Denník N

Moricove vlaky sa opäť kazia, namiesto nich musia jazdiť motoráky bez klímy

Naľavo motorová súprava 861, napravo Víťazoslav Moric na sneme SNS v Žiline v roku 1999, ktorý počas Mečiarovej vlády ovládol vagónku ŽOS Vrútky. Foto – SEC Lightning a TASR
Naľavo motorová súprava 861, napravo Víťazoslav Moric na sneme SNS v Žiline v roku 1999, ktorý počas Mečiarovej vlády ovládol vagónku ŽOS Vrútky. Foto – SEC Lightning a TASR

Výrobca z Vrútok sa nemusí báť žiadnych sankcií, zmluvy so štátnymi železnicami má nastavené značne benevolentne.

Eva zažila v uplynulých dňoch niekoľko jázd vlakom, ktoré jej na psychickej pohode nepridali. Každý deň pracovne dochádza osobákom z Nových Zámkov do Nitry. Na tejto trase už niekoľko rokov jazdia moderné súpravy z vagónky ŽOS Vrútky, ktorú vlastní rodina bývalého politika SNS Víťazoslava Mórica.

V súčasnosti však namiesto nich musia už po niekoľkýkrát zaskakovať zastarané motoráky bez klimatizácie. „Mesačne platím za cestovanie 45 eur, ale napriek tomu som musela cestovať neklimatizovaným a totálne preplneným vlakom. Najprv som si myslela, že si z nás robia žarty,“ hovorí Eva.

Poobede na spiatočnej ceste už vypravili modernú „Moricovu súpravu“, radosť cestujúcich však netrvala dlho. „Asi v polovici cesty sa klimatizácia pokazila. Okamžite som písala sťažnosť železniciam a nebolo to prvýkrát,“ dodáva Eva.

Reč je o dieselových súpravách série 861. Vo Vrútkach im dali meno Regiomover, inak sa im posmešne hovorí „dunihlav“.

Štátna Železničná spoločnosť (ZSSK) tieto vlaky nakupovala v dvoch várkach za eurofondy – v roku 2009 a 2013. V súčasnosti má 32 súprav, z čoho pätnásť je podľa dopravcu aktuálne odstavených.

Jedna pre nehodu, jedna pre poškodenie vandalmi, niektoré sú na pravidelnej údržbe, väčšina je jednoducho pokazená.

Motorové súpravy 861 patria medzi takzvané eurovlaky, ktoré za eurofondy nakupovali železnice pre regionálne trate v okolí Nových Zámkov a Humenného. Foto – ZSSK

Neklimatizované súpravy ich musia nahradzovať nielen v okolí Nových Zámkov, ale aj na východnom Slovensku, kde tiež majú pridelené trasy.

„Ospravedlňujeme sa všetkým cestujúcim, ktorých sa dotkne nasadzovanie náhradných súprav bez klimatizácie, robíme všetko pre to, aby to pocítili čo najmenej,“ tvrdí hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Žiadny pokrok

To, že sú motoráky z Vrútok poruchové, je známa vec. Napríklad vlani v lete týždenník Trend napísal, že v priemere býva odstavená jedna tretina súprav, v niektorých týždňoch dokonca polovica.

Odvtedy veci príliš nepokročili. Začiatkom júna informovala RTVS, že napríklad elektrické vlaky z českej Škody, ktoré Slovensko kupovalo v rovnakom čase ako motoráky z Vrútok, toho najazdia o dvadsať percent viac.

Nutnosť posielať namiesto nich náhradné súpravy sa kriticky prejavuje práve v týchto dňoch. Teploty na väčšine Slovenska šplhajú k tridsiatim stupňom a vo chvíli, keď neklimatizovaný vlak zastaví, môže byť v ňom neznesiteľne horúco.

Namiesto moderných súprav jazdia motorové jednotky 813, zvané „bageta“. Vyrábali ich v druhej polovice 70. a začiatkom 80. rokoch v Studénke. Po roku 2000 síce prešli čiastočnou modernizáciou, tá nezahŕňala inštalovanie klimatizácie. Foto – Wikipedia

„Celá situácia nás veľmi mrzí. Naším hlavným cieľom je zabezpečiť prevádzku, aby sme nemuseli spoje zrušiť a ľudia sa mohli prepravovať do práce alebo do školy,“ dodáva Kováč.

Napriek týmto skúsenostiam sa ZSSK nedávno rozhodla, že potrebuje ďalšie súpravy z Vrútok. Koncom marca podpísala kontrakt na 21 nových motorákov za 77 miliónov eur. Moricova vagónka v tendri súťažila sama.

Štátne železnice aj ŽOS Vrútky teraz sľubujú, že najnovšia várka vlakov už bude spoľahlivejšia. „Na doterajších súpravách sme zistili celkovo deväť zásadných nedostatkov. Žiadali sme, aby sa firma postarala o ich odstránenie,“ povedal Denníku N zdroj z vedenia ZSSK.

Assembled in Slovakia

V čom je vlastne problém? Motorový vlak 861 je síce prezentovaný ako originálny slovenský výrobok, ktorého konštrukciu a dizajn vymysleli vo Vrútkach, kľúčové komponenty ako motor, chladič, prevodovka či brzdy pochádzajú od zahraničných, väčšinou nemeckých výrobcov.

Súpravy sú aj podľa oficiálnej dokumentácie len „assembled“, teda zmontované na Slovensku. „To, že tieto komponenty odoberáme od externých firiem, je prirodzené; žiadny výrobca koľajových vozidiel si sám nevyrába vlastné spaľovacie motory ani chladiace agregáty,“ uviedla pred časom šéfka marketingu firmy Jana Horníková.

Spoločne s dieselovými súpravami z Vrútok nakupovali železnice aj elektrické dvojposchodové vlaky série 671 vyrábané Vagónkou Škoda v Ostrave. Tie podľa RTVS toho najazdia o dvadsať percent viac. Foto – TASR

Niektoré z komponentov sa jednak ukázali ako nie príliš spoľahlivé a jednak sa ich nepodarilo úplne integrovať do slovenských vlakov. Výsledok?

Súpravy majú notorický problém napríklad s chladičmi, ktoré prestávajú pracovať. Vlak sa následne musí na niekoľko minút zastaviť, aby sa motor neprehrial. Ďalší problém sa objavuje s prívodom energie do samotného motora, ktorý raz ide a raz nejde.

„Výpadky vznikali len v jednej sérii na niektorých motoroch a chladičoch. Problémy motora sa objavovali v dôsledku chybných káblových zväzkov a problémy s tečením chladičov súviseli s výrobnou chybou,“ hovoria k tomu oficiálne ŽOS Vrútky.

Víťazoslav Moric (v strede) bol v 90. rokoch vplyvný člen SNS, ktorý sa zviditeľňoval nápadmi na vytváranie rómskych „rezervácií“. Poslancom bol do volieb 2002, neskôr sa neúspešne pokúšal o návrat do politiky. Dvadsať rokov ovláda firmu ŽOS Vrútky, v marci 2014 v nej privítal delegáciu na čele s premiérom Ficom. Foto – TASR

Podľa informácií Denníka N už pretrvávajúce výpadky vlakov spôsobili značný rozruch. Na Slovensko museli priletieť manažéri nemeckých výrobcov, aby celú vec riešili – ZSSK na nich údajne tlačila tým, že ak sa nič nezmení, zabezpečí im negatívnu publicitu na zahraničných veľtrhoch.

„Tú hlavnú zodpovednosť však má ŽOS Vrútky, pretože vystupujú ako takzvaný integrátor, ktorý má zaručiť, že všetko bude fungovať správne,“ povedal zdroj zo ZSSK.

Výsledkom by malo byť, že vagónka v spolupráci s nemeckými subdodávateľmi začala vymieňať nespoľahlivé súčiastky a to aj v tých súpravách, ktoré sa ešte nestihli pokaziť.

Motoráky 861 majú štandardne tri vozne, v ktorých je viac 170 miest na sedenie. Sú čiastočne nízkopodlažné, cestujúci majú k dispozícii elektrické zásuvky i priestor na bicykle. Oficiálne by v nich malo byť aj wifi. Foto – ŽOS Vrútky

Vo Vrútkach môžu byť pokojní

Posledná otázka znie, či ŽOS Vrútky budú musieť za poruchovosť svojich vlakov niečo platiť. Štátne železnice na to odpovedajú vyhýbavo. „Prípadné kompenzácie budú riešené v zmysle zmluvy medzi ŽOS Vrútky a ZSSK,“ odpovedá hovorca Kováč.

To inými slovami znamená, že vo Vrútkach môžu byť pokojní, lebo doterajšie zmluvy sú k nim nastavené benevolentne. Neriešia situáciu, keď sú motoráky dlhodobo odstavené vinou nespoľahlivosti vlaku a teda neponúkajú železniciam možnosť vymáhať sankcie.

Prísnejšie podmienky sú zapracované až v poslednej zmluve z tohto roku, tá sa však týka ešte nevyrobených strojov a nie tých, ktoré v súčasnosti jazdia.

V tejto zmluve sa už píše, že vlaky musia byť schopné prevádzky 95 percent dní v roku, teda 347 dní (s výnimkou dní, keď idú na predpísané opravy). V opačnom prípade by mali nasledovať finančné pokuty.

Čo píše ZSSK k výpadkom motorákov 861

Dieselmotorové jednotky série 861 (DMJ 861) aktuálne nasadzujeme na linkách:

• Košice – Humenné
• Humenné – Medzilaborce
• Prešov – Humenné (Radenie vlakov na tejto trati je aktuálne ovplyvnené aj nepretržitou výlukou v Hanušovciach n. T.)
• Prešov – Bardejov
• Humenné – Stakčín
• Nové Zámky – Nitra – Leopoldov
• Nové Zámky – Topoľčany – Prievidza

Na uvedených tratiach v prípade výpadku pôvodne plánovanej súpravy DMJ 861 nasadzujeme ako náhradu súpravu zloženú z motorového vozňa série 812 a prívesných vozňov série 012. Ako záložné súpravy sú používané tiež klasické vozne 2. triedy s rušňom alebo motorová jednotka 813/913 (tzv. bageta).

Motorový vozeň 812 + prívesný vozeň 012 (roky modernizácie: 2002 – 2006) je modernizované vozidlo s 53 miestami na sedenie, elektronickým informačným systémom tmavými sklami s ochranou proti slnku. Klimatizácia v nich nainštalovaná nie je. Vetranie v týchto vozidlách je možné prostredníctvom vetracích okienok.

Vozidlá prechádzajú priebežne pri periodických opravách modernizáciou. Klasická súprava zložená z rušňa a vozňov 2. triedy poskytuje možnosť sedenia vo veľkopriestorovom usporiadaní alebo kupé. Vetranie je zabezpečené bežným prúdením vzduchu otvorenými oknami v starších vozňoch. Podľa možností však zaraďujeme aj nové a modernizované vozne s klimatizáciou a wifi pripojením na internet.

Motorová jednotka 813-913 „bageta“ (rok výroby: 2007 – 2010) je modernizované vozidlo s elektronickým informačným a kamerovým systémom (vybrané vozidlá). Počet miest na sedenie je 83. V jednotke sú tiež inštalované 3 stojany na prepravu bicyklov. Vozidlo síce nemá klimatizáciu, avšak má tzv. nútené vetranie a výklopné vetracie okienka.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie