Denník N

Vládnu pomoc pre Jaguar dôsledne prešetríme, máme pochybnosti a indície, tvrdí Európska komisia

Slávnostný štart stavby priemyselného parku. Foto N – Tomáš Benedikovič
Slávnostný štart stavby priemyselného parku. Foto N – Tomáš Benedikovič

Pred rokom a pol končiaca druhá vláda Roberta Fica schválila dotáciu pre príchod automobilky do Nitry, teraz ju preveruje Brusel a má pochybnosti.

Aktualizované 15:24. Ešte koncom roka 2015 druhá vláda Roberta Fica schválila historicky vysokú finančnú injekciu takmer 130 miliónov eur pre automobilku Jaguar Land Rover. Tá na výmenu sľúbila, že pri Nitre postaví závod, zamestná v ňom takmer 3-tisíc ľudí a koncom roka 2018 v ňom začne vyrábať prvé autá.

Celý čas na tento obchod chýbal definitívny súhlas od Európskej komisie potvrdzujúci, že voči stimulu nemá výhrady. Tá sa teraz k veci vyjadrila na svoje pomery neštandardne ostro.

„Komisia dôkladne prešetrí, či plánovaná podpora zo strany Slovenskej republiky je skutočne nevyhnutná na to, aby spoločnosť Jaguar Land Rover umiestnila svoju investíciu v Nitre,“ reagovala eurokomisárka zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže Margrethe Vestagerová.

Inak povedané, v Bruseli majú o dotácii pochybnosti a detailne preskúmajú, či na povzbudenie investičného apetítu výrobcu áut nestačilo aj menej peňazí, alebo či by v krajnom prípade britsko-indický investor prišiel na Slovensko aj bez nej.

Land Rover: Bez dotácie by sme išli do Mexika

Jaguar Land Rover odkázal, že oznam z Bruselu jeho manažérov neprekvapil. Keďže ide o mimoriadne veľký projekt, skúmanie pomoci „úplne očakávali“, konštatuje v stanovisku hovorkyňa autovýrobcu Lisa Palmer. Podobne zareagovalo aj ministerstvo hospodárstva a ministerstvo dopravy. Posledné spomínané dodalo, že investícia od Jaguara nie je len slovenským, ale aj celoeurópskym úspechom.

Automobilka opakuje, že dotácia bola kľúčová pri rozhodovaní, či závod postavia na Slovensku, alebo v Mexiku. Toto sú lokality, ktoré podľa automobilky vo finále o investíciu súťažili.

„Ponuka podpory zo strany Slovenska bola nevyhnutným komponentom pre rozhodnutie Jaguara Land Rover vybrať si pre túto investíciu radšej Európu než Mexiko. Sme presvedčení, že dokážeme dosiahnuť pozitívny výsledok tak skoro, ako to bude možné, aby sa zabezpečil budúci úspech projektu,“ píše Palmer.

V médiách sa predtým spomínalo aj Poľsko ako miesto na investíciu, po rokovaniach Poliaci skonštatovali, že Slovensko prišlo s takou vysokou ponukou štátnej podpory, akú nemohli akceptovať.

„Slovenská republika tvrdí, že bez uvedenej pomoci by sa táto investícia realizovala mimo Európskej únie, konkrétne v Mexiku. Komisia však bude musieť preskúmať ďalšie indície o tom, že dotácia stimulovala spoločnosť Jaguar Land Rover do toho, aby neinvestovala v inom členskom štáte, ale na Slovensku,“ píše sa v správe Európskej komisie.

Vládny splnomocnenec pre výstavbu strategických parkov a štátny tajomník na doprave Viktor Stromček aj v septembri upokojoval, že sa pre chýbajúcu pečiatku z Bruselu netreba obávať.

Už v máji 2016 si ministerstvo dopravy najalo právnych expertov z Maple & Fish, aby pomohli v konaniach pred orgánmi EÚ vo veciach okolo štátnej pomoci najmä pre Jaguar. Vtedy poslali do Bruselu materiály na odobrenie.

Medzitým rastúca automobilka hlásila, že už má u nás 100 zamestnancov a ďalších 40-tisíc sa jej prihlásilo cez úrady práce s tým, že sa o prácu pre firmu zaujímajú.

Čo to môže znamenať

Advokát Vladimír Kordoš naznačuje, že v krajnom prípade môže Komisia vydať príkaz na pozastavenie alebo dokonca príkaz na vymáhanie poskytnutej pomoci späť.

„Ak by členský štát nesplnil niektorý z týchto príkazov, Komisia je oprávnená predložiť vec priamo na Súdny dvor Európskej únie a žiadať o vyhlásenie, že nesplnenie príkazu predstavuje porušenie Zmluvy o fungovaní Európskej únie,“ vysvetľuje Kordoš.

V prípade, že by sa Bruselu pomoc s investíciou nepozdávala, „rozhodne o tom, že Slovenská republika má túto pomoc zrušiť alebo upraviť“, konštatoval pred pár mesiacmi pre Denník N Vendelín Benkóczki z kancelárie Kubicová – Benkóczki – Baláž.

Benkóczki hovorí, že rozhodnutie Bruselu o neoprávnenej pomoci má okamžitú platnosť odo dňa doručenia a štát má dokonca 30-dňovú lehotu na to, aby začal vyplatenú pomoc vymáhať exekúciou.

Platí to však pre extrémne prípady. V prípade Jaguara sa formálne zazmluvnená pomoc v hodnote 130 miliónov eur ani nemôže čerpať až do schválenia Bruselom.

Medzitým v Nitre už investuje štát. Pre výstavbu priemyselného parku, ktorého centrom má byť automobilka, už podpísal zmluvy v hodnote stoviek miliónov eur.

Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku píše, že preskúma aj ďalšie vládne investície, ktoré pomáhajú aj samotnému závodu Jaguar. Eurokomisárke Vestagerovej sa nepozdáva napríklad to, že sme pre Jaguar vykupovali pozemky a tiež že sme pre jeho závod bezodplatne vyňali ornú pôdu z fondu.

Keby sa potvrdilo, že ide o štátnu pomoc, preskočila by maximálne povolené mantinely.

„Poskytnutím pomoci v situácii, kde veľký podnik by danú investíciu realizoval tak či tak, aby sa len znížili bežné prevádzkové náklady dotknutej spoločnosti, ktoré jej konkurenti musia hradiť bez pomoci,“ vysvetľuje Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie