Denník N

Šéf Váhostavu: Neviem, od koho si Široký požičal na Cypre

Šéf Váhostavu Marián Moravčík. Foto – TASR
Šéf Váhostavu Marián Moravčík. Foto – TASR

Váhostav nechce zaplatiť 85 percent svojich dlhov firmám, ktoré mu pomáhali stavať diaľnice. Šéf Váhostavu Marián Moravčík vysvetľuje, ako sa medzi veriteľov dostali aj firmy z Belize či z Cypru.

Medzi veriteľmi Váhostavu figurujú aj schránkové firmy, ktoré sídlia na Cypre či v Belize. Objavujú sa názvy ako Efelan, Scarlatina Holdings  či Ginostra Limited a iné. Im reálne Váhostav niečo dlhuje?

Ide o reálne peniaze, ktoré prišli na účet spoločnosti.

Takže nejde o úvery od takzvaných spriaznených firiem (firiem vlastnícky blízkych dlžníkovi, ktoré pri odpise dlhov spravidla dostávajú najnižšie percentá uspokojenia, pozn. red.) alebo popreté (také, ktoré správca ozdravenia neuznal, pozn. red.)? 

Nie, žiadna spriaznená či popretá pohľadávka. Môžeme ukázať bankové výpisy, že reálne eurá prišli na účet. Na základe týchto peňazí sa dokázala firma rozbehnúť.

Prečo takíto partneri? Prečo si Váhostav nepožičal od bánk?

Pretože v situácii, v ktorej sa Váhostav nachádzal, by mu žiadna banka nepožičala.

A toto sú aké subjekty?

To sú ľudia, ktorých pozná akcionár Váhostavu (je ním Finasist, v jeho orgánoch sedí Juraj Široký, pozn. red.) a ktorých akcionár presvedčil, aby požičali Váhostavu.

Kto sú tí ľudia?

Ja ich nepoznám. To by ste odo mňa veľa chceli.

To sú ľudia, ktorí reálne žijú na Cypre?

Sú to živí ľudia, ktorí neviem presne, kde žijú. Majú firmy, cez ktoré požičali na základe dobrého slova akcionára Váhostavu.

Čo sa stane s týmito ich pohľadávkami?

Tie pohľadávky teraz budú uspokojené vo výške 15 percent.

Takže to boli nezabezpečené úvery a nie bežné úvery, ktorých návrat býva na 100 percent zaručený aj v prípadoch, ako je reštrukturalizácia.

To boli nezabezpečené úvery, pretože ich nebolo čím zabezpečiť. Keby bolo čím, tak si požičiame od banky.

Na základe čoho si môžeme byť istí, že to nie sú prípadne fiktívni, teda vymyslení veritelia a že išlo o živý tok peňazí?

Na základe toho, že to kontroloval reštrukturalizačný správca…

Ale toho si vybral a aj ho platí Váhostav.

Na to je predsa zodpovednosť súdu.

Sudca nemá veľké právomoci, keď kontroluje správcu.

Čo je inštitúcia, ktorej veríte?

Vyzeralo by dôveryhodnejšie, keby mal Váhostav menej úverov z Belize a Cypru v situácii, keď tieto úvery a ich poskytovateľov naozaj nemá veľmi kto odkontrolovať.

Ja som si odkontroloval to, že tie peniaze prišli na účet.

Akcie Váhostavu sú dnes založené. V  prospech koho?

Finasist ako akcionár Váhostavu vraj kedysi dávno, to som tu ešte nebol, potreboval peniaze. Založil akcie v Poštovej banke (z portfólia J&T, pozn. red.) a požičal si.

Všetky akcie?

Áno.

Čo to teraz znamená?

Finasist pravdepodobne spláca úvery za tie akcie a keď ich bude mať splatené, vrátia sa do portfólia Finasistu.

Nevznikajú nároky na to, že by sa stala Poštová banka majiteľom Váhostavu?

Nie, to nehrozí. Predstavenstvo sme mali asi pred mesiacom, ani nie pred troma týždňami, a prebehla tam informácia, že Finasist spláca svoje záväzky voči Poštovej banke a nič tam nehrozí.

Z akého obdobia je táto záležitosť?

Netuším, ale niekedy dávno – dva, tri možno aj štyri roky dozadu.

Môže Poštová banka zasahovať do riadenia spoločnosti?

Nie. Poštová banka nemá nič spoločné s Váhostavom.

O aký veľký úver išlo v tom čase?

Myslím si, že to bolo okolo 7 miliónov eur.

Založiť všetky akcie Váhostavu za 7 miliónov?

Alebo 7 miliónov je zostatok, ktorý ešte treba dosplácať, ale to už neviem presne.

Manažérov Doprastavu, ktorý nedávno tiež odpísal dlhy, vyšetrujú policajti. Vedú trestné stíhanie pre podozrenie, že podviedli dodávateľov, keď firmu očistili od dlhov. Máte informácie, že by sa policajti boli vypytovať aj manažérov Váhostavu?

Či sa pýtali bývalých manažérov, to neviem, ale súčasných nie.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie