Denník N

Vymyslel anatomickú aplikáciu a verí, že vďaka technológiám raz lekári porazia liečiteľov

Tomáš Brngál. Foto – TEDxBratislava
Tomáš Brngál. Foto – TEDxBratislava

Kým bol Tomáš Brngál medikom, priviedlo ho ťažké a nudné učenie lekárskych tém k nápadu vytvoriť aplikáciu, ktorá by pomohla študentom i lekárom.

Absolvent medicíny Tomáš Brngál (25) si počas štúdia kreslil na ruku svaly, nervy či kosti, aby učivu lepšie porozumel. Dnes niečo podobné robí aplikácia Human Anatomy VR, ktorú vyvinul s programátorom Milošom Svrčekom. Používajú ju už desiatky tisíc ľudí. Funguje na princípe virtuálnej reality. Tá prakticky nemá obmedzenia a má obrovskú budúcnosť, dodáva absolvent medicíny, ktorý nedávno vystúpil na konferencii TEDxBratislava.

Budú nás o 50 rokov miesto lekárov liečiť technológie či stroje?

A prečo nie? Ak budú efektívnejšie a budú robiť lekárske výkony lepšie ako človek, prečo by nemali? Avšak stále si myslím, že pacient bude v konečnom dôsledku potrebovať aj empatického lekára, ktorý ho pohladí, pochopí, porozumie mu. Medicína nie je len o technológiách. Vidíme to aj dnes, keď sa veľmi rozmáhajú všelijakí liečitelia. Nikomu nič nezazlievam, je to ich voľba, ale osobne si myslím, že dôvodom môže byť aj to, že lekári často nemajú na pacientov dosť času. Majú veľmi veľa administratívy a povinností, a pacient môže mať dojem, že je ako na bežiacom páse – príde k lekárovi, ten ho rýchlo vybaví a ani mu poriadne nemá čas vysvetliť veci, ktoré sa týkajú jeho zdravia. A potom príde k liečiteľovi a ten ho pozoruje, venuje sa mu, dáva mu čas, pýta sa ho. Nemusí zo zákona vypĺňať nijakú dokumentáciu, nemá žiadnu zodpovednosť. Je potom jasné, že pacient môže mať pocit, že sa mu venuje viac ako lekár a že má o neho väčší záujem. Môže si napríklad pomyslieť, že ho lepšie vylieči, keď sa mu toľko venuje. Myslím si však, že aj toto môžu pomôcť vyriešiť technológie.

Tomáš Brngál. Foto – TEDxBratislava

Ako?

Napríklad v Rakúsku som videl personál, ktorý pomáhal lekárovi s dokumentáciou. Nahral si, čo počas vyšetrenia hovoril, a prepísali to. Lekár sa zatiaľ naplno venoval pacientovi. Myslím si, že ani na to už nebude treba ľudí navyše. Môže to vyriešiť aj softvér, ktorý prepíše hovorenú reč do textu, a lekár maximálne vyladí nezrovnalosti. Alebo si predstavte, že môžete mať okuliare s rozšírenou realitou a keď k vám príde pacient, hneď vám vyskočí jeho dokumentácia a vďaka umelej inteligencii si ju môžete rýchlo prehľadať a nájsť v nej, čo je dôležité. Často sa stáva, že pacienti aj na rôzne dôležité detaily zabudnú, čo môže v konečnom dôsledku sťažiť diagnostický proces, ktorý v tomto prípade spomínaná technológia uľahčí. Alebo si predstavte, že zatiaľ čo píšete dokumentáciu, môžete dať pacientovi okuliare, v ktorých uvidí svoju diagnózu jednoducho a interaktívne vysvetlenú, a napríklad vďaka tomu lepšie pochopí, ako funguje liek, ktorý ste mu predpísali, čo môže zvýšiť jeho ochotu dodržiavať liečebný režim. To môže v konečnom dôsledku ušetriť veľa peňazí.

Ako ste sa učili anatómiu?

Ešte tým klasickým spôsobom – kniha, atlas a počas semestra pitevné cvičenia. Stále mi vŕtalo v hlave, ako je možné, že sa v dobe technológií učíme iba týmto spôsobom. Keďže som chcel anatómiu lepšie pochopiť, kreslil som si rôzne štruktúry na vlastné telo. Napríklad som si pokreslil ruky a predstavoval som si, že mám zariadenie, cez ktoré vidím rôzne anatomické štruktúry v reálnom čase. Nielen kosti, svaly, cievy, nervy, ale aj ich popis spolu s možnosťou s nimi interaktívne manipulovať. Tam skrsla myšlienka na vznik našej aplikácie.

Kedy ste s vašou aplikáciou začali?

Už sú to takmer tri roky, odkedy sme spolu s kamarátom, programátorom Milošom Svrčekom, začali vyvíjať našu VR aplikáciu na internáte. Hovoril som mu, ako si to predstavujem, čo by to malo robiť, a on to kódoval. Neskôr sme si uvedomili, že potrebujeme ďalších ľudí – boli sme denní študenti a potrebovali sme urýchliť vývoj. Začali sme oslovovať rôzne firmy, hľadali granty, až sme získali strategického investora, a tak sme mohli pribrať do tímu ďalších ľudí.

Boli firmy ochotné dať vám na to peniaze?

Boli. Na začiatku som posielal veľa e-mailov. Hovoril som si, že veď nemám čo stratiť. Mnohí ani neodpísali, podpora prišla od desať, možno 15 percent firiem. Začali sme sa prihlasovať do grantových programov, hľadali sme, kde môžeme získať peniaze. Myslím si, že keď dnes máte dobrú myšlienku a viete ju pretaviť aspoň do prototypu, tak sa vám peniaze podarí získať. Ľudí, ktorí sú ochotní pomôcť, je veľa.

Koľko ľudí dnes používa vašu aplikáciu?

Desaťtisíce ľudí zo 136 krajín sveta.

Čo všetko môže v aplikácii študent nájsť?

Máme dve verzie – mobilnú a počítačovú. V počítačovej verzii máme už kompletne všetky štruktúry, plus k nim ešte dorábame popis a text. Na globálnom VR store máme vydanú mobilnú verziu, ktorá je zatiaľ stále jedinou mobilnou anatomickou VR aplikáciou svojho druhu na svete. Asi aj pre to, že je veľmi náročné optimalizovať takúto aplikáciu tak, aby fungovala v požadovanej kvalite na smartfónoch, ktoré majú omnoho nižší výkon ako počítače. Musíme vymýšľať, čo a kedy skryjeme, čo odokryjeme, aby sme to optimalizovali. V mobilnej aplikácii majú užívatelia k dispozícii celú kostru, svaly a nervy. Cievy vyjdú v najbližších dňoch.

Je aplikácia platená?

Momentálne používame veľmi úspešný model freemium. Aplikáciu si stiahnete zadarmo, pričom máte k dispozícii celý systém kostry, na ktorom nájdete až 2500 podštruktúr, čo je pre užívateľa veľká pridaná hodnota. Keď sa mu aplikácia páči, môže si dokúpiť svaly či nervy, ako ďalšie balíčky.

Koľko stoja svaly?

4,99 eura.

Najviac zahraničných užívateľov máte z USA?

Virtuálna realita je tam oveľa viac rozšírená. USA sú obrovský trh a myslím si, že ľudia tam majú aj väčší vzťah k technológiám. Najviac sťahovaní máme z Kalifornie, ktorá je technologickou mekkou, potom z Texasu, ktorý je jedným z najbohatších štátov, ďalej nasledujú Florida, New York. Myslím si, že ľudia sa tam neboja skúšať nové technológie.

V akých oblastiach by sa dala ešte uplatniť virtuálna realita?

Virtuálna realita je obmedzená iba veľkosťou vašej predstavivosti, takže vo všetkom, čo si viete predstaviť. Možno ju uplatniť v automobilovom priemysle, v psychológii, v obchode. Predstavte si, že raz budete nakupovať online, a vďaka naskenovaniu si vášho tela do 3D si budete môcť na sebe virtuálne vyskúšať napríklad šaty, a tak budete mať lepšiu predstavu o tom, ako vám daná vec sedí.

Na druhej strane je obava, že ľudia ostanú vo virtuálnej realite a nebudú sa chcieť vrátiť do normálnej reality. Vnímate to ako riziko?

Riziko je tu vždy. Všetko má pozitívne aj negatívne stránky. Takisto ako sa kedysi ľudia báli, že budú závislí od televízie alebo počítačových hier. Áno, nejaká skupina obyvateľstva tým bude asi viac poznačená, ale zameriavam sa skôr na to, koľko benefitov môžeme pomocou virtuálnej reality získať a ako nám môže výrazne pomôcť.

V rámci aplikácie využívate aj herné prvky. Čo si u vás môžu užívatelia zahrať?

Môžete sa hrať so všetkými štruktúrami. Napríklad môžete rozbiť kostru a potom ju začať stavať odznova. Študenti pri učení často radi prokrastinujú, a to môžu aj v našej aplikácii. Napríklad môžu začať zostreľovať okolo letiace asteroidy. Ak sa chcú popri hraní učiť, môžu zostreľovať kosti podľa toho, ako im ich aplikácia určí. Napríklad im napíše, že zostreľ os sacrum (krížová kosť), a oni ju musia nájsť, správne určiť a trafiť.

Prečo je dôležité, aby sa vo vašej aplikácii dalo hrať?

Gamifikácia vo vzdelávaní je momentálne veľkým svetovým trendom. Pri hraní zapájate viacero zmyslov, takže učenie je efektívnejšie a navyše aj zábavnejšie. Dnešná generácia mladých ľudí je navyše zvyknutá na interaktívne prvky a kniha pre nich predstavuje veľmi pasívne médium. Ak ich chcete naozaj zaujať, musíte im ponúknuť to, čo vyžadujú.

Čo vám na štúdiu medicíny najviac chýbalo?

Interaktivita a vizualizácie. Pri veľmi abstraktných predmetoch, ako napríklad imunológia či biochémia, som si hľadal na internete rôzne videá, ktoré vysvetľovali tieto procesy. V našich knihách to bolo podľa môjho názoru napísané často až príliš komplikovane. Stávalo sa, že som si trikrát čítal jedno súvetie, aby som ho vôbec pochopil. Potom som sa zvykol pýtať seba samého, či im naozaj ide o to, aby to napísali čo najkomplikovanejšie. Raz som bol taký frustrovaný, že som si stiahol americkú učebnicu mikrobiológie, kde mali mikróby nakreslené hravou formou podľa toho, čo spôsobovali. Bolo to skvelé. Raz ste sa pozreli na obrázok mikróba a vedeli ste si ho zaradiť k ochoreniu, ktoré vyvolával. K tomu mali napísaný text, ktorý obsahoval všetky podstatné informácie. Jednoducho ste to pochopili na prvé prečítanie.

Prečo u nás také učebnice nie sú?

To je asi skôr otázka pre akademickú obec. Osobne si myslím, že je to otázka financií a motivácie. Avšak svet sa výrazne zmenil a myslím si, že keď chcete dnes napísať vysokoškolské skriptá, nepotrebujete už ani vydavateľstvo a ani tlač. Študenti majú smartfóny, tablety a počítače. Môžete napísať interaktívnu online knihu, ktorú si študenti budú môcť stiahnuť a pokojne za poplatok aj kúpiť. Veď napríklad cez iTunes sú zvyknutí sťahovať si a kupovať všetok online obsah, od hudby až po knihy. Navyše v takejto forme publikácie sa vám otvárajú ďalšie možnosti, ako zaujať študentov. Môžete tam spraviť rôzne levely náročnosti študovaného obsahu, ktoré sa budú postupne otvárať, môžete tam pridať videá, obrázky a animácie. Tak by mala podľa mňa v dnešnom svete vyzerať učebnica. Taktiež nechcem generalizovať, že všetko sa dá úplne zľahčiť, ale myslím si, že treba hľadať spôsob, ako to zjednodušiť. A navyše, ako som už spomínal, vo svete sú príklady toho, že to ide.

Môžu sa medici učiť len s vašou aplikáciou alebo potrebujú aj knihy?

Naším cieľom nie je nahradiť knihy, ale ponúknuť medikom niečo nové. Študenti si už potom sami vyberú, čo im viac vyhovuje. Navyše v našej aplikácii v podstate spájame interaktívny 3D atlas s knihou, takže študent si nemusí dať dole okuliare z očí a všetky potrebné informácie nájde na jednom mieste.

Budete niekedy lekárom?

To sa ma pýta každý. Verím, že pomocou technológií budem vedieť pomôcť viac ľuďom. Preto plánujeme robiť aj pokročilejšie, klinické medicínske aplikácie. A preto by som s klinickou medicínou nechcel stratiť kontakt. Myslím si, že keď človek nie je v tom prostredí, potom asi ťažko vymyslí ďalšie inovácie. Intenzívne rozmýšľam nad tým, ako to zrealizujem. Máme výhodu, že naším strategickým investorom je Svet zdravia, ktorý má nemocnice aj kliniky, takže verím, že vymyslíme nejaké riešenie.

Sú aplikácie rentabilné?

Majú obrovský potenciál. Trh ešte zatiaľ nie je masový, ale rastie podľa odhadov. Máme už príjmy, ale odhadujeme, že ešte asi rok alebo rok a pol potrvá, kým si povieme, že nebudeme potrebovať ďalšie investície.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko, Veda

Teraz najčítanejšie