Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Slovensko chystá rekordné nákupy obrnených vozidiel, dohliadnu na ne Dankovi ľudia

Kolesovej technike dali prednosť aj Česi, ktorí si pred desiatimi rokmi objednali rakúske vozidlá Pandur. Ťažké pásové transportéry chcú kupovať až teraz. Foto – AČR
Kolesovej technike dali prednosť aj Česi, ktorí si pred desiatimi rokmi objednali rakúske vozidlá Pandur. Ťažké pásové transportéry chcú kupovať až teraz. Foto – AČR

Slovensko sa stáva arénou pre najrôznejších armádnych konzultantov, lobistov a ľudí, ktorí sa pohybujú na pomedzí politiky a biznisu. Vláda pripravuje vôbec najväčšie zbrojné obchody od vzniku samostatnej republiky.

Podľa materiálu, ktorý vypracovalo ministerstvo obrany, má ísť o dve zákazky na pozemnú techniku. Obstarať sa má 81 ťažkých osemkolesových transportérov a 404 ľahších štvorkolesových vozidiel. Predpokladaná cena: 1,2 miliardy eur.

„Slovenské ozbrojené sily v súčasnosti nedisponujú takýmito typmi vozidiel, ktoré sú považované v každej armáde NATO za dôležitú súčasť výzbroje,“ píše ministerstvo v materiáli, ktorý poslalo na pripomienkovanie ďalším rezortom.

Minister Peter Gajdoš (nominant SNS) zatiaľ o nákupoch hovoriť nechce. „Informácie podáme, až keď materiál prejde vládou a Bezpečnostnou radou štátu,“ povedal.

Dodávky vozidiel majú byť rozložené do roku 2024, prvé kusy však chce ministerstvo obstarať už budúci rok. Pokiaľ tento plán myslí vážne, zmluvy s víťaznými firmami sa musia podpísať už v najbližších mesiacoch.

Na prípadnú súťaž, do ktorej by sa mohlo zapojiť čo najviac uchádzačov, tak zostane iba veľmi málo času. „Do času, než materiál prejde vládou, nemôžeme poskytnúť bližšie informácie,“ zopakoval v stredu minister.

Priestor pre ľudí ako Výboh

Aj z posledných vyjadrení premiéra Roberta Fica je zrejmé, že vláda to so zbrojením myslí vážne. Fico po vypuknutí vojny na Ukrajine síce hovoril, že zvyšovanie peňazí na armádu považuje za „bláznovstvo“, a vlani pridal výrok, že radšej dá peniaze na výkupy mlieka, teraz sa už však k tejto téme stavia ináč.

Minulý týždeň po rokovaní koaličnej rady potvrdil, že Slovensko postupne zvýši výdavky na obranu na 1,6 percenta HDP. To by znamenalo, že rozpočet ministerstva obrany sa zvýši z dnešných 990 miliónov na minimálne 1,5 miliardy eur do roku 2020.

Väčšina z týchto peňazí má ísť práve na nákup nových zbraní a výstroje. „Držíme svoj postoj, čo sa týka 1,6 percenta HDP,“ povedal predseda vlády.

Obrnené vozidlá majú byť prvým veľkým projektom, do ktorého sa investujú tieto peniaze. Keďže na zbrojné nákupy sa nedajú čerpať peniaze z Európskej únie, všetky výdavky pôjdu zo štátneho rozpočtu.

V Česku sa práve nákup obrnených vozidiel stal synonymom korupcie na najvyšších miestach. Do aféry okolo transportérov Pandur sa tam zaplietol aj Ficov kamarát, zbrojár Miroslav Výboh.

Bývalí manažéri rakúskej zbrojovky Steyr ho označili za človeka, ktorý si mal v súvislosti s nákupom pýtať mnohomiliónovú províziu. Rakúska polícia však stíhanie Výboha zastavila.

Miroslav Výboh. Foto N – Vladimír Šimíček

Dnes sa síce Výboh oficiálne venuje developerským aktivitám, takéto veľkorysé zbrojné nákupy ho však môžu zaujať. V tomto odvetví sa pohybuje od 90. rokov, má pestrú škálu kontaktov na zbrojovky od Ruska, cez Poľsko až po Izrael.

Práve obchodníkom, ako je Výboh, ponúkajú zbrojné projekty šancu využiť svoje kontakty. Na Slovensku sa obrnené vozidlá sériovo nevyrábajú, favoritmi sú teda zahraničné zbrojovky, ktoré potrebujú domácich prostredníkov.

Lobista môže zariadiť kontakt s kľúčovými ľuďmi na ministerstve, v armáde či vo vláde, a dokáže zaranžovať pre zbrojovku aj spoluprácu so slovenským priemyslom.

Ministerstvo totiž počíta s tým, že domáce firmy sa zapoja buď do montáže vozidiel, alebo do dodávok niektorých komponentov, či do poskytovania servisu. „Jedným z rozhodujúcich kritérií bude efektívne zapojenie slovenského obranného priemyslu,“ píše sa v ministerskom materiáli.

Dankov dôležitý muž

Hlavné slovo však tentoraz má patriť SNS Andreja Danka. Pravdepodobne pôjde o historicky najväčšie obchody, ktoré bude môcť SNS ovplyvniť a za ktoré bude zodpovedať.

Kľúčoví ale nebudú členovia strany, ktorí kandidovali do parlamentu, ale nominanti, ktorých Danko dosadil na ministerstvo obrany.

Na jeho čele síce stojí nestraník a bývalý generál Gajdoš, vo viacerých dôležitých veciach však rozhoduje vedúci služobného úradu Ján Hoľko. Ide o bývalého Dankovho suseda a človeka, ktorý s ním podnikal v rodinnej firme.

Ján Hoľko (v strede) sa v januári zúčastnil otvorenia pracoviska NATO vo Vajnoroch, na ktoré priletel americký generál Steven Shepro. Foto – MOSR

Hoľko môže ľubovoľne dosadzovať a odvolávať úradníkov z rozhodujúcich pozícií, jeho neformálny vplyv je značný. Verejnosti je však takmer neznámy, nevystupuje na tlačových konferenciách, nezúčastňuje sa rokovaní vlády.

Vďaka nominantom SNS sa tak do popredia môžu dostať noví hráči, o ktorých za predošlých vlád nebolo toľko počuť. K Dankovmu vedeniu má napríklad blízko skupina Slavia Capital, za ktorou stoja Peter Gabalec a Martin Kvietik.

Slavia Capital vlastní aj strojárne Way Industries v Krupine, kde by mohli prebiehať niektoré práce na transportéroch.

Známa firma s neznámym vlastníkom

Jediný, kto má už dnes slušnú istotu, že sa na zákazkách bude podieľať, je spoločnosť EVPÚ z Novej Dubnice. Tá je známa ako výrobca moderných zbraňových veží, ktoré sa inštalujú na strechy armádnych vozidiel.

„Naše veže sa dajú veľmi rýchlo zabudovať na ktorékoľvek vozidlo, či už ruskej, alebo západnej výroby,“ vysvetľoval vlani na vojenskom veľtrhu v Bratislave Ondrej Krausz, manažér vojenských projektov EVPÚ.

Firma EVPÚ vlani na zbrojnej výstave IDEB v Bratislave predviedla vežu Turra 30, ktorá môže byť vyzbrojená guľometom, tridsaťmilimetrovým kanónom a protitankovými strelami. Okrem toho má kameru na denné a nočné videnie či laserový zameriavač. Foto N – Vladimír Šimíček

Z materiálu ministerstva vyplýva, že veže tohto typu majú byť inštalované do väčšiny osemkolesových vozidiel. Názov konkrétnej veže uvedený nie je, ťažko si však predstaviť, že by vláda neuprednostnila domáceho výrobcu.

Veže firmy EVPÚ sú považované za sofistikované výrobky – vojak ich ovláda na diaľku pomocou joysticku, pričom si môže prepínať medzi denným a nočným vedením.

Kto firmu vlastní, ale nie je známe. Denník N sa na túto informáciu opakovane spýtal aj zástupcov firmy prostredníctvom mailu, tí však neodpovedali.

Zbrojári zavetrili šance

Ministerstvo zatiaľ neprezradilo, akým spôsobom nákupy prebehnú. V materiáli zvažuje aj nákupy cez akvizičnú agentúru NATO alebo cez medzivládnu dohodu, keď by partnerom nebola víťazná firma, ale jej domovská vláda.

Pravdepodobnejšie však je, že ministerstvo zvolí obstarávanie, ktoré bude mať vo vlastnej réžii.

Po neformálnej línii už rokovania bežia naplno. Podľa zdrojov Denníka N napríklad nedávno letel do Fínska jeden z vysokých úradníkov ministerstva na sondážne rokovania so zbrojovkou Patria. Tá je výrobcom osemkolesových vozidiel AMV, ktorými je vyzbrojená napríklad poľská armáda (ide o licenčnú verziu Rosomak).

Vozidlo Rosomak vyrábajú Poliaci v licencii fínskej zbrojovky Patria, jeho nákup plánovala už druhá Ficova vláda. Foto – MO SR

Ešte väčším favoritom v kategórii osemkolesových vozidiel môže byť český zbrojár Jaroslav Strnad, ktorý je spolumajiteľom automobilky Tatra. Na Slovensku ovláda zbrojovky v Martine, Trenčíne, Dubnici nad Váhom či v Novákoch.

Strnadove firmy už vlani ponúkli ministerstvu vozidlo Pandur, ktoré má vo výzbroji česká armáda. V licencii by sa mohlo vyrábať na Slovensku (názov slovenskej verzie by znel Corsac).

Víťazný uchádzač však môže prísť prakticky z ktorejkoľvek strany. Vlani na zbrojárskom veľtrhu v bratislavskej Inchebe napríklad predviedla svoje vozidlá aj turecká zbrojovka FNSS.

Jej spoluvlastníkom je britsko-americká skupina BAE Systems, ktorá má na Slovensku dlhodobo svoje záujmy (v minulosti armáde dodala komunikačný systém Mokys, v súčasnosti ponúka radary pre protivzdušnú obranu).

Minulý rok na veľtrhu IDEB ukázali firmy zbrojára Jaroslava Strnada vylepšenú verziu vozidla Pandur, ktoré premenovali na Corsac, Foto N – Tomáš Benedikovič

V kategórii menších štvorkolesových vozidiel sa o zákazku zase uchádza slovenský zbrojár Igor Junas. Jeho spoločnosť Kerametal vlani ukázala prototyp vozidla Aligator, ktoré má nadviazať na staršie slovenské vozidlo rovnakého mena, ktoré v menšom počte kusov zaviedla do výzbroje armáda i polícia.

„Aligator je späť. Väčší, odolnejší a rýchlejší a výroba môže priniesť stovky pracovných miest,“ oznámil vlani Kerametal.

Staré miesto nových

Pre slovenských vojakov prakticky akýkoľvek nákup znamená dobrú správu. Do pozemných síl sa v posledných 25 rokoch investovalo iba minimálne, väčšina jednotiek je naďalej odkázaná na pásové transportéry BVP, ktoré zdedili ešte z federálnej výzbroje.

Bývalý minister obrany Martin Glváč (Smer) síce plánoval obstarať z Poľska transportéry Rosomak, čo v júli 2015 oznámil spolu s premiérom Ficom. Nákup sa nakoniec neuskutočnil a Glváč objednal štyri dni pred voľbami utajenú prestavbu osemnástich kusov zastaraných BVP.

Hoci náklady na tento projekt by mali dosiahnuť 27 miliónov eur, vozidlá by v prípade konfliktu mali iba obmedzené využitie – nemajú totiž dostatočnú odolnosť voči mínam ani protitankovým strelám.

Vozidlá, ktorých nákup sa v súčasnosti pripravuje, sú už stavané pre potreby bojiska 21. storočia.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: V Nemecku sa diskutuje o užitočnosti dlhovej brzdy

Týždeň v európskej ekonomike: V Nemecku sa diskutuje o užitočnosti dlhovej brzdy a tamojší zamestnávatelia a odbory volajú po masívnych, dlhovo-financovaných investíciách +

  • Európskemu sektoru umelej inteligencie dominuje niekoľko krajín, veľké firmy a muži.
  • Štatistika: Ako nám pribúda povrchu, ktorý si prisvojujeme

Minúta po minúte

Zdieľať

Automobilka Jaguar Land Rover je otvorená vstupu do partnerských aliancií za účelom zníženia nákladov na vývoj technológií. O korporátnu fúziu s konkurenčným výrobcom však nemá záujem, vyhlásil výkonný šéf JLR Ralf Speth.

„Cítime tlak, ktorý vytvára dopyt po znížení uhlíkových emisií a vývoj elektrických vozidiel,“ cituje Spetha agentúra Reuters.

Na otázku, či sa automobilka alebo jej materská spoločnosť Tata Motors usilujú o fúziu pre JLR, odpovedá nie. „Dokážeme prežiť samostatne.“

JLR sa v tomto roku dohodla s BMW na spoločnom vývoji súčiastok pre elektrické autá.

Nový elektrický prírastok:

Jaguar už predáva svoje prvé elektrické SUV I-Pace.

Plne elektrická má byť aj nová generácia najluxusnejšieho sedanu XJ. Výrobca zatiaľ nepovedal, kedy uvedie na trh nové XJ.

Zdieľať

Slovenská ekonomika by podľa OECD mala v roku 2019 vzrásť o 2,5 %, v roku 2020 o 2,2 % a v roku 2021 o 2,6 %. To je menej, ako nateraz predpokladajú domáce i iné medzinárodné inštitúcie, upozornila Národná banka Slovenska.

Novembrový ekonomický výhľad OECD predpokladá, že rast globálneho HDP bude v najbližších rokoch dosahovať v porovnaní s minulosťou výrazne nižšie hodnoty. Rast svetového hospodárstva by sa mal zvoľniť z 3,5 % v minulom roku na 2,9 % v rokoch 2019 a 2020.

OECD očakáva výrazné ochladenie rastu globálneho obchodu. Rast svetovej obchodnej výmeny by sa mal spomaliť z 3,7 % v roku 2018 na 1,2 % v tomto roku, 1,6 % v roku 2020 a 2,3 % v roku 2021.

OECD zdôrazňuje, že v horizonte predikcie naďalej pretrvávajú významné negatívne riziká. Popri možnom spomalení čínskej ekonomiky sú stále najväčšou hrozbou pokračujúce obchodné spory globálneho charakteru, ako aj možné nedosiahnutie obchodnej dohody v termíne prechodného obdobia po (pravdepodobne usporiadanom) brexite.

Organizácia odhaduje, že tarifné opatrenia prijaté USA a Čínou v priebehu tohto roka (zapracované v prognóze) spôsobia zníženie globálneho rastu o 0,3 až 0,4 percentuálneho bodu v roku 2020 a 0,2 – 0,3 percentuálneho bodu v roku 2021.

V základnom scenári OECD očakáva, že rast HDP eurozóny sa spomalí z 1,9 % v roku 2018 na 1,2 % v tomto roku, 1,1 % v roku 2020 a 1,2 % v roku 2021.

Zdieľať

Aston Martin má prvé SUV. Z problémov ho má vytiahnuť Čína a ženy

Foto - Aston Martin
Foto – Aston Martin

Luxusná automobilka Aston Martin vstupuje do rastúceho segmentu športovo-úžitkových vozidiel (SUV). Od nového modelu DBX si sľubuje zlepšenie finančnej kondície, ktorá upadá od vlaňajšieho vstupu na burzu. Chce ním tiež osloviť viac žien.

Nové SUV predstavili súčasne v Los Angeles a Pekingu, keďže USA a Čína by preň mali byť kľúčovými trhmi, píšu Financial Times.

Cena DBX je 158-tisíc libier. Prichádza na trh v neľahkom období pre výrobcu.

Ako sa (ne)darí Aston Martin:

  • akcie automobilky od októbra 2018, keď ich uviedla na burzu, spadli o 80 percent;
  • tržby firmy poznačilo globálne spomalenie dopytu po autách;
  • ekonomiku ťažia náklady na prípravu novej fabriky vo Walese.

Aston Martin dúfa, že DBX osloví viac zákazníkov mimo Británie. Na ostrovoch generuje približne štvrtinu celkových tržieb.

Automobilka vkladá nádeje najmä do Číny, ktorá je najsilnejším trhom prémiových SUV. Približne polovica jej zákazníkov na čínskom trhu sú už teraz ženy.

S DBX vstupuje Aston Martin do najhorúcejšieho trhového segmentu. Silný rast predaja aj ziskovosti v ňom vykazujú konkurenti Lamborghini (model Urus) aj Maserati (model Levante).

Aston Martin plánuje výrazne zvýšiť odbyt. K súčasnému ročnému predaju zhruba 6-tisíc áut chce pridať do 5-tisíc kusov SUV, píše Reuters.

Zdieľať

Potravinárska komora Slovenska navrhuje, aby darovanie potravín po dátume minimálnej trvanlivosti zostalo na dobrovoľnej báze. Odporúča, aby novelu zákona, ktorá má zakotviť povinné darovanie potravín, pred schválením prediskutovali odborníci na bezpečnosť potravín a zdravie.

PKS síce oceňuje snahu predkladať návrhy riešení aj na také dôležité otázky, ako je plytvanie potravinami. No tvrdí, že pri zavedení povinnosti darovať charitatívnym organizáciám všetky potraviny, ktorým uplynula doba minimálnej trvanlivosti, pokiaľ sú bezpečné, vznikajú mnohé problémy.

Komora upozorňuje, že dátumom minimálnej trvanlivosti sú označené tisícky položiek. Za otázne považuje, či sú charitatívne organizácie kapacitne a technologicky na takýto krok pripravené.

„Druhá, nemenej dôležitá otázka, je bezpečnosť spotrebiteľa, najmä rizikových skupín, ako sú starší ľudia. Potravinári po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti nemôžu garantovať zachovanie typických chuťových či senzorických vlastností potravín. Otázne preto je, či príjemcovia darovaných potravín, najmä sociálne zariadenia, budú spôsobilé rozpoznať bezpečnosť potraviny po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti na jej konzumáciu,“ reaguje PKS.

Viac k téme nájdete tu.

Zdieľať

Elektromobily z čínskej fabriky Tesly majú prísť na trh v januári

Tesla plánuje odštartovať dodávky elektromobilov Model 3 vyrobených v novej čínskej fabrike v januári. Je to ďalší signál, že sa približuje k masovej produkcii vozidiel na najväčšom automobilovom trhu na svete.

Tesla chce začať postupne dodávať zákazníkom elektrické sedany zo závodu v Šanghaji pred prvým dňom Čínskeho nového roka, ktorý pripadne na 25. januára, píše Bloomberg.

V októbri automobilka uviedla, že štart dodávok očakáva v prvom kvartáli 2020. Bližší termín nespresnila.

Na trh by mali ako prvé putovať vozidlá, ktoré Tesla vyrobí v úvodnej várke produkcie „vo veľkom“, nie kusy, ktoré nedávno zmontovala v menšom počte.

Čínska fabrika Tesly je prvá v krajine, ktorú celú vlastní zahraničná automobilka. Zároveň je to prvý závod Tesly mimo domovských Spojených štátov.

Pre jej šéfa Elona Muska bude rozhodujúcim testom toho, či dokáže udržať ziskovosť.

Zdieľať

OECD zvýšila prognózu rastu ekonomiky eurozóny v tomto aj v budúcom roku. V roku 2019 predpokladá zvýšenie HDP o 1,2 %, na budúci rok prírastok o 1,1 %. V oboch prípadoch ide o zlepšenie o 0,1 bodu oproti prechádzajúcim odhadom.

Rast svetovej ekonomiky by mal v tomto aj v budúcom roku dosiahnuť 2,9 percenta, odhaduje OECD v novembrovej prognóze.

Išlo by o najslabšie tempo od globálnej finančnej krízy pred desiatimi rokmi.

Svetová ekonomika sa podľa OECD potýka s negatívnymi dosahmi obchodných konfliktov, slabých podnikateľských investícií a pretrvávajúcej politickej neistoty, čo zvyšuje riziko dlhodobej hospodárskej stagnácie.

Podľa OECD slovenská ekonomika v tomto roku porastie o 2,5 percenta. V budúcom roku by sa tempo rastu HDP malo zvoľniť na 2,2 percenta.

Zdieľať

Nemecký kartelový úrad uložil automobilkám BMW, Volkswagen a Daimler súhrnnú pokutu 100 miliónov eur. Podľa jeho zistení sa v rozpore so zákonom dohadovali na cenách ocele, ktorú nakupovali od dodávateľov.

Podľa úradu platili výrobcovia vozidiel ceny, na ktorých sa vopred spoločne dohodli, najmenej do roku 2016, uvádza Reuters.

V spojení v tejto veci boli v rokoch 2004 až 2013.

Vyšetrovanie prípadu trvalo tri a pol roka. Všetky tri firmy verdikt prijali.

Kto koľko zaplatí:

  • BMW uhradí 28 miliónov eur;
  • Daimler má platiť 23,5 milióna eur;
  • Volkswagen sa k výške sankcie, ktorú má uhradiť, odmietol vyjadriť.

Podľa kartelového úradu sa ceny oceľových výrobkov, na ktorých sa dohodla trojica automobiliek, podieľajú na konečnej cene vozidla menej ako 1 percentom.

Zdieľať

Štvrtkový parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti nie je uznášaniaschopný. Na programe mal aj návrh kandidáta Petra Helexu na post predsedu Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií.

Helexa je aktuálnym šéfom Slovenskej pošty a súhlasil, že vystúpi pred poslancami aj mimo oficiálneho programu výboru.

Americká obchodná komora a tri podnikateľské zväzy listom žiadali, aby Helexa verejne odpovedal na otázky o svojich plánoch a odbornosti.

Zdieľať

Následky klimatickej zmeny sú podľa verejnosti najdôležitejšia téma, ktorou by sa mali zodpovedné firmy zaoberať. V prieskume Focusu pre Business Leaders Forum prekonali ekologické témy aj popularitu podpory znevýhodnených, vzdelávania a boja proti korupcii.

Zdieľať

Spojené štáty podržali Nemecko, aby nespadlo do recesie

Američania pomohli Nemecku vyhnúť sa recesii. Nemecký vývoz do Spojených štátov napriek obchodnému napätiu zrýchlil v 3. štvrťroku medziročný rast na 7,6 percenta, v predchádzajúcom kvartáli sa zvýšil o 5,3 percenta.

Export do Číny, ktorá je najdôležitejším obchodným partnerom Nemecka, v 3. štvrťroku takmer stagnoval, píše Reuters.

Spojené štáty boli vlani po Číne a Holandsku tretím najväčším odbytiskom pre nemecké výrobky. Obe krajiny si medzi sebou vymenili tovar za 177,8 miliardy eur.

Motorom nemeckej ekonomiky býva tradične vývoz, ktorému sa však prestáva dariť.

Môže za to globálne napätie vyvolané americko-čínskou obchodnou vojnou, hrozby amerického prezidenta Donalda Trumpa, že zvýši dovozné clá na európske automobilky a obavy z brexitu

Nemecko sa tesne vyhlo recesii:

Nemecká ekonomika vykázala v 3. štvrťroku prekvapujúco nepatrný medzikvartálny rast o 0,1 percenta a vyhla sa tak technickej recesii.

Ťahala ju najmä domáca spotreba, výdavky štátu a stavebníctvo. Lepší výsledok než v 2. kvartáli napokon zaznamenal aj export.

Zdieľať

Google zastaví možnosť cieliť politickú reklamu na konkrétnych užívateľov podľa ich predpokladaných preferencií. Inzerenti ju budú môcť naďalej zameriavať podľa veku, pohlavia či bydliska užívateľov.

Nové pravidlá začnú platiť od budúceho týždňa v Británii, kde budú v decembri parlamentné voľby, píšu Financial Times.

V EÚ vstúpia do platnosti do konca tohto roka, v ostatných krajinách začiatkom januára 2020.

Google tiež oznámil, že bude podnikať kroky proti zjavne zavádzajúcim informáciám v politických reklamách.

V tom sa líši od Facebooku, ktorý sa nechystá overovať fakty v politickej reklame, uvádza BBC.

Politická reklama má relatívne nízky podiel na celkových príjmoch Googlu z inzercie, ktoré vlani dosiahli zhruba 116 miliárd dolárov.

Zdieľať

Donald Trump pripustil, že Apple by mohol získať ďalšie úľavy z ciel na súčiastky dovážané z Číny. Firma už získala výnimky na komponenty pre počítače Mac Pro, no snaží sa tiež o úľavy z taríf, ktoré majú začať platiť v decembri.

Trump hovoril o clách počas návštevy fabriky Applu v americkom Austine, píše Bloomberg.

Pripomenul, že Apple je v nevýhode oproti Samsungu, ktorého smartfóny nie sú dotknuté clami. Podľa Trumpa je to nefér.

Clá na čínsky dovoz, ktoré majú byť zavedené v decembri, by sa mohli dotknúť aj súčiastok potrebných na výrobu hodiniek Apple Watch, počítačov iMac a niektorých dielov smartfónov iPhone.

Apple vyrába svoje zariadenia prevažne v Číne, kde má bližšie k dodávateľom a tiež prístup k množstvu kvalifikovanej lacnej pracovnej sily.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať