Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Dankov úradník vraví, že stíhačky Gripen sa nám nehodia. Ohrozujú ich vtáky

Ministerstvo ubezpečuje, že vysoký úradník Ján Hoľko vyslovil iba svoj „súkromný technický názor“. Slovensko sa v nasledujúcich mesiacoch rozhodne, či zostane verné ruských migom, alebo prejdeme na švédske stíhačky.

Vojenské letisko Sliač je obklopené stredoslovenskými pohoriami, medzi ktorými sa vyníma slávna Poľana. Poletuje tu množstvo vtákov, ako je sova dlhochvostá, bocian čierny a občas aj orol skalný.

Práve vtáky podľa vysokého úradníka ministerstva obrany Jána Hoľka môžu ohrozovať švédske stíhačky JAS 39 Gripen, o ktorých prenájme v súčasnosti rokuje slovenská vláda.

Hoľko tento týždeň na stretnutí s novinármi povedal, že pre slovenskú armádu by neboli vhodné jednomotorové stíhačky (medzi ktoré patrí práve gripen). Miesto toho by mala uprednostniť stíhačky s dvomi motormi, čo je napríklad ruský MiG 29.

Jedným z jeho argumentov je špecifická stredoslovenská fauna. „Jednomotorové stroje sú zlé kvôli letisku Sliač, ktoré je obklopené bohatou faunou. Je tam veľa vtákov, ktoré ten jeden motor môže nasať,“ vysvetľoval Hoľko.

Po strete s vtákom sa lietadlo môže stať ťažko ovládateľným a pilotovi nezostane nič iné, než sa katapultovať.

„Zatiaľ čo ak má dva motory a nasaje do jedného z nich vtáky, tak sa síce poškodí, ale pomocou druhého, zvyšného motora je ešte schopné pristáť. Z tohto pohľadu sú výhodnejšie dvojmotorové lietadlá,“ dodal Hoľko.

Ján Hoľko (v strede) je verejnosti takmer neznámy, ministra Petra Gajdoša (vpravo) však často sprevádza pri dôležitých vystúpeniach. V januári sa zúčastnil na oficiálnom otvorení pracoviska NATO vo Vajnoroch, na ktoré priletel americký generál Steven Shepro. Foto – MO SR

Technický názor úradníka

Hovorkyňa ministerstva následne zdôraznila, že Hoľko prezentoval iba svoj „súkromný technický názor“. „Vysvetlil z technického hľadiska, aký je rozdiel medzi jednomotorovým a dvojmotorovým stíhacím lietadlom,“ odpovedala hovorkyňa Danka Capáková.

Tento názor podľa oficiálnej línie ministerstva „nemal nič spoločné s modernizáciou stíhacieho letectva“. „Oficiálne vyhlásenia prezentuje minister obrany Peter Gajdoš,“ dodala hovorkyňa.

V skutočnosti však Hoľkov názor nemusí byť len náhodným výstrelom naslepo. Hoľko pôsobí na poste vedúceho služobného úradu, ktorý je po novom premenovaný na generálneho tajomníka služobného úradu.

Ficova vláda začala začiatkom roku 2015 rokovať so Švédmi o tom, že by si Slovensko miesto ruských migov (vpravo) kúpilo alebo prenajalo stíhačky Gripen.

Ľudia v tejto pozícii sú zvyčajne „najvyššími personalistami“, teda úradníkmi, ktorí prijímajú alebo prepúšťajú zamestnancov rezortu. Pre verejnosť sú prakticky neznámi.

Hoľko je však oveľa vplyvnejšou osobou. Aktívne zasahuje do komunikácie ministerstva obrany smerom k verejnosti alebo do zámerov, ako spravovať majetky ministerstva.

Je považovaný za človeka predsedu SNS Andreja Danka, s ktorým v minulosti aj podnikal v jeho rodinnej firme. Umožňuje mu to uplatňovať si vplyv na nestraníckeho ministra Gajdoša, ktorý sa neradí medzi silných ministrov s autonómnym rozhodovaním.

Gripen alebo MiG?

Medzi zásadné otázky týchto mesiacov patrí aj otázka, či si Slovensko ponechá ruské migy, alebo prezbrojí letectvo švédskymi gripenmi, ako to už urobilo Česko a Maďarsko.

Na túto tému v súčasnosti prebieha vo Ficovej vláde debata. Podľa zdrojov Denníka N chcú gripen niektorí ministri za Smer – za jednofarebnej vlády Smeru, keď ministerstvo viedol Martin Glváč, sa už aj rozbehlo oficiálne rokovanie so Švédmi.

Na druhej strane stoja niektorí nominanti SNS na ministerstve obrany, ktorí by aspoň pár rokov ešte chceli pokračovať s ruskou technikou.

Ani v SNS však vo veci stíhačiek nie je jednoznačná zhoda. „Susedné štáty, ako Poľsko, Maďarsko i Česko, už majú západné stroje, to je fakt, ktorý nemôžeme ignorovať,“ hovorí napríklad podpredseda SNS, šéf obranného výboru parlamentu a predtým dlhoročný zamestnanec ministerstva obrany Anton Hrnko.

Dvanásť stíhačiek MiG-29, ktoré dnes armáda využíva, získalo Slovensko v 90. rokoch v rámci deblokácií ruského dlhu. Za Dzurindových vlád prešli čiastočnou modernizáciou, ich technická životnosť sa predĺžila do roku 2025. Dlhodobo sa však objavujú problémy s ich prevádzkou, počas vlády Ivety Radičovej boli istý čas letuschopné len tri stroje. Foto – TASR

Definitívne rozhodnutie musí padnúť na jeseň. Slovensko má do konca roku 2019 podpísanú takzvanú abonentnú zmluvu s Rusmi na zabezpečenie servisu migov.

Pokiaľ by chcelo ruské stroje vymeniť, musí príslušný kontrakt podpísať aspoň s dvojročným predstihom. Toľko by totiž trvala výroba švédskych stíhačiek, preškolenie pilotov, pozemného personálu a prispôsobenie leteckej základne Sliač na nový typ.

Je preto možné, že Hoľko svoje argumenty poskytol novinárom, aby tak ovplyvnil verejnú debatu o gripenoch v médiách.

Český generál: Vtáky sme neriešili

Je však na jeho argumentoch niečo opodstatnené?

Denník N oslovil českého generála vo výslužbe Pavla Bulanta, ktorý v roku 2012 viedol oficiálne rokovania so Švédmi o prípadnom pokračovaní prenájmu gripenov. Česko vtedy zvažovalo rôzne možnosti, vrátane prezbrojenia na dvojmotorové stíhačky Eurofighter alebo na jednomotorové americké stroje F-16.

Nakoniec sa rozhodlo zostať pri gripenoch. Bulant hovorí, že rozhodlo najmä finančné hľadisko. „Dvojmotorová stíhačka má dvojnásobné náklady na palivo, to je jednoduchá matematika.“

Otázkou, či je jednomotorová stíhačka zraniteľná vtákmi, sa nezaoberali. „Toto nepovažujem za vec, ktorá by stála za nejakú serióznu debatu,“ reaguje generál Bulant.

Dva motory pre vojnu

Moderné stíhačky sú konštruované tak, aby vydržali aj poškodenie v boji, nie to bežný stret s vtákmi. „Gripen využíva motor, ktorý má spevnené lopatky turbíny, aby mu nespôsobilo škodu ani nasatie vtáka s hmotnosťou 500 gramov. Pre porovnanie: napríklad sokol myšiar váži 250 gramov,“ hovorí vojenský publicista Vladimír Bednár.

Téza, že dvojmotorové lietadlo je bezpečnejšie, podľa Bednára neplatí. Skôr naopak, sú technicky zložitejšie a majú preto aj viac súčiastok, ktoré sa môžu pokaziť.

„Štatisticky majú dvojmotorové lietadlá 1,6-krát viac nehôd na rovnaký počet letových hodín. Ich výhodou môže byť, že havária nemusí mať vždy fatálne dôsledky, pretože druhý motor zabezpečí prežitie lietadla,“ hovorí Bednár.

Dvojmotorové stíhačky sú celkovo robustnejšie a môžu byť vhodnejšie na bojové operácie.

Z okolitých krajín majú jednomotorové stíhačky Česko, Maďarsko a Poľsko (hlavnou stíhačkou poľského letectva je F-16), Rakúsko má dvojmotorový Eurofighter, Ukrajina dvojmotorové ruské migy a suchoje.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Bojíte sa druhej vlny? Nechajte ľudí znova robiť z domu
  • Samosprávy: Vláda schválila program bezúročných pôžičiek obciam, mestám a krajom
  • Koronavírus: Bagety v Sládkovičove vyrábajú len neinfikovaní zamestnanci, hovorí firma, kde sa potvrdilo 24 prípadov
  • Agro: Novým štátnym tajomníkom ministerstva pôdohospodárstva sa stane Andrej Gajdoš
  • Pomoc ekonomike: V prvej pomoci podnikateľom vyplatili zatiaľ 460 miliónov eur
  • Agro: Jeden z najväčších farmárov Anton Zsigo chce pri Rimavskej Sobote investovať 1,1 milióna eur do chovu prasiat
  • Štátne úrady: Šéf veterinárnej a potravinovej správy Bíreš údajne skončí
  • EÚ: Medziročný prepad priemyselnej produkcie sa v júni zmiernil, Slovensko už nie je medzi najhoršími
  • USA: Walt Disney končí so značkou 20th Century Fox
  • Vývoj: Britská ekonomika je prvý raz po 11 rokoch v recesii, v druhom štvrťroku medzikvartálne klesla o 20,4 %

Najväčší armádny podnik je v problémoch. Väčšina jeho ľudí nemá prácu, hovorí Naď

Letecké opravovne Trenčín nezachránilo ani know-how v oblasti opráv ruských vrtuľníkov Mi-17. Foto – TASR
Letecké opravovne Trenčín nezachránilo ani know-how v oblasti opráv ruských vrtuľníkov Mi-17. Foto – TASR

Najväčší podnik ministerstva obrany – Letecké opravovne Trenčín, má problémy. Chýbajú mú zákazky a väčšina jeho zamestnancov tak nemá na čom pracovať, hovorí minister obrany Jaroslav Naď.

Minúta po minúte

Americké akcie dnes posilnili, index S&P 500 sa blíži k rekordu 3386,15 bodu z 19. februára, ktorý v priebehu obchodovania aj prekonal. Rast ťahali najmä technologické tituly spoločností Microsoft, Amazon a Apple.

Dow Jonesov index si dnes pripísal 1,05 percenta a uzavrel na 27 976,84 bodu. Index S&P 500 vzrástol o 1,4 percenta na 3380,35 bodu a index Nasdaq sa zvýšil o 2,13 percenta na 11 012,24 bodu.

Najvýraznejšou podporou indexu Nasdaq boli akcie amerického výrobcu elektrických áut Tesla, ktoré stúpli o 13,12 percenta.

Spoločnosť predtým oznámila, že rozdelí svoje akcie v pomere päť ku jednej. Podnik, ktorý sa už teraz teší veľkému záujmu investorov, tak chce ich držanie sprístupniť ešte väčšiemu množstvu záujemcov. Akcie Tesly od začiatku roka pridali vyše 200 percent. (reuters, čtk)

Oslabovanie ekonomickej aktivity v USA bude pravdepodobne pokračovať, lebo mnohé štáty opäť začínajú prijímať sprísnené opatrenia na zmiernenie šírenia koronavírusu a spotrebitelia sú stále príliš opatrní. Uviedol to šéf bostonskej pobočky americkej centrálnej banky Eric Rosengren.

„Prognóza vývoja americkej ekonomiky v jesenných mesiacoch je do veľkej miery nejasná, podľa môjho názoru však oslabovanie ekonomickej aktivity bude pokračovať,“ povedal.

Ako dodal, keďže je nepravdepodobné, že vakcína bude dostupná už v najbližšej budúcnosti, firmy a spotrebitelia budú potrebovať plán na zvládanie rizík spojených s koronavírusom počas jesenných a zimných mesiacov. (reuters, tasr)

Ilustračné foto TASR
Ilustračné foto TASR

Ropa z Perzského zálivu bude cenou ešte viac vytláčať ruskú, píše energetický analytik Karel Hirman. Aktuálne predáva Saudi Aramco v Európe svoju ropu podobnú hlavnej ruskej zmesi Urals so zľavou 2,50 dolára na barel.

Walt Disney končí so značkou 20th Century Fox, ktorá je na trhu 85 rokov. Názov televízneho štúdia mení na 20th Television v súvislosti s prevzatím časti mediálnych aktivít skupiny Fox, v januári už premenoval filmovú spoločnosť.

Z oboch značiek, televíznej aj filmovej, vypadol názov Fox. Logá zostanú veľmi podobné doterajším a ponechajú si aj slávnu fanfárovú melódiu a zobrazenie svetlometu.

Disney dokončil dohodu o prevzatí väčšiny mediálnych aktivít skupiny Fox mediálneho magnáta Ruperta Murdocha za 71,3 miliardy dolárov vlani.

Prečo menia názvy

Odstránenie slova Fox zo všetkých štúdií Disney má zmysel, pretože by mohlo miasť spotrebiteľov. Súčasťou skupiny Fox totiž zostali značky ako Fox Entertainment, Fox Sports a Fox News, ktoré nemajú nič spoločné so značkou Walt Disney.

Disney premenoval aj ďalšie televízne štúdiá. ABC Studios a ABC Signature Studios budú po novom ABC Signature, zatiaľ čo z Fox 21 Television Studios sa stane Touchstone Television.

Z histórie 20th Century Fox

Korene televíznej časti siahajú do roku 1949. Bola domovom slávnych programov vrátane pôvodného seriálu Batman či seriálov M*A*S*H a Simpsonovci. Nové logo sa začne objavovať pri seriáloch, ktoré sa začnú vysielať na jeseň. Pri už odvysielaných tituloch zostane pôvodné logo a názov.

Filmové štúdio 20th Century Fox je známe produkciou kasových trhákov, ako je Avatar či Titanic. Značka vznikla v roku 1935, keď sa spojili Twentieth Century Pictures a Fox Films. (čtk, bbc, cnn)

Týždeň v európskej ekonomike: EÚ ustupuje v rokovaniach o obchodnej dohode so Spojeným kráľovstvom

Michael Gove a Boris Johnson v roku 2016. Foto - TASR / AP
Michael Gove a Boris Johnson v roku 2016. Foto – TASR / AP

Týždeň v európskej ekonomike Radovana Geista z portálu Euractiv.sk:

  • Z európsko-britských obchodných rokovaní konečne prichádzajú dobré správy.
  • Európsky export do USA môžu ohroziť nové clá.
  • Podľa vplyvného think tanku musí EÚ urobiť viac, aby sa vyrovnala s neférovými výhodami čínskych firiem.

Bagety Pierre Baguette vo firme Fekollini vyrábajú len ľudia s negatívnym testom na COVID-19. Tvrdí to vedenie spoločnosti, ktorá je ohniskom koronavírusu v okrese Galanta, potvrdilo sa tam 24 prípadov, pre firmu pracuje viac než 500 ľudí.

Výrobca bagiet tvrdí, že sa rozhodol z vlastnej iniciatívy a na vlastné náklady otestovať všetkých zamestnancov. Spravil tak vzhľadom na aktuálnu epidemiologickú situáciu na Slovensku a aj na to, že firma zamestnáva aj externých pracovníkov.

„Identifikovali sme nízke percento pozitívnych prípadov, ktoré Regionálny úrad verejného zdravotníctva Galanta umiestnil spolu s ich úzkymi kontaktmi do povinnej izolácie. Ako prvá firma na Slovensku vieme garantovať, že naše výrobky vyrábajú len ľudia s negatívnym výsledkom testu na COVID-19, ktorí neboli v úzkom kontakte s pozitívne testovanými osobami na COVID-19,“ píše firma v stanovisku.

Pripomína oficiálne vyhlásenie Európskeho úradu pre bezpečnosť potravín, podľa ktorého neexistuje dôkaz, že by potraviny v súvislosti s COVID-19 predstavovali pre verejnosť nejaké riziko. „Za hlavný spôsob prenosu sa považuje prenos z človeka na človeka, najmä prostredníctvom respiračným kvapôčok, ktoré infikované osoby vypúšťajú kýchaním, kašľaním alebo vydychovaním. To, že vírus je schopný prežívať určitý čas na rôznych povrchoch, neznamená, že je aj možné, aby sa človek prostredníctvom takýchto povrchov nakazil,“ píše firma.

Dodáva, že v spoločnosti striktne dodržiavajú správnu výrobnú prax a hygienické zásady. „Pravdepodobnosť prenosu nákazy potravinami je minimálna,“ píše.

Regionálny úrad verejného zdravotníctva potvrdil vo firme 24 prípadov koronavírusu. Spoločnosť po minulotýždňovom zistení kontaktov pozitívnych osôb medzi pracovníkmi dala otestovať viac ako 500 svojich zamestnancov, regionálna hygienička Iveta Šuleková predpokladá, že počet infikovaných sa môže zvýšiť.

„Testovanie sa uskutočnilo v pondelok a utorok, máme iba priebežné výsledky. V súčasnosti vyhľadávame osoby, ktoré prišli s infikovanými do kontaktu,“ uviedla Šuleková pre TASR. Ide aj o zamestnancov ubytovaných v ubytovni. Spoločnosť podľa hygieničky prijala náležité opatrenia.

„Firma má nastavené vysoké štandardy bezpečnosti produktov, pracovníci vo výrobe, ktorí priamo manipulujú s potravinami používajú nadštandardné OOPP (celotelové overaly, rúška, pokrývka hlavy, rukavice a pod.) – kontaminácia výrobkov zo strany pracovníkov je preto podľa RÚVZ so sídlom v Galante nepravdepodobná. Aktuálne nemáme vedomosť, že by bol zaznamenaný prípad nákazy COVID-19 prostredníctvom konzumácie potraviny,“ dodal úrad.

Riaditeľ Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR Jozef Bíreš Denníku N povedal, že jeho úradu hygienici situáciu nenahlásili. Vo štvrtok ráno plánuje potravinová správa poslať do firmy kontrolu, ktorá by mala zistiť aj to, na akom stupni sú v podniku zamestnaní nakazení pracovníci.

Minister Ján Mičovský potvrdil, že uvažuje o výmene riaditeľa veterinárnej a potravinovej správy Jozefa Bíreša. Dodal však, že úvaha nie je prerokovaná vo vedení rezortu.

Ako to minister zdôvodnil

  • Dôvodom je podľa neho hlas nespokojných ľudí z regiónov. „Je to problém výkonnosti samotnej veterinárnej správy,“ tvrdil Mičovský.
  • Podľa vlastných slov sa o tom ešte nerozprával s Bírešom, ktorý však vraj zatiaľ jeho podporu má. (tasr, n)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať