Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Diaľnicu pri Ružomberku mali dokončiť v júni, skôr ako o dva až tri roky určite nebude

Takto začali v septembri 2014 raziť tunel Čebrať. Foto – TASR
Takto začali v septembri 2014 raziť tunel Čebrať. Foto – TASR

Primátor Ružomberka kritizoval Národnú diaľničnú spoločnosť verejne a pred premiérom za to, že nevie pohnúť so stavbou obchvatu mesta.

Rozostavaná diaľnica medzi Hubovou a Ivachnovou mala byť v júni 2017 hotová. Najneskôr v tento mesiac na ňu mali pustiť autá, Národná diaľničná označila po podpise zmluvy jún ako plánovaný termín na dokončenie novej asfaltky.

Jún sa končí a jazdiť sa po nej ešte nedá. Namiesto toho sa šoféri môžu iba pozerať na stavbu, na ktorej sa zosunul svah.

Robotníci na kľúčových častiach tohto úseku nepracujú. Pri Ružomberku vznikajú lieviky a spomaľujú autá – či už na ceste z mesta na diaľnicu, alebo na trase medzi metropolami západu a východu.

Diaľnicu štát objednal ešte v roku 2013. Slávnostne ju začali stavať začiatkom roka 2014, na jeseň začali raziť aj kľúčový tunel Čebrať. Potom sa zosunul svah a problém nie je doposiaľ vyriešený.

Kedy bude hotová?

Odborníci naznačujú, že úsek tak skoro hotový nebude. „Keď poviem optimistický termín, tak dva roky, keď poviem reálny, tak tri roky a pesimistický štyri roky,“ odhaduje bývalý investičný šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Juraj Čermák, kedy by sa mohli Ružomberčania dočkať obchvatu.

Ondrej Matej, šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej, to vidí reálne tiež tak na tri roky. Platí to v prípade, ak sa hneď teraz NDS rozhodne, čo bude s poškodenou stavbou robiť.

Diaľničiari avizujú, že už je v podstate rozhodnuté, iba treba počkať, kým všetky inštitúcie schvália nové trasovanie.

„Predpokladáme, že stavebné práce na úseku by sa mali rozbehnúť v druhej polovici tohto roka, po odovzdaní správy EIA (posudok o vplyve novej trasy na životné prostredie, pozn. red.), keď bude definitívne rozhodnuté o trase diaľničného úseku,“ povedala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

V NDS termín nevedia

NDS hovorí, že už urobili geologický prieskum pre alternatívne trasovanie. Okrem posudku EIA potrebujú aj záverečné stanovisko od ministerstva životného prostredia.

Všetko vraj momentálne vyzerá tak, že ideálne by bolo predĺžiť plánovaný tunel Čebrať (pôvodne 2-kilometrový) o 1,6 kilometra. „Celý úsek sa skráti o 300 metrov,“ povedala Michalová.

Kedy bude diaľnica hotová, zatiaľ nevie NDS povedať, práve dohaduje dodatok so stavbármi, potom budú termíny jasnejšie.

Nikto poriadne nepovedal, kde urobili diaľničiari chybu. Tender pripravovali ešte za éry ministra dopravy Jána Počiatka (Smer), vtedy začali aj stavať.

Neskôr stavbu prevzala Sieť, jej nominant v kresle šéfa NDS Róbert Auxt vravel, že niekto zanedbal prieskum geologických pomerov a že ani 150 miliónov eur (vysúťažená cena je 227 miliónov eur bez DPH) navyše nemusí problém vyriešiť. Argumentovalo sa aj plynutím času, počas ktorého sa zmenila klíma.

D1 Hubová – Ivachnová

  • Dĺžka: 15,272 kilometra.
  • Zmluvný začiatok výstavby: 12/2013.
  • Zmluvné ukončenie výstavby: 06/2017.
  • Zhotoviteľ: Konzorcium OHL ŽS a Váhostav (počas stavby si vymenili vedúcu úlohu v konzorciu).

Zdroj: NDS

Meškanie stavby pritom znervózňuje obyvateľov, primátorov a starostov z regiónu. Organizujú sa protestné blokády za výstavbu diaľnic, nielen v Ružomberku, pribúdajú po celom Slovensku.

Do Ružomberka sa v pondelok prišiel pozrieť premiér Robert Fico (Smer). Vypočul si tam, že za meškaním nemusia byť objektívne technické príčiny.

„Protesty budú pokračovať, možno budú aj väčšie a budú nielen v Ružomberku, budú aj na iných miestach Slovenska, pokiaľ sa určité negatívne javy, za ktoré premiér vôbec nemôže a proti nim bojuje, budú akceptovať a nebudú sa odstraňovať,“ povedal na spoločnej tlačovke s Ficom primátor Ružomberka Igor Čombor.

Primátor: Problém je v NDS

Čombor novinárom povedal, že problém vidí skôr v manažéroch Národnej diaľničnej spoločnosti ako v peniazoch na diaľnicu.

„Ak sú peniaze na D1, mohol by sa raziť tunel Čebrať, tak tam nejde len o technické problémy, ale ide aj o problém v samotnej NDS, že nevedia pružne zaujať stanovisko k vzniknutej situácii, že nevedia pohnúť s tou stavbou,“ rečnil Čombor.

Narážal na to, že kým stavba pri Ružomberku stojí, v NDS sa vystriedali už tri vlny manažérov. Tí povymieňali osadenstvo často aj na odborných sekciách firmy.

Premiér povedal, že do Ružomberka posiela ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd), aby domácim vysvetlil, prečo stavba stojí.

„Pokiaľ ide o D1, tú vnímam ako technickú otázku. Nenechám sa zatlačiť do polohy, že teraz budem vysvetľovať, či mal štátny orgán právo niečo odkladať. Môžeme povedať, že je zle, že to mešká, aj preto som došiel dnes a chcem pritlačiť všetkých, aby konečne vysvetlili Ružomberčanom, v čom je problém,“ odpovedal premiér na otázky novinárov.

Na D1 z Bratislavy do Košíc sa stále ešte nezačal ani len tendrovať vedľajší úsek Turany – Hubová. Všetky povolenia potrebné na rozbeh stavby nemá ani juhozápadný obchvat Prešova, ktorý už diaľničiari objednali aj na ňom poklopali základný kameň.

Dnes na DennikE.sk

Ján Budaj: Matovičove komunikačné chyby neškodia štátu a aj prezidentka polarizuje

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Predsedovia koaličných strán podľa Jána Budaja súhlasili so zákazom spaľovania zahraničného jadrového odpadu na Slovensku „Najradšej by som to ukončil ústavným zákonom,“ dodáva s tým, že môže byť pripravený do niekoľkých týždňov.

Chcem hypotéku: Dostanem v banke 90 % hypotéku? Môžu mi ponúknuť na ten istý byt či dom výrazne inú hypotéku?

Ilustračné foto – Fotolia
Ilustračné foto – Fotolia

Banky stále poskytujú 90-percentné hypotéky, no nezíska ich každý a môžu si účtovať prirážky, hovoria odborníci pre Denník E. Šesť expertov odpovedá aj na otázku, ako rozdielne môžu banky posudzovať rovnakú nehnuteľnosť.

Minúta po minúte

Prímestské autobusy v Košickom kraji budú od pondelka jazdiť v obmedzenom režime. Zmeny sa dotknú spolu 833 spojov na 130 linkách.

Prímestské autobusy tak už nebudú premávať v doterajšom prázdninovom režime, ale podľa upraveného cestovného poriadku, informoval Úrad Košického samosprávneho kraja (KSK). Zmeny v cestovných poriadkoch sú zverejňované na stránkach dopravcov a na www.cp.sk.

Dopravný výkon sa zníži zo súčasného rozsahu približne 460 000 kilometrov týždenne o zhruba 62 000 kilometrov. Zmeny boli spracované na základe aktuálneho počtu prepravených osôb v jednotlivých autobusových spojoch. Obmedzené budú nevyužívané a veľmi málo využívané spoje.

Na výraznom znížení počtu cestujúcich sa prejavili sprísnené opatrenia na obmedzenie mobility obyvateľov, ktoré vzhľadom na pandemickú situáciu prijal ústredný krízový štáb. Kraj ako objednávateľ v spolupráci so zmluvnými dopravcami eurobus a Arriva Michalovce preto upravuje rozsah dopravných služieb.

„V maximálnej možnej miere sa snažíme zabezpečovať dopravnú obslužnosť aj v časoch pandémie a lockdownu, keď mobilitu obyvateľov obmedzujú hygienicko-epidemiologické opatrenia. Treba však povedať, že počet cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave v Košickom kraji vlani klesol o 40 percent, čo pre dopravcov znamená výpadok v tržbách takmer 4,2 milióna eur. Situáciu priebežne vyhodnocujeme a prispôsobujeme aktuálnemu počtu prepravených obyvateľov,“ povedal predseda KSK Rastislav Trnka.

Kraj nevylučuje ďalšie menšie úpravy rozsahu dopravných služieb tak, aby bola prioritne zabezpečená doprava pre zamestnancov kritickej infraštruktúry, najmä zdravotníkov. Autobusy dopravcov eurobus a Arriva Michalovce pritom premávajú nielen na území Košického, ale i Prešovského kraja.

V Michalovciach od pondelka otvoria pre cestujúcich novú autobusovú stanicu. Autobusy tak už nebudú premávať z nástupíšť mestskej hromadnej dopravy, ale budú presmerované na nástupištia nového terminálu. (tasr)

Finančným riaditeľom Dopravného podniku Bratislava by sa mal stať Andrej Zigmund. Na online výberovom konaní uspel spomedzi štyroch uchádzačov.

Informovala o tom hovorkyňa hlavného mesta Katarína Rajčanová. „Na základe všetkých zhromaždených materiálov, vystúpení uchádzačov, hodnotenia a následného hlasovania komisia odporúča primátorovi na pozíciu chief financial officer (CFO) DPB, za člena predstavenstva zodpovedného za finančnú oblasť Dopravného podniku Bratislava, Andreja Zigmunda,“ skonštatovala Rajčanová. (tasr)

Spolupracovníci vlády či ministrov nebudú môcť brať dotácie, ako sa to stalo v prípade premiérovho poradcu Kalinského; zmení sa preto zákon. Ľudia z vedenia OĽaNO sa na tom dohodli dnes, povedal minister obrany Jaroslav Naď. (markíza)

Ďalšie obchody by sa mohli otvoriť od 8. februára, ak prejdeme na covid automat a počet pozitívnych testov bude menej ako 5000, zopakoval Marek Krajčí. Tvrdí, že ďalšie uvoľňovanie je možné, ak by sme sa dostali do kontinuálneho pretestovávania, najmä obyvateľov, ktorí sa budú viac pohybovať a prichádzať do kontaktu s ďalšími ľuďmi. (ta3)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo testovanie do soboty večera 2604 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem v jeho areáli. Pozitívnych bolo 22 ľudí, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,84 %.

Reklamné stavby by sa mohli povoľovať len na dobu určitú, najviac na tri roky. Obce by mohli po novom iniciovať odstránenie nelegálnych reklamných stavieb, ktoré nie sú na jej pozemkoch, ale sú v území obce. Vyplýva to z návrhu novely stavebného zákona, ktorý do parlamentu predložili poslanci zo Za ľudí a SaS.

Zvýšiť by sa mohli aj pokuty za nedodržiavanie zákona. Poslanci tak chcú dosiahnuť znižovanie vizuálneho smogu.

V súčasnosti sa môžu reklamné stavby povoľovať aj na dobu neurčitú. Povolenie na dobu určitú podľa poslancov zabezpečí, že mestá a obce budú môcť periodicky prehodnocovať umiestňovanie reklamných stavieb na ich územiach.

„V prípade, že zdôvodnia, že ich množstvo je neúnosné, môžu na túto skutočnosť poukázať pri predlžovaní doby trvania reklamnej stavby,“ skonštatovali v dôvodovej správe návrhu.

Ak vlastník nepožiada o predĺženie trvania reklamnej stavby alebo sa stavebný úrad rozhodne ju nepredĺžiť, po novom by ju musel vlastník odstrániť do 30 dní. Ak by tak neurobil, mal by zaplatiť pokutu 1350 eur. Poslanci tiež navrhujú sprísniť pokuty za stavbu bez ohlásenia. Zo súčasných 150 až 450 eur by sa mohla zvýšiť na 450 až 1350 eur.

Podľa súčasnej legislatívy môžu iniciovať odstránenie nelegálnej reklamnej stavby len vlastníci alebo prenajímalitelia pozemkov, na ktorých tieto stavby stoja. Po novom by mohla iniciovať odstránenie aj obec, na ktorej území sa stavby nachádzajú.

V prípade nahlásenia nelegálnej reklamnej stavby, čiže postavenej bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním alebo bez ohlásenia by stavebný úrad mal získať povinnosť do 30 dní vydať súhlas s odstránením stavby.

Vlastník pozemku či obec by tak mohla odstrániť reklamnú stavbu na náklady vlastníka stavby. Povolenia pre reklamné stavby vydané na dobu neurčitú by sa mohli po novom obmedziť na tri roky, trvali by teda len do 30. apríla 2024. Nová legislatíva by v prípade schválenia mohla byť účinná od 1. mája tohto roka. (tasr)

V Česku otvorili stovky reštaurácií a barov na protest proti opatreniam. Podniky sú súčasťou iniciatívy Chcípl PES (protiepidemický systém ČR). Podľa organizátorov nie je cieľom protestu na pandémii zarábať, ale prežiť. Tiež chcú založiť politické hnutie Otvoríme Česko.

Účasť na akcii ohlásili reštaurácie z Prahy, Teplíc, Ústí nad Labem, Brna, Kladna či okresu Jihlava, pričom sa k protestu pripojili stovky podnikov. Hromadné akcie, pri ktorých by sa zišli tisíce ľudí ako 10. januára na pražskom Staromestskom námestí, však iniciatíva nechystá.

Hovorca pražského magistrátu Vít Hofman povedal, že otvoreným reštauráciám a podnikom hrozí za porušenie pravidiel pokuta do výšky 20 000 českých korún (765 eur).

Iniciatíva Chcípl PES odmieta podmienku, v súlade s ktorou musia žiadatelia o dotáciu z programu vlády s názvom „Covid Gastro – Uzavreté prevádzky“ uviesť, že nikdy neporušili vládne nariadenie.

Zástupcovia iniciatívy oznámili, že chcú založiť politické hnutie Otevřeme Česko – Chcípl PES. Reštaurácie by sa podľa nich mali stať politickými bunkami a zostať tak otvorené, keďže podľa iniciatívy majú politické rokovania v rámci epidemiologických reštrikcií výnimku. (tasr, novinky)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo do piatka večera testovanie na covid-19 2177 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem. Pozitívnych testov bolo 17, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,78 %.

Testovanie v priestoroch automobilky pokračuje aj v sobotu a v nasledujúcich dňoch. V prípade potreby potrvá do utorka 26. januára.

Nová spoločnosť Stellantis vznikla spojením skupiny Fiat Chrysler Automobiles FCA a skupiny Groupe PSA, ktorej súčasťou je aj trnavská automobilka.

Koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry Slovakia Travel, vzniknúť by mohla do 1. apríla 2021. Podmienkou na vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu je ešte súhlas rezortu financií.

Potvrdil to hovorca ministerstva dopravy a výstavby Ivan Rudolf. „Môžeme potvrdiť, že koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu Slovakia Travel, jej vznik je však v zmysle zákona podmienený súhlasom Ministerstva financií (MF) SR. Tento finálny akt ešte nenastal a je nutnou podmienkou vzniku spoločnosti,“ priblížil Rudolf.

Od agentúry si rezort dopravy sľubuje oživenie cestovného ruchu po pandémii ochorenia covid-19, konkurencieschopnosť na zdrojových trhoch, ktorými sú pre SR susedné krajiny, ale aj zvýšenie podielu na HDP národného hospodárstva, podporu regiónov a odstraňovanie regionálnych disparít či podporu rozvoja turistickej infraštruktúry.

Projekt a návrh na vznik organizácie počíta so zriadením samostatnej príspevkovej organizácie podľa vzoru väčšiny funkčných organizácií tohto typu na porovnateľných trhoch, napríklad v Českej republike.

Jej pôsobnosť bude priamo naviazaná na už existujúce regionálne štruktúry, ktorými sú OOCR a KOCR (oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu).

Cieľom je pracovať s exaktnými analytickými dátami z regiónov, analyzovať ich a prinášať konkrétne riešenia na skvalitnenie cestovného ruchu na Slovensku, a to aj s prínosmi pre národné hospodárstvo.

„Sme jediná krajina, ktorá má regionálne štruktúry, ale nemáme nad nimi strešnú organizáciu. Založením Slovakia Travel vytvoríme uzatvorený celok,“ podotkol prednedávnom hovorca ministerstva dopravy.

Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) je dôležité, aby agentúra vznikla práve v tomto roku, keď sa očakáva oživenie. „Keď nevznikne Slovakia Travel a nepomôžeme cestovnému ruchu v roku 2021, tak už nemusíme pomáhať vôbec,“ upozornil pred časom na sociálnej sieti. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať