Denník N

Štrajk vo VW: Aj vlk by mohol byť sýty, aj ovca spokojná, hovorí Kollár (anketa)

Štrajk vo fabrike pokračoval už tretí deň, odbory s vedením stále rokujú. Čo by robili naši politici v pozícii predsedu predstavenstva VW Ralfa Sachta?

 Jana Kiššová, podpredsedníčka SaS

Je to veľmi zložitá otázka, pretože nemám ekonomické informácie o spoločnosti ako Sacht. V každom prípade by som vyjednávala a snažila sa hľadať také riešenie, ktoré je prijateľné pre zamestnancov a na druhej strane aj rozumné vzhľadom na možnosti, ktoré šéf predstavenstva má. Za relevantné by som považovala mzdy na Slovensku, nie nemecké, pretože aj spoločnosť Volkswagen sa z istého dôvodu pre investíciu na Slovensko rozhodla. Ak by sa všetky náklady vyrovnali nákladom v Nemecku, tak by si asi ako prvú otázku položili, prečo by vlastne mali mať takúto investíciu na Slovensku.

Boris Kollár, predseda hnutia Sme rodina 

Na jeho mieste by som urobil všetko pre to, aby som sa čo najviac priblížil k pomerom v Európskej únii, respektíve v Nemecku. Priblíženie platov je na mieste o to viac, že ide o výrobu tých najlukratívnejších a najzložitejších automobilov a nie o zaostalé strojárstvo a jednoduchú dielenskú montáž. Ak si zoberiete rast platov o požadovaných 16 %, tak ak by túto požiadavku splnili, ešte stále im zostáva veľký, dokonca násobný rozdiel oproti podmienkam u nich v Nemecku. Ako sa u nás trefne hovorí: „Aj vlk by mohol byť sýty, aj ovca spokojná.“

Jozef Mihál, nezaradený poslanec

K tejto téme sa pre médiá vyjadrovať nechce. Na svojom facebookovom profile sa však k štrajku vyjadril takto: 

Alojz Hlina, predseda KDH 

Situáciu vo Volkswagene vnímam s dávkou nostalgie, určitým spôsobom sme pomohli jeho úspechu v Bratislave. V začiatkoch sme sprostredkovali vývozy ich produkcie do Číny, kde sa začal písať aj ich úspešný príbeh. Mám pochopenie pre obavy Jozefa Uhríka, ktorý bol v tých časoch riaditeľom a teraz sa s nepríjemným pocitom vyjadruje o ďalšom osude fabriky. Problém je, že keď chcete dať jedno euro v čistom zamestnancovi, musíte jedno euro vo forme odvodov poslať aj nášmu štátu. To znamená, dať ich ľuďom, ktorí ich rozkradnú na rôzne IT projekty, ktoré nefungujú a nikto ich nepotrebuje. Mzdy by na Slovensku rástli rýchlejšie, ak by neboli tak brutálne zaťažené odvodmi. Nemci sú dobrí korektní podnikatelia, preto sú úspešní. Naši občania si zaslúžia spravodlivú mzdu a v inštitúciách, kam idú odvody, by sa nemalo kradnúť. Držíme palce zúčastneným stranám, aby sa dohodli.

Ivan Štefunko, podnikateľ a člen občianskeho združenia Progresívne Slovensko 

Na mieste predsedu predstavenstva VW by som nebol rád, že sú dve tretiny mojich zamestnancov nespokojné so svojím ohodnotením. Buď by som si vyčítal, že som nedostatočne komunikoval firemné možnosti, alebo sa to snažil zmeniť. Overil by som si finančné možnosti závodu a ak by to bolo možné, tak by som platy zvýšil na mieru, ktorú žiadajú zamestnanci. Tak, aby boli obdive strany spokojné. Otázka je, aký by bol môj manévrovací priestor v rámci koncernu a čo by sa odo mňa očakávalo pri plnení finančného plánu.

Peter Žiga, minister hospodárstva za Smer (odpovedal hovorca)

Ministerstvu hospodárstva neprináleží vyjadrovať sa o pozícii koncernu Volkswagen. Postoj rezortu už v minulých dňoch minister opakovane deklaroval.

Podľa agentúry TASR sa Žiga pridal na stranu továrne. „Vzhľadom na to, že platy (vo VW SK) sú dosť vysoké a vzhľadom na to, že priemer mzdy na Slovensku v podobnom alebo rovnakom odvetví nie je taký vysoký, považujem skokovitý nárast miezd o 16% v jednom roku za iracionálny,“ citovala Žigu agentúra po minulotýždňovom rokovaní vládneho kabinetu.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ekonomika

Teraz najčítanejšie