Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Štátnu budovu, ktorú Kaliňák predal za 5 miliónov, po roku súkromník predal o polovicu drahšie

Administratívna budova pri Zochovej ulici v Bratislave má nového vlastníka. Štát sa jej zbavil za podozrivých okolností. Foto N – Tomáš Benedikovič
Administratívna budova pri Zochovej ulici v Bratislave má nového vlastníka. Štát sa jej zbavil za podozrivých okolností. Foto N – Tomáš Benedikovič

Administratívna budova v centre Bratislavy, ktorú minister Robert Kaliňák (Smer) zamenil za budovu starej Ikey v širšom centre mesta, má už ďalšieho vlastníka. Od firmy, ktorá ju barterom získala od štátu, ju ďalší vlastník po roku kúpil o polovicu drahšie, ako ju predal štát.

Pôvodne štátnu budovu na Staromestskej ulici v Starom Meste najprv v rámci bartera získala firma Vienna Invest. Kaliňák ňou doplatil za budovu starej Ikey, ktorú Vienna Invest vlastnila a potom aj prestavala, lebo práve tam chcel klientske centrum.

Po roku sa novým vlastníkom administratívnej budovy v centre Bratislavy stala eseročka Carmen Invest, za ktorou stojí podnikateľ Roman Weck, dlhoročný spolupracovník finančnej skupiny J&T najmä v biznise v cestovnom ruchu. Celý obchod úverovala Poštová banka, ktorá je priamo zo skupiny J&T.

Po roku prišiel nový majiteľ

Budovu na Staromestskej ulici podľa údajov v katastri kúpila eseročka Carmen Invest na konci januára tohto roka.

Carmen Invest vznikla v roku 2014 a podľa údajov FinStatu bola ešte aj v roku 2016 v strate. Spoločníkom Carmen Invest je eseročka Ekofim, ktorej spoločníkom je aj Roman Weck. Firma sídli v budove, ktorú J&T vlastní.

Weck povedal, že budovu v centre mesta kúpili priamo od Vienna Invest.

Zaujímavé na obchode s administratívnou budovou je porovnanie, na akú cenu ju ocenil štát a za akú cenu ju súkromník neskôr predal. Štát ju pre účely bartera ocenil na 4,8 milióna eur, Weck hovorí, že za ňu platil 7,5 milióna eur.

Carmen Invest si na kúpu nehnuteľnosti a jej rekonštrukciu zobrala úver z Poštovej banky, ktorá má na budovu v centre mesta zriadené záložné právo. Poštová banka eseročke požičala podľa registra záložných práv 11,7 milióna eur.

„V princípe 7,5 milióna eur bolo použitých na kúpu a zvyšok je na rekonštrukciu,“ povedal Weck. V tejto sume sú podľa neho zohľadnené aj nejaké pohľadávky, ktoré má voči nim firma Vienna Invest, aj nejaký výnos pre túto firmu. „My sme chceli tú budovu kúpiť, potrebovali sme vyriešiť nejaké vzájomné pohľadávky a kúpili sme budovu s nejakým výnosom v prospech Vienna Invest. To je celé,“ vysvetlil Weck.

Poštová banka, ktorú vlastní J&T, úver nekomentovala, odvolala sa na bankové tajomstvo.

Hovorca skupiny J&T Maroš Sýkora povedal, že firma Carmen Invest je súkromný podnikateľský projekt Romana Wecka, ktorý nepatrí do skupiny J&T.

„Zároveň by pri upriamení pozornosti na J&T nemal uniknúť pozornosti fakt, že na tomto obchode so štátom zarobil ten, kto nehnuteľnosť predával a u koho ostal rozdiel oproti pôvodnej nadobúdacej cene, a nie konečný kupujúci, ktorý naopak vyššiu cenu zaplatil,“ dodal Sýkora.

Ako Kaliňák zamieňal budovu

Pripomeňme: Kaliňák výber priestorov na najväčšie klientske centrum v budove starej Ikey obhajoval tým, že v Bratislave na to nepozná lepšie miesto. A tak bez súťaže najprv budovu od Vienna Invest prenajal a v tej istej zmluve si so súkromnou firmou dohodol, že budovu prestavia. Potom štát vynovenú budovu kúpil. Celé to prebehlo v roku 2015 bez súťaže.

Podľa Úradu pre verejné obstarávanie tým Kaliňák porušil zákon, lebo na rekonštrukciu budovy súťaž robiť mal. Úrad urobil kontrolu na podnet poslanca Miroslava Beblavého, ktorý v piatok zverejnil aj jej výsledky.

Kaliňák hovorí, že budova aj s rekonštrukciou stála 12,8 milióna eur. V skutočnosti ministerstvo podpísalo aj ďalší dodatok na rekonštrukčné práce za pol milióna eur.

Necelú polovicu ceny, o ktorej Kaliňák hovorí, tvorila zámena budov – za budovu starej Ikey platil štát svojou budovou v centre mesta.

Chcú tam apartmánové byty

Nový majiteľ chce budovu na Staromestskej prerobiť na apartmánové byty, ale uvažuje aj o kancelárskych priestoroch. Weck hovorí, že v roku 2015 sa o budovu v centre mesta nezaujímali.

„Nedokážem posúdiť hodnotu budovy z pohľadu zámeny, ale nemyslím si, že ju ministerstvo strelilo pod hodnotu. To je však môj osobný názor,“ hovorí podnikateľ.

Podľa neho budova v centre mesta nie je v skutočnosti až taká lukratívna, ako sa môže na prvý pohľad zdať. „Boli sme s pamiatkarmi, ktorí trvajú na niektorých celkoch, pretože socialistická architektúra je dnes v kurze. Nemali by sme robiť zásadné zmeny do fasády, vzadu v dvore je chránený múr, takisto chcú zachovať vstupné foyer, ktoré tam je. A to akéhokoľvek investora obmedzuje na využití budovy,“ povedal Weck.

Weck tiež hovorí, že ak chce investor spraviť z toho reálnu budovu, potrebuje do toho vraziť niečo medzi 8 až 12 miliónmi, „aby ste to dostali do nejakého štandardu“.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: V Nemecku sa diskutuje o užitočnosti dlhovej brzdy

Týždeň v európskej ekonomike: V Nemecku sa diskutuje o užitočnosti dlhovej brzdy a tamojší zamestnávatelia a odbory volajú po masívnych, dlhovo-financovaných investíciách +

  • Európskemu sektoru umelej inteligencie dominuje niekoľko krajín, veľké firmy a muži.
  • Štatistika: Ako nám pribúda povrchu, ktorý si prisvojujeme

Minúta po minúte

Zdieľať

NBS sa zapája do boja proti zmene klímy, stala sa členom „koalície odhodlaných“. „Ekologicky udržateľná budúcnosť bude závisieť od toho, ako dokážeme spravovať riziká a mobilizovať kapitál pre zelené a nízkouhlíkové investície,“ povedal guvernér Peter Kažimír.

Členom koalície Network for Greening the Financial System je v súčasnosti 46 centrálnych bánk a deväť pozorovateľov. Pre Slovensko je to podľa hovorcu NBS výborný komunikačný kanál pre jednu z najpálčivejších tém súčasnosti. Účasť NBS v skupine schválili členovia NGFS jednohlasne.

„S Národnou bankou Slovenska nás spája spoločné presvedčenie: najlepšou zárukou úspechu je to, ak centrálne banky zladia svoje reakcie na celosvetové výzvy, ktoré zmena klímy predstavuje,“ zdôraznil predseda skupiny Frank Elderson.

O dôležitosti témy klimatickej zmeny svedčí podľa hovorcu NBS aj fakt, že dominovala aj nedávnemu výročnému zasadnutiu Medzinárodného menového fondu. (tasr)

Zdieľať

Automobilka Jaguar Land Rover je otvorená vstupu do partnerských aliancií za účelom zníženia nákladov na vývoj technológií. O korporátnu fúziu s konkurenčným výrobcom však nemá záujem, vyhlásil výkonný šéf JLR Ralf Speth.

„Cítime tlak, ktorý vytvára dopyt po znížení uhlíkových emisií a vývoj elektrických vozidiel,“ cituje Spetha agentúra Reuters.

Na otázku, či sa automobilka alebo jej materská spoločnosť Tata Motors usilujú o fúziu pre JLR, odpovedá nie. „Dokážeme prežiť samostatne.“

JLR sa v tomto roku dohodla s BMW na spoločnom vývoji súčiastok pre elektrické autá.

Nový elektrický prírastok:

Jaguar už predáva svoje prvé elektrické SUV I-Pace.

Plne elektrická má byť aj nová generácia najluxusnejšieho sedanu XJ. Výrobca zatiaľ nepovedal, kedy uvedie na trh nové XJ.

Zdieľať

Slovenská ekonomika by podľa OECD mala v roku 2019 vzrásť o 2,5 %, v roku 2020 o 2,2 % a v roku 2021 o 2,6 %. To je menej, ako nateraz predpokladajú domáce i iné medzinárodné inštitúcie, upozornila Národná banka Slovenska.

Novembrový ekonomický výhľad OECD predpokladá, že rast globálneho HDP bude v najbližších rokoch dosahovať v porovnaní s minulosťou výrazne nižšie hodnoty. Rast svetového hospodárstva by sa mal zvoľniť z 3,5 % v minulom roku na 2,9 % v rokoch 2019 a 2020.

OECD očakáva výrazné ochladenie rastu globálneho obchodu. Rast svetovej obchodnej výmeny by sa mal spomaliť z 3,7 % v roku 2018 na 1,2 % v tomto roku, 1,6 % v roku 2020 a 2,3 % v roku 2021.

OECD zdôrazňuje, že v horizonte predikcie naďalej pretrvávajú významné negatívne riziká. Popri možnom spomalení čínskej ekonomiky sú stále najväčšou hrozbou pokračujúce obchodné spory globálneho charakteru, ako aj možné nedosiahnutie obchodnej dohody v termíne prechodného obdobia po (pravdepodobne usporiadanom) brexite.

Organizácia odhaduje, že tarifné opatrenia prijaté USA a Čínou v priebehu tohto roka (zapracované v prognóze) spôsobia zníženie globálneho rastu o 0,3 až 0,4 percentuálneho bodu v roku 2020 a 0,2 – 0,3 percentuálneho bodu v roku 2021.

V základnom scenári OECD očakáva, že rast HDP eurozóny sa spomalí z 1,9 % v roku 2018 na 1,2 % v tomto roku, 1,1 % v roku 2020 a 1,2 % v roku 2021.

Zdieľať

Aston Martin má prvé SUV. Z problémov ho má vytiahnuť Čína a ženy

Foto - Aston Martin
Foto – Aston Martin

Luxusná automobilka Aston Martin vstupuje do rastúceho segmentu športovo-úžitkových vozidiel (SUV). Od nového modelu DBX si sľubuje zlepšenie finančnej kondície, ktorá upadá od vlaňajšieho vstupu na burzu. Chce ním tiež osloviť viac žien.

Nové SUV predstavili súčasne v Los Angeles a Pekingu, keďže USA a Čína by preň mali byť kľúčovými trhmi, píšu Financial Times.

Cena DBX je 158-tisíc libier. Prichádza na trh v neľahkom období pre výrobcu.

Ako sa (ne)darí Aston Martin:

  • akcie automobilky od októbra 2018, keď ich uviedla na burzu, spadli o 80 percent;
  • tržby firmy poznačilo globálne spomalenie dopytu po autách;
  • ekonomiku ťažia náklady na prípravu novej fabriky vo Walese.

Aston Martin dúfa, že DBX osloví viac zákazníkov mimo Británie. Na ostrovoch generuje približne štvrtinu celkových tržieb.

Automobilka vkladá nádeje najmä do Číny, ktorá je najsilnejším trhom prémiových SUV. Približne polovica jej zákazníkov na čínskom trhu sú už teraz ženy.

S DBX vstupuje Aston Martin do najhorúcejšieho trhového segmentu. Silný rast predaja aj ziskovosti v ňom vykazujú konkurenti Lamborghini (model Urus) aj Maserati (model Levante).

Aston Martin plánuje výrazne zvýšiť odbyt. K súčasnému ročnému predaju zhruba 6-tisíc áut chce pridať do 5-tisíc kusov SUV, píše Reuters.

Zdieľať

Potravinárska komora Slovenska navrhuje, aby darovanie potravín po dátume minimálnej trvanlivosti zostalo na dobrovoľnej báze. Odporúča, aby novelu zákona, ktorá má zakotviť povinné darovanie potravín, pred schválením prediskutovali odborníci na bezpečnosť potravín a zdravie.

PKS síce oceňuje snahu predkladať návrhy riešení aj na také dôležité otázky, ako je plytvanie potravinami. No tvrdí, že pri zavedení povinnosti darovať charitatívnym organizáciám všetky potraviny, ktorým uplynula doba minimálnej trvanlivosti, pokiaľ sú bezpečné, vznikajú mnohé problémy.

Komora upozorňuje, že dátumom minimálnej trvanlivosti sú označené tisícky položiek. Za otázne považuje, či sú charitatívne organizácie kapacitne a technologicky na takýto krok pripravené.

„Druhá, nemenej dôležitá otázka, je bezpečnosť spotrebiteľa, najmä rizikových skupín, ako sú starší ľudia. Potravinári po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti nemôžu garantovať zachovanie typických chuťových či senzorických vlastností potravín. Otázne preto je, či príjemcovia darovaných potravín, najmä sociálne zariadenia, budú spôsobilé rozpoznať bezpečnosť potraviny po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti na jej konzumáciu,“ reaguje PKS.

Viac k téme nájdete tu.

Zdieľať

Elektromobily z čínskej fabriky Tesly majú prísť na trh v januári

Tesla plánuje odštartovať dodávky elektromobilov Model 3 vyrobených v novej čínskej fabrike v januári. Je to ďalší signál, že sa približuje k masovej produkcii vozidiel na najväčšom automobilovom trhu na svete.

Tesla chce začať postupne dodávať zákazníkom elektrické sedany zo závodu v Šanghaji pred prvým dňom Čínskeho nového roka, ktorý pripadne na 25. januára, píše Bloomberg.

V októbri automobilka uviedla, že štart dodávok očakáva v prvom kvartáli 2020. Bližší termín nespresnila.

Na trh by mali ako prvé putovať vozidlá, ktoré Tesla vyrobí v úvodnej várke produkcie „vo veľkom“, nie kusy, ktoré nedávno zmontovala v menšom počte.

Čínska fabrika Tesly je prvá v krajine, ktorú celú vlastní zahraničná automobilka. Zároveň je to prvý závod Tesly mimo domovských Spojených štátov.

Pre jej šéfa Elona Muska bude rozhodujúcim testom toho, či dokáže udržať ziskovosť.

Zdieľať

OECD zvýšila prognózu rastu ekonomiky eurozóny v tomto aj v budúcom roku. V roku 2019 predpokladá zvýšenie HDP o 1,2 %, na budúci rok prírastok o 1,1 %. V oboch prípadoch ide o zlepšenie o 0,1 bodu oproti prechádzajúcim odhadom.

Rast svetovej ekonomiky by mal v tomto aj v budúcom roku dosiahnuť 2,9 percenta, odhaduje OECD v novembrovej prognóze.

Išlo by o najslabšie tempo od globálnej finančnej krízy pred desiatimi rokmi.

Svetová ekonomika sa podľa OECD potýka s negatívnymi dosahmi obchodných konfliktov, slabých podnikateľských investícií a pretrvávajúcej politickej neistoty, čo zvyšuje riziko dlhodobej hospodárskej stagnácie.

Podľa OECD slovenská ekonomika v tomto roku porastie o 2,5 percenta. V budúcom roku by sa tempo rastu HDP malo zvoľniť na 2,2 percenta.

Zdieľať

Nemecký kartelový úrad uložil automobilkám BMW, Volkswagen a Daimler súhrnnú pokutu 100 miliónov eur. Podľa jeho zistení sa v rozpore so zákonom dohadovali na cenách ocele, ktorú nakupovali od dodávateľov.

Podľa úradu platili výrobcovia vozidiel ceny, na ktorých sa vopred spoločne dohodli, najmenej do roku 2016, uvádza Reuters.

V spojení v tejto veci boli v rokoch 2004 až 2013.

Vyšetrovanie prípadu trvalo tri a pol roka. Všetky tri firmy verdikt prijali.

Kto koľko zaplatí:

  • BMW uhradí 28 miliónov eur;
  • Daimler má platiť 23,5 milióna eur;
  • Volkswagen sa k výške sankcie, ktorú má uhradiť, odmietol vyjadriť.

Podľa kartelového úradu sa ceny oceľových výrobkov, na ktorých sa dohodla trojica automobiliek, podieľajú na konečnej cene vozidla menej ako 1 percentom.

Zdieľať

Štvrtkový parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti nie je uznášaniaschopný. Na programe mal aj návrh kandidáta Petra Helexu na post predsedu Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií.

Helexa je aktuálnym šéfom Slovenskej pošty a súhlasil, že vystúpi pred poslancami aj mimo oficiálneho programu výboru.

Americká obchodná komora a tri podnikateľské zväzy listom žiadali, aby Helexa verejne odpovedal na otázky o svojich plánoch a odbornosti.

Zdieľať

Následky klimatickej zmeny sú podľa verejnosti najdôležitejšia téma, ktorou by sa mali zodpovedné firmy zaoberať. V prieskume Focusu pre Business Leaders Forum prekonali ekologické témy aj popularitu podpory znevýhodnených, vzdelávania a boja proti korupcii.

Zdieľať

Spojené štáty podržali Nemecko, aby nespadlo do recesie

Američania pomohli Nemecku vyhnúť sa recesii. Nemecký vývoz do Spojených štátov napriek obchodnému napätiu zrýchlil v 3. štvrťroku medziročný rast na 7,6 percenta, v predchádzajúcom kvartáli sa zvýšil o 5,3 percenta.

Export do Číny, ktorá je najdôležitejším obchodným partnerom Nemecka, v 3. štvrťroku takmer stagnoval, píše Reuters.

Spojené štáty boli vlani po Číne a Holandsku tretím najväčším odbytiskom pre nemecké výrobky. Obe krajiny si medzi sebou vymenili tovar za 177,8 miliardy eur.

Motorom nemeckej ekonomiky býva tradične vývoz, ktorému sa však prestáva dariť.

Môže za to globálne napätie vyvolané americko-čínskou obchodnou vojnou, hrozby amerického prezidenta Donalda Trumpa, že zvýši dovozné clá na európske automobilky a obavy z brexitu

Nemecko sa tesne vyhlo recesii:

Nemecká ekonomika vykázala v 3. štvrťroku prekvapujúco nepatrný medzikvartálny rast o 0,1 percenta a vyhla sa tak technickej recesii.

Ťahala ju najmä domáca spotreba, výdavky štátu a stavebníctvo. Lepší výsledok než v 2. kvartáli napokon zaznamenal aj export.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať