Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Netreba nám R2 ani tunel popod Sorošku, rozšírme radšej cesty, ktoré už máme, odkazujú od Kažimíra

Úsek rýchlostnej cesty R2 Zvolen východ - Pstruša. Foto- TASR
Úsek rýchlostnej cesty R2 Zvolen východ – Pstruša. Foto- TASR

Minulý týždeň vyvolala rozruch informácia, podľa ktorej ekonómovia z tímu Hodnoty za peniaze na ministerstve financií radia zvážiť, či treba vôbec stavať niektoré úseky rýchlostnej cesty R2, ktorá vedie od Detvy cez Lučenec, Rimavskú Sobotu až do Košíc.

V liste, ktorý zaslali ministerstvu dopravy, vravia, že namiesto stavby ďalších úsekov rýchlostnej cesty by stačilo rozšíriť cestu prvej triedy alebo postaviť polovičný profil rýchlostnej cesty.

Konkrétne – namiesto ďalšieho úseku R2 Kriváň – Mýtna – Lovinobaňa by možno stačilo rozšíriť existujúcu cestu I/16.

A namiesto ďalšieho úseku Rožňava – Jablonov nad Turňou, ktorého súčasťou je aj tunel Soroška, odporúčajú posúdiť možnosť rekonštrukcie a rozšírenia cesty I. triedy, s prípadnými stúpacími pruhmi cez Sorošku.

Keď sa potom cez médiá ozvali nespokojní starostovia a jeden z nich sa chcel dokonca na protest vzdať starostovskej stoličky, šéf tímu Hodnoty za peniaze Štefan Kišš odkázal, že to najlepšie riešenie stále hľadajú s ministerstvom dopravy.

Zaujímavé je to hneď dvakrát. Stavbu R2 si síce Ficova vláda dala do programového vyhlásenia ako jednu z priorít, no zároveň sa v ňom prihlásila k princípom hodnoty za peniaze.

A práve projekt rýchlostnej cesty R2 môže byť príkladom, keď sa ukáže, že sú aj efektívnejšie riešenia, ktoré môžu byť aj lacnejšie, a že žiadnu investičnú výnimku z dlhovej brzdy netreba.

Pýtajú si vysvetlenie

„Spolu s ministerstvom dopravy hľadáme riešenie, ktoré môže byť postavené skôr a lacnejšie ako pôvodný návrh rýchlostnej cesty v plnom profile. Riešením môže byť rýchlostná cesta v polovičnom profile alebo modernizácia cesty prvej triedy s vybudovaním obchvatov miest a obcí,“ vysvetlil Kišš v RTVS. To by podľa vládnych ekonómov vytvorilo priestor na financovanie ďalších priorít, ktoré región potrebuje.

O detailnejšie vysvetlenie požiadal Kišša splnomocnenec vlády pre rýchlostné cesty Igor Janckulík (Most-Híd). Ešte v piatok mu poslal list, v ktorom ho žiada o stretnutie a vysvetlenie, ako jednotlivé alternatívy rátali.

Janckulík ešte pred polrokom vytvoril pre každú rýchlostnú cestu pracovnú skupinu zloženú z miestnych starostov a poslancov a bol by rád, keby sa Kišš s kolegami stretli s dotknutými starostami a primátormi a objasnili im svoje prepočty.

„Nemali by sme stavať nezmyselné veci, vždy by sa mal nájsť kompromis. No myslím si, že R2 je potrebná. Treba o tom debatovať,“ hovorí Janckulík. Myslí si, že mohli vychádzať zo starých plánov Národnej diaľničnej spoločnosti, ktoré len nedávno prerobila.

Ak ide o rýchlostné cesty a diaľnice, starostovia a primátori zvyknú argumentovať najmä tým, že bez nich investori do priemyselných parkov neprídu. Analýza o tom, ako rýchlostná cesta pomohla zamestnanosti v niektorom regióne, však zatiaľ chýba.

Janckulík uviedol aj príklad, kde nemá problém s názorom vládnych ekonómov, že by namiesto štvorprúdovej rýchlostnej cesty bola cesta v polovičnom profile. Ide o úsek R3 Tvrdošín – Nižná.

„Každý by bol, samozrejme, radšej, keby sa postavil plný profil, aj pre motoristov by to bolo bezpečnejšie pri predbiehaní. Ale berieme to reálne, že na tú intenzitu dopravy, ktorá tam je, stačí polovičný profil,“ hovorí splnomocnenec pre rýchlostné cesty.

Jesenná debata o výnimke

Zistenie, ako sa vážne berú odporúčania tímu vládnych ekonómov, bude dôležité aj pre jesennú debatu o zmene zákona o dlhovej brzde. Minister financií Peter Kažimír (Smer) na nedávnej konferencii Trendu povedal, že na jeho ministerstve debatujú o troch riešeniach, jedným z nich je aj investičná výnimka. Kažimír si myslí, že ak by už mala byť, nemala by sa vzťahovať len na infraštruktúrne projekty, ale trebárs aj na obranu. No necháva to na posúdení poslancov v parlamente po prázdninách.

Tí sa k investičnej výnimke zatiaľ postavili po svojom. Kažimírovi kolegovia zo Smeru Juraj Blanár a Ján Podmanický spolu s kolegami z koalície predložili dlhý zoznam diaľničných a rýchlostných úsekov, na ktoré pýtajú investičnú výnimku. Zjednodušene – vláda by ich mala stavať bez ohľadu na to, ako rýchlo rastie dlh krajiny. Poslanci v návrhu spomínajú, že by úseky mali posúdiť aj vládni ekonómovia.

Janckulík sa pod návrh kolegov z koalície nepodpísal. „Taktiež mi to prekážalo, akou formou sa to predkladalo. Je tam 75 úsekov a sú medzi nimi aj také, o ktorých ani nevieme, či sa niekedy budú robiť,“ vyjadril nesúhlas Janckulík.

Tvrdí tiež, že do zoznamu by sa nemali hádzať úseky, ktoré sa možno budú robiť o 20 alebo o 30 rokov, ak vôbec. „Mali by sme mať jasný cieľ, čo chceme robiť. Najprv by sme sa mali pozrieť na úseky, ktoré sú reálne do roku 2020,“ odkazuje vládny splnomocnenec.

Podotkol tiež, že sa málo hovorí o cestách prvej triedy. Vláda síce v programovom vyhlásení hovorí, že má ambíciu zmodernizovať viac ako 180 kilometrov ciest prvej triedy, no podľa Janckulíka je to málo.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Šéf žilinskej Kie: Aspoň raz mesačne sa pracuje dlhšie, lebo druhá zmena stojí v dopravnej zápche

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Chýbajúca diaľnica na Kysuciach pravidelne komplikuje výrobu v žilinskej automobilke Kia. „Len pred dvoma dňami museli operátori zostať v práci dlhšie, pretože ďalšia zmena sedela v autobusoch v dopravnej zápche,“ opisuje v rozhovore šéf závodu Kyong-Jae Lee.

Minúta po minúte

Zdieľať

Premiér Pellegrini verí, že by rozpočet mohol v parlamente prejsť aj napriek „ťažkým diskusiám“. „Bez nejakých drastických zmien by sme mohli nájsť zhodu v parlamente,“ uviedol po výjazdovom rokovaní vlády v Slavošovciach.

O návrhu rozpočtu bude na nadchádzajúcej novembrovej schôdzi rokovať parlament. Predseda SNS Andrej Danko však v utorok upozornil na to, že prijatie rozpočtu je ohrozené, aj strana SaS hovorí o stiahnutí tohto návrhu.

„Pre štát je lepšie, keď je stanovený riadny rozpočet. Samozrejme, že štát sa vie vyrovnať aj s inými režimami, ale nemyslím si, že je momentálne cieľom politických strán hnať krajinu do rozpočtového provizória,“ povedal Pellegrini.

Podľa neho by to ani nevyslalo dobrý signál navonok. „Preto sa minister financií Ladislav Kamenický (Smer) bude snažiť udržať diskusiu pod kontrolou tak, aby nedošlo k nejakej dramatickej zmene parametrov rozpočtu, ktoré by výrazne posúvali deficit, zhoršovali to riziko, lebo vtedy by pravdepodobne zasiahla Európska komisia. To si nikto z nás neželá,“ zhodnotil premiér s tým, že sa bude snažiť získať pre rozpočet čo najširšiu politickú podporu.

V súvislosti s hodnotením rozpočtu Európskou komisiou uviedol, že to nevidí až tak dramaticky. „Sme v skupine číslo tri, ktorá je však rozdelená na dve skupiny. Na tú, kde je riziko väčšie a kde je menšie. Slovensko je v tej lepšej skupine. Sú to skupiny krajín, u ktorých je konštatované, že existujú riziká odchýlenia sa od stanovených cieľov. To nie je hodnotenie, ktoré by zamietlo rozpočet. Hodnotenie nepovažujem za nejako extra dramatické.“ (tasr)

Zdieľať

Španielsky súd rozhodol, že Ryanair nemôže vyberať poplatky za príručnú batožinu. Rozsudok je výsledkom sťažnosti nemenovanej cestujúcej na túto politiku, ktorú najväčší nízkonákladový dopravca v Európe zaviedol minulý rok.

Ryanair vyberá poplatky od pasažierov, ak si berú do lietadla viac ako len jednu menšiu tašku.

Spoločnosť sa zatiaľ k rozhodnutiu súdu nevyjadrila.

Cestujúca, ktorá letela z Madridu do Bruselu, sa obrátila na súd po tom, ako ju personál leteckej spoločnosti prinútil zaplatiť 20 eur za to, že si vzala na palubu 10-kilogramovú batožinu.

Súd nariadil spoločnosti Ryanair, aby jej vrátila 20 eur plus úrok, ale podľa súdnych dokumentov zamietol žiadosť o kompenzáciu vo výške ďalších 10 eur za nepríjemný zážitok.

Sudkyňa rozhodla, že takáto príručná batožina sa môže vzhľadom na veľkosť a hmotnosť ľahko prepravovať v kabíne, pričom poukázala na španielske predpisy, ktoré umožňujú cestujúcim vziať si na palubu príručnú batožinu bez dodatočných poplatkov.

Sudkyňa označila poplatok za zneužitie a dodala, že „obmedzuje práva, ktoré cestujúcim priznáva zákon“, a vyhlásila ho za neplatný v Španielsku.

Zamietla však požiadavku na odškodnenie, pričom uviedla, že aj keď „cestujúca v čase nástupu na palubu zažila hnev a bezmocnosť, keď musela zaplatiť ďalšie nepredvídané náklady, jej nepohodlie nedosiahlo úroveň, ktorá by bola dôvodom na odškodnenie“.

Súd vo vyhlásení uviedol, že proti jeho rozhodnutiu sa nemožno odvolať. (reuters, tasr)

Zdieľať

Continental prepustí vyše 5-tisíc ľudí. Slovenské závody v pláne škrtov nespomína

Continental zruší do roku 2028 vyše 5-tisíc pracovných miest, prepúšťanie súvisí s redukciou výroby v divízii motorov. Dodávateľa dielcov pre automobilový priemysel postihol pokles dopytu po autách a posun k elektromobilom.

K osekaniu produkcie v oblasti motorov vedú Continental prísnejšie emisné pravidlá, ktoré ohrozujú dopyt po dielcoch na spaľovacie motory, píše Reuters.

Redukcia sa týka viacerých závodov v západnej Európe, vrátane domáceho Nemecka, a v Spojených štátoch.

Continental zamestnáva celosvetovo vyše 240-tisíc ľudí.

Kde sú ohrozené pracovné miesta:

  • V roku 2024 skončí závod v nemeckom Rodingu, ktorý vyrába hydraulické dielce na benzínové a naftové motory. Zanikne v ňom zhruba 520 pracovných miest.
  • 850 miest je ohrozených v Limbachu-Oberfrohne po ukončení výroby súčiastok na dieselové motory v roku 2028.
  • V nemeckom Babenhausene môže skončiť 2200 ľudí.
  • 720 miest zanikne v roku 2024 v americkej továrni v Newport News, kde sa vyrábajú hydraulické súčiastky na benzínové motory.
  • V talianskej Pise skončí 750 zamestnancov, výroba komponentov na benzínové motory sa má skončiť v roku 2028.

Continental plánuje začať rozhovory aj so zástupcami zamestnancov v španielskom Rubi, kde vyrába analógové zobrazovacie systémy. Pracuje tam 760 ľudí.

Firma už v septembri avizovala, že počas najbližších 10 rokov uvoľní zhruba desatinu pracovnej sily a zavrie niekoľko závodov v Nemecku, USA, Taliansku a Malajzii.

Slovensko sa škrtom zrejme vyhne:

Continental je veľkým zamestnávateľom aj na Slovensku, kde preň pracuje takmer 7000 ľudí.

Prepúšťanie vo štvorici slovenských fabrík sa v plánoch zoštíhľovania nespomína.

Na Slovensku má Continental dva pneumatikárske závody v Púchove, jeden vo Zvolene (brzdové komponenty) a v Dolných Vesteniciach (pružiace elementy).

Všetky štyri závody sú v dobrej forme a generujú slušné zisky.

Zdieľať

Britániou sa valí vlna zatvárania obchodov. Za prvých deväť mesiacov roka skončilo zhruba 5800 maloobchodných predajní, o 77 % viac ako za celý vlaňajšok, vyplýva zo štatistík spoločnosti Centre for Retail Research.

Údaje sa týkajú maloobchodníkov s najmenej 10 predajňami, píše portál Retailgazette.co.uk.

Zatváranie prevádzok súvisí s vysokými nákladmi, nízkou ziskovosťou, rýchlym rastom online predaja, nedostatkom investícií a slabým plánovaním, tvrdí Joshua Bamfield, riaditeľ spoločnosti Centre for Retail Research.

Zdieľať

Nezamestnanosť sa po mesiaci opäť znížila a podliezla 5 %

V októbri klesla evidovaná nezamestnanosť na Slovensku na 4,94 %, medzimesačne o 0,1 percentuálneho bodu. Medziročne sa znížila o takmer 0,3 bodu.

Nezamestnanosť klesla vo viacerých skupinách – v prípade mladých ľudí aj dlhodobo nezamestnaných, informuje ÚPSVaR.

V októbri bolo pripravených okamžite nastúpiť do práce 136 192 osôb, úrady práce evidovali 99 648 voľných pracovných miest.

Evidovaná nezamestnanosť sa drží pod 5 percentami od apríla.

Výnimkou bol iba september, keď dosiahla 5,04 %. Podľa ústredia práce ju ovplyvnil prílev absolventov stredných škôl do evidencie.

Zdieľať

ZSSK sa nakopili incidenty v nočných vlakoch. Nasadila do nich SBS

ZSSK od 1. novembra testuje sprevádzanie štyroch nočných vlakov príslušníkmi SBS. Reaguje tak na rastúci počet incidentov, pri ktorých dochádza k obťažovaniu pasažierov inými cestujúcimi, najmä pod vplyvom alkoholu.

Už počas prvých 7 dní nasadenia vo vlakoch zasahovali zamestnanci SBS celkom 13-krát, uvádza ZSSK na webovej stránke.

Z vlaku vyprevádzali podgurážených či agresívnych cestujúcich, prípadne takých, ktorí nemali platný lístok a neboli ochotní si ho dodatočne zakúpiť.

V ktorých vlakoch je sprievod SBS:

  • R 614 a 615 Zemplín (linka Bratislava – Žilina – Humenné)
  • R 800 a 810 Poľana (linka Bratislava – Zvolen – Prešov)

„Dostávali sme desiatky sťažností. Napriek maximálnej ústretovosti Policajného zboru SR nie je možné volať takmer ku každému vlaku hliadku a zakaždým tak naberať meškanie,“ hovorí šéf ZSSK Filip Hlubocký.

Prečo nasadzujú SBS:

  • frekvencia incidentov na oboch dotknutých tratiach do konca októbra rástla;
  • vlakvedúci sa nie vždy dokážu postaviť agresívnemu cestujúcemu;
  • nezriedka je potrebné privolať do nasledujúcej stanice políciu, čo často spôsobuje meškanie vlaku.

SBS bude sprevádzať nočné vlaky na skúšku do konca februára 2020.

Koľko to stojí:

Náklady na skúšobnú prevádzku dosahujú približne 34-tisíc eur.

Počas 4 mesiacov sa v štyroch nočných diaľkových vlakoch odvezie približne 240-tisíc cestujúcich.

Predpokladané tržby z ich prepravy presahujú 1 milión eur.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať