Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Prečo budú diaľnice meškať ešte viac? Lebo z NDS poodchádzali kľúčoví ľudia

Tunel Svrčinovec na úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité. Foto – TASR
Tunel Svrčinovec na úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité. Foto – TASR

Problém nie je v peniazoch, diaľnice meškajú, lebo politika rozvrátila aj stredný manažment NDS.

Zatiaľ čo za hlavný problém pomalej stavby diaľnic sa považujú peniaze, v praxi má štát na diaľnice viac peňazí, ako dokáže minúť.

Vonkajšiemu pozorovateľovi to môže znieť neuveriteľne, ale Národná diaľničná spoločnosť sústavne mešká už pri projekcii, a preto aj neskoro vyhlasuje tendre na jednotlivé úseky.

Stavba všetkých diaľnic na Slovensku je preto oproti sľubom po termínoch vždy už aj pri poklepávaní základného kameňa. Aktuálny príklad je z Prešova, kde sa základný kameň obchvatu poklepkával rok po ukončení tendra, ale samotná stavba aj tak začať nemôže, lebo nemá všetky povolenia.

Štátna Národná diaľničná máva problémy často aj pri súťažiach na stavebný dozor. V lepšom prípade tak robia na začiatku dozor samotní zamestnanci NDS.

Tento chaos potom spôsobuje aj predĺženie času samotnej stavby a slabú pozíciu štátu pri sporoch so stavbármi o tom, kto je na vine za meškanie a dodatočné náklady.

Naposledy mala Národná diaľničná spoločnosť málo peňazí, čiže nevedela splácať faktúry stavebným firmám, niekedy na konci minulého storočia. Odvtedy sú naopak témou meškajúce projekty, súťaže a potrebné povolenia.

O nedostatku peňazí na diaľnice sa rozpráva pri každej možnej príležitosti, no najmenej desať rokov nebol ani jeden pripravený diaľničný projekt stopnutý, lebo ho niet z čoho zaplatiť.

S príchodom novej vlády sa tento paradox iba prehĺbil. Kým sa debatuje o výnimke zo zákona o dlhovej brzde, pre  výmeny množstva manažérov vrátane štyroch generálnych riaditeľov sa spomaľujú všetky fázy prípravy stavieb.

Firmy sa obávajú, že čoskoro nebudú mať dosť práce.  „Pokiaľ bolo v minulosti pripravovaných paralelne niekoľko desiatok projektov, tak dnes sú to jednotky projektov, pretože NDS znížila svoju schopnosť prípravy,“ povedal Šéf zväzu stavebných podnikateľov Pavol Kováčik. Členom jeho zväzu sú aj veľké stavebné firmy vrátane Váhostavu či Doprastavu.

„Financie rozhodne nie sú obmedzujúce, je to len zásterka. Opakujem, stavby nie sú pripravené,“ povedal analytik INEKO a bývalý šéf stratégie ministerstva dopravy Ján Kovalčík na konferencii Lídri slovenského stavebníctva.

„Je tam atmosféra nedôvery, utlmená komunikácia, absolútne žiadna iniciatíva, demotivácia,“ vyratúva bývalý investičný šéf štátnej diaľničnej firmy Juraj Čermák, čo sa obvykle deje v NDS pri kľúčových personálnych výmenách. Sám si spomína na ťaživú atmosféru, keď prišiel za prvej vlády Roberta Fica do NDS šéfovať investíciám.

Z pohľadu štátu sú zmeny v NDS rizikom aj pre možnosť, že stavbári vycítia odbornú prevahu nad tímom štátnej diaľničnej spoločnosti. Dostali by sa tak do lepšej vyjednávacej pozície, keď pôjde o dodatky k stavbám, na ktorých sa už pracuje.

„Samozrejme, tí ľudia, ktorí sa v brandži pohybujú, to vedia. To sa rozšíri veľmi rýchlo,“ hovorí odborníčka na trh práce zo spoločnosti Trexima Lucia Dítětová o politických nomináciách.

Štyria generálni riaditelia

Pri zmene vlád je zvykom v štátnych firmách meniť nielen predstavenstvo, ale aj najvyšší výkonný manažment firiem. NDS však minulý rok zažila extrém. Politici najprv po voľbách vyprevadili z firmy šéfmanažéra Smeru Milana Gajdoša, ktorého nahradil Róbert Auxt ako nominant Siete.

Auxt však zo štátnej diaľničnej firmy po pár mesiacoch odišiel tiež, pretože ministerstvo dopravy formálne spadlo pod Most-Híd.

Do NDS táto strana poslala po ministrovi hneď aj nového šéfa NDS Juraja Valenta.

Aj on poskytoval rozhovory a rozprával o plánoch diaľnic, ako by mal byť riaditeľom dlhšie ako do zimy, keď sa formálne konkurzom vybral štvrtý šéf za viac než rok Ján Ďurišin.

Na porovnanie, podľa prieskumu Profesie majú pozície topmanažérov, teda riaditeľov a členov orgánov firiem na Slovensku najnižšiu fluktuáciu – menej ako desať percent.

Keď privátne firmy menia najvyššieho šéfa, je to väčšinou z popudu materskej firmy, a často ide o vopred nastavenú rotáciu a zmene predchádza dlhodobá príprava. Konkrétny budúci riaditeľ sa dopredu prechádza vo firme, robí si kontakty, zoznamuje sa s prácou.

„Väčšinou prichádza iba nový hlavný predstaviteľ, ale zostáva zachovaná tá štruktúra odborníkov, ktorí fungovali v korporácii,“ opisuje personalistka Dítětová nastavenia v súkromných firmách. V NDS však neboli ušetrené ani nižšie úrovne.

Menia sa poradcovia aj stavební odborníci

Bývalý riaditeľ NDS Čermák spomína, že on po príchode do NDS ľuďom oznámil, že hlbšie čistky sa nechystajú a všetkým dal pol roka na to, aby sa predviedli. Vedel, že ak stratí odborníkov, mal by problém aj on sám.

„Ja sa tiež nemôžem vyznať do všetkého, a potrebujem dobrých ľudí, lebo na tom strednom manažmente niekedy viac záleží ako ona vrcholovom, keď chcete podať výkon,“ vysvetľuje Čermák.

Dnes však pozná ľudí, ktorí roky pracovali na odborných útvaroch NDS, no po výmenách z posledného roka by ste ich už vo firme nenašli.

Najnovší šéf NDS podobne ako jeho predchodcovia prispel tiež do štruktúry Národnej diaľničnej ľuďmi, ktorým dôveruje. Má štyroch poradcov, jeho predchodcovia mali jedného až dvoch.

K tomu treba prirátať mocenskú dohodu vládnej koalície: investičný riaditeľ Ladislav Dudáš je neoficiálnym nominantom tímu Andreja Hrnčiara a nový finančný riaditeľ Ľubomír Belfi má blízko k podnikateľovi Ivanovi Kmotríkovi a Slovenskej národnej strane.

V roku 2016 odišla z NDS približne desatina ľudí. V roku 2016 však bolo odchodov o polovicu viac ako rok predtým a v prvom štvrťroku tohto roka tento trend pokračoval. Firma však tvrdí, že nerobili zmeny na kľúčových odborných pozíciách.

„V roku 2017 prestalo v NDS pracovať 5 dlhoročných riadiacich zamestnancov, z toho jeden odišiel na vlastnú žiadosť,“ píše NDS. Celkovo evidujú v podniku 162 postov vedúcich zamestnancov, ktorých fluktuácia bola minulý rok 8,6 percenta a tento rok zatiaľ 3,1 percenta.

Ako sa vyvíjali náklady na odstupné, sme sa od NDS nedozvedeli.

Sociálny podnik, ktorý nepripravil soľ na zimu

Riaditeľ NDS Auxt ako nominant Siete sa o personálnych problémoch štátnej firmy rozhovoril po tom, čo ho z podniku vyhodili nominanti Mostu.

„Bol to veľký problém pri strediskách údržby a správy diaľnic. Párkrát som dostal na stôl „cévéčko“, ktoré bolo na takej úrovni, že by som sa pod to nepodpísal. Tým, že Sieť mala iba jedno ministerstvo, ktoré nebolo ani celé jej, tak veľa ľudí, ktorí boli aktívni v strane a nemohli byť umiestnení, sa prirodzene začalo tlačiť do NDS,“ povedal Auxt v rozhovore pre Denník N.

Jeho nástupca Juraj Valent (prišiel v júli 2016) sa vyznamenal tým, že priznal extrémne vysoké odmeny šéfke personálneho útvaru. Ján Ďurišin potom túto manažérku v decembri 2016 vyhodil, no odstupné sa jej počítalo z platov zvýšených o odmeny. Keď hrozila verejná blamáž, minister Érsek dal týmto manažérom žltú kartu.

Aj súčasný riaditeľ Ďurišin je k personálnej politike iných riaditeľov kritický. V internom periodiku diaľničiarov „Výtlk“ vyčíta svojim predchodcom dramatické personálne zmeny, po ktorých našiel pred zimnou sezónou prázdne sklady cestnej soli. „Odbornosť ako taká sa vytratila, tí čo vedeli, tu už dnes nepracujú a do odbornosti sa vmiešala politika,“ hovorí Ďurišin vo Výtlku.

Zmeny aj na nižších odborných postoch

Pohľad do personálneho newslettera, ktorý rozosiela zamestnancom NDS, jasne píše, že ani s Ďurišinom sa zmeny vo firme neskončili. Aj po novom roku ďalej prebiehajú aj na pozíciách s prívlastkami „strategický, špecialista či odborný referent“. Ide o koniec pracovných pomerov, nové pracovné pomery či presun v rámci firmy.

Vidieť ich na právnom oddelení, úseku verejného obstarávania, ale aj kľúčovom investičnom úseku či momentálne exponovanom útvare, ktorý má za úlohu vykupovať pozemky pod obchvat Bratislavy. To je ten, ktorý už objednali, ale pozemky chýbajú a tak museli poslanci narýchlo opäť zaviesť do zákonov možnosť stavať na cudzom. Zmeny pritom vidieť aj na pozícii vedúcich týchto kľúčových útvarov.

„Najnižšia funkcia je referent alebo špecialista, potom je vedúci oddelenia, takže keď vymenia riaditeľov a vedúceho odboru, tak ostatní v tichosti čakajú,“ vysvetľuje Čermák vzťahy v Národnej diaľničnej.

Všimol si, že so zmenou politickej klímy občas prichádza zmena iba na riaditeľských stoličkách, no niektorí idú hlbšie a „povyhadzujú aj vedúcich odborov“ a umiestnia na ich pozície politicky lojálnych zamestnancov. Títo ľudia sa potom dlho iba učia.

V privátnych firmách sú viacnásobné zmeny tabu. „Začínajú sa predlžovať dodacie lehoty, pretože sa prestáva plniť predmet zmluvy,“ opisuje odborníčka na trh práce zo spoločnosti Trexima Lucia Dítětová, ako by sa prejavili extrémne scenáre nezvládnutej personálnej politiky v bežnej firme.

Dnes na DennikE.sk

Ján Budaj: Matovičove komunikačné chyby neškodia štátu a aj prezidentka polarizuje

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Predsedovia koaličných strán podľa Jána Budaja súhlasili so zákazom spaľovania zahraničného jadrového odpadu na Slovensku „Najradšej by som to ukončil ústavným zákonom,“ dodáva s tým, že môže byť pripravený do niekoľkých týždňov.

Chcem hypotéku: Dostanem v banke 90 % hypotéku? Môžu mi ponúknuť na ten istý byt či dom výrazne inú hypotéku?

Ilustračné foto – Fotolia
Ilustračné foto – Fotolia

Banky stále poskytujú 90-percentné hypotéky, no nezíska ich každý a môžu si účtovať prirážky, hovoria odborníci pre Denník E. Šesť expertov odpovedá aj na otázku, ako rozdielne môžu banky posudzovať rovnakú nehnuteľnosť.

Minúta po minúte

Prímestské autobusy v Košickom kraji budú od pondelka jazdiť v obmedzenom režime. Zmeny sa dotknú spolu 833 spojov na 130 linkách.

Prímestské autobusy tak už nebudú premávať v doterajšom prázdninovom režime, ale podľa upraveného cestovného poriadku, informoval Úrad Košického samosprávneho kraja (KSK). Zmeny v cestovných poriadkoch sú zverejňované na stránkach dopravcov a na www.cp.sk.

Dopravný výkon sa zníži zo súčasného rozsahu približne 460 000 kilometrov týždenne o zhruba 62 000 kilometrov. Zmeny boli spracované na základe aktuálneho počtu prepravených osôb v jednotlivých autobusových spojoch. Obmedzené budú nevyužívané a veľmi málo využívané spoje.

Na výraznom znížení počtu cestujúcich sa prejavili sprísnené opatrenia na obmedzenie mobility obyvateľov, ktoré vzhľadom na pandemickú situáciu prijal ústredný krízový štáb. Kraj ako objednávateľ v spolupráci so zmluvnými dopravcami eurobus a Arriva Michalovce preto upravuje rozsah dopravných služieb.

„V maximálnej možnej miere sa snažíme zabezpečovať dopravnú obslužnosť aj v časoch pandémie a lockdownu, keď mobilitu obyvateľov obmedzujú hygienicko-epidemiologické opatrenia. Treba však povedať, že počet cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave v Košickom kraji vlani klesol o 40 percent, čo pre dopravcov znamená výpadok v tržbách takmer 4,2 milióna eur. Situáciu priebežne vyhodnocujeme a prispôsobujeme aktuálnemu počtu prepravených obyvateľov,“ povedal predseda KSK Rastislav Trnka.

Kraj nevylučuje ďalšie menšie úpravy rozsahu dopravných služieb tak, aby bola prioritne zabezpečená doprava pre zamestnancov kritickej infraštruktúry, najmä zdravotníkov. Autobusy dopravcov eurobus a Arriva Michalovce pritom premávajú nielen na území Košického, ale i Prešovského kraja.

V Michalovciach od pondelka otvoria pre cestujúcich novú autobusovú stanicu. Autobusy tak už nebudú premávať z nástupíšť mestskej hromadnej dopravy, ale budú presmerované na nástupištia nového terminálu. (tasr)

Finančným riaditeľom Dopravného podniku Bratislava by sa mal stať Andrej Zigmund. Na online výberovom konaní uspel spomedzi štyroch uchádzačov.

Informovala o tom hovorkyňa hlavného mesta Katarína Rajčanová. „Na základe všetkých zhromaždených materiálov, vystúpení uchádzačov, hodnotenia a následného hlasovania komisia odporúča primátorovi na pozíciu chief financial officer (CFO) DPB, za člena predstavenstva zodpovedného za finančnú oblasť Dopravného podniku Bratislava, Andreja Zigmunda,“ skonštatovala Rajčanová. (tasr)

Spolupracovníci vlády či ministrov nebudú môcť brať dotácie, ako sa to stalo v prípade premiérovho poradcu Kalinského; zmení sa preto zákon. Ľudia z vedenia OĽaNO sa na tom dohodli dnes, povedal minister obrany Jaroslav Naď. (markíza)

Ďalšie obchody by sa mohli otvoriť od 8. februára, ak prejdeme na covid automat a počet pozitívnych testov bude menej ako 5000, zopakoval Marek Krajčí. Tvrdí, že ďalšie uvoľňovanie je možné, ak by sme sa dostali do kontinuálneho pretestovávania, najmä obyvateľov, ktorí sa budú viac pohybovať a prichádzať do kontaktu s ďalšími ľuďmi. (ta3)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo testovanie do soboty večera 2604 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem v jeho areáli. Pozitívnych bolo 22 ľudí, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,84 %.

Reklamné stavby by sa mohli povoľovať len na dobu určitú, najviac na tri roky. Obce by mohli po novom iniciovať odstránenie nelegálnych reklamných stavieb, ktoré nie sú na jej pozemkoch, ale sú v území obce. Vyplýva to z návrhu novely stavebného zákona, ktorý do parlamentu predložili poslanci zo Za ľudí a SaS.

Zvýšiť by sa mohli aj pokuty za nedodržiavanie zákona. Poslanci tak chcú dosiahnuť znižovanie vizuálneho smogu.

V súčasnosti sa môžu reklamné stavby povoľovať aj na dobu neurčitú. Povolenie na dobu určitú podľa poslancov zabezpečí, že mestá a obce budú môcť periodicky prehodnocovať umiestňovanie reklamných stavieb na ich územiach.

„V prípade, že zdôvodnia, že ich množstvo je neúnosné, môžu na túto skutočnosť poukázať pri predlžovaní doby trvania reklamnej stavby,“ skonštatovali v dôvodovej správe návrhu.

Ak vlastník nepožiada o predĺženie trvania reklamnej stavby alebo sa stavebný úrad rozhodne ju nepredĺžiť, po novom by ju musel vlastník odstrániť do 30 dní. Ak by tak neurobil, mal by zaplatiť pokutu 1350 eur. Poslanci tiež navrhujú sprísniť pokuty za stavbu bez ohlásenia. Zo súčasných 150 až 450 eur by sa mohla zvýšiť na 450 až 1350 eur.

Podľa súčasnej legislatívy môžu iniciovať odstránenie nelegálnej reklamnej stavby len vlastníci alebo prenajímalitelia pozemkov, na ktorých tieto stavby stoja. Po novom by mohla iniciovať odstránenie aj obec, na ktorej území sa stavby nachádzajú.

V prípade nahlásenia nelegálnej reklamnej stavby, čiže postavenej bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním alebo bez ohlásenia by stavebný úrad mal získať povinnosť do 30 dní vydať súhlas s odstránením stavby.

Vlastník pozemku či obec by tak mohla odstrániť reklamnú stavbu na náklady vlastníka stavby. Povolenia pre reklamné stavby vydané na dobu neurčitú by sa mohli po novom obmedziť na tri roky, trvali by teda len do 30. apríla 2024. Nová legislatíva by v prípade schválenia mohla byť účinná od 1. mája tohto roka. (tasr)

V Česku otvorili stovky reštaurácií a barov na protest proti opatreniam. Podniky sú súčasťou iniciatívy Chcípl PES (protiepidemický systém ČR). Podľa organizátorov nie je cieľom protestu na pandémii zarábať, ale prežiť. Tiež chcú založiť politické hnutie Otvoríme Česko.

Účasť na akcii ohlásili reštaurácie z Prahy, Teplíc, Ústí nad Labem, Brna, Kladna či okresu Jihlava, pričom sa k protestu pripojili stovky podnikov. Hromadné akcie, pri ktorých by sa zišli tisíce ľudí ako 10. januára na pražskom Staromestskom námestí, však iniciatíva nechystá.

Hovorca pražského magistrátu Vít Hofman povedal, že otvoreným reštauráciám a podnikom hrozí za porušenie pravidiel pokuta do výšky 20 000 českých korún (765 eur).

Iniciatíva Chcípl PES odmieta podmienku, v súlade s ktorou musia žiadatelia o dotáciu z programu vlády s názvom „Covid Gastro – Uzavreté prevádzky“ uviesť, že nikdy neporušili vládne nariadenie.

Zástupcovia iniciatívy oznámili, že chcú založiť politické hnutie Otevřeme Česko – Chcípl PES. Reštaurácie by sa podľa nich mali stať politickými bunkami a zostať tak otvorené, keďže podľa iniciatívy majú politické rokovania v rámci epidemiologických reštrikcií výnimku. (tasr, novinky)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo do piatka večera testovanie na covid-19 2177 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem. Pozitívnych testov bolo 17, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,78 %.

Testovanie v priestoroch automobilky pokračuje aj v sobotu a v nasledujúcich dňoch. V prípade potreby potrvá do utorka 26. januára.

Nová spoločnosť Stellantis vznikla spojením skupiny Fiat Chrysler Automobiles FCA a skupiny Groupe PSA, ktorej súčasťou je aj trnavská automobilka.

Koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry Slovakia Travel, vzniknúť by mohla do 1. apríla 2021. Podmienkou na vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu je ešte súhlas rezortu financií.

Potvrdil to hovorca ministerstva dopravy a výstavby Ivan Rudolf. „Môžeme potvrdiť, že koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu Slovakia Travel, jej vznik je však v zmysle zákona podmienený súhlasom Ministerstva financií (MF) SR. Tento finálny akt ešte nenastal a je nutnou podmienkou vzniku spoločnosti,“ priblížil Rudolf.

Od agentúry si rezort dopravy sľubuje oživenie cestovného ruchu po pandémii ochorenia covid-19, konkurencieschopnosť na zdrojových trhoch, ktorými sú pre SR susedné krajiny, ale aj zvýšenie podielu na HDP národného hospodárstva, podporu regiónov a odstraňovanie regionálnych disparít či podporu rozvoja turistickej infraštruktúry.

Projekt a návrh na vznik organizácie počíta so zriadením samostatnej príspevkovej organizácie podľa vzoru väčšiny funkčných organizácií tohto typu na porovnateľných trhoch, napríklad v Českej republike.

Jej pôsobnosť bude priamo naviazaná na už existujúce regionálne štruktúry, ktorými sú OOCR a KOCR (oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu).

Cieľom je pracovať s exaktnými analytickými dátami z regiónov, analyzovať ich a prinášať konkrétne riešenia na skvalitnenie cestovného ruchu na Slovensku, a to aj s prínosmi pre národné hospodárstvo.

„Sme jediná krajina, ktorá má regionálne štruktúry, ale nemáme nad nimi strešnú organizáciu. Založením Slovakia Travel vytvoríme uzatvorený celok,“ podotkol prednedávnom hovorca ministerstva dopravy.

Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) je dôležité, aby agentúra vznikla práve v tomto roku, keď sa očakáva oživenie. „Keď nevznikne Slovakia Travel a nepomôžeme cestovnému ruchu v roku 2021, tak už nemusíme pomáhať vôbec,“ upozornil pred časom na sociálnej sieti. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať