Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Fico mal pre všetkých kandidátov rovnakú otázku: Ste za vyššie zákazky bez tendra?

Zaneprázdnený premiér. Foto N – Tomáš Benedikovič
Zaneprázdnený premiér. Foto N – Tomáš Benedikovič

Vláda od júna dvihne limity na zákazky s nízkou hodnotou, na ktoré netreba robiť súťaž. Žiadala to samospráva.

Vláda pred mesiacom potichu schválila vyššie limity na zákazky, na ktoré sa nemusí robiť súťaž. Majú platiť od júna a aj parlamentom to prešlo bez búrlivejších diskusií.

Pre vládu je to zjavne citlivá téma. Premiér Robert Fico (Smer) na verejnom vypočutí troch kandidátov na šéfa Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) každému z nich položil tú istú otázku – čo si myslia o zvyšovaní limitov pre zákazky s nízkou hodnotou.

Pripomenul, že limit sa zvýšil postupne z 1000 na 5000 eur a teraz na 15-tisíc eur. „Je politika zvyšovania limitov pre vás prijateľná?“ pýtal sa premiér.

Fico vysvetlil, že o zvýšenie limitov ich žiadalo Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) a že chcú tým podporiť miestnych výrobcov. „Dnes sme na 15-tisíc eurách. A je tu tlak zo samosprávy, aby limity boli ešte vyššie,“ vysvetľoval premiér.

Žiadny z kandidátov s tým zásadný problém nemal. Právnik ÚVO Peter Kubovič však dodal, že obstarávateľ by sa mal o zákazke zmieniť na svojom profile.

Vláda totiž zvýšila limity, no nepridala k nim povinnosť, aby sa vyhlásenie zákazky aj zverejnilo na dostupnom mieste. To sa nemuselo pri zákazkách s nízkou hodnotou robiť ani doteraz, no teraz budú limity ešte vyššie.

Lebo to chcela samospráva

Vláda zvyšuje limity od júna a robí to tak cez zákon o eurofondoch. Tvrdí, že práve pri čerpaní eurofondov sa obstarávanie ukázalo ako „kritické“ miesto.

Po novom sa tak limit na zákazku pre bežne dostupný tovar zvýši z 5000 na 15-tisíc eur. Pod bežne dostupným tovarom treba rozumieť napríklad nákup auta, zariadenia do kancelárie alebo nákup už zhotovených okien. Ak bude úrad alebo starosta kupovať tovar nad 15-tisíc eur, napríklad tri nové autá, musí ich kúpiť cez elektronické trhovisko.

Od júna sa zvýši aj limit na tovary, ktoré nie sú bežne dostupné, z 20-tisíc na 50-tisíc eur. Ide napríklad o tovary, ktoré si nechá úrad vyrobiť na mieru. Pri obstarávaní tovarov nad túto sumu sa úrad musí riadiť pravidlami pre podlimitnú zákazku bez elektronického trhoviska.

A do tretice – pri stavebných prácach sa limit dvihne z 50-tisíc na 150-tisíc eur. To je limit, do ktorého nebude nutné robiť tender.

„Sľubujeme si od toho zjednodušenie obstarávania a uľahčenie života prijímateľom verejných zdrojov, najmä však podporu lokálneho zamestnávania,“ obhajoval zmenu podpredseda vlády Peter Pellegrini (Smer), ktorý návrh v zákone o eurondoch predložil.

Účelom má byť podľa vicepremiéra teda to, aby pri drobných prácach mohli starostovia či primátori dávať prácu firmám a ľuďom zo svojich miest. „A nie aby sa nám stávalo, že aj niekoľkotisícovú zákazku príde do Košíc robiť firma z Bratislavy,“ povedal Pellegrini.

Zákazky pre miestnych

Výkonný podpredseda ZMOS-u Milan Muška si pomáha aj porovnaním limitov pre zákazky bez súťaže v iných krajinách EÚ, vrátane susedných krajín. Z nich malo vyplynúť, že na Slovensku sú nižšie, ako je to obvyklé napríklad v Česku, Maďarsku či Poľsku.

Muška tiež hovorí, že sa obstarávanie zrýchli, čo tiež šetrí náklady a podporí sa tým aj „miestna ekonomika“. Miestne firmy sa do súťaží doteraz veľmi nehlásili, podľa neho mali obavy, že ich veľké firmy predčia nie kvalitou, ale nižšou cenou. Zvýšenie limitu na stavebné práce má zase pomôcť jasne vymedziť stavebné zákazky, aby sa neobstarávali cez elektronické trhovisko.

„Neprekáža mi, že sa limity zvýšia. Ale privítal by som, aby od určitej sumy zákazky bola povinnosť zverejniť oznámenie, že sa takáto súťaž vyhlasuje,“ hovorí na zvýšenie limitov odborník na verejné obstarávanie Jaroslav Lexa. Odhaduje, že sa pod nové vyššie limity zmestí výrazná väčšina zákaziek.

No problém obstarávaní vidí inde – mnohí verejní obstarávatelia podľa neho podceňujú verejné obstarávania. „Musí to robiť človek, ktorý tomu rozumie a musí mať podporu odborníkov na danú oblasť a nebáť sa odmietnuť nekvalitu. No je to aj o morálke starostov, stavebných firiem a je to aj o tom, ako rozhodujú súdy. Môže to pomôcť, no môže sa to aj zneužiť,“ povedal Lexa.

Ako by to riešil tretí sektor

Peter Kunder z Aliancie Fair-play hovorí, že ak sa nemá robiť súťaž, výsledok musí byť kontrolovateľný verejnosťou – ako sa urobil výber, kto bol víťaz zákazky, či sa nenavyšovala cena, a musí byť kontrola, či sa väčšie zákazky nerozdelili na niekoľko menších. To by malo platiť pri ľubovoľnom limite.

A zrušiť súťaž pri nákupe bežne dostupných tovarov a služieb nedáva podľa neho vôbec zmysel. Pri tých rýchly a jednoduchý nákup zabezpečuje elektronické trhovisko.

„K nakupovaniu bez súťaže mám trochu nedôveru, lebo kontroly NKÚ ukázali, že mnohé obce nie sú schopné dodržať minimálny štandard ani v tom, aby mali dobre vedené účtovníctvo,“ hovorí Kunder. Veľký počet obcí má podľa neho problém s tým, že nezverejňujú zmluvy v súlade so zákonom a dá sa to povedať aj o faktúrach.

„Zdá sa mi logickejšie robiť takýto veľký ústupok tam, kde sa skutočne prejavia pozitíva. Hovorím o zrýchlení nákupov a o znížení administratívnej záťaže bez toho, aby tam pribudli negatívne javy ako zneužitie postavenia, či funkcie. Hrozba, že zákazky starosta jednoducho rozdá svojim známym, je v mnohých obciach na Slovensku veľmi reálna,“ povedal Kunder.

Pellegrini odmieta, že by šlo o vytváranie priestoru na obchádzanie zákona. „Nemôžeme sa pozerať na starostov a primátorov, že všetci sú zlodeji a prvé, čo idú spraviť, je, že idú rozkradnúť verejné zdroje. Kvôli pár jednotlivcom nemôže trpieť celá komunita,“ povedal. Pellegrini dodal, že ak by dochádzalo k netransparentnému konaniu, limity sa vrátia na pôvodnú úroveň.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Biznis podľa Výboha: na jar rozbehne firmu, na jeseň si ju objedná štátna pošta

Miroslav Výboh. Foto N – Vladimír Šimíček
Miroslav Výboh. Foto N – Vladimír Šimíček

Pošta uzavrela štvorročnú rámcovú zmluvu na stavebné práce na pobočkách po celom Slovensku s firmou Sytiq oligarchu Miroslava Výboha. Ide o spoločnosť, ktorá vznikla len tohto roku, nie je vyčíslená predpokladaná hodnota zákazky ani žiadny limit a v zmluve nie je napísané ani to, čo presne má firma robiť.

Minúta po minúte

Zdieľať

Koalícia PS/Spolu dnes rokovala s odborármi. Lídri koalície sa s KOZ stretli už po druhý raz, na stretnutí bol Michal Truban aj šéf odborárov Marián Magdoško. Podľa tlačovej správy hovorili o automatizácii priemyslu a zhodli sa na zavedení digitálnej dane či nových ekologických daní.

Zdieľať

Alza predajom cez sviatky porušuje podľa českého súdu zákon

Zákaz predaja počas sviatkov sa vzťahuje aj na internetové obchody, ak ich výdajná plocha presahuje 200 štvorcových metrov. Potvrdil to Mestský súd v Prahe, keď zamietol žalobu spoločnosti Alza proti pokute od Českej obchodnej inšpekcie.

V Česku obmedzenie predaja počas vybraných sviatkov začalo platiť koncom roka 2016. Najväčší český obchod s elektronikou a počítačmi však toto ustanovenie ignoroval, obchodná inšpekcia preto dala Alze v roku 2017 pokutu 230-tisíc korún, uvádza portál ihned.cz.
Čo bolo jadrom sporu: Alza sa obhajovala tým, že sa na ňu ako na internetový obchod zákaz nevzťahuje.
„Alza má virtuálnu predajnú plochu vymedzenú na internete, nemožno hovoriť o fyzickej predajnej ploche,“ argumentoval jej právny zástupca Štěpán Kmoch a obrovský priestor v Prahe-Holešoviciach označoval len za showroom jednotlivých výrobcov.
Obchodná inšpekcia však poukazovala na to, že Alza je predajcom, obchod má ako predmet podnikania v obchodnom registri a aj ho vykonáva. Prevádzkárne podľa ČOI neslúžia iba ako výdajne, sú tam zamestnanci, ktorí radia s výberom produktu a pomáhajú pri uzatváraní kúpnej zmluvy.
Čo v spore rozhodlo: Súd dal za pravdu inšpekcii, podľa ktorej predaj pozostáva z viacerých fáz. Patrí medzi ne možnosť tovar si prezrieť, vybrať, zaplatiť a odniesť domov. Kontrolóri nakúpili priamo v predajni, kde im tovar pripravili a vydali.
Širšie súvislosti: Alza nie je jediná firma, ktorá sa v Česku pre tento zákon dostala do sporu s ČOI. Predajnú plochu sa cez sviatky pokúsila zmenšiť aj firma Ronja, ktorá predáva parfumy a kozmetiku na hraničnom priechode s Rakúskom v Znojme. Aby sa zmestila do povoleného limitu 200 štvorcových metrov, cez štátny sviatok zmenšila plochu páskou a zátarasami.
ČOI účelové zmenšenie plochy na jeden deň označila za obchádzanie zákona a firme udelila pokutu 20-tisíc Kč. Aj tento prípad potvrdil súd a poukázal na to, že zákon sleduje legitímny cieľ, ktorým je zladenie pracovného a rodinného života zamestnancov.
Čo spor vyriešil: V prípade Alzy zrejme nič, pretože tá zákaz ignoruje dlhodobo, dostala už osem pokút a o všetky sa súdi. Ihned.cz  prípad komentuje tak, že udelené pokuty sú výrazne nižšie ako priemerný zisk Alzy za jeden deň. Firma mala vlani tržby 25 mld. Kč a zisk 969 mil. Kč.

Zdieľať

Český zväz priemyslu a dopravy podporuje prijatie eura v Česku, povedal to jeho viceprezident Radek Špicar. Ministerka financií Schillerová (za ANO) však zopakovala, že súčasná vláda dátum prijatia eura v Česku nestanoví.

Špicar poukázal na to, že Úniu opúšťa Británia, kde sa platí librou, a hrozí, že o budúcnosti únie budú vo väčšom meradle než doteraz rozhodovať krajiny z eurozóny.  (čtk)

Zdieľať

Poslanec Rajtár žiada odvolať šéfa pošty za zákazku pre Výboha

Jozef Rajtár
Jozef Rajtár

Opozičný poslanec Jozef Rajtár žiada odvolať šéfa Slovenskej pošty Petra Helexu za pridelenie významnej zákazky firme Miroslava Výboha. Žiada ministrov, aby sa pred voľbami zdržali uzatvárania kontraktov.

Denník E včera zverejnil správu, že štátna pošta pridelila významnú zákazku firme, ktorá vznikla len tento rok v marci. Jej väčšinovým vlastníkom je firma Middlecap Group Miroslava Výboha. Podľa poslanca Jozefa Rajtára by mal byť za to odvolaný šéf pošty Peter Helexa.
„Pochybné je nielen to, že kontrakt dostala firma bez histórie, ale aj samotný nápad, aby opravy a rekonštrukcie prevádzok pošty mala pod kontrolou jedna súkromná spoločnosť. Tou povestnou čerešničkou na skysnutej torte je skutočnosť, že spolumajiteľom firmy je priateľ Roberta Fica a médiami označovaný oligarcha Smeru Miroslav Výboh,“ povedal poslanec opozičnej Demokratickej strany Jozef Rajtár.
Podľa strany je znakom dobrej politickej kultúry nerobiť na poslednú chvíľu investičné rozhodnutia, ktoré presahujú do nasledujúceho volebného obdobia.

Zdieľať

Bratislavský Volkswagen zvyšuje podiel čisto elektrických vozidiel vo výrobe. V auguste začal sériovo vyrábať vynovený Volkswagen e-up! a koncom roka dostali elektrický pohon ďalšie dva modely ŠKODA CITIGOe iV a SEAT Mii electric.

Automobilka tým reaguje na meniace sa globálne rámcové podmienky a ako súčasť koncernu Volkswagen si kladie za cieľ výrazne redukovať produkciu CO2 ako pri vozidlách, tak aj pri samotnej výrobe.

„Spustenie výroby ďalších dvoch elektrických vozidiel v Bratislave prispieva k redukcii CO2 emisií a zároveň je jedným zo stavebných kameňov stratégie Zero Impact Factory,“ povedal Oliver Grünberg, predseda predstavenstva a člen predstavenstva pre technickú oblasť vo Volkswagen Slovakia.

Prvé čisto elektrické vozidlo koncernu Volkswagen zišlo z výrobnej linky v roku 2013 práve v Bratislave. Volkswagen e-up! sa šesť rokov vyrába len na Slovensku.

V tomto roku prešiel segment malých mestských vozidiel významnými zmenami a elektrifikáciou. Volkswagen up! sa vyrába v troch motorizáciách, a to s ekologickými pohonmi (čisto elektrický ako e-up! a CNG ako eco up!) a so spaľovacím benzínovým motorom.

Modely ŠKODA CITIGOeiV a SEAT Mii electric sú produkované ako výlučne elektrické vozidlá.

Všetky tri elektrické modely disponujú dlhším dojazdom a výbavou, čím spĺňajú očakávania pri zabezpečení ekologickej a pohodlnej mestskej mobility.

Volkswagen Slovakia produkuje celkovo 8 modelov piatich značiek. Z nich sú už dnes tri čisto elektrické. Elektrifikácia pohonov sa dotýka aj segmentu SUV, v ktorom sú ako ekologickejšie alternatívy vyrábané štyri modely s hybridným pohonom (Porsche Cayenne a Porsche Cayenne Coupé ako PHEV, Audi Q7 a Audi Q8 ako MHEV).

Zdieľať

Záujemcovia o dotáciu na kúpu elektromobilu sa môžu začať registrovať online od stredy 11. decembra. Rezort hospodárstva zdôrazňuje, že elektronická registrácia je prvým krokom k úspešnému získaniu dotácie 5-tisíc alebo 8-tisíc eur.

Informácie o spustení online registrácie s ďalšími detailmi zverejnilo ministerstvo hospodárstva v tlačovej správe.

Elektronická registrácia bude možná len v pracovných dňoch od 12:00 do 20:00. Jej dátum a čas je rozhodujúci pre určovanie poradia a vytváranie rezervácie na dotáciu.

Čo bude nasledovať:

Od 17. decembra začne žiadateľov e-mailom kontaktovať Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) s informáciami  o ďalšom postupe pre oficiálne podanie žiadosti.

Detaily dotačnej schémy sú zverejnené na webe Chcemelektromobil.sk.

Aké sú podmienky dotácie:

  • ten, kto získa dotáciu, bude mať 12 mesiacov na kúpu auta, štát následne príspevok refunduje;
  • automobil bude nutné vlastniť minimálne 2 roky, nebude sa dať využiť lízing;
  • maximálna obstarávacia cena dotovaného vozidla je 50-tisíc eur s DPH.

Príspevok 8-tisíc eur bude možné získať na nákup nového auta s čisto elektrickým pohonom, v prípade plug-in hybridu predstavuje 5-tisíc eur.

Na podporu nákupu elektromobilov štát vyčlenil 5 miliónov eur, dotácie sa budú prideľovať do vyčerpania tejto sumy.

Zdieľať

Nemecký ZEW indikátor ekonomického sentimentu v decembri v porovnaní s novembrom opäť výrazne vzrástol (o 12,8 bodu na 10,7 bodu). Hoci je naďalej pod dlhodobým priemerom (21,3 bodu), po 7 mesiacoch v mínuse sa dostal do kladných čísel.

Zároveň je na najvyššej úrovni od februára 2018. Hodnotenie súčasnej ekonomickej situácie sa tiež zlepšilo (o 4,8 bodu na -19,9 bodu a rástlo tiež druhý mesiac v rade, informuje Národná banka Slovenska (NBS).

Čo je za tým:

  • Výrazné zlepšenie v očakávaniach finančných expertov na nasledujúcich 6 mesiacov vyplýva z ich nádeje, že export a súkromná spotreba sa budú vyvíjať lepšie ako sa pôvodne očakávalo.
  • Tieto očakávania pramenia z vyššieho ako predpokladaného nemeckého prebytku zahraničného obchodu v októbri, relatívne priaznivého ekonomického rastu v EÚ v treťom štvrťroku a stabilného trhu práce v Nemecku.
  • Avšak skôr nepriaznivé údaje pre októbrovú priemyselnú produkciu a objednávky v októbri indikujú, že vývoj ekonomiky je naďalej krehký.

Hodnota ZEW je tak za posledný štvrťrok nad priemernou úrovňou predchádzajúceho kvartálu
a naznačuje viac-menej priaznivý signál pre výhľad nemeckého hospodárstva, uviedla NBS.

Indikátor súčasnej ekonomickej situácie v eurozóne sa v porovnaní s novembrom výrazne zlepšil (o 4,9 bodu na -14,7 bodu). Očakávania pre budúci vývoj eurozóny v decembri tiež značne vzrástli (o 12,2 bodu na 11,2 bodu).

Zdieľať

WTO predĺžila 20-ročné moratórium na zavádzanie ciel v digitálnom obchode do júna 2020. Zmiernili sa tak obavy, že ľudia budú musieť začať platiť clo za elektronické knihy či softvér.

Moratórium na digitálny obchod s odhadovanou ročnou hodnotou 225 miliárd dolárov malo vypršať tento mesiac. Jeho obnovenie si vyžaduje jednomyseľný súhlas, píše Reuters.

Niektoré krajiny, napríklad India a Juhoafrická republika, sú za zrušenie moratória. Rozvíjajú totiž digitálnu ekonomiku a snažia sa získať späť stratené príjmy z ciel, o ktoré prichádzajú postupnou digitalizáciou obchodu.

Ďalšie štáty však varujú, že by to mohlo viesť k odvetným internetovým clám.

Moratórium WTO zakazuje clá na digitálne dodávané produkty, služby a obsah.

Zdieľať

Odborári a slovenská UniCredit Bank sa dohodli na zvýšení miezd o 2,6 % a uzavreli tak kolektívny spor. Pre zamestnancov bol rozhodujúci hlavne vianočný bonus 500 eur, ktorý sa zamestnávateľ zaviazal vyplácať aj v budúcnosti. Dohoda platí rok.

Zdieľať

Karoq sa začne vyrábať v Bratislave na budúci rok, potvrdil šéf Škody Auto

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP

V bratislavskom závode Volkswagenu sa na budúci rok začne vyrábať kompaktné SUV Škoda Karoq, povedal šéf Škody Auto Bernhard Maier. Potvrdil tak informácie odborárov, ktorí sa už v novembri dozvedeli detaily o nábehu nového modelu.

Zaradenie ďalšieho športovo-úžitkového vozidla na výrobné linky slovenského VW spomenul Maier v rozhovore na portáli Automotive News Europe.

Informáciu potvrdil aj predseda predstavenstva slovenskej divízie VW Oliver Grünberg.

Škoda hasí umiestnením Karoqu do Bratislavy problém vyťažených kapacít v Česku, ktoré nestíhajú uspokojiť silný dopyt.

Ďalší populárny model Octavia sa vyrába okrem Mladej Boleslavi aj v Rusku, na budúci rok má štartovať jeho produkcia v Číne.

Celkovo potrebuje Škoda nájsť dodatočné kapacity na výrobu zhruba 100-tisíc áut.

Otáznik v Turecku:

VW plánoval postaviť nový montážny závod v Turecku. Rozhodnutie o ňom odložil po tom, ako Turci rozpútali vojenskú ofenzívu v Sýrii.

Fabrika mala prevziať výrobu Passatu, ktorého produkcia sa skončí v roku 2022 v nemeckom Emde, absorbovať časť výroby Karoqu a produkovať tiež Škodu Superb.

VW posunul termín verdiktu o tureckom závode do konca roka.

Aká budúcnosť čaká slovenský VW:

Bratislavský závod VW sa nedostal medzi 9 fabrík, do ktorých nemecký koncern nasadí masovú výrobu elektromobilov. Začal s ňou v novembri v Zwickau.

O budúcej výrobnej náplni na Slovensku mal VW rozhodnúť do konca roka.

Výrobný program v Bratislave stojí na luxusných SUV viacerých značiek, napríklad VW Touareg, Porsche Cayenne či Audi Q7.

Okrem nich fabrika produkuje tiež menšie vozidlá, ako je VW Up, vrátane elektrickej verzie.

Podľa špekulácií v médiách je bratislavský závod v hre o produkciu modelu Passat, ktorý mal zakotviť v Turecku.

Zdieľať

Úrad pre verejné obstarávanie nariadil zrušiť použitý postup zadávania zákazky na nákup armádnych vozidiel 4×4. Proti rozhodnutiu bolo podané odvolanie, povedala hovorkyňa ÚVO.

„O danej veci preto rozhodne kolektívny orgán – rada úradu,“ vysvetlila Zvončeková. Odvolacie konanie sa začalo v pondelok.

Ministerstvo obrany v júni vyhlásilo tender na nákup viacúčelových taktických vozidiel 4×4 pre Ozbrojené sily SR.

Ide o nákup 424 vozidiel za maximálnu sumu 321 miliónov eur bez DPH. Na začiatku júla ho ÚVO pozastavil. Ministerstvo tvrdilo, že ide o štandardný postup a že požiadalo o kontrolu samo. (tasr)

Zdieľať

Investičná banka Morgan Stanley prepustí pre nepriaznivý výhľad ekonomiky 2 percentá zamestnancov. Šiesta najväčšia banka v Spojených štátoch mala ku koncu septembra vyše 60-tisíc pracovníkov, pôsobí vo viac ako 40 krajinách.

Veľká časť škrtov sa dotkne technických a prevádzkových oddelení, píše CNBC.

O prácu by nemali prísť finanční poradcovia, ktorí sa venujú správe majetku.

Banka sa snaží znížiť náklady na zamestnancov. Predpokladá, že na budúcoročných výnosoch sa prejaví neistota, ktorú spôsobuje obchodný spor USA a Číny, i spomalenie rastu globálnej ekonomiky.

Zdieľať

Japonská komisia pre cenné papiere a burzy odporučila dať Nissanu pokutu 22 miliónov dolárov. Dôvodom je zamlčiavanie odmien vyplácaných bývalému šéfovi automobilky Carlovi Ghosnovi.

Pokuta sa vzťahuje k štvorročnému obdobiu do konca marca 2018, píše Reuters.

Ghosna zatkli vlani v novembri pre podozrenia z finančných machinácií.

Podľa úradov podhodnotil svoje príjmy za takmer 10 rokov o 9,1 miliardy jenov (zhruba 75 miliónov eur) a presunul na automobilku straty z osobných investícií, ktoré mu vznikli počas finančnej krízy v roku 2008.

Novým výkonným šéfom Nissanu sa na jeseň stal dovtedajší riaditeľ čínskej divízie Makoto Učida. Pri nástupe do funkcie si vytýčil ambíciu vrátiť sa do zisku, za kľúčové považuje nastavenie realistických cieľov.

Nissan sa tak jasne snaží oddeliť od éry Ghosnového vedenia.

Zdieľať

Walmart sa ospravedlnil za sveter, kde je Santa Claus s kokaínom

Zdroj - Walmart
Zdroj – Walmart

Walmart sa ospravedlnil za predaj vianočného svetra s motívom narkotík. Nápis „Len nech sneží“ a obrázok Santa Clausa s nástrojom na šnupanie a tromi dávkami prášku pred ním podľa kritikov jasne odkazujú na kokaín. Angličtina používa slovo sneh (anglicky snow) ako slangový výraz pre kokaín. (cnn)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať