Denník N

Daniari sa ospravedlnili za človeka z call-centra, iný veľký problém s elektronickým preclením nevidia

Peter Cmorej v blogu opísal, ako sa mu až na desiaty pokus podarilo elektronicky precliť bezpečnostný náramok k mobilu.

Bratislavčan Peter Cmorej si pred pár týždňami objednal cez internet za 70 eur bezpečnostné náramky na ruku, ktoré cez bluetooth komunikujú s telefónom. Keďže si ich objednal z Kórey, cez súkromnú kuriérsku firmu a stáli viac ako 22 eur, musel ich precliť elektronicky.

Cmorej, ktorý je finančník a člen SaS, vo svojom blogu opisuje 10-dňovú tortúru, ktorú nedávno zažil, keď chcel precliť doručenú zásielku z Kórey elektronicky. Hovorí o komplikáciách už pri samotnej registrácii a prihlásení do IT systému, no aj o problematickom vypĺňaní elektronického formulára, s ktorým mu nevedeli pomôcť ani colníci. Asi desaťkrát zavolal na technický helpdesk. A za skutočnú lahôdku považuje nezrozumiteľný zoznam funkčných chýb.

„Keď to vypĺňate tak ako ja priamo na colnom úrade (však snáď mi poradia), nebude vám to nič platné. Colníkov totiž vôbec nezaškolili, systém, ktorý máme používať, nikdy nevideli, formulár nikdy nevypĺňali,“ hovorí o svojej skúsenosti Cmorej.

Dodatočne hovorí, že len registrácia do systému mu trvala tri dni. A hoci šlo o elektronické clo, na colnom úrade na letisku bol asi 6 – 7-krát. Hovorí, že tovar preclil na desiaty pokus. „Vyplnenie elektronického colného vyhlásenia je oveľa náročnejšie ako bolo papierové JCD. Pre bežného používateľa je prakticky nezvládnuteľné,“ povedal Cmorej.

Všetko nad 22 eur

Na lepšie pochopenie – od 1. mája platia nové pravidlá a všetko, čo ste si kúpili v eshope mimo krajín EÚ nad hodnotu 22 eur a doručila vám to súkromná kuriérska firma, musíte precliť elektronicky. Je jedno, či je to oblečenie, alebo elektronika z Číny alebo z Ameriky. A sú dve možnosti, buď máte elektronickú schránku na slovensko.sk s elektronickým podpisom, alebo to za vás za poplatok vybaví kuriér. Poplatok môže byť aj okolo 40 eur.

„Odradiť ma mal už fakt, že na colné konanie potrebujete mať aktivovanú schránku na slovensko.sk Do tej totiž príde správa, že bol aktivovaný CEP, čo je skratka pre „centrálny elektronický priečinok“, v ktorom riešite celé colné konanie,“ hovorí Cmorej.

Tento postup neplatí v prípade, ak vám zásielku doručí Slovenská pošta. Nevýhodou oproti súkromníkom je, že doručenie cez jej služby trvá spravidla dlhšie.

Na elektronické preclenie používa finančná správa informačný systém Centrálny elektronický priečinok. Dodala ho jej IT firma Ditec a stál 15 miliónov eur.

Na Facebooku koluje prezentácia tohto projektu, ktorú použila finančná správa na veľkej IT konferencii ITAPA. Pomohla si tam totiž citátom Winstona Churchilla: „Toto nie je čas jednoduchosti a komfortu. Toto je čas, keď je potrebné byť odvážny a vytrvať.“

Robili to pre veľkých klientov

Ministerstvo financií, ktoré vedie minister Peter Kažimír (Smer) a pod ktoré finančná správa patrí, nás už tradične odporučilo obrátiť sa na Finančné riaditeľstvo. Minister Kažimír sa tak správa vždy, keď sú s Finančnou správou problémy. Ak sa jej niečo podarí, napríklad sa zlepší výber daní, vtedy sa k jej práci iniciatívne hlási.

Finančná správa tvrdí, že IT systém je funkčný, pravidelne aktualizovaný a denne ho využívajú desiatky občanov či podnikateľov. Vysvetľuje, že nová elektronická povinnosť súvisí s európskou colnou legislatívou a o zmene informovali v predstihu. „Naši odborníci pripravili rôzne používateľské príručky a videonávody na registráciu v CEP a tiež na vyplnenie potrebných dokumentov,“ povedala hovorkyňa finančnej správy Patrícia Macíková.

Vysvetľuje, že od spustenia pred takmer dvomi rokmi, sa do centrálneho elektronického priečinku zaregistrovalo takmer 1000 daňovníkov. Finančná správa prijala cez tento systém takmer 1,6 milióna podaní a odoslala viac ako 5,5 milióna zásielok. V tom čase však šlo predovšetkým o firmy, pre bežných občanov nebolo elektronické preclenie povinné.

Finančná správa tvrdí, že aj na základe podnetov od verejnosti sa snaží systém optimalizovať tak, aby bol pre používateľov čo najjednoduchší. „Najbližšie plánujeme zjednodušiť proces registrácie do CEP,“ uviedla Macíková.

Finančná správa pripája aj ospravedlnenie: „Vedenie finančnej správy sa ospravedlňuje dotknutému občanovi za neadekvátne správanie pracovníka call centra, voči ktorému budú vyvodené dôsledky. Pracovníci call centra boli vyškolení na prácu s týmto systémom. Urobíme všetko, čo je v našich silách, aby sa podobné situácie neopakovali.“

Pracovník štátneho call-centra totiž napríklad povedal klientovi, že systém je funkčný, ale telefonujúci je nefunkčný.

Ditec uviedol, že informačný systém bol primárne vybudovaný pre podnikateľov a teraz sa ho spolu s finančnou správou snažia zjednodušiť pre občanov. „Systém IS CEP bol primárne vybudovaný pre obchodnú verejnosť (..) Od 1. 5. 2017 môžu použiť elektronické colné vyhlásenie v dovoze aj občania, ktorým sa môže javiť celý systém ako komplikovaný,“ uviedla obchodná riaditeľka Ditecu Anna Záhorčáková.

Úrad podpredsedu vlády pre informatizáciu a investície na naše otázky zatiaľ neodpovedal.

Itečkári zo Slovensko Digital pripomínajú, že pri schvaľovaní národnej koncepcie informatizácie sa dohodlo, že sa spraví audit súčasného stavu – aké systémy máme, ktoré fungujú a ktoré nie. „Zatiaľ však tento audit nebol predložený,“ dodávajú.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Verejné IT zákazky

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie