Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Odblokovali posledný úsek D1, o ktorý sa zatiaľ ani nesúťažilo. Prírodu pri Ružomberku nezničí, pôjde tunelom

Aktualizované o 14:20. Štát rozhodol, že diaľnica medzi Turanmi a Hubovou sa z väčšej časti skryje do tunelov Korbeľka a Havran. Mala by byť hotová do roku 2026.

Pri Ružomberku, v úseku medzi Turanmi a Hubovou, je už roky plánovaná diaľnica. No stále sa nestavia, brzdili ju spory okolo ochrany prírody.

Štát ju totiž najprv nakreslil vo veľkej miere po povrchu chránenej prírody Veľkej a Malej Fatry.

Teraz ministerstvo životného prostredia odsúhlasilo, že diaľnica sa z väčšej časti skryje do tunelov Korbeľka a Havran. Je to výsledok dlhodobého posudzovania rôznych variantov diaľnice.

Vo vybranom variante by diaľnica mohla byť hotová v roku 2026, píše sa v materiáloch. Opakuje sa tak dátum, s ktorým sa s istou rezervou počítalo ešte pred rokom.

Keby kľúčová časť diaľnice D1 bola hotová aspoň vtedy, mala by byť posledným chýbajúcim prvkom na autostráde od Bratislavy do Košíc.

Momentálne sa stavia ešte úsek D1 pri Žiline s náročným tunelom Višňové. Má byť hotový v roku 2020, ale už teraz je isté, že bude meškať. Onedlho sa rozbehne výstavba pri Prešove a cesta je rozkopaná aj medzi Hubovou a Ivachnovou – tu narazili diaľničiari na problém, pre ktorý musia autostrádu viac-menej prekresliť. S jedným pruhom pre každý smer zostáva ďalej tunel Branisko.

Odsúhlasenie trasy znamená aj práce okolo územného rozhodnutia či stavebného povolenia. Niektoré opatrenia v posudzovaní vplyvov diaľnice na prírodu sa ešte musia urobiť, potom sa môžu chystať ďalšie kroky.

Môžu chystať tender

„Musí sa ešte pripraviť projektová dokumentácia pre územné rozhodnutie a stavebné konanie, už teraz na nej môžu začať pracovať,“ vraví Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti. Potom by štát mohol začať pripravovať tender.

Tento úsek za stovky miliónov eur sa už dávnejšie spomína aj ako vhodný adept na projekt PPP. Bývalý šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Robert Auxt odhadol, že tunelový variant ružomberskej diaľnice by mohol vyjsť na 900 miliónov eur.

Diaľnicu ešte minulý rok očakával hotovú v roku 2024. Ochranári naposledy videli rok 2026 ako termín s možnou rezervou.

Oficiálne dokumenty na ministerstve životného prostredia uvažujú, že diaľnica sa môže začať stavať v roku 2021.

„Národná diaľničná spoločnosť teraz pripravuje všetky kroky tak, aby sa mohlo začať stavať čo najskôr, pričom kľúčové pre ďalší postup bude zabezpečenie dostatku financií na prípravu a následne aj na samotnú výstavbu. Presný harmonogram jednotlivých krokov bude možné zverejniť až po tom, ako padne rozhodnutie o ďalšom financovaní výstavby diaľnic a rýchlostných ciest,“ cituje agentúra TASR hovorkyňu ministerstva dopravy Karolínu Duckú.

Čaká sa viac než 10 rokov

Autostráda je v pláne už roky, no pred 12 rokmi sa ministerstvo dopravy rozhodlo, že pretne chránenú prírodu po povrchu.

Proti tomu protestovali ochranári, za pravdu im dala aj Európska komisia. Európska investičná banka na PPP projekt prvej vlády Roberta Fica odmietla pre problematický úsek požičať. Vtedy vláda avizovala, že D1 do Košíc bude hotová v roku 2010. Neskôr sa pri Ružomberku zosunul svah.

O výbere tunelovej trasy rozhodovali na ministerstve životného prostredia celé mesiace. Debata bola napríklad o ochrane zdrojov pitnej vody.

„Išlo o podrobné posudzovanie viacerých variantov. Počas samotného konania rezort viedol priamy dialóg so 128 účastníkmi, ktorí neraz zastupovali ďalšie desiatky účastníkov,“ píše ministerstvo životného prostredia.

„Správny orgán dospel k názoru, že vedenie tunelom je optimálnym riešením. Povrchový variant, s už vynaloženými prostriedkami a s ďalšími dodatočnými prostriedkami na kompenzácie, by sa cenovo priblížil k tunelovému variantu. V danom špecifickom území je preto finančné kritérium nie celkom prioritné, ako to býva pri bezproblémovom prírodnom prostredí v iných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest,“ zdôvodňuje ministerstvo životného prostredia finálne stanovisko k diaľnici.

Platí, že povrchovým variantom by mohla byť diaľnica dokončená o čosi skôr.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: AeroMobil nie je mŕtvy. Má však nového nečakaného súpera
  • Diskusia: Dnes o 19:00 budú diskutovať ministri Richard Sulík a Milan Krajniak o riešení koronakrízy
  • Pomoc: V dotácii nájmov bude štát pokračovať, vláda poslala parlamentu novelu
  • Bývanie: Výška úverov poskytovaných zo Štátneho fondu rozvoja bývania sa zvýši, parlament schválil novelu
  • Gastro: Od piatka budú platiť nové prísnejšie pravidlá pre terasy podnikov a reštaurácií
  • Obchod: Počet registrácií nových úžitkových vozidiel v EÚ v októbri klesol medziročne o 1,2 % na vyše 172-tisíc
  • Británia: Najväčšej komerčnej tlačiarni bankoviek v 1. polroku výrazne stúpol prevádzkový zisk
  • Automobilky: Neziskovka T&E hovorí, že výrobcovia klamú v údajoch o spotrebe a emisiách plug-in hybridov
  • Burzy: Americký akciový index Dow Jones prvýkrát v histórii prekročil hranicu 30 000 bodov
  • Zasiahla druhá vlna vaše podnikanie? Napíšte nám

Sú top firmou slovenského vývoja, no teraz špecialisti na podzemné vŕtanie požiadali o koronakrízovú ochranu pred veriteľmi

Igor Kočiš. Foto N - Tomáš Benedikovič
Igor Kočiš. Foto N – Tomáš Benedikovič

O koronakrízovú ochranu pred veriteľmi požiadala jedna z najperspektívnejších firiem domáceho vývoja – spoločnosť GA Drilling. Firma, ktorá vyvíja nové revolučné vŕtacie technológie pre ťažobný priemysel, tvrdí, že dlhy nekopí a o ochranu požiadala v súvislosti s vnútornou reorganizáciou jej starších záväzkov.

O vylepšení dlhovej brzdy, ktorá je teraz vypnutá, bude koalícia ešte rokovať. Debata je najmä o sankciách

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Koalícia bude ešte rokovať o návrhu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti, o ktorom budú rozhodovať poslanci na prebiehajúcej schôdzi. Debata je najmä o tom, ako zmierniť sankcie pre vládu v prípade, ak dlh zostáva nad sankčnými pásmami, no vláda sa snaží ozdravovať verejné financie.

Minúta po minúte

Ekonomika USA v 3. štvrťroku vzrástla v prepočte na celý rok o rekordných 33,1 %. Spresnené dáta ministerstva obchodu kopírujú jeho rýchly odhad z konca októbra. V 2. kvartáli americký HDP klesol podľa rovnakej metodiky o 31,4 %.

Fiškálna podpora, ktorú ekonomike USA poskytla z dôvodu pandémie vláda Donalda Trumpa, z väčšej časti skončila.

Ďalšie podporné opatrenia sa neočakávajú skôr než po nástupe novozvoleného prezidenta Joea Bidena, čo bude 20. januára. Podľa analytikov to znamená, že ekonomika v 4. kvartáli výrazne spomalí.

Prepad amerického HDP za apríl až jún bol najhlbší minimálne od roku 1947, keď sa tieto údaje začali sledovať. Dôvodom bola pandémia. (čtk)

Firma JD Health International chce z primárnej ponuky akcií na burze v Hongkongu získať 3,5 miliardy dolárov. Podľa agentúry Bloomberg ide o potenciálne najvyššie IPO v Ázii v oblasti zdravotnej starostlivosti.

JD Health je zdravotnou divíziou čínskej dvojky internetového obchodu JD.com. Jej trhová hodnota po upísaní 381,9 milióna akcií môže dosiahnuť takmer 29 miliárd dolárov. Pre porovnanie, kapitalizácia najväčšieho rivala, Alibaba Health Information Technology, sa hýbe okolo 34,6 miliardy dolárov.

Primárna ponuka JD Health je naplánovaná ako najväčšie tohtoročné IPO v Hongkongu. Ak bude záujem investorov vysoký a firma uplatní aj špeciálnu opciu na predaj ďalších akcií, mohla by vybrať až 4 miliardy dolárov.

JD Health počíta s tým, že 95 % primárnej ponuky pokryjú inštitucionálni investori a pre drobných investorov zostane 5 %. S akciami firmy sa má začať obchodovať v prvej polovici decembra. (čtk, reuters, bloomberg)

Štát spustí vo štvrtok súťaž na „kľúčovú“ časť mýtneho systému, oznámil minister dopravy Andrej Doležal. Národná diaľničná spoločnosť v minulosti avizovala, že nový mýtny systém rozdelia na niekoľko menších zákaziek.

Súťaž na mýtny systém chcel minister pôvodne v septembri, NDS hovorila o novembri. Aktuálna zmluva so SkyTollom vyprší na konci roka 2022. (tasr, e)

Neziskovka T&E prirovnáva plug-in hybridy k afére dieselgate

Podľa neziskovky T&E automobilky klamú spotrebiteľov údajmi o spotrebe a emisiách plug-in hybridov, ktoré kombinujú pohon na spaľovací motor a elektrickú batériu. Organizácia prirovnáva zistenia k afére dieselgate koncernu VW.

Organizácia Transport & Environment zverejnila výsledky štúdie na internetovej stránke. „Testy najnovších modelov ukazujú, že tieto autá znečisťujú ovzdušie oveľa viac, než tvrdia výrobcovia,“ uvádza T&E.

Plug-in hybridy patria k najrýchlejšie rastúcim segmentom áut na európskom trhu. Podľa T&E by vlády jednotlivých krajín mali ukončiť podporu nákupu týchto vozidiel.

Ako testovali emisie

T&E sa zamerala na tri modely: BMW X5, Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander, ktoré je najpredávanejšie vo svojom segmente. Ich skutočné emisie oxidu uhličitého boli o 28 až 89 % vyššie než uvádzané hodnoty. V niektorej časti režimu jazdy sú až 12-krát vyššie.

„Plug-in hybridy sú falošné elektrické autá, ktoré vznikli na testovanie v laboratóriách a kvôli daňovým úľavám, nie na skutočné používanie,“ uviedla Julia Poliscanova z T&E.

Aké sú ďalšie nedostatky

Podľa Poliscanovej sa plug-in hybridy musia nabíjať oveľa častejšie než čisto batériové autá. Vodiči preto často jazdia na spaľovací motor a batérie používajú väčšinou len na krátke vzdialenosti.

Automobilky si plug-in hybridy obľúbili na účely znižovania emisií CO2. V mnohých krajinách bol ich nákup aj finančne podporovaný. (zdopravy)

Vláda má megaproblém alebo Prečo treba brať tvrdenia šéfa SIS veľmi vážne

Výstavba Mochoviec. Foto N - Vladimír Šimíček
Výstavba Mochoviec. Foto N – Vladimír Šimíček

Dostavba Mochoviec a ich bezpečnosť musí byť predmetom rokovaní najvyšších ústavných činiteľov a Rady obrany štátu, tvrdí energetický analytik Karel Hirman po slovách šéfa SIS Vladimíra Pčolinského, že na stavbe nie je hlavným problémom ekonomická kriminalita.

Firma De La Rue v 1. polroku výrazne zvýšila prevádzkový zisk na 15,3 milióna libier z 2,2 milióna pred rokom. Biznis najväčšej komerčnej tlačiarne bankoviek na svete podporilo zníženie nákladov a vyšší dopyt po hotovosti v čase pandémie.

De La Rue ročne vyprodukuje miliardy bankoviek. Vplyv na prudké zlepšenie jej hospodárenia mali aj centrálne banky, ktoré sa chceli zásobiť hotovosťou.

Viac o tlačiarni De La Rue:

  • Navrhla a vyrobila novú britskú polymérovú bankovku v hodnote 20 libier.
  • Na konci septembra prišla o kontrakt na výrobu nových, pobrexitových britských pasov.
  • Bola založená v roku 1813, tlačí národné meny pre zhruba 150 krajín sveta. (čtk, reuters)

V košickej Steel aréne končí Igor Havrila, ktorý štadiónu šéfoval od jeho otvorenia v roku 2006. Odstúpil aj prezident občianskeho združenia Košická aréna, ktoré prevádzkuje hokejový štadión, Pavol Miškov. Nahradí ho viceprezident pre inžinierske činnosti a inovácie U. S. Steel Košice David Hathaway.

Steel aréna je vo vážnej finančnej situácii. Združenie Košická aréna hľadá strategického partnera, ktorého meno by hala niesla. S dotovaním by mali pomôcť aj podielnici na hlasovacích právach.

U. S. Steel má v občianskom združení Košická aréna 34-percentný podiel na hlasovacích právach. Mesto Košice má 33,33 percenta a skupina košických podnikateľov 32,67 percenta.

Malajzia nepredpokladá, že by vo svete hrozil nedostatok jednorazových chirurgických rukavíc. Najväčší svetový výrobca týchto pomôcok, malajziská firma Top Glove, zatvorila pre koronavírus medzi zamestnancami polovicu tovární.

Top Glove má na svetovom trhu jednorazových latexových rukavíc podiel približne 26 %. V Malajzii sa vyrobia takmer dve tretiny z celkovej svetovej produkcie.

„Ubezpečujeme, že máme k dispozícii nové kapacity, ktoré nahradia dočasný výpadok. Nenastane žiadne vážnejšie narušenie dodávok tovaru, ktorý vyvážame do sveta,“ uviedlo malajzijské združenie výrobcov latexových rukavíc.

Čo sa stalo

Úrady v Malajzii zasahujú proti najväčšiemu ohnisku nákazy v krajine od začiatku pandémie. Ubytovne zamestnancov ohradili ostnatým drôtom. Ministerstvo zdravotníctva informovalo, že z 5777 testovaných vyšiel pozitívny výsledok 4036 ľuďom. Podľa vyjadrenia Top Glove nemá väčšina z nich žiadne príznaky.

Pre Top Glove pracuje 16-tisíc robotníkov. Firma prevádzkuje 47 závodov v Malajzii, Thajsku, Číne a Vietname, v 36 z nich sa vyrábajú rukavice. Akcie firmy v reakcii na správu o zastavení časti produkcie v utorok klesli o 7,5 % a dnes odpísali ďalšie 3 %.

Popri Top Glove sú v Malajzii ďalší dvaja veľkí producenti latexových rukavíc, firmy Hartalega a Supermax.

Viac k téme: Firma Top Glove uzavrie vyše polovicu tovární na ochranné rukavice

Prevod majetkovej účasti štátu, kraja alebo obce na prevádzke verejných vodovodov či kanalizácií sa obmedzí. Cieľom schválenej novely je, aby tieto účasti zostali aj do budúcnosti vo verejnom vlastníctve.

„Majetkovú účasť štátu, samosprávneho kraja alebo obce na podnikaní vlastníka verejného vodovodu, vlastníka verejnej kanalizácie, prevádzkovateľa verejného vodovodu a prevádzkovateľa verejnej kanalizácie možno previesť len na štát, samosprávny kraj alebo obec,“ píše sa v návrhu od SaS. (tasr)

Zavedenie jednotného systému zberu údajov o sociálnych službách sa odloží o jeden rok, mal by teda začať fungovať od 1. januára 2022. Vytvorenie právnych podmienok schválila ešte predchádzajúca vláda, zámerom bolo prispieť ku skvalitneniu procesu strednodobého plánovania rozvoja sociálnych služieb a s nimi súvisiaceho spolufinancovania.

Jeho spustenie sa však posúva. „Dôvodom je skutočnosť, že vláda sa vo svojom programovom vyhlásení na roky 2020 až 2024 zaviazala pripraviť nový zákon o sociálnych službách, pričom je pravdepodobné, že novým zákonom prijaté legislatívne úpravy, najmä v oblasti posudzovania odkázanosti na pomoc a financovania pomoci pre odkázanú osobu, budú mať vplyv aj na obsah a štruktúru jednotlivých evidencií, ktoré majú byť vedené v informačnom systéme,“ uvádza sa v dôvodovej správe k novele.

Predkladateľka Petra Krištúfková (Sme rodina) upozornila, že ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie pripravuje zásadné zmeny vo fungovaní štátnych informačných systémov. „Preto je nevyhnutné účinnosť informačného systému odsunúť s cieľom prehodnotiť jeho obsah s prihliadnutím na zámery vychádzajúce z programového vyhlásenia vlády, ako aj prípadne získať výhodnejšie cenové ponuky pre štát na zákazku na tvorbu tohto informačného systému,“ konštatuje dôvodová správa. (tasr)

Na určenie výšky dotácie na výstavbu nájomných bytov bežného štandardu sa stanovia pásma. Zákon schválil parlament. Dotácia má byť vo výške 40 % z obstarávacích nákladov, ak priemerná plocha bytov nepresahuje 52 m2, a 35 %, ak je priemerná plocha od 52 do 60 m2.

V prípade výstavby nájomných bytov nižšieho štandardu stanovil rezort výstavby ďalšie pásmo – dotácia môže byť do výšky 75 % z obstarávacích nákladov, ak priemerná plocha nájomných bytov neprevyšuje 55 m2.

Ďalšie pásmo sa týka stavebných úprav nájomných bytov – na tie môže štát poskytnúť dotáciu do 80 % obstarávacích nákladov. Štát poskytne dotácie aj na obstaranie technickej vybavenosti či odstránenie systémovej poruchy.

Pri obstarávaní nájomných bytov bežného alebo nižšieho štandardu môže štát dotácie znížiť o 5 %, ak celková podlahová plocha bytov je menej ako 75 % z celkovej podlahovej plochy budovy na bývanie. Môže ju však aj zvýšiť o 10 %, ak sa obstaráva nájomný byt v najmenej rozvinutom okrese alebo štartovací byt.

Štát môže pristúpiť k zvýšeniu dotácie o 5 %, ak je zhotoviteľom nájomného bytu registrovaný sociálny podnik.

Legislatíva upravuje aj rozsah oprávnených fyzických osôb, ktorým môže byť nájomný byt pridelený, čo bude mať podľa rezortu pozitívne sociálne vplyvy, keďže sa zvýši dostupnosť verejného nájomného bývania.

Úpravy majú nastať aj pri podiele bytov, ktoré majú byť navrhnuté univerzálne z hľadiska stavebných konštrukcií, a to tak, aby ich mohli využívať osoby so zdravotným postihnutím bez dodatočných úprav týchto konštrukcií. Pôvodne navrhnutý 10-percentný podiel bytov sa pozmeňujúcim návrhom z výborov zvýšil na 15 %.

Plénum schválilo aj návrh poslanca Petra Kremského (OĽaNO), podľa ktorého sa má vytvoriť možnosť zabezpečiť bývanie pre ľudí, ktorí pracujú pre žiadateľa alebo jemu podriadené organizácie a nepatria do tzv. nízkopríjmovej kategórie. „Ide napríklad o úradníkov, učiteľov, pracovníkov mestských podnikov, mestských policajtov, sociálnych pracovníkov a podobne,“ priblížil Kremský. Cieľom je, aby títo ľudia mali bývanie v dostupnej vzdialenosti. (tasr)

Za zbieranie peňazí na Šírava Park dostala CEE Real Estate Group od NBS pokutu 20-tisíc eur

Zdroj - CEE Real Estate Group
Zdroj – CEE Real Estate Group

Za zbieranie peňazí na Šírava Park dostala CEE Real Estate Group od NBS pokutu 20-tisíc eur. Centrálna banka nariadila spoločnosti nepovolené kolektívne investovanie skončiť. Firma ponúkala ľuďom investíciu s garantovaným výnosom 25 % ročne na 24 rokov.

V dotácii nájmov bude štát pokračovať, povedal po schválení novely na vláde minister Richard Sulík. Dodal, že sa rozšíri okruh možných prijímateľov a odstránia technické nedostatky.

Podnikatelia, ktorým protipandemické opatrenia štátu obmedzili príjem a majú prenajaté priestory, môžu požiadať o dotáciu z  ministerstva hospodárstva na nájomné aj v druhej vlne pandémie. Rovnako ako v prvej vlne je výška dotácie rovnaká ako zľava, ktorú poskytne prenajímateľ.

Dlžnú sumu musia nájomcovia prenajímateľom začať splácať nasledujúci mesiac po skončení mimoriadnej situácie, najneskôr od apríla budúceho roka, a to bez ohľadu na to, či sa pandémia skončí alebo nie.

Maximálna výška dotácie je 50 % z nájomného, a to v prípade, že rovnakú zľavu poskytne aj prenajímateľ. Nájomca by v takomto prípade neplatil nič a prenajímateľ bude mať uhradenú polovicu nájomného. Dotáciu ministerstvo podmienilo vznikom nájomného vzťahu pred prvým augustom tohto roka.

Prípadná zmena výšky nájomného, ku ktorej došlo po 31. auguste tohto roka, výšku dotácie neovplyvní. Vláda zároveň schválila pre túto novelu zákona skrátené legislatívne konanie. (tasr, e)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať