Denník N

Koalícia rýchlo mení zákon pre priekupníkov s pôdou, medzi ktorými je aj Beňovej poradca

Debata o pozemkoch pod obchvat môže byť pre Smer citlivá nielen preto, že predvídaví podnikatelia blokujú jeho stavbu. Na snímke premiér Robert Fico, europoslankyňa Monika Beňová, podpredseda Národnej rady za Smer Martin Glváč. Foto - Tasr
Debata o pozemkoch pod obchvat môže byť pre Smer citlivá nielen preto, že predvídaví podnikatelia blokujú jeho stavbu. Na snímke premiér Robert Fico, europoslankyňa Monika Beňová, podpredseda Národnej rady za Smer Martin Glváč. Foto – Tasr

Smer púšťa do Národnej rady rýchlu novelu o stavaní diaľnic na cudzom.

Vládna koalícia prišla na utorňajšiu schôdzu Národnej rady s novelou, ktorá má odblokovať stavbu bratislavského obchvatu. Keďže zmluva na jeho stavbu je podpísaná, ale pozemky pod diaľnicu chýbajú, novinka má umožniť stavať autostrádu aj na pozemkoch, ktoré ešte nie sú vyvlastnené.

Desať vlastníkov pôdy pod obchvatom Bratislavy D4 totiž blokuje Národnú diaľničnú. Chcú od štátu viac peňazí a predať viac výmery, ako je prijateľné pre ministerstvo dopravy.

Jeho šéf Árpád Érsek (Most-Híd) povedal, že v poslednej desiatke neochotných majiteľov sa opakujú aj mená ľudí, ktorí skupovali za lacno pôdu pri Nitre. Tam sa zviditeľnili prípady, kedy sa následne ukázalo, že na nich bude stáť automobilka Jaguar Land Rover.

A najznámejší aktér pozemkovej kauzy z Nitry, Marek Noga, figuroval na listoch vlastníctva k diaľničnej pôde spolu s advokátom Ľubomírom Klčom, poradcom europoslankyne za Smer Moniky Beňovej.

Beňová: Prečo by sme to riešili?

Smer tak mení zákon aj preto, lebo si nevie rady s človekom blízkym jeho špičkám. Oslovení poslanci koalície hovoria, že takto sa o tom vo vládnych stranách neuvažuje.

„Prečo by sme to v Smere riešili? Pán Klčo nie je člen Smeru,“ zareagovala aj Beňová, keď sme sa chceli spýtať či a aká bola debata o dohadovaní o cene pozemkov so štátom a zmene zákona.

Beňová tiež upozornila, že sa nevenuje problematike dopravy, a nespolupracuje s Klčom v jeho osobných záležitostiach.

Od advokáta sme sa nedozvedeli, čo si myslí o novele, ktorá má púšťať bagre aj na pozemky pred vyvlastnením.

„Dovoľte mi prosím, opätovne vás informovať, že v zmysle zákona o advokácii vám nie som oprávnený poskytnúť informácie,“ povedal Klčo.

Kľúčové parcely už predali

V partii predvídavých podnikateľov okolo Nogu sa objavujú aj mená Boris Tonkovič či Ivan Bachár.

Kľúčové štvorcové metre už majitelia z tejto partie Národnej diaľničnej predali. Katastrálna mapa ukazuje, že pri týchto výmerách už dostali zaplatené v miliónoch eur.

Spor je o cenu za iné drobnejšie výmery a aj o tom, či od nich štát odkúpi celé parcely, alebo len tie, ktoré štát pre stavbu nutne potrebuje.

Štátny tajomník Viktor Stromček, ktorý mal odkup pozemkov roky na starosti, tvrdí, že mená problematických predávajúcich nepozná.

Poslanec OĽaNO Ján Marosz zasa upozorňuje, že priekupníci môžu byť iba „dymová clona“ a že reálne problémy vznikli manažérskym zlyhaním štátu. Spomína majiteľov pozemkov, ktorým stále nebola doručená potrebná dokumentácia k vyvlastneniu.

Minister Érsek tvrdí, že za parcely v centre sporu si podnikatelia pýtajú približne 55 miliónov eur, no štátne posudky píšu o maximálne 20 miliónoch eur. V skutočnosti sa jedná najmä o ornú pôdu, ktorej trhová cena nepresahuje 1 euro za meter štvorcový. Keď sa na nej nakreslí diaľnica, štát ju vykupuje za ceny blízke hodnotám stavebných pozemkov. Tie sú najvzácnejšie pri Bratislave.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Obchvat Bratislavy

Ekonomika

Teraz najčítanejšie