Denník N

Štátne železnice rušia tretinu IC-čiek, RegioJet vinia z cenovej vojny

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Vozne, ktoré železničná spoločnosť nebude potrebovať do IC vlakov, použije do rýchlikov na tej istej trase z Bratislavy do Košíc.

Po troch mesiacoch konkurenčného boja na trase z Bratislavy do Košíc a späť ide štátny železničný dopravca znižovať počet IC vlakov. Namiesto 41 vlakov bude na tejto trase od polovice apríla jazdiť 25 spojov.

Vedenie Železničnej spoločnosti to dáva za vinu RegioJetu. Tvrdí, že súkromný dopravca začal cenovú vojnu, ktorú však štátny dopravca nechce. „Komerčné IC vlaky ZSSK vťahuje súkromný dopravca do nezmyselnej cenovej vojny, ktorá je v rozpore so všetkými pravidlami ekonomického správania,“ tvrdí riaditeľ štátnych železníc Pavol Gábor.

V pracovné dni tak budú na trase medzi Bratislavou a Košicami jazdiť dva páry IC vlakov štátneho dopravcu namiesto súčasných troch párov. Zníži sa tiež počet víkendových spojov, no IC Šarišan, ktorý jazdí z Bratislavy cez Prešov do Humenného, štátny dopravca nezruší. 

Železničná spoločnosť avizuje, že IC vlaky jej v tomto roku prinesú stratu 1,2 milióna eur. Vlani prerobili 1,3 milióna.

Vozne, ktoré železničná spoločnosť nebude potrebovať do IC vlakov, použije do rýchlikov na rovnakej trase. Z Bratislavy do Košíc dnes jazdí 16 rýchlikov, okrem nich časť trasy pokrývajú aj diaľkové vlaky.

To nie my. Oni začali

„Cenovú vojnu sme nezačali, naopak, všetky zľavy a zvýhodnené cestovné ponúkame cestujúcim najmä preto, aby sme cenovo dokázali konkurovať štátnej ZSSK,“ reaguje RegioJet.

Šéf RegioJetu Radim Jančura tvrdí, že štátny dopravca nasadil v IC vlakoch predátorské ceny, ktoré poškodzujú prichádzajúceho konkurenta. „Vo vlakoch InterCity predtým jazdili za 20 až 24 eur v druhej triede, teraz bežne za pätnásť eur,“ povedal nedávno Jančura.

RegioJet väčšinou ponúka nižšie ceny. Lístok pre dospelého s dieťaťom do pätnásť rokov na celú trasu stojí v silných dňoch 19,90 eur. ZSSK sa zasa spolieha na „plávajúce ceny“, ktoré závisia od vyťaženosti vlaku a času rezervácie.

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková považuje rušenie IC vlakov za ústupok štátu voči RegioJetu. „Bez súhlasu ministerstva dopravy by sa k nemu ZSSK neodhodlala. Môže to súvisieť s tým, že ministerstvo dopravy by už malo mať vypracovanú právnu analýzu o prípadnej diskriminácii ostatných účastníkov trhu, ktorú spôsobili vlaky zadarmo,“ predpokladá Mertinková.

RegioJet totiž tvrdí, že štát ho ako novú konkurenciu znevýhodňuje tým, že mu na rozdiel od rýchlikov ZSSK nechce kompenzovať zľavy pre sociálne skupiny.

V súvislosti s rušením štátnych IC vlakov ešte hovorí, že predovšetkým štát a ZSSK si ich „vykanibalizovali“ sami bezplatnou prepravou v rýchlikoch, ktoré takmer polovicu slovenskej verejnosti vozia „zdarma“.

„Môže to viesť k rušeniu aj ďalších komerčných IC vlakov štátneho dopravcu,“ dodáva Mertinková.

Ako súťažili

Šéf železničnej spoločnosti ešte v decembri tvrdil, že konkurencie sa neboja a zavádzajú v IC vlakoch novinky.

ZSSK pridala v decembri do IC vlakov dve nové triedy: takzvanú triedu 1 plus a 2 plus. Jančura na to povedal, že štátny dopravca mal radšej vymyslieť lepší servis pre tú masu, ktorá cestuje druhou triedou.

Pred mesiacom ZSSK zase ukázala nový vagón, ktorý je vyhradený pre rodičov s deťmi. Železničná spoločnosť tým vyrovnala náskok súkromného RegioJetu, ktorý vozne pre deti nasadzuje od polovice decembra. V utorok oznámila rušenie niekoľkých IC vlakov.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie