Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Daniari sa ospravedlnili za človeka z call-centra, iný veľký problém s elektronickým preclením nevidia

Peter Cmorej v blogu opísal, ako sa mu až na desiaty pokus podarilo elektronicky precliť bezpečnostný náramok k mobilu.

Bratislavčan Peter Cmorej si pred pár týždňami objednal cez internet za 70 eur bezpečnostné náramky na ruku, ktoré cez bluetooth komunikujú s telefónom. Keďže si ich objednal z Kórey, cez súkromnú kuriérsku firmu a stáli viac ako 22 eur, musel ich precliť elektronicky.

Cmorej, ktorý je finančník a člen SaS, vo svojom blogu opisuje 10-dňovú tortúru, ktorú nedávno zažil, keď chcel precliť doručenú zásielku z Kórey elektronicky. Hovorí o komplikáciách už pri samotnej registrácii a prihlásení do IT systému, no aj o problematickom vypĺňaní elektronického formulára, s ktorým mu nevedeli pomôcť ani colníci. Asi desaťkrát zavolal na technický helpdesk. A za skutočnú lahôdku považuje nezrozumiteľný zoznam funkčných chýb.

„Keď to vypĺňate tak ako ja priamo na colnom úrade (však snáď mi poradia), nebude vám to nič platné. Colníkov totiž vôbec nezaškolili, systém, ktorý máme používať, nikdy nevideli, formulár nikdy nevypĺňali,“ hovorí o svojej skúsenosti Cmorej.

Dodatočne hovorí, že len registrácia do systému mu trvala tri dni. A hoci šlo o elektronické clo, na colnom úrade na letisku bol asi 6 – 7-krát. Hovorí, že tovar preclil na desiaty pokus. „Vyplnenie elektronického colného vyhlásenia je oveľa náročnejšie ako bolo papierové JCD. Pre bežného používateľa je prakticky nezvládnuteľné,“ povedal Cmorej.

Všetko nad 22 eur

Na lepšie pochopenie – od 1. mája platia nové pravidlá a všetko, čo ste si kúpili v eshope mimo krajín EÚ nad hodnotu 22 eur a doručila vám to súkromná kuriérska firma, musíte precliť elektronicky. Je jedno, či je to oblečenie, alebo elektronika z Číny alebo z Ameriky. A sú dve možnosti, buď máte elektronickú schránku na slovensko.sk s elektronickým podpisom, alebo to za vás za poplatok vybaví kuriér. Poplatok môže byť aj okolo 40 eur.

„Odradiť ma mal už fakt, že na colné konanie potrebujete mať aktivovanú schránku na slovensko.sk Do tej totiž príde správa, že bol aktivovaný CEP, čo je skratka pre „centrálny elektronický priečinok“, v ktorom riešite celé colné konanie,“ hovorí Cmorej.

Tento postup neplatí v prípade, ak vám zásielku doručí Slovenská pošta. Nevýhodou oproti súkromníkom je, že doručenie cez jej služby trvá spravidla dlhšie.

Na elektronické preclenie používa finančná správa informačný systém Centrálny elektronický priečinok. Dodala ho jej IT firma Ditec a stál 15 miliónov eur.

Na Facebooku koluje prezentácia tohto projektu, ktorú použila finančná správa na veľkej IT konferencii ITAPA. Pomohla si tam totiž citátom Winstona Churchilla: „Toto nie je čas jednoduchosti a komfortu. Toto je čas, keď je potrebné byť odvážny a vytrvať.“

Robili to pre veľkých klientov

Ministerstvo financií, ktoré vedie minister Peter Kažimír (Smer) a pod ktoré finančná správa patrí, nás už tradične odporučilo obrátiť sa na Finančné riaditeľstvo. Minister Kažimír sa tak správa vždy, keď sú s Finančnou správou problémy. Ak sa jej niečo podarí, napríklad sa zlepší výber daní, vtedy sa k jej práci iniciatívne hlási.

Finančná správa tvrdí, že IT systém je funkčný, pravidelne aktualizovaný a denne ho využívajú desiatky občanov či podnikateľov. Vysvetľuje, že nová elektronická povinnosť súvisí s európskou colnou legislatívou a o zmene informovali v predstihu. „Naši odborníci pripravili rôzne používateľské príručky a videonávody na registráciu v CEP a tiež na vyplnenie potrebných dokumentov,“ povedala hovorkyňa finančnej správy Patrícia Macíková.

Vysvetľuje, že od spustenia pred takmer dvomi rokmi, sa do centrálneho elektronického priečinku zaregistrovalo takmer 1000 daňovníkov. Finančná správa prijala cez tento systém takmer 1,6 milióna podaní a odoslala viac ako 5,5 milióna zásielok. V tom čase však šlo predovšetkým o firmy, pre bežných občanov nebolo elektronické preclenie povinné.

Finančná správa tvrdí, že aj na základe podnetov od verejnosti sa snaží systém optimalizovať tak, aby bol pre používateľov čo najjednoduchší. „Najbližšie plánujeme zjednodušiť proces registrácie do CEP,“ uviedla Macíková.

Finančná správa pripája aj ospravedlnenie: „Vedenie finančnej správy sa ospravedlňuje dotknutému občanovi za neadekvátne správanie pracovníka call centra, voči ktorému budú vyvodené dôsledky. Pracovníci call centra boli vyškolení na prácu s týmto systémom. Urobíme všetko, čo je v našich silách, aby sa podobné situácie neopakovali.“

Pracovník štátneho call-centra totiž napríklad povedal klientovi, že systém je funkčný, ale telefonujúci je nefunkčný.

Ditec uviedol, že informačný systém bol primárne vybudovaný pre podnikateľov a teraz sa ho spolu s finančnou správou snažia zjednodušiť pre občanov. „Systém IS CEP bol primárne vybudovaný pre obchodnú verejnosť (..) Od 1. 5. 2017 môžu použiť elektronické colné vyhlásenie v dovoze aj občania, ktorým sa môže javiť celý systém ako komplikovaný,“ uviedla obchodná riaditeľka Ditecu Anna Záhorčáková.

Úrad podpredsedu vlády pre informatizáciu a investície na naše otázky zatiaľ neodpovedal.

Itečkári zo Slovensko Digital pripomínajú, že pri schvaľovaní národnej koncepcie informatizácie sa dohodlo, že sa spraví audit súčasného stavu – aké systémy máme, ktoré fungujú a ktoré nie. „Zatiaľ však tento audit nebol predložený,“ dodávajú.

Dnes na DennikE.sk

Škody na vzdelaní sú dnes menej citeľné, záujmy detí sa strácajú v kriku majiteľov reštaurácií či fitnescentier

Tomáš Hellebrandt. Foto - George Silva
Tomáš Hellebrandt. Foto – George Silva

Aktuálne ekonomické škody sú citeľné, pri školách sa však podľa ekonóma Tomáša Hellebrandta najväčšie problémy ukážu v budúcnosti. „Keďže sú tieto škody aktuálne menej citeľné, záujmy detí sa strácajú v kriku o pomoc zo strany majiteľov reštaurácií, fitnescentier a iných prevádzok,“ hovorí v rozhovore.

Minúta po minúte

Finančným riaditeľom Dopravného podniku Bratislava by sa mal stať Andrej Zigmund. Na online výberovom konaní uspel spomedzi štyroch uchádzačov.

Informovala o tom hovorkyňa hlavného mesta Katarína Rajčanová. „Na základe všetkých zhromaždených materiálov, vystúpení uchádzačov, hodnotenia a následného hlasovania komisia odporúča primátorovi na pozíciu chief financial officer (CFO) DPB, za člena predstavenstva zodpovedného za finančnú oblasť Dopravného podniku Bratislava, Andreja Zigmunda,“ skonštatovala Rajčanová. (tasr)

Ďalšie obchody by sa mohli otvoriť od 8. februára, ak prejdeme na covid automat a počet pozitívnych testov bude menej ako 5000, zopakoval Marek Krajčí. Tvrdí, že ďalšie uvoľňovanie je možné, ak by sme sa dostali do kontinuálneho pretestovávania, najmä obyvateľov, ktorí sa budú viac pohybovať a prichádzať do kontaktu s ďalšími ľuďmi. (ta3)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo testovanie do soboty večera 2604 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem v jeho areáli. Pozitívnych bolo 22 ľudí, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,84 %.

Reklamné stavby by sa mohli povoľovať len na dobu určitú, najviac na tri roky. Obce by mohli po novom iniciovať odstránenie nelegálnych reklamných stavieb, ktoré nie sú na jej pozemkoch, ale sú v území obce. Vyplýva to z návrhu novely stavebného zákona, ktorý do parlamentu predložili poslanci zo Za ľudí a SaS.

Zvýšiť by sa mohli aj pokuty za nedodržiavanie zákona. Poslanci tak chcú dosiahnuť znižovanie vizuálneho smogu.

V súčasnosti sa môžu reklamné stavby povoľovať aj na dobu neurčitú. Povolenie na dobu určitú podľa poslancov zabezpečí, že mestá a obce budú môcť periodicky prehodnocovať umiestňovanie reklamných stavieb na ich územiach.

„V prípade, že zdôvodnia, že ich množstvo je neúnosné, môžu na túto skutočnosť poukázať pri predlžovaní doby trvania reklamnej stavby,“ skonštatovali v dôvodovej správe návrhu.

Ak vlastník nepožiada o predĺženie trvania reklamnej stavby alebo sa stavebný úrad rozhodne ju nepredĺžiť, po novom by ju musel vlastník odstrániť do 30 dní. Ak by tak neurobil, mal by zaplatiť pokutu 1350 eur. Poslanci tiež navrhujú sprísniť pokuty za stavbu bez ohlásenia. Zo súčasných 150 až 450 eur by sa mohla zvýšiť na 450 až 1350 eur.

Podľa súčasnej legislatívy môžu iniciovať odstránenie nelegálnej reklamnej stavby len vlastníci alebo prenajímalitelia pozemkov, na ktorých tieto stavby stoja. Po novom by mohla iniciovať odstránenie aj obec, na ktorej území sa stavby nachádzajú.

V prípade nahlásenia nelegálnej reklamnej stavby, čiže postavenej bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním alebo bez ohlásenia by stavebný úrad mal získať povinnosť do 30 dní vydať súhlas s odstránením stavby.

Vlastník pozemku či obec by tak mohla odstrániť reklamnú stavbu na náklady vlastníka stavby. Povolenia pre reklamné stavby vydané na dobu neurčitú by sa mohli po novom obmedziť na tri roky, trvali by teda len do 30. apríla 2024. Nová legislatíva by v prípade schválenia mohla byť účinná od 1. mája tohto roka. (tasr)

V Česku otvorili stovky reštaurácií a barov na protest proti opatreniam. Podniky sú súčasťou iniciatívy Chcípl PES (protiepidemický systém ČR). Podľa organizátorov nie je cieľom protestu na pandémii zarábať, ale prežiť. Tiež chcú založiť politické hnutie Otvoríme Česko.

Účasť na akcii ohlásili reštaurácie z Prahy, Teplíc, Ústí nad Labem, Brna, Kladna či okresu Jihlava, pričom sa k protestu pripojili stovky podnikov. Hromadné akcie, pri ktorých by sa zišli tisíce ľudí ako 10. januára na pražskom Staromestskom námestí, však iniciatíva nechystá.

Hovorca pražského magistrátu Vít Hofman povedal, že otvoreným reštauráciám a podnikom hrozí za porušenie pravidiel pokuta do výšky 20 000 českých korún (765 eur).

Iniciatíva Chcípl PES odmieta podmienku, v súlade s ktorou musia žiadatelia o dotáciu z programu vlády s názvom „Covid Gastro – Uzavreté prevádzky“ uviesť, že nikdy neporušili vládne nariadenie.

Zástupcovia iniciatívy oznámili, že chcú založiť politické hnutie Otevřeme Česko – Chcípl PES. Reštaurácie by sa podľa nich mali stať politickými bunkami a zostať tak otvorené, keďže podľa iniciatívy majú politické rokovania v rámci epidemiologických reštrikcií výnimku. (tasr, novinky)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo do piatka večera testovanie na covid-19 2177 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem. Pozitívnych testov bolo 17, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,78 %.

Testovanie v priestoroch automobilky pokračuje aj v sobotu a v nasledujúcich dňoch. V prípade potreby potrvá do utorka 26. januára.

Nová spoločnosť Stellantis vznikla spojením skupiny Fiat Chrysler Automobiles FCA a skupiny Groupe PSA, ktorej súčasťou je aj trnavská automobilka.

Koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry Slovakia Travel, vzniknúť by mohla do 1. apríla 2021. Podmienkou na vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu je ešte súhlas rezortu financií.

Potvrdil to hovorca ministerstva dopravy a výstavby Ivan Rudolf. „Môžeme potvrdiť, že koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu Slovakia Travel, jej vznik je však v zmysle zákona podmienený súhlasom Ministerstva financií (MF) SR. Tento finálny akt ešte nenastal a je nutnou podmienkou vzniku spoločnosti,“ priblížil Rudolf.

Od agentúry si rezort dopravy sľubuje oživenie cestovného ruchu po pandémii ochorenia covid-19, konkurencieschopnosť na zdrojových trhoch, ktorými sú pre SR susedné krajiny, ale aj zvýšenie podielu na HDP národného hospodárstva, podporu regiónov a odstraňovanie regionálnych disparít či podporu rozvoja turistickej infraštruktúry.

Projekt a návrh na vznik organizácie počíta so zriadením samostatnej príspevkovej organizácie podľa vzoru väčšiny funkčných organizácií tohto typu na porovnateľných trhoch, napríklad v Českej republike.

Jej pôsobnosť bude priamo naviazaná na už existujúce regionálne štruktúry, ktorými sú OOCR a KOCR (oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu).

Cieľom je pracovať s exaktnými analytickými dátami z regiónov, analyzovať ich a prinášať konkrétne riešenia na skvalitnenie cestovného ruchu na Slovensku, a to aj s prínosmi pre národné hospodárstvo.

„Sme jediná krajina, ktorá má regionálne štruktúry, ale nemáme nad nimi strešnú organizáciu. Založením Slovakia Travel vytvoríme uzatvorený celok,“ podotkol prednedávnom hovorca ministerstva dopravy.

Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) je dôležité, aby agentúra vznikla práve v tomto roku, keď sa očakáva oživenie. „Keď nevznikne Slovakia Travel a nepomôžeme cestovnému ruchu v roku 2021, tak už nemusíme pomáhať vôbec,“ upozornil pred časom na sociálnej sieti. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať