Denník N

Prečo budú diaľnice meškať ešte viac? Lebo z NDS poodchádzali kľúčoví ľudia

Tunel Svrčinovec na úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité. Foto – TASR
Tunel Svrčinovec na úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité. Foto – TASR

Problém nie je v peniazoch, diaľnice meškajú, lebo politika rozvrátila aj stredný manažment NDS.

Zatiaľ čo za hlavný problém pomalej stavby diaľnic sa považujú peniaze, v praxi má štát na diaľnice viac peňazí, ako dokáže minúť.

Vonkajšiemu pozorovateľovi to môže znieť neuveriteľne, ale Národná diaľničná spoločnosť sústavne mešká už pri projekcii, a preto aj neskoro vyhlasuje tendre na jednotlivé úseky.

Stavba všetkých diaľnic na Slovensku je preto oproti sľubom po termínoch vždy už aj pri poklepávaní základného kameňa. Aktuálny príklad je z Prešova, kde sa základný kameň obchvatu poklepkával rok po ukončení tendra, ale samotná stavba aj tak začať nemôže, lebo nemá všetky povolenia.

Štátna Národná diaľničná máva problémy často aj pri súťažiach na stavebný dozor. V lepšom prípade tak robia na začiatku dozor samotní zamestnanci NDS.

Tento chaos potom spôsobuje aj predĺženie času samotnej stavby a slabú pozíciu štátu pri sporoch so stavbármi o tom, kto je na vine za meškanie a dodatočné náklady.

Naposledy mala Národná diaľničná spoločnosť málo peňazí, čiže nevedela splácať faktúry stavebným firmám, niekedy na konci minulého storočia. Odvtedy sú naopak témou meškajúce projekty, súťaže a potrebné povolenia.

O nedostatku peňazí na diaľnice sa rozpráva pri každej možnej príležitosti, no najmenej desať rokov nebol ani jeden pripravený diaľničný projekt stopnutý, lebo ho niet z čoho zaplatiť.

S príchodom novej vlády sa tento paradox iba prehĺbil. Kým sa debatuje o výnimke zo zákona o dlhovej brzde, pre  výmeny množstva manažérov vrátane štyroch generálnych riaditeľov sa spomaľujú všetky fázy prípravy stavieb.

Firmy sa obávajú, že čoskoro nebudú mať dosť práce.  „Pokiaľ bolo v minulosti pripravovaných paralelne niekoľko desiatok projektov, tak dnes sú to jednotky projektov, pretože NDS znížila svoju schopnosť prípravy,“ povedal Šéf zväzu stavebných podnikateľov Pavol Kováčik. Členom jeho zväzu sú aj veľké stavebné firmy vrátane Váhostavu či Doprastavu.

„Financie rozhodne nie sú obmedzujúce, je to len zásterka. Opakujem, stavby nie sú pripravené,“ povedal analytik INEKO a bývalý šéf stratégie ministerstva dopravy Ján Kovalčík na konferencii Lídri slovenského stavebníctva.

„Je tam atmosféra nedôvery, utlmená komunikácia, absolútne žiadna iniciatíva, demotivácia,“ vyratúva bývalý investičný šéf štátnej diaľničnej firmy Juraj Čermák, čo sa obvykle deje v NDS pri kľúčových personálnych výmenách. Sám si spomína na ťaživú atmosféru, keď prišiel za prvej vlády Roberta Fica do NDS šéfovať investíciám.

Z pohľadu štátu sú zmeny v NDS rizikom aj pre možnosť, že stavbári vycítia odbornú prevahu nad tímom štátnej diaľničnej spoločnosti. Dostali by sa tak do lepšej vyjednávacej pozície, keď pôjde o dodatky k stavbám, na ktorých sa už pracuje.

„Samozrejme, tí ľudia, ktorí sa v brandži pohybujú, to vedia. To sa rozšíri veľmi rýchlo,“ hovorí odborníčka na trh práce zo spoločnosti Trexima Lucia Dítětová o politických nomináciách.

Štyria generálni riaditelia

Pri zmene vlád je zvykom v štátnych firmách meniť nielen predstavenstvo, ale aj najvyšší výkonný manažment firiem. NDS však minulý rok zažila extrém. Politici najprv po voľbách vyprevadili z firmy šéfmanažéra Smeru Milana Gajdoša, ktorého nahradil Róbert Auxt ako nominant Siete.

Auxt však zo štátnej diaľničnej firmy po pár mesiacoch odišiel tiež, pretože ministerstvo dopravy formálne spadlo pod Most-Híd.

Do NDS táto strana poslala po ministrovi hneď aj nového šéfa NDS Juraja Valenta.

Aj on poskytoval rozhovory a rozprával o plánoch diaľnic, ako by mal byť riaditeľom dlhšie ako do zimy, keď sa formálne konkurzom vybral štvrtý šéf za viac než rok Ján Ďurišin.

Na porovnanie, podľa prieskumu Profesie majú pozície topmanažérov, teda riaditeľov a členov orgánov firiem na Slovensku najnižšiu fluktuáciu – menej ako desať percent.

Keď privátne firmy menia najvyššieho šéfa, je to väčšinou z popudu materskej firmy, a často ide o vopred nastavenú rotáciu a zmene predchádza dlhodobá príprava. Konkrétny budúci riaditeľ sa dopredu prechádza vo firme, robí si kontakty, zoznamuje sa s prácou.

„Väčšinou prichádza iba nový hlavný predstaviteľ, ale zostáva zachovaná tá štruktúra odborníkov, ktorí fungovali v korporácii,“ opisuje personalistka Dítětová nastavenia v súkromných firmách. V NDS však neboli ušetrené ani nižšie úrovne.

Menia sa poradcovia aj stavební odborníci

Bývalý riaditeľ NDS Čermák spomína, že on po príchode do NDS ľuďom oznámil, že hlbšie čistky sa nechystajú a všetkým dal pol roka na to, aby sa predviedli. Vedel, že ak stratí odborníkov, mal by problém aj on sám.

„Ja sa tiež nemôžem vyznať do všetkého, a potrebujem dobrých ľudí, lebo na tom strednom manažmente niekedy viac záleží ako ona vrcholovom, keď chcete podať výkon,“ vysvetľuje Čermák.

Dnes však pozná ľudí, ktorí roky pracovali na odborných útvaroch NDS, no po výmenách z posledného roka by ste ich už vo firme nenašli.

Najnovší šéf NDS podobne ako jeho predchodcovia prispel tiež do štruktúry Národnej diaľničnej ľuďmi, ktorým dôveruje. Má štyroch poradcov, jeho predchodcovia mali jedného až dvoch.

K tomu treba prirátať mocenskú dohodu vládnej koalície: investičný riaditeľ Ladislav Dudáš je neoficiálnym nominantom tímu Andreja Hrnčiara a nový finančný riaditeľ Ľubomír Belfi má blízko k podnikateľovi Ivanovi Kmotríkovi a Slovenskej národnej strane.

V roku 2016 odišla z NDS približne desatina ľudí. V roku 2016 však bolo odchodov o polovicu viac ako rok predtým a v prvom štvrťroku tohto roka tento trend pokračoval. Firma však tvrdí, že nerobili zmeny na kľúčových odborných pozíciách.

„V roku 2017 prestalo v NDS pracovať 5 dlhoročných riadiacich zamestnancov, z toho jeden odišiel na vlastnú žiadosť,“ píše NDS. Celkovo evidujú v podniku 162 postov vedúcich zamestnancov, ktorých fluktuácia bola minulý rok 8,6 percenta a tento rok zatiaľ 3,1 percenta.

Ako sa vyvíjali náklady na odstupné, sme sa od NDS nedozvedeli.

Sociálny podnik, ktorý nepripravil soľ na zimu

Riaditeľ NDS Auxt ako nominant Siete sa o personálnych problémoch štátnej firmy rozhovoril po tom, čo ho z podniku vyhodili nominanti Mostu.

„Bol to veľký problém pri strediskách údržby a správy diaľnic. Párkrát som dostal na stôl „cévéčko“, ktoré bolo na takej úrovni, že by som sa pod to nepodpísal. Tým, že Sieť mala iba jedno ministerstvo, ktoré nebolo ani celé jej, tak veľa ľudí, ktorí boli aktívni v strane a nemohli byť umiestnení, sa prirodzene začalo tlačiť do NDS,“ povedal Auxt v rozhovore pre Denník N.

Jeho nástupca Juraj Valent (prišiel v júli 2016) sa vyznamenal tým, že priznal extrémne vysoké odmeny šéfke personálneho útvaru. Ján Ďurišin potom túto manažérku v decembri 2016 vyhodil, no odstupné sa jej počítalo z platov zvýšených o odmeny. Keď hrozila verejná blamáž, minister Érsek dal týmto manažérom žltú kartu.

Aj súčasný riaditeľ Ďurišin je k personálnej politike iných riaditeľov kritický. V internom periodiku diaľničiarov „Výtlk“ vyčíta svojim predchodcom dramatické personálne zmeny, po ktorých našiel pred zimnou sezónou prázdne sklady cestnej soli. „Odbornosť ako taká sa vytratila, tí čo vedeli, tu už dnes nepracujú a do odbornosti sa vmiešala politika,“ hovorí Ďurišin vo Výtlku.

Zmeny aj na nižších odborných postoch

Pohľad do personálneho newslettera, ktorý rozosiela zamestnancom NDS, jasne píše, že ani s Ďurišinom sa zmeny vo firme neskončili. Aj po novom roku ďalej prebiehajú aj na pozíciách s prívlastkami „strategický, špecialista či odborný referent“. Ide o koniec pracovných pomerov, nové pracovné pomery či presun v rámci firmy.

Vidieť ich na právnom oddelení, úseku verejného obstarávania, ale aj kľúčovom investičnom úseku či momentálne exponovanom útvare, ktorý má za úlohu vykupovať pozemky pod obchvat Bratislavy. To je ten, ktorý už objednali, ale pozemky chýbajú a tak museli poslanci narýchlo opäť zaviesť do zákonov možnosť stavať na cudzom. Zmeny pritom vidieť aj na pozícii vedúcich týchto kľúčových útvarov.

„Najnižšia funkcia je referent alebo špecialista, potom je vedúci oddelenia, takže keď vymenia riaditeľov a vedúceho odboru, tak ostatní v tichosti čakajú,“ vysvetľuje Čermák vzťahy v Národnej diaľničnej.

Všimol si, že so zmenou politickej klímy občas prichádza zmena iba na riaditeľských stoličkách, no niektorí idú hlbšie a „povyhadzujú aj vedúcich odborov“ a umiestnia na ich pozície politicky lojálnych zamestnancov. Títo ľudia sa potom dlho iba učia.

V privátnych firmách sú viacnásobné zmeny tabu. „Začínajú sa predlžovať dodacie lehoty, pretože sa prestáva plniť predmet zmluvy,“ opisuje odborníčka na trh práce zo spoločnosti Trexima Lucia Dítětová, ako by sa prejavili extrémne scenáre nezvládnutej personálnej politiky v bežnej firme.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie