Denník N

Slovensko chystá rekordné nákupy obrnených vozidiel, dohliadnu na ne Dankovi ľudia

Kolesovej technike dali prednosť aj Česi, ktorí si pred desiatimi rokmi objednali rakúske vozidlá Pandur. Ťažké pásové transportéry chcú kupovať až teraz. Foto – AČR
Kolesovej technike dali prednosť aj Česi, ktorí si pred desiatimi rokmi objednali rakúske vozidlá Pandur. Ťažké pásové transportéry chcú kupovať až teraz. Foto – AČR

SNS dostane na starosť vojenský projekt za 1,2 miliardy eur, ktorý má prezbrojiť slovenskú armádu novými obrnenými vozidlami.

Slovensko sa stáva arénou pre najrôznejších armádnych konzultantov, lobistov a ľudí, ktorí sa pohybujú na pomedzí politiky a biznisu. Vláda pripravuje vôbec najväčšie zbrojné obchody od vzniku samostatnej republiky.

Podľa materiálu, ktorý vypracovalo ministerstvo obrany, má ísť o dve zákazky na pozemnú techniku. Obstarať sa má 81 ťažkých osemkolesových transportérov a 404 ľahších štvorkolesových vozidiel. Predpokladaná cena: 1,2 miliardy eur.

„Slovenské ozbrojené sily v súčasnosti nedisponujú takýmito typmi vozidiel, ktoré sú považované v každej armáde NATO za dôležitú súčasť výzbroje,“ píše ministerstvo v materiáli, ktorý poslalo na pripomienkovanie ďalším rezortom.

Minister Peter Gajdoš (nominant SNS) zatiaľ o nákupoch hovoriť nechce. „Informácie podáme, až keď materiál prejde vládou a Bezpečnostnou radou štátu,“ povedal.

Dodávky vozidiel majú byť rozložené do roku 2024, prvé kusy však chce ministerstvo obstarať už budúci rok. Pokiaľ tento plán myslí vážne, zmluvy s víťaznými firmami sa musia podpísať už v najbližších mesiacoch.

Na prípadnú súťaž, do ktorej by sa mohlo zapojiť čo najviac uchádzačov, tak zostane iba veľmi málo času. „Do času, než materiál prejde vládou, nemôžeme poskytnúť bližšie informácie,“ zopakoval v stredu minister.

Priestor pre ľudí ako Výboh

Aj z posledných vyjadrení premiéra Roberta Fica je zrejmé, že vláda to so zbrojením myslí vážne. Fico po vypuknutí vojny na Ukrajine síce hovoril, že zvyšovanie peňazí na armádu považuje za „bláznovstvo“, a vlani pridal výrok, že radšej dá peniaze na výkupy mlieka, teraz sa už však k tejto téme stavia ináč.

Minulý týždeň po rokovaní koaličnej rady potvrdil, že Slovensko postupne zvýši výdavky na obranu na 1,6 percenta HDP. To by znamenalo, že rozpočet ministerstva obrany sa zvýši z dnešných 990 miliónov na minimálne 1,5 miliardy eur do roku 2020.

Väčšina z týchto peňazí má ísť práve na nákup nových zbraní a výstroje. „Držíme svoj postoj, čo sa týka 1,6 percenta HDP,“ povedal predseda vlády.

Obrnené vozidlá majú byť prvým veľkým projektom, do ktorého sa investujú tieto peniaze. Keďže na zbrojné nákupy sa nedajú čerpať peniaze z Európskej únie, všetky výdavky pôjdu zo štátneho rozpočtu.

V Česku sa práve nákup obrnených vozidiel stal synonymom korupcie na najvyšších miestach. Do aféry okolo transportérov Pandur sa tam zaplietol aj Ficov kamarát, zbrojár Miroslav Výboh.

Bývalí manažéri rakúskej zbrojovky Steyr ho označili za človeka, ktorý si mal v súvislosti s nákupom pýtať mnohomiliónovú províziu. Rakúska polícia však stíhanie Výboha zastavila.

Miroslav Výboh. Foto N – Vladimír Šimíček

Dnes sa síce Výboh oficiálne venuje developerským aktivitám, takéto veľkorysé zbrojné nákupy ho však môžu zaujať. V tomto odvetví sa pohybuje od 90. rokov, má pestrú škálu kontaktov na zbrojovky od Ruska, cez Poľsko až po Izrael.

Práve obchodníkom, ako je Výboh, ponúkajú zbrojné projekty šancu využiť svoje kontakty. Na Slovensku sa obrnené vozidlá sériovo nevyrábajú, favoritmi sú teda zahraničné zbrojovky, ktoré potrebujú domácich prostredníkov.

Lobista môže zariadiť kontakt s kľúčovými ľuďmi na ministerstve, v armáde či vo vláde, a dokáže zaranžovať pre zbrojovku aj spoluprácu so slovenským priemyslom.

Ministerstvo totiž počíta s tým, že domáce firmy sa zapoja buď do montáže vozidiel, alebo do dodávok niektorých komponentov, či do poskytovania servisu. „Jedným z rozhodujúcich kritérií bude efektívne zapojenie slovenského obranného priemyslu,“ píše sa v ministerskom materiáli.

Dankov dôležitý muž

Hlavné slovo však tentoraz má patriť SNS Andreja Danka. Pravdepodobne pôjde o historicky najväčšie obchody, ktoré bude môcť SNS ovplyvniť a za ktoré bude zodpovedať.

Kľúčoví ale nebudú členovia strany, ktorí kandidovali do parlamentu, ale nominanti, ktorých Danko dosadil na ministerstvo obrany.

Na jeho čele síce stojí nestraník a bývalý generál Gajdoš, vo viacerých dôležitých veciach však rozhoduje vedúci služobného úradu Ján Hoľko. Ide o bývalého Dankovho suseda a človeka, ktorý s ním podnikal v rodinnej firme.

Ján Hoľko (v strede) sa v januári zúčastnil otvorenia pracoviska NATO vo Vajnoroch, na ktoré priletel americký generál Steven Shepro. Foto – MOSR

Hoľko môže ľubovoľne dosadzovať a odvolávať úradníkov z rozhodujúcich pozícií, jeho neformálny vplyv je značný. Verejnosti je však takmer neznámy, nevystupuje na tlačových konferenciách, nezúčastňuje sa rokovaní vlády.

Vďaka nominantom SNS sa tak do popredia môžu dostať noví hráči, o ktorých za predošlých vlád nebolo toľko počuť. K Dankovmu vedeniu má napríklad blízko skupina Slavia Capital, za ktorou stoja Peter Gabalec a Martin Kvietik.

Slavia Capital vlastní aj strojárne Way Industries v Krupine, kde by mohli prebiehať niektoré práce na transportéroch.

Známa firma s neznámym vlastníkom

Jediný, kto má už dnes slušnú istotu, že sa na zákazkách bude podieľať, je spoločnosť EVPÚ z Novej Dubnice. Tá je známa ako výrobca moderných zbraňových veží, ktoré sa inštalujú na strechy armádnych vozidiel.

„Naše veže sa dajú veľmi rýchlo zabudovať na ktorékoľvek vozidlo, či už ruskej, alebo západnej výroby,“ vysvetľoval vlani na vojenskom veľtrhu v Bratislave Ondrej Krausz, manažér vojenských projektov EVPÚ.

Firma EVPÚ vlani na zbrojnej výstave IDEB v Bratislave predviedla vežu Turra 30, ktorá môže byť vyzbrojená guľometom, tridsaťmilimetrovým kanónom a protitankovými strelami. Okrem toho má kameru na denné a nočné videnie či laserový zameriavač. Foto N – Vladimír Šimíček

Z materiálu ministerstva vyplýva, že veže tohto typu majú byť inštalované do väčšiny osemkolesových vozidiel. Názov konkrétnej veže uvedený nie je, ťažko si však predstaviť, že by vláda neuprednostnila domáceho výrobcu.

Veže firmy EVPÚ sú považované za sofistikované výrobky – vojak ich ovláda na diaľku pomocou joysticku, pričom si môže prepínať medzi denným a nočným vedením.

Kto firmu vlastní, ale nie je známe. Denník N sa na túto informáciu opakovane spýtal aj zástupcov firmy prostredníctvom mailu, tí však neodpovedali.

Zbrojári zavetrili šance

Ministerstvo zatiaľ neprezradilo, akým spôsobom nákupy prebehnú. V materiáli zvažuje aj nákupy cez akvizičnú agentúru NATO alebo cez medzivládnu dohodu, keď by partnerom nebola víťazná firma, ale jej domovská vláda.

Pravdepodobnejšie však je, že ministerstvo zvolí obstarávanie, ktoré bude mať vo vlastnej réžii.

Po neformálnej línii už rokovania bežia naplno. Podľa zdrojov Denníka N napríklad nedávno letel do Fínska jeden z vysokých úradníkov ministerstva na sondážne rokovania so zbrojovkou Patria. Tá je výrobcom osemkolesových vozidiel AMV, ktorými je vyzbrojená napríklad poľská armáda (ide o licenčnú verziu Rosomak).

Vozidlo Rosomak vyrábajú Poliaci v licencii fínskej zbrojovky Patria, jeho nákup plánovala už druhá Ficova vláda. Foto – MO SR

Ešte väčším favoritom v kategórii osemkolesových vozidiel môže byť český zbrojár Jaroslav Strnad, ktorý je spolumajiteľom automobilky Tatra. Na Slovensku ovláda zbrojovky v Martine, Trenčíne, Dubnici nad Váhom či v Novákoch.

Strnadove firmy už vlani ponúkli ministerstvu vozidlo Pandur, ktoré má vo výzbroji česká armáda. V licencii by sa mohlo vyrábať na Slovensku (názov slovenskej verzie by znel Corsac).

Víťazný uchádzač však môže prísť prakticky z ktorejkoľvek strany. Vlani na zbrojárskom veľtrhu v bratislavskej Inchebe napríklad predviedla svoje vozidlá aj turecká zbrojovka FNSS.

Jej spoluvlastníkom je britsko-americká skupina BAE Systems, ktorá má na Slovensku dlhodobo svoje záujmy (v minulosti armáde dodala komunikačný systém Mokys, v súčasnosti ponúka radary pre protivzdušnú obranu).

Minulý rok na veľtrhu IDEB ukázali firmy zbrojára Jaroslava Strnada vylepšenú verziu vozidla Pandur, ktoré premenovali na Corsac, Foto N – Tomáš Benedikovič

V kategórii menších štvorkolesových vozidiel sa o zákazku zase uchádza slovenský zbrojár Igor Junas. Jeho spoločnosť Kerametal vlani ukázala prototyp vozidla Aligator, ktoré má nadviazať na staršie slovenské vozidlo rovnakého mena, ktoré v menšom počte kusov zaviedla do výzbroje armáda i polícia.

„Aligator je späť. Väčší, odolnejší a rýchlejší a výroba môže priniesť stovky pracovných miest,“ oznámil vlani Kerametal.

Staré miesto nových

Pre slovenských vojakov prakticky akýkoľvek nákup znamená dobrú správu. Do pozemných síl sa v posledných 25 rokoch investovalo iba minimálne, väčšina jednotiek je naďalej odkázaná na pásové transportéry BVP, ktoré zdedili ešte z federálnej výzbroje.

Bývalý minister obrany Martin Glváč (Smer) síce plánoval obstarať z Poľska transportéry Rosomak, čo v júli 2015 oznámil spolu s premiérom Ficom. Nákup sa nakoniec neuskutočnil a Glváč objednal štyri dni pred voľbami utajenú prestavbu osemnástich kusov zastaraných BVP.

Hoci náklady na tento projekt by mali dosiahnuť 27 miliónov eur, vozidlá by v prípade konfliktu mali iba obmedzené využitie – nemajú totiž dostatočnú odolnosť voči mínam ani protitankovým strelám.

Vozidlá, ktorých nákup sa v súčasnosti pripravuje, sú už stavané pre potreby bojiska 21. storočia.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Nákupy na ministerstve obrany

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie