Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Moricove vlaky sa opäť kazia, namiesto nich musia jazdiť motoráky bez klímy

Naľavo motorová súprava 861, napravo Víťazoslav Moric na sneme SNS v Žiline v roku 1999, ktorý počas Mečiarovej vlády ovládol vagónku ŽOS Vrútky. Foto – SEC Lightning a TASR
Naľavo motorová súprava 861, napravo Víťazoslav Moric na sneme SNS v Žiline v roku 1999, ktorý počas Mečiarovej vlády ovládol vagónku ŽOS Vrútky. Foto – SEC Lightning a TASR

Výrobca z Vrútok sa nemusí báť žiadnych sankcií, zmluvy so štátnymi železnicami má nastavené značne benevolentne.

Eva zažila v uplynulých dňoch niekoľko jázd vlakom, ktoré jej na psychickej pohode nepridali. Každý deň pracovne dochádza osobákom z Nových Zámkov do Nitry. Na tejto trase už niekoľko rokov jazdia moderné súpravy z vagónky ŽOS Vrútky, ktorú vlastní rodina bývalého politika SNS Víťazoslava Mórica.

V súčasnosti však namiesto nich musia už po niekoľkýkrát zaskakovať zastarané motoráky bez klimatizácie. „Mesačne platím za cestovanie 45 eur, ale napriek tomu som musela cestovať neklimatizovaným a totálne preplneným vlakom. Najprv som si myslela, že si z nás robia žarty,“ hovorí Eva.

Poobede na spiatočnej ceste už vypravili modernú „Moricovu súpravu“, radosť cestujúcich však netrvala dlho. „Asi v polovici cesty sa klimatizácia pokazila. Okamžite som písala sťažnosť železniciam a nebolo to prvýkrát,“ dodáva Eva.

Reč je o dieselových súpravách série 861. Vo Vrútkach im dali meno Regiomover, inak sa im posmešne hovorí „dunihlav“.

Štátna Železničná spoločnosť (ZSSK) tieto vlaky nakupovala v dvoch várkach za eurofondy – v roku 2009 a 2013. V súčasnosti má 32 súprav, z čoho pätnásť je podľa dopravcu aktuálne odstavených.

Jedna pre nehodu, jedna pre poškodenie vandalmi, niektoré sú na pravidelnej údržbe, väčšina je jednoducho pokazená.

Motorové súpravy 861 patria medzi takzvané eurovlaky, ktoré za eurofondy nakupovali železnice pre regionálne trate v okolí Nových Zámkov a Humenného. Foto – ZSSK

Neklimatizované súpravy ich musia nahradzovať nielen v okolí Nových Zámkov, ale aj na východnom Slovensku, kde tiež majú pridelené trasy.

„Ospravedlňujeme sa všetkým cestujúcim, ktorých sa dotkne nasadzovanie náhradných súprav bez klimatizácie, robíme všetko pre to, aby to pocítili čo najmenej,“ tvrdí hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Žiadny pokrok

To, že sú motoráky z Vrútok poruchové, je známa vec. Napríklad vlani v lete týždenník Trend napísal, že v priemere býva odstavená jedna tretina súprav, v niektorých týždňoch dokonca polovica.

Odvtedy veci príliš nepokročili. Začiatkom júna informovala RTVS, že napríklad elektrické vlaky z českej Škody, ktoré Slovensko kupovalo v rovnakom čase ako motoráky z Vrútok, toho najazdia o dvadsať percent viac.

Nutnosť posielať namiesto nich náhradné súpravy sa kriticky prejavuje práve v týchto dňoch. Teploty na väčšine Slovenska šplhajú k tridsiatim stupňom a vo chvíli, keď neklimatizovaný vlak zastaví, môže byť v ňom neznesiteľne horúco.

Namiesto moderných súprav jazdia motorové jednotky 813, zvané „bageta“. Vyrábali ich v druhej polovice 70. a začiatkom 80. rokoch v Studénke. Po roku 2000 síce prešli čiastočnou modernizáciou, tá nezahŕňala inštalovanie klimatizácie. Foto – Wikipedia

„Celá situácia nás veľmi mrzí. Naším hlavným cieľom je zabezpečiť prevádzku, aby sme nemuseli spoje zrušiť a ľudia sa mohli prepravovať do práce alebo do školy,“ dodáva Kováč.

Napriek týmto skúsenostiam sa ZSSK nedávno rozhodla, že potrebuje ďalšie súpravy z Vrútok. Koncom marca podpísala kontrakt na 21 nových motorákov za 77 miliónov eur. Moricova vagónka v tendri súťažila sama.

Štátne železnice aj ŽOS Vrútky teraz sľubujú, že najnovšia várka vlakov už bude spoľahlivejšia. „Na doterajších súpravách sme zistili celkovo deväť zásadných nedostatkov. Žiadali sme, aby sa firma postarala o ich odstránenie,“ povedal Denníku N zdroj z vedenia ZSSK.

Assembled in Slovakia

V čom je vlastne problém? Motorový vlak 861 je síce prezentovaný ako originálny slovenský výrobok, ktorého konštrukciu a dizajn vymysleli vo Vrútkach, kľúčové komponenty ako motor, chladič, prevodovka či brzdy pochádzajú od zahraničných, väčšinou nemeckých výrobcov.

Súpravy sú aj podľa oficiálnej dokumentácie len „assembled“, teda zmontované na Slovensku. „To, že tieto komponenty odoberáme od externých firiem, je prirodzené; žiadny výrobca koľajových vozidiel si sám nevyrába vlastné spaľovacie motory ani chladiace agregáty,“ uviedla pred časom šéfka marketingu firmy Jana Horníková.

Spoločne s dieselovými súpravami z Vrútok nakupovali železnice aj elektrické dvojposchodové vlaky série 671 vyrábané Vagónkou Škoda v Ostrave. Tie podľa RTVS toho najazdia o dvadsať percent viac. Foto – TASR

Niektoré z komponentov sa jednak ukázali ako nie príliš spoľahlivé a jednak sa ich nepodarilo úplne integrovať do slovenských vlakov. Výsledok?

Súpravy majú notorický problém napríklad s chladičmi, ktoré prestávajú pracovať. Vlak sa následne musí na niekoľko minút zastaviť, aby sa motor neprehrial. Ďalší problém sa objavuje s prívodom energie do samotného motora, ktorý raz ide a raz nejde.

„Výpadky vznikali len v jednej sérii na niektorých motoroch a chladičoch. Problémy motora sa objavovali v dôsledku chybných káblových zväzkov a problémy s tečením chladičov súviseli s výrobnou chybou,“ hovoria k tomu oficiálne ŽOS Vrútky.

Víťazoslav Moric (v strede) bol v 90. rokoch vplyvný člen SNS, ktorý sa zviditeľňoval nápadmi na vytváranie rómskych „rezervácií“. Poslancom bol do volieb 2002, neskôr sa neúspešne pokúšal o návrat do politiky. Dvadsať rokov ovláda firmu ŽOS Vrútky, v marci 2014 v nej privítal delegáciu na čele s premiérom Ficom. Foto – TASR

Podľa informácií Denníka N už pretrvávajúce výpadky vlakov spôsobili značný rozruch. Na Slovensko museli priletieť manažéri nemeckých výrobcov, aby celú vec riešili – ZSSK na nich údajne tlačila tým, že ak sa nič nezmení, zabezpečí im negatívnu publicitu na zahraničných veľtrhoch.

„Tú hlavnú zodpovednosť však má ŽOS Vrútky, pretože vystupujú ako takzvaný integrátor, ktorý má zaručiť, že všetko bude fungovať správne,“ povedal zdroj zo ZSSK.

Výsledkom by malo byť, že vagónka v spolupráci s nemeckými subdodávateľmi začala vymieňať nespoľahlivé súčiastky a to aj v tých súpravách, ktoré sa ešte nestihli pokaziť.

Motoráky 861 majú štandardne tri vozne, v ktorých je viac 170 miest na sedenie. Sú čiastočne nízkopodlažné, cestujúci majú k dispozícii elektrické zásuvky i priestor na bicykle. Oficiálne by v nich malo byť aj wifi. Foto – ŽOS Vrútky

Vo Vrútkach môžu byť pokojní

Posledná otázka znie, či ŽOS Vrútky budú musieť za poruchovosť svojich vlakov niečo platiť. Štátne železnice na to odpovedajú vyhýbavo. „Prípadné kompenzácie budú riešené v zmysle zmluvy medzi ŽOS Vrútky a ZSSK,“ odpovedá hovorca Kováč.

To inými slovami znamená, že vo Vrútkach môžu byť pokojní, lebo doterajšie zmluvy sú k nim nastavené benevolentne. Neriešia situáciu, keď sú motoráky dlhodobo odstavené vinou nespoľahlivosti vlaku a teda neponúkajú železniciam možnosť vymáhať sankcie.

Prísnejšie podmienky sú zapracované až v poslednej zmluve z tohto roku, tá sa však týka ešte nevyrobených strojov a nie tých, ktoré v súčasnosti jazdia.

V tejto zmluve sa už píše, že vlaky musia byť schopné prevádzky 95 percent dní v roku, teda 347 dní (s výnimkou dní, keď idú na predpísané opravy). V opačnom prípade by mali nasledovať finančné pokuty.

Čo píše ZSSK k výpadkom motorákov 861

Dieselmotorové jednotky série 861 (DMJ 861) aktuálne nasadzujeme na linkách:

• Košice – Humenné
• Humenné – Medzilaborce
• Prešov – Humenné (Radenie vlakov na tejto trati je aktuálne ovplyvnené aj nepretržitou výlukou v Hanušovciach n. T.)
• Prešov – Bardejov
• Humenné – Stakčín
• Nové Zámky – Nitra – Leopoldov
• Nové Zámky – Topoľčany – Prievidza

Na uvedených tratiach v prípade výpadku pôvodne plánovanej súpravy DMJ 861 nasadzujeme ako náhradu súpravu zloženú z motorového vozňa série 812 a prívesných vozňov série 012. Ako záložné súpravy sú používané tiež klasické vozne 2. triedy s rušňom alebo motorová jednotka 813/913 (tzv. bageta).

Motorový vozeň 812 + prívesný vozeň 012 (roky modernizácie: 2002 – 2006) je modernizované vozidlo s 53 miestami na sedenie, elektronickým informačným systémom tmavými sklami s ochranou proti slnku. Klimatizácia v nich nainštalovaná nie je. Vetranie v týchto vozidlách je možné prostredníctvom vetracích okienok.

Vozidlá prechádzajú priebežne pri periodických opravách modernizáciou. Klasická súprava zložená z rušňa a vozňov 2. triedy poskytuje možnosť sedenia vo veľkopriestorovom usporiadaní alebo kupé. Vetranie je zabezpečené bežným prúdením vzduchu otvorenými oknami v starších vozňoch. Podľa možností však zaraďujeme aj nové a modernizované vozne s klimatizáciou a wifi pripojením na internet.

Motorová jednotka 813-913 „bageta“ (rok výroby: 2007 – 2010) je modernizované vozidlo s elektronickým informačným a kamerovým systémom (vybrané vozidlá). Počet miest na sedenie je 83. V jednotke sú tiež inštalované 3 stojany na prepravu bicyklov. Vozidlo síce nemá klimatizáciu, avšak má tzv. nútené vetranie a výklopné vetracie okienka.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Povesť štátnych inžinierov je už taká zlá, že diaľnica načas je šokom
  • HDP: Ekonomika v druhom štvrťroku klesla o 12,1 %, je to historický prepad, ale čakalo sa horšie
  • Kurzarbeit: Minister Krajniak chce trvalý systém od roku 2022, dovtedy má fungovať prvá pomoc
  • Samosprávy: Ministerstvo financií ukázalo, aký výpadok na daniach z príjmu mali mestá a obce
  • Aerolínie: Wizz Air plánuje novú linky z Košíc do Británie
  • Firmy: Testy nepreukázali koronavírus vo výrobkoch a na obaloch výrobcu bagiet Fekollini zo Sládkovičova
  • Železnice: ŽSR pustia vlaky na novú časť hlavnej trate medzi Púchovom a Považskou Bystricou
  • EÚ: Ekonomika padla v 2. štvrťroku medziročne o 14,1 %, je to viac než na Slovensku
  • Poľsko: Ekonomika padla do recesie po prvý raz od pádu komunizmu

Mičovského najbližšia podriadená musí vysvetľovať väzby na starú agrárnu gardu z čias Smeru a HZDS

Generálna tajomníčka služobného úradu ministerstva pôdohospodárstva Vladimíra Fabriciusová. Foto - MP SR
Generálna tajomníčka služobného úradu ministerstva pôdohospodárstva Vladimíra Fabriciusová. Foto – MP SR

Generálna tajomníčka služobného úradu ministerstva pôdohospodárstva Fabriciusová musí vysvetľovať väzby na „starú agrárnu gardu“ z čias Smeru a HZDS. Blízko k nim má jej partner, agropodnikateľ Martin Malatinec, ktorý vo veľkom čerpá agrárne eurofondy. Minister Mičovský za ňou naďalej stojí.

Na obrane plánujú ďalší nákup lietadiel. Hľadá sa nástupca slávnych albatrosov, veľký záujem majú Česi

O slovenskú zákazku sa usiluje české Aero, ktoré potrebuje zákazníka pre svoj nový model albatrosa L-39 NG. Foto – Aero
O slovenskú zákazku sa usiluje české Aero, ktoré potrebuje zákazníka pre svoj nový model albatrosa L-39 NG. Foto – Aero

Na ministerstve obrany plánujú ďalší nákup lietadiel, tentoraz by malo ísť o osem až desať podzvukových strojov. Podľa ministra Naďa je potrebné nahradiť cvičné československé lietadlá Albatros.

Minúta po minúte

Firma Rosneft sa v 2. štvrťroku vďaka rastu cien ropy prehupla do zisku 493 miliónov eur, za prvé tri mesiace bola v strate 1,8 miliardy eur. Objem produkcie najväčšej ruskej ropnej spoločnosti klesol medziročne o 13 %.

V 2. štvrťroku vlaňajška vykázal Rosneft čistý zisk 2,2 miliardy eur. Začiatkom tohto roka ju stiahli do červených čísel padajúce ceny ropy v dôsledku nadprodukcie a šírenia koronavírusu.

Rosneft pokrýva vyše 40 % ťažby ropy v Rusku. Od apríla do júna dodal vyše 4 miliónov barelov ropy denne, produkciu znížil v súvislosti s dohodou skupiny OPEC+ s cieľom podporiť ceny ropy. (čtk, reuters)

Klub 500 víta zámer ministra práce Milana Krajniaka zaviesť v budúcnosti trvalý kurzarbeit. No pripomína, že treba hovoriť aj o podmienkach udržania pracovných miest v súčasnosti.

„Je dobré, ak do budúcnosti bude pripravený systém kurzarbeit, ako navrhuje ministerstvo, bez zvýšenia odvodového zaťaženia. Ak však nehovoríme o podmienkach udržania pracovných miest v súčasnosti, nie je to dobré,“ povedal výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor. Komentoval tak zámer ministra práce Krajniaka zaviesť od roku 2022 trvalý kurzarbeit.

Podnikateľský Klub 500, ktorý vedie majiteľ Železiarní Podbrezová Vladimír Soták, je známy kritikou aktuálneho podporného systému pre firmy. Vládu opakovane žiada, aby navýšila pomoc cez zvýšenie opatrenia kurzarbeit či podpory v prípade výpadku tržieb.

„Máme vyčlenených 1,38 miliardy eur a čerpáme len 490 miliónov eur. V súčasnosti, keď sú firmy s poklesom tržieb až do 50 %, vyplácame náhradu mzdy len od 10 – 35 % celkových osobných nákladov, pritom v budúcom kurzarbeite chceme vyplácať pri poklese od 10 % náhradu až 80 % čistej mzdy. Je nám úprimne ľúto každého nášho zamestnanca, ktorý má vyplácanú časť mzdy a štátnym a verejným zamestnanom je vyplácaných 100 % príjmu. Buď chceme ľuďom pomôcť a zachrániť zamestnanosť, alebo nie. Namiesto zachraňovania pracovných miest pri 12,1-percentnom medziročnom poklese HDP vyčleňujeme podporu zamestnávania absolventov bez pracovných návykov a praktických vedomostí,“ reagoval Gregor.

Predaj koncernu Volkswagen v júli klesol medziročne už len o 0,2 % na 885 700 áut Podporil ho najmä čínsky trh, ktorý stúpol o takmer päť percent. Za sedem mesiacov roka odbyt skupiny zaostal za vlaňajškom o necelú štvrtinu.

Odbyt VW v Európe bol v júli nižší o 1,9 %, dvojciferné prepady zaznamenal v Severnej a Južnej Amerike. V júni sa globálny predaj prepadol medziročne ešte o približne pätinu.

Automobilka v júli zaznamenala rast predaja značiek Audi, Škoda a Porsche, odbyt áut VW klesol o 1,1 %. Znížili sa aj dodávky značky Seat i úžitkových vozidiel. (tasr, marketwatch)

Laboratórne testy nepreukázali prítomnosť koronavírusu vo výrobkoch či obaloch výrobcu bagiet Fekollini. Vzorky na testovanie z firmy zo Sládkovičova zobrali hygienici po tom, čo sa medzi pracovníkmi firmy potvrdili prípady koronavírusu.

„Pri laboratórnej analýze bola vylúčená prítomnosť koronavírusu v našich výrobkoch a obaloch“ povedal Andrej Gerstner, Marketing & PR Manažér spoločnosti Fekollini.

Firma Fekollini vyrába v Sládkovičove bagety značky Pierre Baguette. Informovala, že si dala z vlastnej iniciatívy a na vlastné náklady otestovať všetkých pracovníkov po tom, ako bolo ochorenie preukázané u jej externého dodávateľa. Testy odhalili podľa informácií zo štvrtka dokopy 31 prípadov nákazy medzi pracovníkmi výrobcu bagiet. Televízia Markíza v piatok informovala, že počet potvrdených prípadov je 32.

Dokopy sa urobilo 566 testov, chýbajú ešte tri testy, ktoré sa majú urobiť na budúci týždeň. „Na prevádzke v súčasnosti pracujú len zamestnanci s negatívnym testom na COVID- 19,“ píše firma v tlačovej správe.

Kontrolóri zo Štátnej veterinárnej a potravinovej správy (ŠVPS) urobili kontrolu vo firme vo štvrtok. V ten istý deň informoval riaditeľ ŠVPS Jozef Bíreš, že regionálni kontrolóri overovali, či má spoločnosť vypracované a zavedené dostatočné bezpečnostné opatrenia proti zavlečeniu COVID-19. Firma požiadavkám vyhovela, čakalo sa ešte na výsledky testov z odobraných vzoriek. Tie sa odobrali napríklad z výrobkov pripravených na distribúciu.

Firma opakovane upozorňuje, že podľa oficiálneho vyhlásenia Európskeho úradu pre bezpečnosť potravín neexistuje dôkaz, že by potraviny v súvislosti s COVID-19 predstavovali pre verejnosť nejaké riziko.

Zväz automobilového priemyslu si pochvaľuje spôsob, ako minister práce Milan Krajniak chystá trvalý kurzarbeit. „Vysoko hodnotíme prácu ministerstva pri príprave konceptu permanentného kurzarbeitu,“ hovorí prezident zväzu Alexander Matušek o príprave systému na ochranu zamestnanosti pri chvíľkových výkyvoch dopytu.

„Forma verejných konzultácií pri príprave tohto konceptu, ktorej sme sa zúčastňovali, sa javí ako efektívny spôsob prípravy legislatívnej normy a veríme, že sa na takomto základe podarí pripraviť zákon, ktorý bude prejavom konsenzu všetkých sociálnych partnerov a zároveň zvýši konkurencieschopnosť Slovenska. Sme radi, že naše námety, návrhy a požiadavky v oblasti vytvorenia systémového riešenia Kurzarbeit, ktoré sme sa snažili už od roku 2017 komunikovať s vládou SR, boli vypočuté. Radi sa budeme zúčastňovať aj prác na príprave samotného zákona, pokiaľ budeme o to požiadaní,“ dodal Matušek.

Minister Milan Krajniak v piatok informoval, že chce od roku 2022 zaviesť fond na podporu udržania zamestnanosti pre firmy a SZČO. Dovtedy sa má vyplácať takzvaná Prvá pomoc. Do nového fondu budú posielať peniaze zamestnávatelia a SZČO, odvodové zaťaženie sa nezvýši.

Príspevok pre zamestnanca bude predstavovať 80 percent jeho čistej mzdy, najviac 1 340 eur. Z fondu pôjde 60 percent, zamestnávateľ zaplatí 20 percent platu.

Úrad priemyselného vlastníctva prijal v prvom polroku medziročne viac podaní na predmety ochrany práv duševného vlastníctva. „Aktivita inovátorov Slovenska sa počas koronakrízy zvýšila,“ komentuje úrad, konania chce zrýchliť.

Poľská ekonomika v 2. štvrťroku skĺzla do recesie prvý raz od pádu komunizmu. HDP za apríl až jún sa prepadol o 8,9 % po znížení o 0,4 % v 1. štvrťroku. Vykázal tak druhý medzikvartálny pokles za sebou, čo je znak technickej recesie.

V 1. štvrťroku poľské hospodárstvo medzikvartálne kleslo o 0,4 %. V druhom štvrťroku už na ekonomiku doľahla koronakríza a v medziročnom porovnaní klesla o 8,2 %, čo však bol lepší výsledok, než odhadovali analytici.

Poľsko bolo jedinou krajinou EÚ, ktorá sa vyhla recesii počas finančnej krízy v rokoch 2008 až 2009. Po jej skončení vykazovalo solídny ekonomický rast, ku ktorému sa podľa prognóz postupne vráti aj v nasledujúcom období.

Za celý rok poľská vláda očakáva pokles HDP o 3,4 %. Európska komisia ho v júlovej makroprognóze odhaduje na 4,6 %, čo je najmenej spomedzi všetkých krajín únie. (tasr, n)

Železnice presmerujú vlaky na hlavnej trati medzi Bratislavou a Žilinou na nový úsek cez tunel medzi Púchovom a Považskou Bystricou. Úprava grafikonu bude platiť od 17. septembra, na koridore je to najväčšia zmena za posledné roky.

Úsek je súčasťou prestavby trate Púchov – Považská Teplá, zákazku získalo v roku 2016 združenie firiem na čele s Doprastavom za 365 miliónov eur bez DPH.

Čo všetko sa mení

  • Vlaky nepôjdu súčasnou trasou s veľkými zákrutami okolo Nosickej priehrady, ale cez viadukt ponad priehradu a tunel Diel. Nová trasa bude po dokončení kratšia a rýchlejšia.
  • V prevádzke na novom úseku bude zatiaľ jedna koľaj, úplné dokončenie stavby je naplánované na 15. december 2021.
  • Cestujúci osobnými vlakmi prídu o železničnú zastávku Milochov (časť Považskej Bystrice). Zastávka Nosice (časť Púchova) bude na inom mieste.

Ekonomika EÚ v 2. štvrťroku klesla o rekordných 11,7 %, medziročne sa HDP znížil o 14,1 %, vyplýva zo spresnených dát Eurostatu. Koncom júla odhadoval o niečo horšie čísla, v prípade eurozóny ponechal pôvodné údaje.

V prvom odhade Eurostat vykázal prepad HDP únie voči 1. kvartálu o 11,9 % a medziročne o 14,4 %. V prípade eurozóny potvrdil júlové čísla – medzikvartálny pokles o 12,1 % a medziročný o 15 %.

Eurostat vo svojej správe zdôraznil, že ide zďaleka o najvýraznejšie prepady od roku 1995, keď sa tieto štatistiky začali sledovať.

Koronakríza podľa dostupných údajov v 2. štvrťroku najviac doľahla na ekonomiku Španielska, ktorej výkon sa znížil medziročne o 22,1 %, Francúzska (-19 %), Talianska (-17,3 %) a Portugalska (-16,3 %). Slovenský HDP klesol o 12,1 %, menej než v priemere za EÚ i eurozónu.

V medzikvartálom porovnaní je skladba najhorších štátov približne rovnaká, je medzi nimi tiež Maďarsko (-14,5 %). Slovensko vykázalo prepad o 8,3 %. Najlepšie výsledky malo Fínsko, ktorého HDP klesol len o 3,2 %. (n, čtk)

K dotáciám na nájomné sa dostali aj firmy vlastnené schránkami v zahraničí, upozorňuje Transparency International Slovensko. K príjemcom patrí i prevádzkovateľ Slovakia Ringu patriaci nadácii v Karibiku, Transparency chce, aby jeho zápis v protischránkovom registri preveril súd.

Na aké firmy upozorňuje Transparency

  • Nadácia T. I. Foundation z karibského ostrova Anguilla vlastní prevádzkovateľa závodného okruhu Slovakia Ring v Orechovej Potôni. V minulosti sa k okruhu hlásil Zoroslav Kollár. Eseročka Výcvikové zariadenie pre vodičov dostala pomoc 105-tisíc eur. Podľa zápisu v protischránkovom registri firmu kontrolujú aj ľudia, ktorí sú známi z iných schránkových firiem. Transparency preto ohlásil podnet na žilinský súd, aby preveril, či je zápis pravdivý.
  • Calantha Trading z Gibraltaru vlastní prevádzkovateľa hotela Tatranský Permon v Podbanskom. Firma nie je podľa organizácie v protischránkovom registri, hoci dostala pomoc 161-tisíc eur.
  • Transparency hovorí, že ministerstvo síce vyžaduje informácie o majiteľoch firiem pri dotáciách nad 100-tisíc eur, nemá to však kapacitu kontrolovať.

Kto sú najväčší príjemcovia

  • Transparency zverejňuje zoznamy príjemcov, informácie si pýta od ministerstva hospodárstva prostredníctvom infozákona.
  • K 5. augustu vyplatil štát 4,9 milióna eur celkovo 1028 žiadateľom.
  • Viac ako štvrtinu sumy dostalo desať najväčších príjemcov.
Zdroj - Transparency International Slovensko
Zdroj – Transparency International Slovensko

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať