Denník N

Päť vecí, za ktoré treba ministra Érseka pochváliť

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). Foto - Tasr
Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). Foto – Tasr

Síce to spravidla prišlo neskoro, ale predsa stihol minister z Mosta-Híd priniesť päť drobných dobrých správ do výstavby diaľnic.

Minister dopravy Arpád Érsek je vo funkcii necelý rok, no patrí k najkritizovanejším členom vlády. Spočiatku bol pod tlakom najmä za nerozhodnosť, keď však začal konať, ušla sa mu aj kritika za automatickú podporu rozhodnutí svojich predchodcov.

Až za Érseka sa naozaj rozbehla stavba obchvatu Bratislavy za dve miliardy eur, ktorý však môže dopravu v hlavnom meste skomplikovať ešte viac než je dnes. S Érsekovym menom je spojený aj podpis zmluvy pod juhozápadný obchvat Prešova, ktorý sa zasa do histórie zapíše ako historicky najdrahšia časť D1, aj keď boli poruke iné (lacnejšie a podobne efektívne) riešenia. Podobný problém s cenou má obchvat Čadce. Veľký zmysel nedávajú ani štátne google mapy za 14 miliónov eur, ktoré robia to isté, čo tie súkromné zadarmo.

Érseka jeho kolegovia obhajujú tým, že hoci bol od začiatku tretej Ficovej vlády štátnym tajomníkom ministerstva dopravy, oproti druhému tajomníkovi Viktorovi Stromčekovi zo Smeru mal nulové kompetencie a vplyv. A hlavne tvrdia, že Érsek ako minister prijal viacero správnych rozhodnutí, ktoré nalomili predbežné dohody lobistov, sledujú verejný záujem, len ich menej vidno.

Preto 5 správnych rozhodnutí ministra dopravy pripomíname.

1. Súťaž o privádzač pri Žiline bude

Érsek pochopil, že treba vyhlásiť normálnu súťaž o stavbu diaľničného privádzača k rozostavanej diaľnici na úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka pri Žiline.

„Zhotoviteľ privádzača vzíde z transparentnej verejnej súťaže,“ oznámila Národná diaľničná v apríli.

Nebola to samozrejmosť. Kompetentní dlho privádzač ani len nespomínali. Potom inštitút INEKO upozornil, že diaľnica bude hotová skôr ako prípojka na ňu. Skončí teda v poli a nie je to náhoda alebo babráctvo, ale zámer vyhnúť sa verejnej súťaži stavbárov, upozornil inštitút.

Národná diaľničná neskôr povedala, že sa tendrovať naozaj nechystá a privádzač v odhadovanej cene 23 miliónov eur si objedná napriamo od konzorcia Doprastavu, Strabagu, Váhostavu a Metrostavu (stavali aj úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka). V tom čase už NDS-ku viedol nominant strany Most-Híd Juraj Valent.

Rozhodnutie predsa len súťažiť prišlo o štyri mesiace neskôr, kedy už NDS-ke šéfoval Ján Ďurišin (tiež Most-Híd). Nie je vylúčené, že v opačnom prípade hrozila strata eurofondov.

2. Zrušili čudný Počiatkov IT tender

Pred dvoma týždňami ministerstvo dopravy poslalo novinárom správu, že ruší tender o dodávku „Atlasu pasívnej infraštruktúry“.

„Súťaž na Atlas pasívnej infraštruktúry bola pripravená tak, že by nemohol byť prefinancovaný z európskych fondov a rovnako sme v ňom našli niektoré technické nedostatky, a preto sme sa rozhodli zmluvu nepodpísať,” povedal minister dopravy a výstavby Érsek po tom, čo ukončil čakanie, či podpíše zmluvu s víťazom tendra.

Nikto poriadne nevedel, čo presne má IT systém za odhadovaných 48 miliónov eur robiť. Jasné bolo to, že má zhromažďovať údaje o tom, kde (v ktorých stavbách, diaľniciach, železniciach) sa dá relatívne lacno a rýchlo potiahnuť internet.

Niečo v tomto zmysle od nás žiadala aj Európska komisia, ibaže Česi rátajú, že ich to vyjde na 4 milióny eur plus prevádzka.

3. Pred finále stopol biznis s pôdou

Špekulanti a priekupníci s pôdou už nebudú môcť len tak vydierať štát. Postaral sa o to zjavne Érsek po tom, ako sa z výkupu pôdy pod bratislavský obchvat stala už taká veľká hanba, že aj Smer musel ustúpiť. Odvtedy sa diaľnice môžu stavať na cudzom. Platí to pre prípad, ak štát preukáže, že majiteľ pôdy pod diaľnicou špekuluje a vypaľuje štát, aby za ňu dostal neadekvátne veľa peňazí.

Takýchto prípadov sa pri projekte 59-kilometrového obchvatu ukázalo veľa a nitky vedú aj k poradcovi Moniky Beňovej, mladému advokátovi Ľubomírovi Klčovi.

Menej pozitívna správa je, že partia predvídavých podnikateľov s realitami stihla kľúčové štvorcové metre Národnej diaľničnej už dávnejšie odpredať. Vo vlastníctve mali desiatky tisíc štvorcových metrov pôvodne ornej pôdy v hodnote ani nie 1 euro za štvorcový meter. Štát takúto pôdu vykupuje ako stavebné parcely v niektorých lokalitách pri Bratislave aj za 60 eur za štvorcový meter. Reálne tak ide o zárobky v desiatkach miliónov eur.

Vyvlastňovacia debata je tak pravdepodobne už len o parcelách pre pôdu, ktorú štát potrebuje na dopravu počas stavby obchvatu. Opozícia upozorňuje, že následky výstavby na cudzom si v skutočnosti odnesú takí majitelia, pri ktorých majetkovoprávne vyrovnanie skomplikovali štátni úradníci v prípadoch úmrtia a dedičských konaní.

4. Severný obchvat Prešova prekreslia

Minister si nakoniec nechal sčasti poradiť od analytického tímu Hodnota za peniaze (pod ministerstvom financií Petra Kažimíra) pri otázke, ako čo najefektívnejšie vyriešiť kolóny v meste Prešov. Všetky návrhy analytikov síce neprijal, ale dohodli sa aspoň na tom, že väčšiu časť plánovaného severného obchvatu krajského mesta preprojektujú do úspornejšieho módu.

Jednou z možností je, že by sa na severe nepostavili všade tradičné štyri diaľničné pruhy, ale iba dva. To by mohlo priniesť úsporu približne 30 percent, čiže 160 miliónov eur. Ďalšie peniaze by sa dali ušetriť modifikáciou tunelových stavieb plánovaných na severe Prešova.

Konkrétne by mal z projektov vypadnúť tunel Okruhliak dlhý 1,9 kilometra a zvyšok cesty nemal mať 4 ale dva diaľničné pruhy.

 

5. Druhý futbalový trest v politike

Prvý Érsekov nominant v Národnej diaľničnej Juraj Valent pridelil personálnej šéfke NDS špeciálne odmeny a jeho nástupca Ján Ďurišin ju vyhodil. Odstupné sa jej počítalo z platov so špeciálnymi odmenami.

Stalo sa to na prelome rokov, minister však reálny trest Ďurišinovi zatiaľ neudelil, iba mu pohrozil.

„Ministerstvo považuje tento postup za zlyhanie bývalého aj súčasného vedenia a rozhodlo sa preto udeliť bývalému aj súčasnému generálnemu riaditeľovi NDS žltú kartu,“ píše ministerstvo dopravy v odpovedi na otázky o masívnych personálnych zmenách či odstupnom na personálnom oddelení.

Symbolickú žltú kartu dostal naposledy Ján Počiatek ako minister financií. Vo funkcii zotrval celé funkčné obdobie a v tom ďalšom sa stal ministrom dopravy.

V skutočnosti sú pomery v kľúčovej štátnej diaľničnej firme oveľa horšie ako na žltú. Personálne čistky, ktoré odštartovali v lete minulého roka, podnik takmer úplne ochromili. Nezačal ich síce ani Érsekov nominant Ďurišin, ale ani s nimi neskončil.

 

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie