Denník N

Kľúčová časť D1 pri Ružomberku má opäť problémy. Odvolania ju môžu posunúť aj za rok 2026

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Diaľnica pri Ružomberku sa stále ani len nezačala stavať pre spory o to, či má viesť pod zemou alebo krížom cez chránenú prírodu. Najnovšie ju brzdia obavy o pitnú vodu – podľa ochranárov úplne neopodstatnené.

Prečo sa časť D1 pri Ružomberku ešte ani len nestavia? Už viac než 10 rokov sa vedú spory o to, či má diaľnica Turany – Hubová viesť v tuneli alebo viac povrchom priamo cez chránenú fatranskú prírodu.

Minulý týždeň to vyzeralo tak, že diaľnicu konečne odblokovali, keď ministerstvo životného prostredia rozhodlo, že ju skryje do tunela. Proti rozhodnutiu ministerstva však začínajú prichádzať odvolania.

Jedno nachystali v obci Krpeľany. „Zajtra  8. 6. ho (odvolanie) doručíme  na ministerstve životného prostredia,“ napísali vo štvrtok večer.

Na ministerstve životného prostredia vo štvrtok evidovali jedno odvolanie – prišlo z mesta Turany.

„Odvolanie v mene mesta Turany bolo už na rezort doručené. Rozhodnutie ministerstva nie je v súčasnosti právoplatné, keďže o právoplatnosti rozhodne až rozkladová komisia,“ povedal hovorca ministerstva Tomáš Ferenčák.

V zázname z verejnej debaty o tom, ako diaľnica v rôznych variantoch postihne prírodu a život ľudí okolo nej sa píše, že sťažovatelia sú proti tunelu, pretože ten podľa nich ohrozí zdroje pitnej vody.

Už o tom rozhodovala Únia

To je informácia, s ktorou nesúhlasia samotní ochranári. Vysvetľujú, že pitná voda je pri tejto stavbe mimo rizika a že oveľa väčšie následky by malo, keby sa diaľnica stavala na povrchu chránenej prírody ako sa to roky plánovalo.

„Ak chceme zdarne dokončiť tento komplikovaný úsek, je zvlášť nutné sa pri rozhodovaní držať faktov a najlepších dostupných poznatkov. Iné postupy spravidla vedú k veľmi neblahým a často nezvratným dôsledkom. Zdá sa však, že niektoré osoby a samosprávy napriek zjavným a silným faktom v prospech tunelového variantu tvrdohlavo a na úkor všetkých ostatných prevzali štafetu nezmyselného pretláčania údolného variantu, ktoré blokuje výstavbu diaľnice od roku 2005,“ povedal Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici.

K názorom ochranárov sa dlhodobo prikláňa napríklad aj Európska komisia. Diaľnicu naprieč chránenou prírodou nikdy neodsúhlasila, a preto sa stopol aj prvý veľký PPP projekt z prvej vlády Roberta Fica. Vtedy chcel dostavať autostrádu od Bratislavy do Košíc už v roku 2010.

Roky sa potom nevedelo, ako sa vlastne bude diaľnica stavať, až napokon politici uznali, že je lepšie zmeniť trasu ako prešľapovať na mieste s riešením, ktoré je pre ochranárov aj celú Úniu nepriechodné. Diaľnica po povrchu ohrozovala viac nielen vodu, ale aj rysy či medvede.

Robili prieskum, o vodu sa neboja

V zázname z verejného prerokovania trasovania diaľnice sa tiež píše, že obavy o stratu pitnej vody nie sú namieste. Jednak tunel trasou významné zdroje pitnej vody nepretína a toto sa overovalo aj podrobným prieskumom, a jednak sa navrhuje vybaviť tunel aj separátnym potrubím, ktorým by sa dala voda zviesť až na portál tunela, kde je možnosť jeho napojenia na existujúce potrubie. Tak to vysvetľoval podľa záznamu spracovateľ hydrogeologického prieskumu.

Kým sa spory vyriešia, môže ísť aj o minimálne zdržanie. Aktuálne sa očakáva, že diaľnica pri Ružomberku a s ňou aj diaľnica medzi Košicami a Bratislavou by mohla byť hotová v roku 2026.

Ochranári sa obávajú, že odvolania môžu skončiť až na súde a diaľnica by mohla zostať ďalej blokovaná.

„Ak súdy začnú konať a vydajú opatrenie s odkladným účinkom, stavba tohto úseku môže vinou zaslepeného pretláčania údolných variantov stáť od roku 2005, keď sa ich pretláčanie začalo, aj do roku 2030, teda viac ako štvrťstoročie,“ píšu v tlačovej správe organizácie Slovenská ornitologická spoločnosť a Botanická záhrada Univerzity Komenského v Blatnici.

„Ďalšia príprava je viazaná na právoplatnosť Záverečného stanoviska EIA (procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie), ktorým sa končí proces EIA. Následne NDS pristúpi k spracovaniu dokumentácie stavebného zámeru a dokumentácie pre územné rozhodnutie. Kľúčovým pre ďalší postup bude zabezpečenie dostatku financií na prípravu a následne aj na samotnú výstavbu,“ odpísala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie