Denník N

Podiel slovenských potravín v obchodoch opäť klesol (grafy)

Mlieko pochádza zväčša z domácej produkcie. Foto – TASR
Mlieko pochádza zväčša z domácej produkcie. Foto – TASR

Zastúpenie domácich potravín vystavených na pultoch sa znižuje podľa prieskumu aj v slovenských reťazcoch, od roku 2011 kleslo o viac ako štvrtinu.

Aktualizované 17:00

Väčšina potravín ponúkaných v obchodoch na Slovensku je zo zahraničia, výnimkou sú mlieko, minerálne vody, víno, pivo a destiláty. Najmenej výrobkov zo Slovenska je v kategórii olejov, cukroviniek a konzervárenských produktov.

Ukázal to prieskum, ktorý urobila pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS) agentúra GfK Slovakia, ktorá v marci a apríli tohto roku zmapovala 360 reprezentatívne vybraných predajní patriacich pod sedem reťazcov.

Všímala si 16 kategórií a 47 podkategórií výrobkov.

Postupne stále klesá

Tohtoročný prieskum ukázal, že sa podiel domácich potravín na pultoch predajní znížil. Dosiahol v tomto roku 37,2 %, kým vlani bol 38, 5 % a v roku 2011, keď GfK robila tento prieskum prvýkrát, namerala dokonca podiel slovenských výrobkov 50%.

Podľa prezidenta PKS Daniela Poturnaya si nadpolovičný podiel domácich výrobkov zachovávajú len potraviny s nízkou pridanou hodnotou, ako je mlieko a minerálky. „Podiel domácich potravín s vyššou pridanou hodnotou stále klesá a sú nahrádzané dovozom zo zahraničia,“ tvrdí.

Najviac domácich potravín je na pultoch reťazcov COOP a CBA. Aj v nich však podľa Poturnaya v posledných rokoch klesá, v tomto roku bol v COOP 56%, v CBA 48%.

Obchodný riaditeľ GfK Slovensko Rastislav Kočan naznačil, že podiel vystavených domácich potravín koreluje aj s veľkosťou predajní, ktoré majú.

Prieskum totiž ukázal, že najvyššie zastúpenie potravín zo slovenskej produkcie je v menších predajniach, a to 55%, kým v hypermarketoch je to 38% a v supermarketoch 44%. Malé obchody pritom vo väčšej miere prevádzkujú práve reťazce COOP a CBA.

Najmenej je slovenských potravín vystavených na pultoch podľa Kočana „štandardne a dlhodobo“ v reťazci Lidl, kde v tomto roku namerali 14%. Lidl má však podľa prieskumu najvyššie zastúpenie potravín privátnej značky zo všetkých reťazcov.

Treba si všímať absolútne počty

Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO), ktorá zastupuje šesť nadnárodných reťazcov upozornila, že už dlhodobo upozorňuje na rozdielne metodiky zverejňovaných prieskumov komunikovaných v percentuálnom vyjadrení bez objektívneho pohľadu na šírku sortimentu alebo veľkosť predajne.

Percentá totiž zakrývajú fakt, že v počte položiek niet väčšej ponuky domácich potravinárskych výrobkov, ako práve na plochách veľkoformátových predajní. Veľký reťazec vykazujúci relatívne nízke percento domácich výrobkov ich totiž v absolútnych počtoch ponúka stále násobne viac ako menšie organizácie chváliace sa mimoriadne vysokými percentami,“ hovorí Katarína Fašiangová, predsedníčka SAMO.

Aliancia preto vyzvala, aby so zverejňovaním percentuálnych podielov bola verejnosť informovaná aj o údajoch, z ktorých tieto percentá vychádzajú. Teda o konkrétnych nameraných počtoch položiek z domácej produkcie, pretože len tak podľa nej možno viesť transparentnú a korektnú diskusiu o podpore domácej ekonomiky.

Najmenej na západe

Z pohľadu regiónov je najmenej vystavených domácich potravín na pultoch predajní v Bratislavskom a Trnavskom kraji. V týchto krajoch totiž dosiahol podľa prieskumu menej ako tretinu sledovaných potravinárskych výrobkov, kým v ďalších krajoch viac ako tretinu, v troch dokonca aj dve pätiny.

Najvyšší podiel slovenských potravín na regáloch, 43%, bol v Banskobystrickom kraji.

Kočan z GfK pripomenul, že práve v krajoch, kde bol nameraný najnižší podiel domácich potravín, je najvyššia kúpna sila, takže neobstojí argument, že domáce potraviny si nemôžu ľudia dovoliť pre ich vyššiu cenu.

Jarmila Halgašová z PKS však pripomenula, že obyvatelia Bratislavského a Trnavského kraja sú dominantní v cezhraničných nákupoch.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie