Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Ak používate mobil, používate inteligentné riešenie z Oulu, hovorí starostka fínskeho mesta

Starostka fínskeho mesta Oulu Päivi Laajala. Foto – archív P. L.
Starostka fínskeho mesta Oulu Päivi Laajala. Foto – archív P. L.

Starostka Päivi Laajala z inteligentného mesta Oulu vysvetľuje, ako sa spamätali z pádu Nokie, keď musela masovo prepúšťať.

Keď Nokia prehrávala preteky s Apple, musela zrušiť tisícky pracovných miest vo svojom kľúčovom výskumnom centre v 250-tisícovom Oulu. Nokia sa odvtedy pozviechala a do severofínskeho mesta sa vrátila. Oulu však nelenilo a medzitým sa stalo veľkým severoeurópskym centrom pre inovácie. Dnes hostí 600 high-tech spoločností a 10-tisíc pracovných miest v technologickom sektore. O tom, ako mesto prekonalo krízu, hovorila v telefonickom rozhovore pre EurActiv.sk starostka Oulu Päivi Laajala.

Diskusia o inteligentných mestách sa na Slovensku len začína. Ľudia často ani nevedia, čo inteligentné mesto je. Ako by ste ho definovali vy?

Obyvatelia inteligentného mesta majú prístup k službám, ktoré im život uľahčujú, robia ho predvídateľným a bezpečným. Inteligentné mesto je miestom, kde miestna ekonomika vytvára pracovné miesta založené na inováciách.

Oulu sa sústreďuje na bezdrôtový internet. Ako obyvateľom pomáhajú tieto siete?

Rozvoj širokopásmových a iných digitálnych systémov a pripojení vidíme ako odpoveď na to, ako udržať mestské služby dostupné pre každého. Obyvatelia by mali mať rovnaký prístup k elektronickým službám a zúčastňovať sa na rozhodovaní.

Nokia musela v minulosti zrušiť veľa pracovných miest a takmer skrachovala. Nebol to pre vaše mesto problém?

Samozrejme, že bol. Keď sa Nokia rozhodla stiahnuť z trhu mobilných telefónov, na región Oulu to malo veľký dôsledok. Zaniklo 2 400 pracovných miest v rámci divízie Nokie pre výrobu mobilov a približne 700 pracovných miest u dodávateľov. Zároveň však divízia Nokie pre siete zvýšila počet pracovných miest v regióne Oulu z 2 100 na 2 500. Nokia má v Oulu najväčšiu továreň a veľmi veľké centrum na výskum a vývoj, je tiež lídrom vo výskume 5G sietí.

Vzniklo aj veľa startupov. V oblasti informačných technológií máme dnes viac pracovných miest ako v časoch divízie Nokie pre výrobu mobilov. Tento sektor spolupracuje s miestnymi školami a univerzitou. Ľuďom pomáhame zakladať nové firmy.

Ľudia, ktorí prišli o prácu v Nokii, si našli novú v malých firmách?

Áno. Veľmi veľká časť z nich má vlastné malé firmy s 5 – 20 zamestnancami. Bývalí zamestnanci Nokie z mesta neodišli.

Ako ste týmto ľuďom pomohli, keď Nokia rušila miesta?

Naše mesto pomáha „anjelským firmám“. Pred asi 10 rokmi sme založili organizáciu BusinessOulu. Poskytuje informácie o tom, ako založiť firmu, získať financovanie a tak ďalej.

Myslíte si po tejto skúsenosti, že pre mesto je dobré mať veľa malých a stredných firiem namiesto obra ako Nokia?

Áno, pre nás je to dobré. Pred desiatimi, pätnástimi rokmi sme boli závislí od toho, čo chcela robiť Nokia. Dnes máme veľa firiem v mnohých sektoroch. Pre mesto je to oveľa bezpečnejšie.

Oulu sa nachádza blízko hraníc viacerých štátov. To je typické aj pre niekoľko veľkých slovenských miest. Je to pre rozvoj mesta dôležité?

Máme silné vzťahy a rozbehli sme spoluprácu s inými mestami, zvlášť v arktickom regióne a v oblasti rozvoja inteligentných komunít. Nachádzame sa medzi Európou a arktickým regiónom. Z tejto pozície a na základe našej arktickej skúsenosti dokážeme pomôcť celej Európe v spolupráci s Arktídou. Európsku úniu veľmi zaujímajú témy spojené s arktickým regiónom. EÚ by napríklad chcela vedieť, čo sa dá spraviť pre zlepšenie pohybu informácií, tovaru a pracovnej sily.

Môžete uviesť príklad takejto spolupráce?

V roku 2016 zverila Európska únia zodpovednosť Oulu koordinovať spolu s bulharskou Sofiou a s Estónskom tematické partnerstvo o digitálnej transformácii v rámci mestskej agendy EÚ. Urobila to preto, že Oulu má 50 rokov skúseností s bezdrôtovou technológiou. Keď používate mobil, používate inteligentné riešenie vyvinuté v Oulu. Veľmi to súvisí so spoločnou históriou Nokie a Oulu. V tejto chvíli vyvíjame 5G riešenia pre rýchle bezdrôtové siete.

Spolupracujeme tiež s mestami v arktickom regióne: so švédskou Luleåou a nórskym Tromsø. Pracujeme tiež s mnohými mestami v Estónsku a Španielsku. Spolupracujeme však aj s Japonskom a Čínou, kam vyvážajú naše firmy.

Ako využívate digitalizáciu pri zlepšení služieb pre občanov?

Už päť rokov investuje Oulu do OuluHealth, čo je verejno-súkromný ekosystém pre aktérov v zdravotníctve. Tieto systémy nám umožňujú vyvíjať nové typy služieb a produktov pre ľudí v Oulu a na celkom svete. Jedným príkladom svetového know-how v oblasti životného štýlu z Oulu je Polar Heart Rate Monitor Watch – hodinky, ktoré umožňujú sledovať tep srdca.

Oulu tiež vyvinulo cestnú signalizáciu pre núdzové situácie. Semafory dávajú automaticky zelenú pri prechode núdzových vozidiel – sanitiek, požiarnych a policajných áut. Ďalší príklad: Keď chcete postaviť dom, potrebujete povolenie od mesta. V Oulu to možno urobiť z domu od počítača. Pre obyvateľov je to oveľa rýchlejšie a ľahšie.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Americký prepravca zásielok FedEx hodlá v Európe zrušiť 5500 až 6300 pracovných miest. Tento krok súvisí s dokončením integrácie holandskej spoločnosti TNT Express, ktorú kúpil v roku 2016.

FedEx podľa svojich údajov zamestnáva po celom svete takmer 600 000 ľudí. Ohlásené rušenie pracovných miest je súčasťou plánov FedExu odstrániť duplicitu európskych aktivít, ktorá je dôsledkom prevzatia TNT.

Tieto plány si podľa firmy vyžiadajú náklady od 300 do do 575 milónov dolárov. Mali by však priniesť ročnú úsporu od 275 do 350 miliónov dolárov.

FedEx v roku 2016 kúpil TNT v rámci svojho plánu na rozšírenie aktivít v Európe. Rast divízie TNT však bol v posledných niekoľkých rokoch slabý a nízky objem zásielok v Európe mal na celkové výsledky FedExu negatívny vplyv, napísala agentúra Reuters. (čtk)

Banky v eurozóne sprísnili úverové podmienky aj vo štvrtom štvrťroku 2020, a to pre všetky kategórie úverov. Poukázal na to prieskum Európskej centrálnej banky.

Podľa prieskumu komerčné banky v eurozóne sprísnili kritériá pri poskytovaní pôžičiek firmám, ako aj spotrebiteľom. V druhom prípade k sprísneniu došlo ako pri pôžičkách na bývanie, tak aj pri spotrebných úveroch.

Ako dôvod banky uviedli zhoršenie vyhliadok ekonomiky, zvýšené úverové riziko klientov, ako aj nižšiu toleranciu rizika. Banky okrem toho očakávajú, že kritériá na poskytovanie úverov pre firmy a domácnosti sa budú sprísňovať aj v 1. štvrťroku tohto roka.

Prieskum tiež ukázal, že dopyt firiem po úveroch v poslednom štvrťroku minulého roka klesol. Naopak, dopyt po hypotekárnych úveroch pokračoval v raste. (tasr)

Minister financií Eduard Heger predstavil na rokovaní európskych ministrov financií priority slovenského plánu obnovy. Upozornil tiež na potrebu čo najrýchlejšie uvoľniť peniaze z plánu obnovy do reálnej ekonomiky a pri čo najmenšej byrokracii.

Pracovné verzie plánov obnovy po pandémii majú nedostatky, ktoré by štátom komplikovali plné čerpanie peňazí z mimoriadneho krízového fondu, povedal podpredseda EK Valdis Dombrovskis. Členské krajiny posielajú zámery na posúdenie Bruselu.

Podľa portugalského predsedníctva štáty smerujú k tomu, aby v polovici roka mohli z balíka obsahujúceho 672 miliárd eur dostať prvé peniaze.

Národné plány majú spĺňať viaceré kritériá, okrem iného smerovať viac ako tretinu peňazí do ekologických projektov a len o niečo menší podiel do digitalizácie.

Podľa ČTK majú plány nedostatky práve v plnení ekologických či digitálnych požiadaviek. Niektoré navyše zatiaľ nenapĺňajú požiadavky EK na reformu svojich ekonomík, ktoré sú ďalšou podmienkou na čerpanie peňazí.

Čo musia urobiť členské štáty

Na to, aby si EK mohla na naplnenie fondu požičať peniaze na finančných trhoch, musia členské štáty najprv schváliť takzvané rozhodnutie o vlastných zdrojoch, ktoré umožní zvýšiť spoločné výdavky kasy EÚ.

„Práca na hladkom schválení [fondu] a jeho uvedení do praxe je prioritou portugalského predsedníctva,“ uviedol po dnešnej videokonferencii portugalský minister financií João Leão.

Od svojich kolegov nemá informácie, že by sa niekde mohlo schvaľovanie zaseknúť. Hladko by podľa neho malo ísť aj v Holandsku, kde vláda podala demisiu.

Všetky krajiny by mali rozhodnutie potvrdiť do polovice roka, keď by Komisia chcela poskytnúť prvých 13 % peňazí z fondu na predfinancovanie časti projektov. (čtk)

Tabuľka s evidenčným číslom vozidla by mohla byť prenosná z pôvodného na nového majiteľa bez ohľadu na to, či má v danom okrese trvalý pobyt. Navrhla to skupina koaličných poslancov v novele zákona o cestnej premávke.

„Viazanosť EČV na okres trvalého pobytu vlastníka vozidla sa vypúšťa úplne. Zároveň sa navrhuje možnosť ponechania EČV pre predávajúceho pri zmene držby vozidla na inú osobu. Takúto EČV si bude môcť predávajúci prideliť na svoje ďalšie vozidlo,“ priblížili poslanci v dôvodovej správe.

Kupujúci by mal mať aj fakultatívnu možnosť požiadať o výmenu tabuliek s evidenčným číslom na orgáne Policajného zboru príslušnom podľa miesta pobytu alebo sídla nového držiteľa vozidla.

Predkladatelia novely argumentujú tým, že zmena ušetrí značné finančné prostriedky štátu za nákup nových EČV, ale aj jednotlivcom v situácii, keď majiteľ predá staré vozidlo a kúpi si nové. „Znovupoužitie pôvodnej EČV však okrem finančnej úspory pre majiteľa vozidla prináša aj ekologický efekt pre spoločnosť, pretože pri súčasnom systéme sa už dá hovoriť o plytvaní,“ konštatujú predkladatelia.

Aktuálne je na Slovensku zaužívaný model evidenčného čísla, ktorý sa viaže na auto a okres. Zloženie tradičného identifikátora auta je také, že prvé dva znaky predstavujú okres, tri znaky arabské číslice od 001 do 999 a posledné dva znaky sú séria AA – ZZ.

Ak podľa platnej legislatívy majiteľ vozidlo predá a to ostáva v okrese, ostáva na ňom aj rovnaká tabuľka s evidenčným číslom a v systéme rovnaké EČV. Ak sa majiteľ vozidla ako vlastník sťahuje do iného okresu a mení si tým trvalý pobyt, musí zmeniť aj EČV vozidla.

Aj to je podľa poslancov dôvod, prečo by mal byť zavedený systém prideľovania evidenčných čísel a s tým súvisiacich tabuliek tak, aby bolo viazané striktne na auto. „Ak ju auto raz dostane, môže ju mať do konca svojho využitia. Či sa nachádza adresa trvalého pobytu vlastníka v jednom okrese a o určitý čas v inom okrese, stále bude mať jedno EČV,“ navrhujú. Naviazanie EČV na vozidlo je podľa nich najjednoduchšie, najlogickejšie a najlacnejšie riešenie. (tasr)

Aerolínie Emirates a Etihad zavádzajú cestovné preukazy pre pasažierov, ktorí boli očkovaní proti covidu-19 alebo majú negatívny test. Dopravcovia zo SAE vyskúšajú novinku v spolupráci s medzinárodným združením IATA.

Cestovný preukaz IATA sa bude predkladať na vybraných letoch z Abú Zabí v 1. štvrťroku, informovala národná letecká spoločnosť Etihad. Ak bude skúška úspešná, preukaz neskôr rozšíri na ďalšie lety.

Emirates odštartujú prvú fázu zavádzania cestovného preukazu v apríli na letoch z domovského Dubaja.

Spojené arabské emiráty zaočkovali proti covidu-19 takmer dva milióny ľudí a majú po Izraeli najviac očkovaných na 100 obyvateľov.

Združenie IATA so skupinou IAG (matka British Airways) na konci roka naplánovalo testovací program. V decembri začali skúšať nový proces digitálneho overovania založeného na systéme cestovného preukazu IATA Singapore Airlines. (čtk, bloomberg)

Slovenská aliancia moderného obchodu víta návrh ministerstva financií, aby sa obmedzili jedno- a dvojcentové mince pri platbách v hotovosti. Obchodníci argumentujú tým, že im to pomôže znížiť náklady a ľudia sa nemusia obávať zdražovania, keďže sa zaokrúhli až výsledný nákup hradený v hotovosti.

Bezhotovostné platby pôjdu naďalej bez zaokrúhľovania, keďže tie na používanie centových a dvojcentových mincí nemajú vplyv.

„Skúsenosť z iných európskych krajín ukazuje, že už v prvom roku platnosti sa stiahne z obehu výrazná väčšina týchto mincí. Napriek tomu obchodníci budú musieť aj naďalej prijímať tieto mince, keďže zostanú platným platidlom, pretože samotné zrušenie týchto mincí sa musí urobiť na centrálnej európskej úrovni“ uviedla aliancia.

Lietadlá Boeing 737 Max pravdepodobne na budúci týždeň dostanú povolenie na komerčné lety v EÚ, uviedol šéf európskeho regulátora EASA Patrick Ky. V USA a niektorých ďalších krajinách už tieto stroje môžu lietať po nútenej odstávke.

Boeingy 737 Max museli zostať mimo prevádzky po dvoch tragických nehodách v Indonézii a Etiópii, ktoré odhalili softvérovú chybu. Úrady po celom svete ich vyradili na jar 2019.

Stroje 737 Max budú môcť lietať, ak splnia podmienky EASA a piloti absolvujú výcvik. Jednou z vynútených zmien je nová certifikácia stabilizačného systému MCAS, ktorý pravdepodobne zohral kľúčovú úlohu pri nehodách.

Minulý mesiac sa 737 Max po schválení zmien od amerického regulátora FAA vrátil do prevádzky v Spojených štátoch. Stroj môže lietať aj v Brazílii, tento týždeň by mal získať povolenie i v Kanade. (čtk, reuters)

Sociálna poisťovňa upozorňuje na možné výpadky v dostupnosti portálu elektronických formulárov dnes od 14. do 16. h. Výpadky spôsobené úpravami na technickej infraštruktúre sa môžu týkať aj e-formulára na žiadosť o pandemickú PN.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať