Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Prečo budú diaľnice meškať ešte viac? Lebo z NDS poodchádzali kľúčoví ľudia

Tunel Svrčinovec na úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité. Foto – TASR
Tunel Svrčinovec na úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité. Foto – TASR

Zatiaľ čo za hlavný problém pomalej stavby diaľnic sa považujú peniaze, v praxi má štát na diaľnice viac peňazí, ako dokáže minúť.

Vonkajšiemu pozorovateľovi to môže znieť neuveriteľne, ale Národná diaľničná spoločnosť sústavne mešká už pri projekcii, a preto aj neskoro vyhlasuje tendre na jednotlivé úseky.

Stavba všetkých diaľnic na Slovensku je preto oproti sľubom po termínoch vždy už aj pri poklepávaní základného kameňa. Aktuálny príklad je z Prešova, kde sa základný kameň obchvatu poklepkával rok po ukončení tendra, ale samotná stavba aj tak začať nemôže, lebo nemá všetky povolenia.

Štátna Národná diaľničná máva problémy často aj pri súťažiach na stavebný dozor. V lepšom prípade tak robia na začiatku dozor samotní zamestnanci NDS.

Tento chaos potom spôsobuje aj predĺženie času samotnej stavby a slabú pozíciu štátu pri sporoch so stavbármi o tom, kto je na vine za meškanie a dodatočné náklady.

Naposledy mala Národná diaľničná spoločnosť málo peňazí, čiže nevedela splácať faktúry stavebným firmám, niekedy na konci minulého storočia. Odvtedy sú naopak témou meškajúce projekty, súťaže a potrebné povolenia.

O nedostatku peňazí na diaľnice sa rozpráva pri každej možnej príležitosti, no najmenej desať rokov nebol ani jeden pripravený diaľničný projekt stopnutý, lebo ho niet z čoho zaplatiť.

S príchodom novej vlády sa tento paradox iba prehĺbil. Kým sa debatuje o výnimke zo zákona o dlhovej brzde, pre  výmeny množstva manažérov vrátane štyroch generálnych riaditeľov sa spomaľujú všetky fázy prípravy stavieb.

Firmy sa obávajú, že čoskoro nebudú mať dosť práce.  „Pokiaľ bolo v minulosti pripravovaných paralelne niekoľko desiatok projektov, tak dnes sú to jednotky projektov, pretože NDS znížila svoju schopnosť prípravy,“ povedal Šéf zväzu stavebných podnikateľov Pavol Kováčik. Členom jeho zväzu sú aj veľké stavebné firmy vrátane Váhostavu či Doprastavu.

„Financie rozhodne nie sú obmedzujúce, je to len zásterka. Opakujem, stavby nie sú pripravené,“ povedal analytik INEKO a bývalý šéf stratégie ministerstva dopravy Ján Kovalčík na konferencii Lídri slovenského stavebníctva.

„Je tam atmosféra nedôvery, utlmená komunikácia, absolútne žiadna iniciatíva, demotivácia,“ vyratúva bývalý investičný šéf štátnej diaľničnej firmy Juraj Čermák, čo sa obvykle deje v NDS pri kľúčových personálnych výmenách. Sám si spomína na ťaživú atmosféru, keď prišiel za prvej vlády Roberta Fica do NDS šéfovať investíciám.

Z pohľadu štátu sú zmeny v NDS rizikom aj pre možnosť, že stavbári vycítia odbornú prevahu nad tímom štátnej diaľničnej spoločnosti. Dostali by sa tak do lepšej vyjednávacej pozície, keď pôjde o dodatky k stavbám, na ktorých sa už pracuje.

„Samozrejme, tí ľudia, ktorí sa v brandži pohybujú, to vedia. To sa rozšíri veľmi rýchlo,“ hovorí odborníčka na trh práce zo spoločnosti Trexima Lucia Dítětová o politických nomináciách.

Štyria generálni riaditelia

Pri zmene vlád je zvykom v štátnych firmách meniť nielen predstavenstvo, ale aj najvyšší výkonný manažment firiem. NDS však minulý rok zažila extrém. Politici najprv po voľbách vyprevadili z firmy šéfmanažéra Smeru Milana Gajdoša, ktorého nahradil Róbert Auxt ako nominant Siete.

Auxt však zo štátnej diaľničnej firmy po pár mesiacoch odišiel tiež, pretože ministerstvo dopravy formálne spadlo pod Most-Híd.

Do NDS táto strana poslala po ministrovi hneď aj nového šéfa NDS Juraja Valenta.

Aj on poskytoval rozhovory a rozprával o plánoch diaľnic, ako by mal byť riaditeľom dlhšie ako do zimy, keď sa formálne konkurzom vybral štvrtý šéf za viac než rok Ján Ďurišin.

Na porovnanie, podľa prieskumu Profesie majú pozície topmanažérov, teda riaditeľov a členov orgánov firiem na Slovensku najnižšiu fluktuáciu – menej ako desať percent.

Keď privátne firmy menia najvyššieho šéfa, je to väčšinou z popudu materskej firmy, a často ide o vopred nastavenú rotáciu a zmene predchádza dlhodobá príprava. Konkrétny budúci riaditeľ sa dopredu prechádza vo firme, robí si kontakty, zoznamuje sa s prácou.

„Väčšinou prichádza iba nový hlavný predstaviteľ, ale zostáva zachovaná tá štruktúra odborníkov, ktorí fungovali v korporácii,“ opisuje personalistka Dítětová nastavenia v súkromných firmách. V NDS však neboli ušetrené ani nižšie úrovne.

Menia sa poradcovia aj stavební odborníci

Bývalý riaditeľ NDS Čermák spomína, že on po príchode do NDS ľuďom oznámil, že hlbšie čistky sa nechystajú a všetkým dal pol roka na to, aby sa predviedli. Vedel, že ak stratí odborníkov, mal by problém aj on sám.

„Ja sa tiež nemôžem vyznať do všetkého, a potrebujem dobrých ľudí, lebo na tom strednom manažmente niekedy viac záleží ako ona vrcholovom, keď chcete podať výkon,“ vysvetľuje Čermák.

Dnes však pozná ľudí, ktorí roky pracovali na odborných útvaroch NDS, no po výmenách z posledného roka by ste ich už vo firme nenašli.

Najnovší šéf NDS podobne ako jeho predchodcovia prispel tiež do štruktúry Národnej diaľničnej ľuďmi, ktorým dôveruje. Má štyroch poradcov, jeho predchodcovia mali jedného až dvoch.

K tomu treba prirátať mocenskú dohodu vládnej koalície: investičný riaditeľ Ladislav Dudáš je neoficiálnym nominantom tímu Andreja Hrnčiara a nový finančný riaditeľ Ľubomír Belfi má blízko k podnikateľovi Ivanovi Kmotríkovi a Slovenskej národnej strane.

V roku 2016 odišla z NDS približne desatina ľudí. V roku 2016 však bolo odchodov o polovicu viac ako rok predtým a v prvom štvrťroku tohto roka tento trend pokračoval. Firma však tvrdí, že nerobili zmeny na kľúčových odborných pozíciách.

„V roku 2017 prestalo v NDS pracovať 5 dlhoročných riadiacich zamestnancov, z toho jeden odišiel na vlastnú žiadosť,“ píše NDS. Celkovo evidujú v podniku 162 postov vedúcich zamestnancov, ktorých fluktuácia bola minulý rok 8,6 percenta a tento rok zatiaľ 3,1 percenta.

Ako sa vyvíjali náklady na odstupné, sme sa od NDS nedozvedeli.

Sociálny podnik, ktorý nepripravil soľ na zimu

Riaditeľ NDS Auxt ako nominant Siete sa o personálnych problémoch štátnej firmy rozhovoril po tom, čo ho z podniku vyhodili nominanti Mostu.

„Bol to veľký problém pri strediskách údržby a správy diaľnic. Párkrát som dostal na stôl „cévéčko“, ktoré bolo na takej úrovni, že by som sa pod to nepodpísal. Tým, že Sieť mala iba jedno ministerstvo, ktoré nebolo ani celé jej, tak veľa ľudí, ktorí boli aktívni v strane a nemohli byť umiestnení, sa prirodzene začalo tlačiť do NDS,“ povedal Auxt v rozhovore pre Denník N.

Jeho nástupca Juraj Valent (prišiel v júli 2016) sa vyznamenal tým, že priznal extrémne vysoké odmeny šéfke personálneho útvaru. Ján Ďurišin potom túto manažérku v decembri 2016 vyhodil, no odstupné sa jej počítalo z platov zvýšených o odmeny. Keď hrozila verejná blamáž, minister Érsek dal týmto manažérom žltú kartu.

Aj súčasný riaditeľ Ďurišin je k personálnej politike iných riaditeľov kritický. V internom periodiku diaľničiarov „Výtlk“ vyčíta svojim predchodcom dramatické personálne zmeny, po ktorých našiel pred zimnou sezónou prázdne sklady cestnej soli. „Odbornosť ako taká sa vytratila, tí čo vedeli, tu už dnes nepracujú a do odbornosti sa vmiešala politika,“ hovorí Ďurišin vo Výtlku.

Zmeny aj na nižších odborných postoch

Pohľad do personálneho newslettera, ktorý rozosiela zamestnancom NDS, jasne píše, že ani s Ďurišinom sa zmeny vo firme neskončili. Aj po novom roku ďalej prebiehajú aj na pozíciách s prívlastkami „strategický, špecialista či odborný referent“. Ide o koniec pracovných pomerov, nové pracovné pomery či presun v rámci firmy.

Vidieť ich na právnom oddelení, úseku verejného obstarávania, ale aj kľúčovom investičnom úseku či momentálne exponovanom útvare, ktorý má za úlohu vykupovať pozemky pod obchvat Bratislavy. To je ten, ktorý už objednali, ale pozemky chýbajú a tak museli poslanci narýchlo opäť zaviesť do zákonov možnosť stavať na cudzom. Zmeny pritom vidieť aj na pozícii vedúcich týchto kľúčových útvarov.

„Najnižšia funkcia je referent alebo špecialista, potom je vedúci oddelenia, takže keď vymenia riaditeľov a vedúceho odboru, tak ostatní v tichosti čakajú,“ vysvetľuje Čermák vzťahy v Národnej diaľničnej.

Všimol si, že so zmenou politickej klímy občas prichádza zmena iba na riaditeľských stoličkách, no niektorí idú hlbšie a „povyhadzujú aj vedúcich odborov“ a umiestnia na ich pozície politicky lojálnych zamestnancov. Títo ľudia sa potom dlho iba učia.

V privátnych firmách sú viacnásobné zmeny tabu. „Začínajú sa predlžovať dodacie lehoty, pretože sa prestáva plniť predmet zmluvy,“ opisuje odborníčka na trh práce zo spoločnosti Trexima Lucia Dítětová, ako by sa prejavili extrémne scenáre nezvládnutej personálnej politiky v bežnej firme.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Gazprom začal plniť plynom prvú vetvu nového podmorského plynovodu TurkStream, ktorý prepája Rusko a Turecko. Moskva ním chce obísť ukrajinskú tranzitnú trasu na prepravu ruského plynu do Európy a posilniť si pozíciu na európskom trhu.

Plnenie plynovodu je poslednou fázou pred uvedením do prevádzky, ktorá by mala byť spustená pred koncom tohto roka, píše Reuters.

Základné fakty o plynovode TurkStream:

  • spája Rusko s Tureckom po dne Čierneho mora;
  • má 2 vetvy, každú s prepravnou kapacitou 15,75 miliardy kubických metrov ročne;
  • prvá vetva má slúžiť na zásobovanie tureckých zákazníkov;
  • druhá má zabezpečovať dodávky ďalej do Bulharska, Srbska a Maďarska.

Plnenie druhej vetvy TurkStreamu je naplánované na neskôr.

Zdieľať

Vyzerá to ako súboj Slovenská sporiteľňa vs. Prima banka

Hypotéky sa ďalej zlacňujú, Slovenská sporiteľňa znova znižuje sadzby.  Po tom, čo sadzby Prima banky klesli na 0,8 percenta, ponúka sporiteľňa sadzby od 0,79 percenta.

Sporiteľňa podľa Finančnej hitparády od nedele opäť zníži úrokové sadzby pri úveroch na bývanie. Na úroveň od 0,79 percent sa (po odpočítaní zľavy za vernosť) dostanú pri ročnej a trojročnej fixácii. Pridala aj pätnásťročnú fixáciu (sadzba bude od 1,89 percenta).

Naposledy významný krok smerom nadol urobila sporiteľňa koncom júna. Šéf sporiteľne Peter Krutil v rozhovore tvrdil, že to bola reakcia na situáciu na finančnom trhu. Nebolo však tajomstvom, že veľké banky cítili agresívnu cenovú politiku menších hráčov, najmä Prima banky Slovensko.

Tá tento mesiac znížila úrokové sadzby nových  hypoték na 0,8 percenta pri trojročnom fixe s tým, že takúto sadzbu dá všetkým záujemcom, ktorí na hypotéku splnia podmienky.

Prima banka si pokles dovolila najmä vďaka tomu, že získala lacné zdroje. Na finančnom trhu umiestnila kryté dlhopisy so záporným výnosom do splatnosti. Možno predpokladať, že záporné výnosy budú mať aj neskoršie emisie veľkých bánk. Pretože aj v prípade Prima banky boli najmä dôsledkom toho, že sa do záporu dostali swapové sadzby, od ktorých sú odvodené.

Éra lacných hypoték sa tak najskôr nadlho zakonzervuje.

Zdieľať

Disponibilná miera nezamestnanosti si aj napriek prírastku absolventov udržala 5 % aj v septembri. Po sezónnom očistení miera nezamestnanosti zopakovala 4,9 %, informuje Inštitút finančnej politiky.

Miera nezamestnanosti ostáva nezmenená už päť mesiacov v rade. Spomalenie v Nemecku jej čísla zatiaľ výrazne neovplyvnilo.

Počet voľných pracovných miest dosiahol v auguste nový rekord: úrady práce evidovali takmer 98-tisíc voľných pracovných miest.

Vyše dvoch tretín voľných pozícií hlási západné Slovensko s mierou nezamestnanosti pod 4 %. Najviac žiadaní sú stále operátori a montéri strojov a zariadení a kvalifikovaní remeselníci a pracovníci.

Zdieľať

Pellegrini reaguje na množstvo prijímaných zákonov, ktoré nie sú zahrnuté v rozpočte: „Takúto smršť poslaneckých návrhov zákonov na sklonku volebného obdobia som nevidel už dávnejšie.“ Pozmeňujúce návrhy podľa neho pribúdajú veľmi rýchlo.

„Strácam v tom prehľad,“ povedal premiér, ktorý je momentálne v Bruseli. Viaceré návrhy sú podľa neho ekonomicky náročné a neráta s nimi rozpočet.

Príkladom je minimálny dôchodok, ktorý má stáť navyše 150 miliónov eur.

Návrhy, ktoré predkladajú poslanci, nie sú podľa neho koordinované s vládou. „Niektoré by sme si mohli dovoliť o rok alebo o dva,“ povedal.

Obáva sa nielen ekonomických dosahov, ale aj toho, že zákony môžu mať chyby, pretože sa prijímajú rýchlo.

„Zaváňa mi to viac predvolebným súbojom ako snahou o zlepšenie situácie na Slovensku,“ povedal premiér. Privítal by, aby zákony išli štandardným procesom.

„Nerád by som bol, aby sa posledné mesiace v parlamente rozbehli preteky, kto príde so senzačnejším návrhom,“ povedal premiér.

Zdieľať

Najväčší boom nákupných centier v Európe zažíva Turecko

Najaktívnejšou krajinou v plánovanej výstavbe nákupných centier v Európe je Turecko, kde má do konca roka 2020 pribudnúť 1,5 milióna štvorcových metrov nákupnej plochy. Vyplýva to z analýzy spoločnosti Cushman & Wakefield.

V prvom polroku 2019 bola výstavba nákupných centier vo väčšine európskych krajín stabilná.

Výrazné pribrzdenie aktivity v Turecku sa však zaslúžilo o celkový pokles dokončených nových priestorov o 18 percent na zhruba 860-tisíc štvorcových metrov

„Napriek poklesu v tomto roku má Turecko naplánované zvýšenie svojej aktivity a táto krajina má momentálne najväčší objem naplánovanej výstavby v Európe,“ tvrdí v analýze realitná poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield (C&W).

Ako je na tom Slovensko

Aj napriek vysokej saturácii nákupných centier, najmä v regionálnych mestách, je nemalá časť ďalšej výstavby naplánovaná na najbližšie 2 až 3 roky.

„Je to výsledok zdravého fungovania maloobchodného sektora v našom regióne a stále relatívne malého vplyvu online predaja na trh,“ hovorí Katarína Paule, vedúca retailového tímu C&W na Slovensku.

Čo sa stavia v Bratislave:

  • druhá fáza nákupného centra Eurovea (pribudne 25-tisíc štvorcových metrov, plánované dokončenie 2021);
  • plánované rozšírenie Auparku (+ 10-tisíc štvorcových metrov);
  • v tomto roku otvára prístavbu Tesco Extra v Petržalke (+ 4000 štvorcových metrov);
  • vo výstavbe je projekt Stanica Nivy (70-tisíc štvorcových metrov maloobchodných priestorov).

Podľa prieskumu je v Európe vo výstavbe približne 5,4 milióna štvorcových metrov nových priestorov s ukončením do konca roka 2020.

Výstavba nákupných centier je výrazne polarizovaná na úrovni krajín a miest.

Mestá s veľkým počtom obyvateľov sú cieľovými pre výstavbu nákupných centier, zatiaľ čo pre menšie centrá sa vyhľadávajú lokality s vysokou návštevnosťou, konštatuje autorka správy Silvia Jodlowski, senior analytička C&W.

Zdieľať

Nezamestnanosť sa po polroku vrátila nad 5 percent

Miera evidovanej nezamestnanosti v septembri po pol roku opäť stúpla nad 5 percent. Podiel ľudí bez práce od júna do augusta stagnoval na 4,97 percenta, v deviatom mesiaci vzrástol o 0,07 percentuálneho bodu.

Septembrové štatistiky nezamestnanosti zverejnilo Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny.

Podľa neho nezamestnanosť v prvom mesiaci po letných prázdninách ovplyvnili absolventi stredných škôl.

„Je tu isté ochladenie, strata dynamiky na trhu práce, ale nie je to stagnácia, nemôžeme hovoriť o kríze,“ vyhlásil minister práce Ján Richter (Smer-SD).

Čo hovoria štatistiky:

  • v porovnaní s augustom nezamestnanosť stúpla vo všetkých krajoch s výnimkou Bratislavského;
  • ku koncu septembra mohlo okamžite nastúpiť do práce 138 893 osôb, úrady práce evidovali 97 589 voľných miest;
  • medziročne nezamestnanosť klesla o 0,34 percentuálneho bodu

Najviac voľných pracovných miest úrady registrovali na pozíciách operátor a montér strojov a zariadení, kvalifikovaný pracovník a remeselník a pomocný a nekvalifikovaný pracovník.

Spomedzi okresov bola v septembri najvyššia nezamestnanosť v Rimavskej Sobote (15,04 %), najnižšia v Nitre (2,08 %).

Zdieľať

Pozrite si, ktoré Érsekove sľuby sa naplnili, a ktoré diaľnice prenechá ďalšej vláde

Minister dopravy Árpád Érsek stíha do volieb vyhlásiť zhruba polovicu diaľničných zákaziek, ktoré sľuboval predvlani voličom. Ide najmä o úseky na južnej rýchloceste R2.

Čo je reálne vyhlásiť ešte do volieb: Národná diaľničná spoločnosť sa chce do volieb pustiť už iba do jedného úplne nového stavebného projektu. Je ním úsek Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška na južnej rýchloceste R2 s odhadovanou hodnotou 300 miliónov eur.

Tento zámer nie je úplne istý, lebo úsek podľa odhadov nebude mať vysoké dopravné intenzity. Preto sa zrejme nebude dať financovať z eurofondov a nemusí sa dostať do pripravovaného rebríčka prioritných ciest.

Okrem toho sa NDS chystá do volieb začať tri súťaže, v ktorých pôjde o pokračovanie prác na úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové pri Žiline.

V úvode tohto roka z tejto stavby odišlo združenie Salini – Dúha, ktoré neplnilo termíny a sporilo sa s NDS o peniaze. Diaľničiari chcú zákazku rozdeliť na tri časti, o ktoré sa má súťažiť samostatne: 1. hlavná trasa, 2. technológia tunela Višňové a 3. stredisko správy a údržby diaľnic a regionálne operátorské pracovisko.

Poslednou zákazkou v tomto volebnom období bude rozširovanie D1 v úseku Bratislava – Triblavina.

Čo presne Érsek sľúbil:

Minister Érsek predvlani prezentoval oveľa smelšie zámery. Plánoval vyhlásiť tendre na 9 úplne nových úsekov. Spolu šlo o 90,5 kilometra.

Vyhlásenie súťaže je pritom len prvým krokom k začatiu výstavby. Tendre NDS zvyknú trvať  1 – 2 roky, niektoré ešte dlhšie.

Denník E vtedy jeho víziu znázornil v tejto prehľadnej mapke, ktorá už dnes neplatí:

Čo sa z toho podarilo, čo sa nepodarilo a čo je ešte otvorené? Tu je stručný prehľad:

Tendre, ktoré NDS vyhlásila

  • Kriváň – Mýtna
  • Mýtna – Lovinobaňa
  • Prešov, severný obchvat, 1. etapa
  • Košice Šaca – Košické Oľšany, 2. etapa
  • Rozšírenie D1 v úseku Bratislava – Triblavina – most ponad diaľničný obchvat D4

Tendre, ktoré plánuje vyhlásiť do volieb:

  • Rozšírenie D1 v úseku Bratislava – Triblavina – obchádzkové trasy
  • Rožňava – Jablonov nad Turňou (tunel Soroška)

Tendre, ktoré nestihne:

  • Úsek R4 Prešov, severný obchvat, 2. etapa. NDS plánuje vyhlásiť tender v lete 2020.
  • Košice Šaca – Košické Oľšany, 1. etapa. NDS plánuje vyhlásiť tender v druhom polroku 2020.
  • Úseky R2 Zacharovce – Bátka a Bátka – Figa pri Rimavskej Sobote. NDS plánuje vyhlásiť tendre najskôr v roku 2021, ak sa nájdu peniaze.
Zdieľať

Francúzi štartujú privatizáciu lotérie FDJ. Môžu získať 1,5 mld. eur

Štátna lotériová spoločnosť Française des Jeux (FDJ) získala súhlas s uvedením akcií na parížsku burzu. Oficiálne tak odštartovala proces privatizácie, z ktorej by francúzska vláda mohla získať zhruba 1,5 miliardy eur.

Registračné dokumenty FDJ schválil regulátor trhu AMF, píše Bloomberg.

Francúzsko plánuje znížiť svoj 72-percentný podiel v FDJ na 20 %.

Obchodovať s akciami by sa mohlo začať o mesiac. Cena pre primárnu verejnú ponuku zatiaľ nebola stanovená.

Podľa šéfky FDJ Stéphanie Pallezovej bude určená v novembri, hovorí sa skôr o desiatkach než stovkách eur, uvádza Reuters.

Prečo predávajú lotériu:

  • privatizácia je súčasťou snahy prezidenta Emmanuela Macrona na skresanie štátneho dlhu, získanie peňazí na inovatívne projekty a celkové posilnenie ekonomiky;
  • spoločne s FDJ vláda začala minulý rok pripravovať aj na zníženie svojho podielu v letiskovej spoločnosti Aeroports de Paris (ADP);
  • zákon, ktorým si kabinet pripravil pôdu na predaj podielov v FDJ a ADP, umožňuje tiež privatizáciu energetiky Engie.

Privatizácia francúzskych podnikov prichádza v hektickej dobe pre vstup na európsky akciový trh.

Plánovanú premiéru na burze naposledy zrušil taliansky výrobca luxusných jácht Ferretti. Dôvodom bolo globálne obchodné napätie a obavy z dosahu brexitu.

FDJ v kocke:

  • vlani hospodárila so ziskom 170 miliónov eur pri tržbách 1,8 miliardy eur (v tomto roku očakáva 1,9 mld. eur);
  • jej korene siahajú do roku 1933, keď vznikla jej predchodkyňa Národná lotéria na pomoc vojnovým invalidom;
  • okrem lotérie prevádzkuje aj športové stávky a celkovo má 2 500 zamestnancov.
Zdieľať

Bubeníková teraz riadi developerské projekty v Corwine

Anna Bubeníková sa pohybuje v pozadí developerskej skupiny Corwin, píše ekonomický web Index. Bývalá šéfka Fondu národného majetku známa z kauzy Gorila je v akciovej spoločnosti Corwin od roku 2012 a podľa developera „je zodpovedná za riadenie niektorých projektov“.

Prečo je to dôležité: Spoločnosť Corwin (predtým Corwin Capital) sa v posledných rokoch veľmi viditeľne etablovala na bratislavskom realitnom trhu.

Postavila viacero prestížnych projektov, nedávno dokončila veľký projekt Blumental Rezidencia a Blumental Offices na mieste voľakedajšej tabakovej továrne medzi Mýtnou a Radlinského ulicou, teraz finišuje na petržalskom Einpark Rezidencia a Einpark Offices priamo oproti výstavisku Incheba. Má za sebou projekty Dúbravy v Dúbravke, Rinzle v Rači, Záhrady Devín a štartuje Guthaus oproti Mladej garde.

Aktuálne ohlásila aj svoj prvý zahraničný projekt v Slovinsku.

Kontext správy: Či je Bubeníková, ktorá mala podľa Gorily spolupracovať s Jaroslavom Haščákom a inkasovať za to vysoké čiastky, aj akcionárkou spoločnosti, nie je známe.

Majitelia Corwinu nie sú ľahko identifikovateľní, firmu podľa poslednej zverejnenej výročnej správy za rok 2017 z 90 percent vlastní cyperská schránka Corwin Group Limited.

Zdieľať

Slovensku hrozí odpadová kríza, varuje riaditeľka organizácie zodpovednosti výrobcov ENVI-PAK Hana Nováková. Keďže ázijské trhy postupne zatvárajú svoje trhy pred dovozom odpadu, prepadávajú sa výkupné ceny surovín. (euractiv)

Zdieľať

Pozor na doklady o práci pred brexitom

Slováci, ktorí pracujú vo Veľkej Británii a Severnom Írsku, by si mali odložiť pracovné zmluvy, výplatné pásky či číslo sociálneho zabezpečenia. Sociálna poisťovňa upozorňuje, že ich budú po brexite potrebovať pri vybavovaní dávok na Slovensku.

V prípade Spojeného kráľovstva je ešte situácia špecifická v tom, že na inštitúcie, na ktoré sa v súčasnosti vzťahuje povinnosť spolupracovať v oblasti sociálneho zabezpečenia s inštitúciami členských štátov EÚ, sa po brexite táto povinnosť vzťahovať nemusí.

Nemajú napríklad povinnosť potvrdzovať existenciu poistenia. Týka sa to aj starobného dôchodku, pri ktorom sa Slovákovi v budúcnosti zohľadní aj obdobie, ktoré odpracoval v Spojenom kráľovstve.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať