Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Otvorili diaľnicu do Poľska, ktorú pred 20 rokmi začal stavať Váhostav, ale nekončila nikde

Vľavo predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár, minister dopravy Árpád Érsek a zástupca Európskej komisie na Slovensku Dušan Chrenek počas otvorenia úseku diaľnice D3 Svrčinovec- Skalité. Foto - Tasr
Vľavo predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár, minister dopravy Árpád Érsek a zástupca Európskej komisie na Slovensku Dušan Chrenek počas otvorenia úseku diaľnice D3 Svrčinovec- Skalité. Foto – Tasr

Trojkilometrovú autostrádu s jedným pruhom pre každý smer od Skalitého po hranice s Poľskom začal stavať v roku 1997 Váhostav. Uplynulo 20 rokov od štartu jej výstavby a 15 rokov od smrti Alexandra Rezeša, ktorý ju ešte ako minister dopravy objednal, keď ju v sobotu minister dopravy Árpád Érsek odovzdal šoférom.

Doteraz  nemohol, pretože diaľnica sa na slovenskom území končila vo voľnej prírode (preto ju prezývali poľovníckou). Teraz k nej však dostavali dôležitú 12-kilometrovú diaľnicu po Svrčinovec.

„Dnes sa stretávame pri otvorení jedného z kľúčových úsekov diaľnice D3. Cesty, ktorá spojí veľmi perspektívne regióny Poľska, Česka a Slovenska. Diaľnice, ktorá zatraktívni tento región pre investorov a tým podporí tvorbu nových pracovných miest,“ rečnil počas slávnostného otvorenia dokopy vyše 15-kilometrovej diaľnice Érsek.

Od soboty sa tak podľa odhadov ministerstva jazdí na severe Slovenska o 9 minút rýchlejšie.

Aj nadväzujúca diaľnica má takmer v celej dĺžke jeden pruh pre každý smer, viac by zrejme neprešlo cez Európsku komisiu, pretože veľká investícia by sa v pomere k hustote premávky nevyplatila.

Úseky diaľnice D3 majú odľahčiť tranzit v dôležitom dopravnom uzle s Poľskom a Českom. Od hraníc doteraz nemohli niekoľko kilometrov len tak jazdiť veľké nákladiaky, na cestu nižšej triedy, aká tadiaľ vedie, sa totiž nezmestili. Kamionisti preto prechádzajú cez Česko a poľský Těšín alebo si vyberajú obchádzku cez Trstenú.

Výraznejšie zmeny prinesie dostavba ďalších častí D3 – najmä obchvatu Čadce, ktorý tento rok začali stavať. Minister ho chce mať hotový v roku 2020.

Taká chyba, akú dopustili za Rezešovej éry, sa už na D3 opakovať nebude. Problém s nedokončenou diaľnicou po ňom riešilo niekoľko vlád.

Minicesta zdražela o viac než 100 percent

Investičný šéf diaľničiarov z éry prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák rozhodol, že sa nedokončí, kým k nej nebude prípojka. Keby na ňu položili vrchnú asfaltovú vrstvu a formálne pustili prázdnu diaľnicu do prevádzky, iba by sa pôsobením prostredia ničila a 5-ročná záruka, ktorú stavbári na diaľnice dávajú, by vypršala.

Poliakom sme dokonca sľubovali, že D3 spojazdníme skôr, ako u nich budú futbalové majstrovstvá, spomína si Čermák. Tie už pred pár rokmi zbehli.

Do toho prišli zvady o tom, či má diaľnicu konzervovať za peniaze Váhostav alebo si s tým majú poradiť diaľničiari sami. Výsledkom je, že cena za trojkilometrovú autostrádu sa z pôvodných 41 miliónov eur postupne šplhala na takmer 90 miliónov eur. Tak to vyplýva z posledného zverejneného dodatku z roku 2013. Dôvodom bola aj geológia a inflačné príplatky.

V roku 2013 si Národná diaľničná objednala nadväzujúcich 12 kilometrov do Svrčinovca. Najlacnejšie v tendri bolo konzorcium Váhostav, Doprastav, Strabag a Metrostav. S ponukou 329,9 milióna eur bez DPH tesne podliezlo štátny odhad, aj druhú najnižšiu ponuku. Prípadom sa zaoberal Protimonopolný úrad – bez nálezu.

Aj 12 kilometrov mešká, iba rok

Stavbári aj tu meškajú, diaľnicu mali odovzdávať minulý rok. Ukázala sa ťažká geológia, aj to, že treba pridať kruhový objazd a upraviť cestu prvej triedy, ktorá bude slúžiť ako obchádzková trasa, ak bude na diaľnici nehoda, vysvetlila meškanie Národná diaľničná spoločnosť.

Súčasťou diaľnice sú dva tunely (Poľana a Svrčinovec) ako aj najvyšší most strednej Európy (Valy) s výhľadom do troch krajín.

Celková cena 15-kilometrovej diaľnice je 417 miliónov eur, cituje agentúra TASR šéfa Národnej diaľničnej Jána Ďurišina. Jej prvá časť pri hraniciach bola podľa NDS hotová reálne v roku 2005.

Národná diaľničná spoločnosť na webe píše, že by uprostred tohto roka šoférom rada odovzdávala aj štvorkilometrový obchvat krajského mesta. Úseku Žilina – Strážov – Brodno patrí cenový rekord 60 miliónov eur na kilometer diaľnice. Zároveň je jediný, ktorý ide podľa diaľničného harmonogramu druhej vlády Smeru z roku 2014. Podľa IFP na ňom možno očakávať 8-tisíc áut denne.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Dlhová brzda neumožňuje Slovensku vydávať viac dlhopisov, pretože spomalenie ekonomického rastu tlačí pomer dlhu na HDP bližšie k jej sankčným úrovniam. „Pondelková aukcia bola posledná v tomto roku,“ povedal šéf Agentúry pre riadenie dlhu Daniel Bytčánek pre Bloomberg.

Šéf agentúry povedal, že boli spokojní s dopytom aj výnosmi dlhopisov splatných v roku 2031. Dopyt dosiahol 288 milióna eur, Slovensko si požičalo 118 miliónov, priemerný úrok bol 0,166 % ročne.

Dopyt po dlhopisoch splatných v roku 2047 bol „prekvapivo slabý“, čo môže súvisieť aj s opatrnosťou investorov pred blížiacim sa koncom roka. Dopyt dosiahol len 67,5 milióna eur, štát akceptoval 40,5 milióna eur, priemerný ročný výnos bol 0,788 %. (bloomberg)

Zdieľať

Coty preberá kontrolu v kozmetickej značke Kylie Jenner. Mladá miliardárka zbohatne o 600 miliónov dolárov

Coty sa dohodla s Kylie Jenner, že za 600 miliónov dolárov prevezme väčšinový podiel v jej kozmetickej značke. Obchod ohodnocuje biznis hviezdy sociálnych médií, ktorú sledujú stovky miliónov fanúšikov, na 1,2 miliardy dolárov.

Transakcia posilňuje majetkový status Jenner, ktorá patrí k najmladším miliardárom na svete, píše Bloomberg.

Dohoda prichádza v období, keď sa Coty snaží zvýšiť podiel produktov starostlivosti o pleť a parfumov a posilňuje výdavky na marketing. Snaží sa tak bojovať s poklesom predaja.

Akcie Coty reagovali na dohodu rastom o viac ako 5 percent.

Coty prevezme celkovú zodpovednosť za portfólio Kylie Cosmetics, Jenner bude mať na starosti kreatívu a komunikáciu značky.

Ako sa vypracovala Kylie Jenner:

  • Patrí k celebritnému klanu Kardashianovcov. V biznise ťaží z popularity rodiny, ktorú si získala vďaka reality šou Keeping Up With the Kardashians.
  • Značka Kylie Cosmetics začínala v roku 2015 s líniou rúžov na pery, ktorú vypredala za niekoľko minút, uvádza Reuters. Jenner ju rozbiehala ešte v tínedžerskom veku.
  • V súčasnosti ponúka širokú paletu kozmetiky od gélu na obočie až po produkty starostlivosti o pleť.
  • Kylie Cosmetics sa spočiatku predávala iba online, od roku 2018 je dostupná v sieti Ulta Beauty, ktorá má viac ako 1 100 kamenných predajní v Spojených štátoch.

Kylie Jenner má masívny výtlak na sociálnych médiách, kde ju sleduje viac ako 270 miliónov ľudí. Za uplynulých 12 mesiacov jej kozmetická značka dosiahla čisté tržby 177 miliónov dolárov, odhaduje Coty.

Najmladšia miliardárka:

Časopis Forbes tento rok zaradil Jenner do rebríčka dolárových miliardárov.

Jenner sa stala vo veku 21 rokov vôbec najmladšou miliardárkou a zároveň najmladšou miliardárkou, ktorá si majetok zarobila sama.

V oboch kritériách predbehla Marka Zuckerberga. Spoluzakladateľ Facebooku sa vypracoval na dolárového miliardára v roku 2008 vo veku 24 rokov.

Zdieľať

Česká vláda schválila zavedenie 7-percentnej digitálnej dane pre veľké internetové firmy ako Facebook alebo Google. Do štátneho rozpočtu by daň podľa odhadov ministerstva financií mohla priniesť v prepočte 200 miliónov eur ročne.

Zákon by mohol začať platiť v priebehu budúceho roka. Musí ho ešte schváliť parlament a podpísať prezident.

Dani by mali podliehať internetové firmy s globálnym obratom nad 750 miliónov eur, ktoré budú mať na území Česka ročný obrat za uskutočnené zdaniteľné služby minimálne 100 miliónov českých korún (zhruba 4 milióny eur). (čtk)

Zdieľať

Airbusu sa sypú miliardové objednávky z Dubaja. Ušlo sa aj Boeingu

Air Arabia kúpi od Airbusu 120 úzkotrupových lietadiel série A320neo, hodnota obchodu dosahuje 14 miliárd dolárov. Prvé dodávky sa očakávajú v roku 2024. Ide o ďalšiu veľkú objednávku pre Airbus, kúpu 50 kusov A350 dnes oznámili Emirates.

Zákazka od Air Arabia pozostáva zo 70 lietadiel A320neo, zvyšok sú stroje A321XLR (na diaľkové lety) a A321neo, píše Bloomberg.

Aerolínie sú najväčším nízkonákladovým leteckým dopravcom v oblasti Perzského zálivu a severnej Afriky.

Prírastky vo flotile od Airbusu im pomôžu pri plánovanej expanzii v juhovýchodnej Ázii a Afrike.

Air Arabia pripravuje spoločný podnik s Etihad Airways, ktorý by mohol začať fungovať v 2. štvrťroku 2020.

Plodná Dubai Airshow

Najnovšie veľké objednávky na lietadlá Airbusu sa zrodili na prebiehajúcej leteckej šou v Dubaji.

Bez objednávok nezostal ani konkurent Airbusu, americký Boeing, ktorý získal druhú zákazku na lietadlá 737 Max 8 od ich marcového núteného uzemnenia.

Turecký dopravca SunExpress si objednal ďalších 10 strojov tohto typu. Od roku 2014 čaká na dodanie 32 kusov 737 Max 8.

Zdieľať

Aerolinky SunExpress kúpia od Boeingu ďalších desať lietadiel typu 737 Max 8. Katalógová cena strojov dosahuje 1,2 miliardy dolárov. Ide o druhú objednávku 737 Max od ich núteného odstavenia po marcovom leteckom nešťastí.

Charterové turecké aerolínie SunExpress majú od roku 2014 objednaných 32 lietadiel Boeing 737 Max 8, ktoré zatiaľ neboli dodané, píše Reuters.

SunExpress sú spoločným podnikom Turkish Airlines a Lufthansy.

Záujem o kúpu lietadiel 737 Max prejavila v júni spoločnosť IAG, ktorá vlastní napríklad aerolinky British Airways, Iberia, Aer Lingus či Vueling.

Išlo o prvú objednávku od marcového uzemnenia strojov tohto typu. Prvé lietadlá má IAG prevziať v roku 2023.

Zdieľať

Ministerstvo hospodárstva zverejnilo podmienky poskytnutia dotácie na kúpu elektromobilov. Prvé žiadosti bude možné podať 17. decembra. Celkovo je na podporu nákupu určených 5 miliónov eur.

Na nákup nového vozidla s čisto elektrickým pohonom bude možné získať príspevok 8000 eur, v prípade plug-in hybridného vozidla to bude 5000 eur.

O dotáciu môžu požiadať fyzické osoby, podnikatelia aj verejná správa.

Maximálna obstarávacia cena vozidla, na ktoré bude možné získať dotáciu, je 50-tisíc eur s DPH.

Rezort hospodárstva zverejnil podmienky poskytnutia dotácie na svojom webe aj na internetovej stránke chcemelektromobil.sk, kde je zároveň možné nájsť všetky informácie. (tasr)

Zdieľať

Hospodársky rast v Nemecku vo štvrtom štvrťroku zostane slabý, nie je však dôvod obávať sa recesie. Vo svojej mesačnej správe to uviedla nemecká centrálna banka.

Deutsche Bundesbank, ako znie jej oficiálny názov, upozornila aj na známky stabilizácie vyhliadok nemeckého priemyselného sektora.

Hrubý domáci produkt Nemecka v treťom štvrťroku vzrástol o 0,1 percenta po poklese o 0,2 percenta v druhom kvartáli. Nemecko sa tak tesne vyhlo recesii, ktorá sa zvyčajne definuje ako dva štvrťroky ekonomického poklesu za sebou.

Nemecký priemysel v poslednom čase čelí spomaľovaniu rastu svetovej ekonomiky. K jeho ťažkostiam prispieva pretrvávajúca neistota spojená s plánovaným odchodom Británie z Európskej únie a s obchodnou vojnou medzi USA a Čínou.

Nemecká vláda v tomto roku očakáva rast HDP o pol percenta po minuloročnej expanzii o 1,4 percenta. Budúci rok má ekonomika podľa vládnej prognózy vzrásť o jedno percento. (reuters, čtk)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať