahovať pre prípad, že by štát narazil aj v budúcnosti problém s priekupníkmi ako pri bratislavskom obchvate, vysvetlil minister dopravy.

Priekupníkov do biznisu pritom láka aj štát sám pravidlami oceňovania pôdy pod autostrády. Ceny sa určujú znaleckými posudkami, tie robia z ornej pôdy stavebnú, keď sa na nej nakreslí diaľnica. Z jedného metra štvorcového ornej pôdy v hodnote najviac 85 centov tak bratislavský obchvat urobil parcelu, ktorú štát vykupuje aj za 70 eur za meter štvorcový.

Érsek neplánuje metodiku oceňovania pozemkov meniť ani po posledných skúsenostiach.

„Pravidlá, ktorými sa na Slovensku riadi oceňovanie a vykupovanie pozemkov pod diaľnice, sú magnetom pre špekulantov. Žiaľ, tento problém vláda dlhodobo nerieši,“ povedal analytik INEKO a bývalý šéf stratégie ministerstva dopravy Ján Kovalčík.

Relevantných vysvetlení, prečo je to tak, vidí analytik niekoľko: „Prvé je, že na priekupníctve s pozemkami pod diaľnice zarába viac osôb blízkych vládnym špičkám. Druhé vysvetlenie je, že vládne strany za mnoho rokov pôsobenia vo viacerých vládach neboli schopné porozumieť, v čom je podstata problému“.

Analytik tiež pripomenul, že vláda zároveň špekulantov kryje. „Tým, že odmieta zverejňovať zmluvy o kúpe pozemkov pod diaľnice. Tie by umožnili ukázať, ktoré osoby a subjekty na lacno skúpených pozemkoch rýchlo zarobili milióny až desiatky miliónov eur. Ak sa rezort dopravy vyhovára na špekulantov, prečo odmieta z infozákona vypustiť výnimku zo zverejňovania zmlúv, ktorá aj špekulantov naďalej zakrýva?“ pýta sa Kovalčík.

Dostál: Je to ako Vážneho protiústavná novela

Parlamentný poslanec z klubu SaS Ondrej Dostál (OKS) pripomína, že stavby na cudzom sme už zákonom povolené mali. Nápad pretlačil počas prvej vlády Roberta Fica vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny. Ústavný súd neskôr rozhodol, že je protiústavný.

„Po desiatich rokoch od schválenia zákona prichádza Vážneho nástupca Érsek s návrhom novely, ktorá má opäť v mene urýchlenia výstavby diaľnic zintenzívniť zásahy štátu do vlastníckeho práva,“ vyčíta Dostál novele.

Obdobne rýchlu akciu vládneho kabinetu, akú vyvinula teraz, často nevídať. O tom, že s výkupom je problém, sa pritom vie už dávno.

„Kým obsah Érsekovej novely je o čosi miernejší, spôsob jej presadzovania je dramaticky brutálnejší. Vážneho návrh zákona prešiel normálnym, hoci trochu skráteným, medzirezortným pripomienkovým konaním. K návrhu sme predložili hromadnú pripomienku verejnosti,“ kritizuje Dostál.

Tomáš Kamenec z advokátskej kancelárie Paul. Q hovorí, že aj nová úprava môže naraziť na problémy s protiústavnosťou.

„Rozhodnutie o predbežnej držbe podľa môjho názoru naráža na ústavné limity,“ vysvetľuje Kamenec. Dodáva, že istý rozdiel medzi Vážneho a Érsekovou novelou môže spočívať v tom, že Vážneho novela urobila z vyvlastňovacieho konania iba konanie o určení ceny za pozemky. Po tom, ako sa na cudzom začalo stavať, už sa neriešilo, či je verejný záujem na diaľnici naozaj taký veľký, že práva jednotlivca majú ísť do úzadia.

V Érsekovej novele sa má otázka verejného záujmu riešiť už pri schvaľovaní predbežnej držby.

Podľa slov advokáta bude otázka ústavnosti významne záležať od toho, ako sa Érsekova novela uplatní v praxi. Je rozdiel, ak počas predbežnej držby na cudzom pozemku dôjde ku kozmetickým zmenám, ktoré sú ľahko zvrátiteľné alebo sa na nej bude asfaltovať. Rozhodovať o tom, čo všetko možno počas predbežnej držby vykonať na cudzom, majú stavebné úrady.

„Ak by na základe rozhodnutia o predbežnej držbe došlo fakticky k výstavbe diaľnice, je možné celý proces považovať len za akési zrýchlené vyvlastnenie. Predbežná držba by sa nelíšila od držby „trvalej“, ktorá patrí vlastníkovi. To však už raz ústavný súd vyhodnotil ako protiústavné,“ uzavrel Kamenec.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Obchvat Bratislavy

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie