Denník N

Ceny benzínu na Slovensku stúpajú ako raketa, padajú ako perie

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP

Kým v susedných krajinách cítia motoristi rýchlo zmenu cien benzínu nielen vtedy, keď ropa zdražie, ale aj keď zlacnie, u nás to platí len pri jej zdražení. Potvrdila to analýza ekonómov vládneho Inštitútu finančnej politiky.

Ceny benzínu a nafty na Slovensku reagujú pomalšie na pokles cien ropy ako na jej rast. Pri jej raste si motoristi okamžite priplatia vyše 10 centov, pri poklese neušetria. K takému záveru dospeli ekonómovia vládneho Inštitútu finančnej politiky (IFP) vo svojej analýze.

Pri takom výraznom poklese cien ropy na svetových trhoch, k akému došlo v posledných mesiacoch, mohli najmä v januári a v prvej polovici februára ceny na pumpách zlacniť oveľa viac. Ekonómovia IFP preto odporúčajú lepšiu kontrolu distribučného trhu.

O cenách benzínu sa začalo viac ako inokedy debatovať po tom, čo ceny ropy na svetových trhoch začali výrazne padať, no ceny pre našich motoristov klesli slabo.

Cena ropy Brent sa vlani v novembri a decembri prepadla približne z 80 eur za barel na takmer polovicu. Benzín zlacnel zhruba o 10 centov. V susednom Rakúsku, Maďarsku alebo v Česku sa dalo tankovať podstatne lacnejšie. A v prípade Maďarska či Česka to nebolo spôsobené len slabším forintom alebo korunou.

Ekonómovia IFP v analýze ukázali, že ceny benzínu a nafty na Slovensku sú v priemere vyššie ako v susedných štátoch. Slovenskí motoristi tankovali za posledných 14 mesiacov benzín v priemere o sedem centov drahšie a naftu o päť centov drahšie v porovnaní s regiónom.

Platí aj to, že keď sa ceny v Rakúsku, Česku, Maďarsku a Poľsku spriemerujú, ceny pohonných látok na Slovensku sa dlhodobo nachádzajú nad týmto priemerom.

Pravdou je, že v prípade benzínov máme na Slovensku vyššiu spotrebnú daň ako v susedných krajinách. V prípade nafty to už neplatí. No aj po očistení o nepriame dane sú u nás ceny pohonných látok vyššie.

Jedným z dôvodov by mohla byť menej rozvinutá sieť čerpacích staníc. Na Slovensku máme približne trikrát menej čerpačiek ako v Česku. „Ak sa však zohľadní aj nižší stupeň motorizácie na Slovensku, tento rozdiel sa stráca,“ píšu v analýze ekonómovia IFP Lucia Šrámková a Branislav Žúdel.

Dá sa pozrieť aj na koncentráciu maloobchodného trhu s pohonnými látkami. Traja najväčší hráči (Slovnaft, Shell a OMV) na našom trhu obsluhujú viac ako 40 percent trhu. Na druhej strane, maďarský trh je ešte viac koncentrovaný, no ceny palív bez dane sa tam až tak neodchyľujú od priemeru v regióne.

Priemerné ceny palív sú od začiatku roku 2014 nad priemerom regiónu (v €)

cenyporovnanie

Zdroj: World Bank, SAPPO, ČAPPO, RFDA, benzin.apoi.hu

Ceny benzínu na zlacnenie ropy reagujú pomaly

Modelový pohľad podľa ekonómov IFP potvrdzuje, že prenos burzových cien benzínu do maloobchodných cien benzínu na Slovensku je najpomalší v regióne.

Vychádzali z týždenných údajov cien benzínov 95 očistených o spotrebné dane a DPH v krajinách V4 a v Rakúsku, ktoré pravidelne publikuje Weekly Oil Bulletin Európskej komisie. Detailne analyzovali údaje od roku 2009 až po súčasnosť.

K čomu dospeli? Keď ceny vstupov (najmä ropy) vzrastú o jedno euro, pohonné látky na našich čerpacích staniciach okamžite zdražejú o 11 centov. No pri rovnakom poklese cien vstupov je okamžitá reakcia cien na našich čerpacích staniciach štatisticky nevýznamná.

Po štyroch týždňoch je úprava cien smerom nahor v priemere o 14 centov, no zo zníženia motoristi štatisticky nezískavajú. „Prekvapujúco sa cenovú asymetriu nepodarilo dokázať na koncentrovanejšom trhu v Maďarsku. Ani v prípade ostatných okolitých krajín sa asymetria nepotvrdila,“ konštatujú Šrámková a Žúdel.

K podobným záverom ako ekonómovia IFP dospel vo svojej analýze ešte pred ôsmimi rokmi aj ekonóm Viliam Pätoprstý. Podobne ako ekonómovia vládneho inštitútu sa pozrel bližšie na maloobchodné ceny pohonných látok pomocou teórie rakiet a peria.

Tá hovorí, že predajné ceny reagujú menej na poklesy veľkoobchodných cien a, naopak, pri nárastoch reagujú vo väčšej miere. Pätoprstý zistil, že ceny benzínu a nafty idú na Slovensku nahor pomerne rýchlo, a nadol, naopak, dosť pomaly.

„Trh s palivami na Slovensku je plne otvorený a liberalizovaný tak vo veľkoobchode, ako aj v maloobchode. Vzhľadom na konkurenciu v oboch segmentoch nebudeme cenotvorbu a ceny bližšie komentovať a vyjadrovať sa k nim,“ povedal hovorca Slovnaftu Anton Molnár.

O reakciu sme požiadali aj Shell a OMV. Správu budeme po získaní ich stanovísk aktualizovať.

Ministerská kontrola v Slovnafte

Koncom februára sa na kontrolu do Slovnaftu vybral minister hospodárstva Pavol Pavlis (Smer). Po niekoľkých stretnutiach s manažérmi spoločnosti dospel k záveru, že ceny pohonných látok sú v poriadku a kopírujú vývoj cien v Európskej únii. Novinárov o svojich zisteniach informoval na tlačovej konferencii, ktorá bola v sídle Slovnaftu, spolu so šéfom spoločnosti Oszkárom Világim.

Keďže ekonómovia IFP analýzou zistili, že ceny pohonných látok na Slovensku nereagujú rovnako na rast a na pokles cien ropy, ministerstva sme sa opýtali, či opäť skontroluje cenotvorbu Slovnaftu, no aj ďalších predajcov pohonných látok.

„Ministerstvo hospodárstva nemá nástroje na ovplyvnenie ceny ropy na svetových trhoch a ceny pohonných látok na čerpacích staniciach na Slovensku ani nemá zákonné oprávnenie vykonávať kontrolu distribučného systému. Ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť cien a cenovej kontroly je ministerstvo financií,“ reagovala hovorkyňa ministerstva hospodárstva Miriam Žiaková.

A čo na to ministerstvo financií? „V ďalšom kroku by bolo vhodné skúmať, v ktorej časti vertikály distribučného trhu s pohonnými hmotami dochádza k zlyhávaniu trhového mechanizmu. Na to však ministerstvo financií nemá mandát a za kontrolu trhu je zodpovedný Protimonopolný úrad,“ povedal poradca ministra financií Martin Šanta.

Úrad nič zvláštne nezistil

Protimonopolný úrad ešte koncom februára povedal, že na základe podrobnej analýzy vývoja cien pohonných látok v rokoch 2013 a 2014 nedospel k záveru, že by existovala dohoda obmedzujúca súťaž v podobe cenového kartelu.

Úrad uviedol, že traja najsilnejší hráči síce tvoria takmer 50 percent maloobchodného trhu, na zostávajúcej polovici trhu však pôsobí pomerne veľa rôznych spoločností. Cenový kartel je pri takejto trhovej štruktúre menej pravdepodobný.

Pokiaľ ide o porovnanie cien s okolitými krajinami, úrad potvrdil, že na Slovensku reagujú ceny pohonných látok na zmeny cien ropy pomalšie ako v okolitých krajinách. „Logickým dôsledkom toho je, že pri výraznejšom poklese cien ropy (aký nastal v ostatnom čase) dôjde dočasne k relatívnemu zvýšeniu cien v porovnaní s krajinami, ktoré na pokles cien ropy reagujú rýchlejšie. Zároveň by však malo platiť, že v prípade rastu cien ropy by mal byť tento efekt opačný. Takýto scenár sa už sčasti začína potvrdzovať,“ zhodnotil úrad.

Protimonopolný úrad takto reagoval na podnet europoslanca Richarda Sulíka (SaS). Nezdali sa mu vysoké ceny pohonných látok v porovnaní so susednými krajinami, preto sa ešte v januári obrátil na Protimonopolný úrad.

„Na základe získaných údajov z vykonaných analýz cien, analýzy štruktúry a  fungovania samotného maloobchodného trhu s pohonnými hmotami úrad momentálne nevidí priestor pre svoj zásah z dôvodu podozrenia z uzatvorenia dohody obmedzujúcej súťaž v podobe cenového kartelu,“ uviedol úrad.

V súvislosti s aktuálnou analýzou IFP úrad uviedol, že najprv si ju potrebuje detailne preštudovať. „Zatiaľ možno len potvrdiť, že Protimonopolný úrad túto oblasť naďalej sleduje,“ dodal vo svojom stanovisku.

graf4

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie