Denník N

Kiska vrátil zákon, ktorý má umožniť pripravovať diaľnice aj na cudzom. Veto poslanci rýchlo prelomili

Prezident Andrej Kiska, štátny tajomník ministerstva dopravy za Smer Viktor Stromček a minister dopravy Árpád Érsek. Foto: TASR
Prezident Andrej Kiska, štátny tajomník ministerstva dopravy za Smer Viktor Stromček a minister dopravy Árpád Érsek. Foto: TASR

Je neprijateľné, aby sa manažérske chyby riešili spôsobom, ktorý nie je v súlade s ústavou, napísal prezident k vrátenej novele. Parlament ju znovu schválil.

Aktualizované o 00:00. Parlament prelomil veto prezidenta Andreja Kisku, ktorý vo štvrtok popoludní vrátil novelu umožňujúcu začať pripravovať diaľnice aj na nevyvlastnených pozemkoch. Poslanci to odhlasovali vo štvrtok krátko pred polnocou.

Kiska argumentoval, že novinka naráža na ústavné práva, a označil ju za neprijateľnú. „Schválený zákon predstavuje významný zásah do základného práva vlastniť majetok,“ píše sa v stanovisku prezidentskej kancelárie.

Ani dôvody, ktorými argumentuje ministerstvo dopravy, nepovažuje prezident za dostatočné na špeciálnu novelu. Ministerstvo mešká s výkupom pozemkov pod plánovaný obchvat Bratislavy. Keďže zmluva na diaľnicu je už podpísaná, a diaľnica sa mala dávno stavať, štátu hrozia pokuty od koncesionára, dôvodí ministerstvo.

Prezident: Sú to manažérske chyby

„Je neprijateľné, aby sa manažérske chyby Národnej diaľničnej spoločnosti, respektíve ministerstva dopravy pri príprave a realizácii jedného konkrétneho projektu výstavby riešili takým legislatívnym spôsobom, ktorý nie je v súlade s ústavou,“ píše prezident.

Opoziční poslanci kritizovali rýchlosť, akou Národná rada veto prelomila.

„Ako môžu poslanci korektne rokovať o výhradách prezidenta republiky k vrátenému zákonu, keď nemajú ani čas, aby si to rozhodnutie prečítali. Vy ste ho čítali? Ja nie, nemal som na to čas, sedel som v sále, plnil som si svoje poslanecké povinnosti,“ vyhlásil Ondrej Dostál (OKS) z poslaneckého klubu SaS.

Prezident informoval o vetovaní novely krátko po tretej poobede. Po šiestej hodine sa novela dostala opätovne do parlamentných výborov, krátko na to o nej bola aj parlamentná rozprava.

Poslanci potom rokovali o zvyšných bodoch 17. schôdze Národnej rady a pred polnocou začali hlasovať o vetovanej novele.

Ministerstvo dopravy pri prvom schvaľovaní novely informovalo, že konzorciu okolo španielskej firmy Cintra dodá pozemky na projekt za takmer 2 miliardy eur čo najskôr tak, aby sa v júni mohla začať výstavba obchvatu naplno. Dnes sú kľúčové časti diaľnice blokované pre chýbajúce pozemky, a tým aj stavebné povolenia. Samotnú novelu aj na prvýkrát presadili poslanci vládnej koalície v rýchlom konaní.

Opozícia žiada odvolať Stromčeka

V novele sa píše hlavne o tom, že ak štát vydokladuje snahu vyvlastniť pozemok pre projekt, ktorý je mimoriadne významný, bude môcť začať stavať diaľnicu aj na cudzom. Má ísť o odstrániteľné zásahy, no odstrániteľná môže byť aj asfaltová cesta.

Ministerstvo dopravy doposiaľ nevyvodilo zodpovednosť za stav, ktorý pre chýbajúce pozemky vznikol. Opoziční poslanci viackrát vyzývali ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd), aby odvolal štátneho tajomníka za Smer Viktora Stromčeka. Vyčítajú mu, že sa zmluva na obchvat podpisovala, aj keď všetci vedeli, že pozemky pod diaľnicu chýbajú.

Projekt obchvatu Bratislavy aj s jeho napojením na Dunajskú Stredu má byť 59 kilometrov dlhá stavba a pripravila ju druhá vláda Roberta Fica. Zmluvu nakoniec podpisoval minister dopravy za Sieť Roman Brecely. Po ňom nastúpil na post ministra Érsek, no projekt od jeho zrodu kontroloval Stromček.

Môže skončiť na Ústavnom súde

Ministerstvo tvrdí, že pod diaľnicu chýbajú pozemky od posledných neústupných majiteľov, ktorí za ne pýtajú priveľa peňazí. Érsek vyčíslil rozdiel medzi štátnymi znaleckými posudkami a posudkami majiteľov pôdy na 30 miliónov eur.

Minister spomína, že sa tu opakujú mená ľudí, ktorí skupovali pôdu aj pri Nitre. Tam sa zviditeľnili výkupy pôdy a neskôr sa ukázalo, že na nej bude stáť automobilka Jaguar Land Rover.

Biznis s pôdou pod diaľnicu je výnosnejší než s pôdou pod fabriku. Napríklad šéf strany Most-Híd Béla Bugár na pôde pod autostrádu zarobil pol milióna eur.

Niektorí opoziční poslanci upozorňujú, že pri obchvate štát urobil manažérske chyby pri vyvlastňovaní bežných ľudí.

„Protizákonne Národná diaľničná spoločnosť vyvlastňovala bez ohľadu na bežiace dedičské konania. Toto je ďalšia príčina časového sklzu, do ktorého sa NDS dostala,“ domnieva sa poslanec OĽaNO Ján Marosz.

Strana SaS už avizovala, že ak novela začne platiť, je pripravená obrátiť sa pre ňu na Ústavný súd.

„Som presvedčený, že to skončí na Ústavnom súde,“ povedal v parlamentnej rozprave Miroslav Ivan z SaS.

Novela bude platná v momente jej zverejnenia v zbierke zákonov.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Obchvat Bratislavy

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie