Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Koľko zarobí mesačne zamestnanec Volkswagenu u nás? Pozrite si príklady

Za platy sa štrajkovalo prvé štyri dni pred závodom. Potom zostali zamestnanci doma. Foto N – Tomáš Benedikovič
Za platy sa štrajkovalo prvé štyri dni pred závodom. Potom zostali zamestnanci doma. Foto N – Tomáš Benedikovič

Obedy sú dotované, stravné a ďalšie položky sa odrátajú, až potom príde plat na účet. Vybrali sme tri modelové príklady, koľko sa zarába priamo vo výrobe.

Informácie o výplatách vo Volkswagene na Slovensku a aj pohľady na ne sa medzi štrajkujúcimi zamestnancami a vedením automobilky rôznia. Štrajkujúci zamestnanci naznačujú, že sumy, o ktorých hovorí vedenie, na výplatách nevidia.

Požiadali sme automobilku, aby nám ukázala modelové príklady výplat zamestnancov v rôznych tarifných triedach a aj aby vysvetlila, čo vstupuje do výplat a koľko približne môžu dostávať na účet ich zamestnanci vo výrobe.

1. Zamestnanec na linke, tarifná trieda číslo 3

V tarifnej triede číslo 3 je bežný zamestnanec výrobnej linky. Volkswagen má 12 taríf; ten, kto pracuje na linke, spravidla nemá vyššiu než šiestu platovú triedu.

Keď nastupuje do fabriky, dostáva druhú, niekedy tretiu tarifnú triedu.

Základný plat v triede číslo 3 je 797 eur.

K tomu sa priráta práca nadčas. V tomto príklade ide zhruba o 100 eur za nadčasy, ale prípad od prípadu sa líši.

Zamestnanci dostávajú aj takzvané príplatky za osobné a skupinové hodnotenie. Vypočítajú sa ako percento zo základného platu.

O príplatkoch rozhodujú šéfovia – tímlídri (vedú skupinu ľudí a ovládajú ich funkcie na linke, v prípade potreby ich zastupujú) a najmä supervízori (stoja nad tímlídrami).

Ak je osobné hodnotenie napríklad 5 %, k platu to znamená 39 eur navyše. Ak je skupinové hodnotenie napríklad 9 percent, priráta sa približne 70 eur.

Tento typ hodnotenia štrajkujúci zamestnanci v debatách často kritizujú. Je to hlavný nástroj, ako môžu supervízori alebo aj tímlídri podriadených ovplyvňovať.

„K hodnoteniu som dosť skeptický, dáva sa väčšinou podľa toho, ako dobre vychádza supervízor či tímlíder so zamestnancom,“ naznačil zamestnanec Kamil.

Za prácu na zmeny mimo rannej sa pripláca. Za prácu v poobednej zmene rátame v tomto prípade 13 eur, za tretiu, teda nočnú zmenu je navyše 37 eur mesačne (podľa toho, koľko kto v danom mesiaci v ktorej zmene pracuje).

Tí zamestnanci, ktorí vyrábajú luxusné SUV typu Audi Q7 alebo VW Touareg, pracujú v nepretržitej prevádzke. To znamená, že dva dni pracujú ráno, dva dni poobede a dva dni v noci, potom nasleduje voľno. Takáto práca má špeciálny príplatok, v tomto prípade 106 eur.

Nepretržitá prevádzka znamená, že sa ľudia v zmenách striedajú bez ohľadu na to, či je sobota, nedeľa alebo sviatok. Ak padne zmena na sviatok, môže to znamenať prírastok ku mzde v modelovom príklade 80 eur.

Hrubá mzda zamestnanca sa tak dostáva na úroveň približne 1240 eur.

Z hrubej mzdy odvádza zamestnanec odvody – približne 165 eur – a preddavok na daň – 144 eur.

Čistá mzda bude v tomto prípade zhruba 930 eur.

Toto však nie je suma, ktorá príde zamestnancovi na účet.

Odráta sa z nej totiž napríklad stravné. V závode majú zamestnanci predplatené karty, to znamená, že na obede iba priložia čip. Najviac sa dá z karty denne minúť 7 eur.

Obedy v podobe denného menu Volkswagen dotuje, jeden preto stojí zamestnanca asi 1,15 eura. Za celý mesiac ho vyjdú obedy obvykle na 30 eur. Toľko sa mu strhne z karty a o toľko menej peňazí príde zamestnancovi na účet.

Iná je situácia, ak okrem denného menu kupuje zamestnanec aj iné, nedotované produkty z ponuky v kantíne. V extrémnych prípadoch sa to môže dostať aj na sumu takmer 70 eur. Treba odrátať aj príspevok na odbory, teda niečo vyše 9 eur.

Ak budeme počítať s vyššou sumou v kantíne, dostane zamestnanec na účet 854 eur.

Korešponduje to s tvrdeniami niektorých štrajkujúcich zamestnancov, že po piatich rokoch dostávajú na účet 800 eur v čistom.

Zamestnanec v tejto tarife je pod firemným priemerom, ktorý spomína Volkswagen. Ten totiž uvádza priemernú hrubú mzdu vo výške 1 800 eur. V nej je už zarátaný aj trinásty a štrnásty plat i bonus za hospodárske výsledky.

Spomínaný zamestnanec z tretej tarify dostáva pri zarátaní bonusov priemerný hrubý plat 1360 eur.

Koľko približne predstavujú špeciálne bonusy, sa dočítate v nasledujúcom príklade.

Foto N – Tomáš Benedikovič

2. Pracovník vo výrobe, tarifná trieda číslo 4

Pozícia so základným platom približne 860 eur (príklad rátame na rok 2016).

Prirátame vyššie spomínané príplatky za zmeny či nadčasy, ako aj osobné ohodnotenia.

Dostaneme sa k hrubej mzde okolo 1 180 eur.

V tomto prípade sme vychádzali z toho, že zamestnanec pracuje na tri zmeny, ale cez víkend má voľno, pretože nevyrába SUV. Dostal však mimoriadnu odmenu 36 eur a do hry vstupujú nadčasy.

Zaplatí všetky odvody, teda 157 eur, a preddavok na daň vo výške 134 eur.

Jeho čistá mzda sa dostane na úroveň 888 eur.

Odrátajme 48 eur za stravné, necelých 9 eur na odbory (rátajú sa percentom zo mzdy) a náklady na dopravu autobusmi, ktoré objednáva Volkswagen.

Za dopravu zamestnancovi strhnú 55 eur, to je 30 % z celkových nákladov na dopravu, ktoré Volkswagen nedotuje. Príspevky na dopravu nie sú, ak dochádza do práce vlastným autom. V ponuke je zdarma miestna bratislavská linka.

Dotovanú autobusovú dopravu využíva 7940 z celkového počtu 12 300 zamestnancov VW.

V tomto prípade príde zamestnancovi na účet 776 eur.

Vo výplate za jún dostáva v júli takzvaný dovolenkový bonus. Je naviazaný na počet odpracovaných rokov; ten, kto pracuje vo firme menej ako 10 rokov, dostáva 60-percentný dovolenkový bonus.

Ráta sa ako priemer miezd z prvého polroka daného roka. V tomto prípade to vychádza na 762 eur.

Do výpočtu dovolenkového bonusu vstupuje odmena za hospodársky výsledok. Jej preddavok dostávajú zamestnanci koncom roka, minimálne 250 eur. Zvyšok prichádza s výplatou za marec, ráta sa ako koeficient bonusu z predchádzajúceho roka.

V tomto modelovom príklade z tarify číslo 4 to vyjde na niečo vyše 1000 eur.

V závode sa vypláca ešte vianočný bonus, opäť ide o percentá z platov podľa odpracovaných rokov. Kto pracuje vo firme menej ako štyri roky, dostáva 50 percent, kto viac ako 20 rokov, dostáva 100 percent.

V modelovom príklade z tarify 4 ide o 835 eur.

Keď sa hrubé mzdy (rôzne vysoké v jednotlivých mesiacoch) zrátajú, vychádza to na približne 1350 eur v priemere mesačne, v čistom na niečo vyše 1000 eur.

3. Tímlíder, pracuje vo firme 5 rokov, tarifná trieda 6

Táto pozícia má na rozdiel od nižších už aj funkčný príplatok – približne 60 eur mesačne.

Za jej základ rátame plat vo výške 918 eur.

Tímlídri však majú aj o stupeň vyššiu tarifu a aj výška tarifných miezd sa v posledných rokoch menila.

V mesiaci, do ktorého vstupuje väčšia časť odmeny za pracovné výsledky, môže hrubá mzda tímlídra prekonať 2700 eur.

V tomto prípade využíva autobusy od zamestnávateľa a má aj tretí pilier, na ktorý prispieva zamestnávateľ.

V mesiaci s mimoriadnou odmenou za hospodárske výsledky je jeho čistý príjem blízko priemerného hrubého platu, ktorý uvádza VW, teda 1800 eur.

So zarátaním všetkých bonusov a ostatných hrubých platov sa človek v tejto pozícii môže dostať na podnikový priemer v hrubej mzde, konkrétne okolo 1850 eur.

Šesťdesiat percent zamestnancov automobilky pracuje v tarifnej triede 6 a vyššie.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Povesť štátnych inžinierov je už taká zlá, že diaľnica načas je šokom
  • HDP: Ekonomika v druhom štvrťroku klesla o 12,1 %, je to historický prepad, ale čakalo sa horšie
  • Automobilky: Porsche postaví pri Hornej Strede závod na karosérie za 250 miliónov eur, zamestná 1200 ľudí
  • Kurzarbeit: Minister Krajniak chce trvalý systém od roku 2022, dovtedy má fungovať prvá pomoc
  • Vláda: Štát vyčlení 50 miliónov eur na odmeny sestrám, policajtom či vojakom za zvládanie pandémie
  • Samosprávy: Ministerstvo financií ukázalo, aký výpadok na daniach z príjmu mali mestá a obce
  • Aerolínie: Wizz Air plánuje novú linky z Košíc do Británie
  • Firmy: Testy nepreukázali koronavírus vo výrobkoch a na obaloch výrobcu bagiet Fekollini zo Sládkovičova
  • Železnice: ŽSR pustia vlaky na novú časť hlavnej trate medzi Púchovom a Považskou Bystricou
  • EÚ: Ekonomika padla v 2. štvrťroku medziročne o 14,1 %, je to viac než na Slovensku
  • Nemecko: VW klesol predaj v júli už len o 0,2 %, ťahal ho najmä čínsky trh
  • Poľsko: Ekonomika padla do recesie po prvý raz od pádu komunizmu

Najväčšie koronakrízové prekvapenie: Porsche na Považí postaví nový závod na karosérie pre 1200 zamestnancov

Ilustračné foto - Porsche
Ilustračné foto – Porsche

Automobilka Porsche chystá na Slovensku veľkú investíciu. Nemecký výrobca športových automobilov totiž pri Hornej Strede v okrese Nové Mesto nad Váhom postaví novú fabriku za štvrť miliardy eur, v ktorej nájde prácu až 1200 zamestnancov.

Minúta po minúte

Budaj chce na vládu predložiť koncepciu rokovania s Maďarskom vo veci Gabčíkova a nedostavania Nagymarosu na maďarskej strane. Minister životného prostredia pripomenul, že na základe rozhodnutia Medzinárodného súdneho dvora majú oba štáty nájsť spôsob ukončenia sporu.

Jedným z krokov podľa neho bude starostlivosť o spoločné prírodné hodnoty, ktoré sú na oboch stranách Dunaja. Minister chce, aby pod ministerstvo prešiel splnomocnenec vlády pre výstavbu a prevádzku Sústavy vodných diel Gabčíkovo – Nagymaros. Momentálne úrad spadá pod ministerstvo dopravy. (tasr)

U zamestnanca závodu ZKW Slovakia v Krušovciach pri Topoľčanoch potvrdili COVID-19. Pozitívne testovaný 28-ročný muž bol zrejme infikovaný počas súkromnej dovolenky v Chorvátsku.

„Všetky osoby, ktoré boli s infikovaným mužom v priamom kontakte, boli okamžite vyzvané na dodržiavanie domácej karantény. Okrem karantény priamych kontaktných osôb v spoločnosti sa určujú a kontrolujú aj jeho súkromné kontakty,“ potvrdil generálny riaditeľ závodu ZKW Slovakia Franz Nigitz.

Podľa riaditeľa závodu sa vo firme s okamžitou účinnosťou opäť uplatňujú prísnejšie hygienické a ochranné požiadavky.

„Súbežne s okamžitou hĺbkovou dezinfekciou kancelárií zamestnancov boli v spoločnosti okamžite sprísnené ďalšie ochranné opatrenia. Mítingy sa zvyčajne konajú online, služobné cesty sú povolené iba v absolútne nevyhnutných prípadoch. Ak je to možné, mali by zamestnanci využiť v prípade služobnej cesty dopravu autom,“ spresnil Nigitz.

V samotnom závode je nevyhnutné používať ochranu dýchacích ciest vo všetkých verejných priestoroch a v priestoroch, ako sú chodby, šatne, autobusy. Aby boli dodržané predpísané vzdialenosti, v jedálni bol znížený počet osôb za jedným stolom. (tasr)

Tu sme stále len za agrobarónov. So Sabolom si kupujeme farmu v Rusku, hovorí bývalý šéf pozemkového fondu Šebek

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Veľkopodnikateľ Ján Sabol si s bývalým šéfom Slovenského pozemkového fondu Miloslavom Šebekom kupujú svoju prvú ruskú farmu. Šesťtisíc hektárov pôdy a tisícka kráv sa nachádzajú v blízkosti miest Togliatti a Samara.

Americké akcie sa na záver týždňa vydali oboma smermi. Dolár dnes oslabil a pokles zaznamenal ôsmy týždeň za sebou.

  • Index Dow Jones vzrástol o 34,30 bodu na 27 931,02 bodu
  • S&P 500 sa znížil o 0,58 bodu na 3372,85 bodu
  • Nasdaq klesol o 23,2 bodu na 11 019,30 bodu

V rámci celého týždňa však všetky tri indexy vzrástli. Dow Jones spevnil o 1,8 percenta, S&P 500 si pripísal 0,6 percenta a Nasdaq 0,1 percenta.

Všetky tri akciové indexy kvôli koronavírusu v marci prudko klesli. Masívne stimulačné opatrenia im však pomohli nabrať späť väčšinu týchto strát a index S&P 500 dokonca už tento týždeň na krátky čas pri obchodovaní prekročil svoju rekordnú záverečnú hodnotu z polovice februára.

Indexom sa však stále nedarí uzavrieť na nových rekordoch, čiastočne kvôli neschopnosti politikov dohodnúť sa na novom balíčku pomoci.

„Investori si dali pauzu. Dostali sme sa celkom ďaleko od minima z 23. marca a je tu stále veľa neistoty, čo sa týka celkovej ekonomiky, a tiež nárast počtu prípadov, ktorý sme videli zhruba za posledný mesiac,“ uviedol investor Commonwealth Financial Networks Brian Price.

Dnešné štatistiky ukázali, že maloobchodné tržby v USA vzrástli v júli menej, než sa čakalo, a kvôli zvyšujúcemu sa počtu nových prípadov COVID-19 a zníženiu dávok v nezamestnanosti by sa ďalej mohli zhoršovať.

Ďalšia správa ukázala, že produkcia amerických tovární v júli stúpla viac, než sa čakalo, zostáva však pod úrovňou z obdobia pred pandémiou. Nálada spotrebiteľov v prvej polovici augusta bola prevažne stabilná.

Naďalej tiež zostáva neistý výhľad ďalšej fiškálnej pomoci, pretože nie sú v pláne žiadne nové rokovania zástupcov Senátu a Snemovne reprezentantov. Obozretnosť investorov zvyšujú tiež blížiace sa prezidentské voľby v USA.

Dolár dnes oslabil a pokles zaznamenal ôsmy týždeň za sebou, pretože investori sa zamerali na meny ekonomík, ktoré lepšie zvládajú priebeh epidémie. Výkonu dolára neprispievajú ani zastavené vyjednávania o ďalšom balíku pomoci pre americkú ekonomiku.

Dolárový index klesol o 0,2 percenta na 93,11 bodu. Euro voči doláru posilnilo o 0,2 percenta na 1,1838 USD. Dolár k jenu klesol o 0,3 percenta na 106,59 JPY a euro voči jenu oslabilo o 0,1 percenta na 126,19 JPY. (čtk, reuters)

Zdravotné sestry, policajti, vojaci v nasadení aj pracovníci v domove sociálnych služieb dostanú od štátu špeciálnu odmenu. Vláda na to použije 50 miliónov eur.

Peniaze si budú deliť ministerstvá zdravotníctva, vnútra, obrany a rezort práce, sociálnych vecí a rodiny.

„Ide o ľudí v prvej línii, ktorí takto riskovali,“ povedal premiér Igor Matovič. Predpokladá, že priemerná odmena môže byť medzi 300 až 500 eurami.

Premiér sa tak rozhodol na základe priaznivých ekonomických aj zdravotných výsledkov.

Igor Matovič tvrdí, že Slovensko malo v 2. štvrťroku najnižší počet pozitívnych prípadov aj počet úmrtí na COVID-19 na 100-tisíc obyvateľov v EÚ. Hovorí tiež, že podľa dát o raste HDP dosiahla jeho vláda v európskom porovnaní lepší výsledok ako Pellegrini v prvom kvartáli.

„Peter Pellegrini nám odovzdal stav ekonomiky ako štvrtý najhorší v EÚ plus Veľká Británia. V druhom štvrťroku, čo je náš výsledok, sme plus-mínus v strede.“

Priemyselná produkcia v USA v júli stúpla tretí mesiac za sebou, medzimesačne pridala 3 %. V júni sa zvýšila o 5,7 %, čo bolo najrýchlejšie tempo od roku 1959. Výsledky naznačujú, že výroba sa postupne zotavuje z koronakrízového prepadu.

Júlový výsledok je v súlade s odhadmi ekonómov. Fed poznamenal, že napriek výraznému zvýšeniu v posledných mesiacoch je produkcia priemyslu o 8,4 % nižšia ako vo februári, čo bol posledný mesiac pred začiatkom pandémie.

V júli rástla väčšina hlavných priemyselných odvetví, výroba motorových vozidiel a autodielcov o 28,3 %. Kapacity amerického priemyslu boli využité na 70,6 %, pred koronakrízou dosahovala miera ich využitia v priemere 75 %. (tasr, reuters)

Majitelia domov v Bratislave a časti Záhoria môžu nahlásiť stav vodomerov do 9. septembra, netreba to robiť dnes. BVS sa ospravedlnila za formuláciu v predchádzajúcej tlačovej správe o zvýšení vodného a stočného, ktorá mohla mýliť. (tasr)

Investori sa zbavujú dlhopisov bieloruskej vlády, výpredaj nabral na intenzite posledné dni. Akcelerovať začal, keď šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová naznačila, že EÚ chystá sankcie voči predstaviteľom bieloruského režimu.

Dolárové dlhopisy Bieloruska klesli vo štvrtok o 2 až 3 %. Cenné papiere vydané koncom júna so splatnosťou v roku 2026 sa dnes ráno predávali okolo 93 centov, ich emisná cena bola tesne pod 99 centmi.

V Bielorusku silnejú nepokoje po prezidentských voľbách, ktoré opozícia považuje za zmanipulované. Vzhľadom na rastúcu brutalitu bezpečnostných zožiek voči protestujúcim Nemecko vyzvalo Brusel, aby uvalil na Minsk sankcie. Pridal sa aj rakúsky minister zahraničia Alexander Schallenberg.

Niektorí investori sa domnievajú, že prípadná roztržka so Západom prinúti Alexandra Lukašenka primknúť sa ešte bližšie k Rusku a že Moskva Minsku finančne pomôže.

Viac o dlhu Bieloruska:

  • Štátny dlh dosahuje zhruba 43 % HDP, čo je pre krajinu s ratingovou známkou B (od agentúry Fitch) relatívne nízke zadlženie. Stupeň B je v strednej časti pásma, ktoré je považované za vysoko špekulatívne.
  • Má vyše 90 % dlhu v cudzej mene, takže štátne financie trpia, keď bieloruský rubeľ klesá. Tento rok voči doláru odpísal zhruba 15 %.
  • Bielorusko musí splatiť dlhopisy za 3,6 miliardy dolárov a ďalších 8 miliárd dolárov mu požičala Moskva. (čtk)

Mám sa s kúpou bytu poponáhľať, lebo ceny neklesli, alebo je lepšie počkať?

Ilustračné foto – Fotolia
Ilustračné foto – Fotolia

Šiesti odborníci hovoria, či sa teraz oplatí kúpiť byt a poponáhľať sa s hypotékou alebo počkať, či pre možnú druhú vlnu pandémie ceny neklesnú. „Určite by som sa neponáhľal. Cítime, že trh zaznamenáva isté vyvrcholenie,“ vraví realitný maklér Martin Čapo.

Firma Rosneft sa v 2. štvrťroku vďaka rastu cien ropy prehupla do zisku 493 miliónov eur, za prvé tri mesiace bola v strate 1,8 miliardy eur. Objem produkcie najväčšej ruskej ropnej spoločnosti klesol medziročne o 13 %.

V 2. štvrťroku vlaňajška vykázal Rosneft čistý zisk 2,2 miliardy eur. Začiatkom tohto roka ju stiahli do červených čísel padajúce ceny ropy v dôsledku nadprodukcie a šírenia koronavírusu.

Rosneft pokrýva vyše 40 % ťažby ropy v Rusku. Od apríla do júna dodal vyše 4 miliónov barelov ropy denne, produkciu znížil v súvislosti s dohodou skupiny OPEC+ s cieľom podporiť ceny ropy. (čtk, reuters)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať