Denník N

Érsek zrušil 17-miliónovú zákazku na poradenské služby z Počiatkovej éry

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek. Foto – TASR
Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek. Foto – TASR

Minister dopravy vypíše novú súťaž, cena zákazky má byť okolo 5 miliónov eur.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) zrušil 17,2-miliónový tender na poradenské služby k eurofondom. Súťaž rozbehol ešte koncom roka 2015 exminister Ján Počiatek (Smer), no podľa Érseka ministerstvo poradenstvo za zhruba 17 miliónov eur (bez DPH) nepotrebuje.

„Mám problém s tou obrovskou čiastkou. Toľko peňazí nevieme vyčerpať. Aj keď to bola rámcová dohoda a mohli by sme z toho čerpať, koľko uznáme za vhodné, taká suma veľmi rezonuje,“ povedal Érsek.

Ministerstvo dnes vypíše novú súťaž, cenu za poradenstvo na všetky eurofondové projekty teraz odhadlo na 5 až 5,5 milióna eur. Peniaze sa majú použiť do roku 2020.

„Chceme robiť aj vlastnými silami, máme tu veľa ľudí zamestnaných, ale niektoré veci vyžaduje aj Európska únia a my ich nevieme,“ obhajoval vynovenú zákazku Érsek.

V oficiálnom odôvodnení k zrušenému tendru sa tiež uvádza, že po vyhodnotení splnenia podmienok účasti po predložení dokladov zostala len jedna ponuka. Malo by ísť o ponuku firmy Deloitte.

Ministerstvo dopravy je riadiacim orgánom pre operačný program Integrovaná infraštruktúra. To sú eurofondy na cesty, eurofondy, aj štátne IT.

Najväčší Počiatkov IT projekt zrušili

Érsek nedávno zrušil aj ďalší Počiatkov IT projekt Atlas pasívnej infraštruktúry za 48 miliónov eur. V súťaži zvíťazil Slovak Telekom, momentálne nie je jasné, či sa firma proti verdiktu odvolá.

Súťaž sa pokúsil zrušiť ešte Roman Brecely (Sieť), keď bol ministrom dopravy tretej Ficovej vlády, no nestihol to dotiahnuť, lebo v kresle ministra predčasne skončil.

IT systém mal zhromažďovať údaje o všetkých sieťach, vedeniach, stavbách, diaľniciach či inej infraštruktúre. Ak by niekto chcel postaviť bytovku alebo potiahnuť optické káble na internet, rýchlo by zistil, aké siete už vo vyhliadnutej lokalite sú.

Érsek však povedal, že projekt nezodpovedá predstave podpredsedu vlády Petra Pellegriniho (Smer) a ani jeho vlastnej. Ak by ste mali záujem o konkrétne pozemky, z projektu by ste podľa ministra nevyčítali, aké sú tam natiahnuté siete. „Máme vážne pochybnosti o projekte, ktorý s mierou pravdepodobnosti blížiacou sa k istote nebude môcť byť financovaný z európskych prostriedkov,“ povedal nedávno aj Pellegrini.

Keďže podobný projekt odporúča Brusel, ministerstvo dopravy sa k nemu pravdepodobne o rok až dva vráti.

Investičný systém výstavby prerobia

Druhý obrovský projekt – Investičný systém výstavby za 45 miliónov eur ministerstvo neruší. „Teraz ešte nie je otázka, či postupovať, alebo súťaž zrušiť,“ hovorí Érsek.

Investičný systém výstavby má elektronizovať stavebné konanie. V súťaži zvíťazila firma Asseco Central Europe. Ministerstvo s víťazom tendra zatiaľ nepodpísalo zmluvu. Keďže chce projekt zaplatiť z nových IT eurofondov, muselo najprv predložiť reformný zámer, ktorý mu už komisia na ministerstve vnútra schválila, a aj štúdiu uskutočniteľnosti.

„Robíme na tom v spolupráci s pánom podpredsedom vlády Pellegrinim. Ideme so súťažou ďalej, je to súťaž na 5 rokov. Dovtedy, kým sa to celé pripraví a spustí, musia tam byť zapracované nové veci, ktoré vyjdú z nového stavebného zákona, ak budeme úspešní v Národnej rade,“ povedal Érsek.

Minister dopravy má na stole aj 7-miliónový projekt registra bytov, ktorý má poskytnúť databázu informácií o stave bytových priestorov. O projekte sa debatuje aj na platforme Slovensko.Digital. IT-čkári sa tam napríklad pýtajú, na čo nám taký projekt treba, keď byty registruje aj kataster.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Verejné IT zákazky

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie