Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Železnice na hlavu – štát jazdí zadarmo, ale konkurenciu obviňuje z dumpingu

Vlak spoločnosti RegioJet. Foto - TASR
Vlak spoločnosti RegioJet. Foto – TASR

Autor je analytik INESS

Štátny železničný dopravca ZSSK oznámil kapituláciu vo vojne s RegioJetom a ruší niektoré IC spoje na trase Bratislava – Žilina – Košice.

Šéf železničnej spoločnosti v tom má jasno: RegioJet nasadil dumpingové ceny. „Neprimerane nízke ceny majú jediný cieľ, a to prevziať zákazníkov konkurencie. ZSSK sa nemôže správať iracionálne, nemôže sa pustiť do cenovej vojny.“

Krása vyjadrenia šéfa železničnej spoločnosti spočíva v dokonalom obrátení situácie na železnici. Skoro ako keby zabudol, že pred pár mesiacmi štát spustil cestovanie zadarmo. Čo už môže byť viac „dumpingovou“ cenou ako nula eur?

Pochvala za zníženie straty

IC vlak nie je Šinkanzen, jeho konkurenciou sú aj rýchliky. RegioJet nesúperí s IC vlakmi, ale primárne so štátnymi vlakmi ako takými. Paradoxne, bezplatné vlaky ZSSK boli súperom aj pre IC vlaky ZSSK.

Je demonštráciou vitality súkromného sektora, že aj v situácii, keď musí zo svojich daní dotovať štátnu konkurenciu, jej dokáže byť viac ako zdatným konkurentom.

Železničná spoločnosť Slovensko však asi dlho smútiť nebude, IC vlaky boli totiž od svojho odčlenenia od dotovanej dopravy každoročne stratové. A táto strata nepadá na plecia nikoho iného ako slovenských daňových poplatníkov.

Vedenie spoločnosti by si vlastne zaslúžilo za zníženie straty pochvalu, aj keď sú z toho sami nešťastní. Otázne však je, čo sa vlastne stane s odstavenými IC vlakmi a či sa zrušenie spojov premietne do nižších strát.

Podobná situácia nastala v autobusovej doprave pred pár mesiacmi. Regionálni politici sa pokúsili znemožniť žltým autobusom prevádzkovať diaľkovú prepravu, s nevysloveným, ale tušeným odkazom na dumpingové ceny.

Ekonomický nezmysel

Pojem dumpingová cena je pritom ekonomický nezmysel. Neexistuje niečo ako „férová cena“ – cena je vždy len priesečníkom dopytu a ponuky v danom mieste a čase, nenesie v sebe žiadne morálne či etické prívlastky.

Neexistuje ani niečo ako „nákladová cena“, pretože rozdelenie nákladov na fixné a variabilné (stroj môžete „outsourcovať“ a z fixného nákladu máte hneď variabilný) a ich následné prerozdelenie medzi produkty a zákazníkov je len subjektívnym účtovným rozhodnutím.

Baviť sa môžeme len o tom, či RegioJet prevádzkuje vlaky so stratou, teda či časť vlastného súkromného kapitálu odovzdáva slovenským zákazníkom.

Varovanie pred cenovými vojnami s následným ovládnutím trhu a zvýšením cien je častou chybou ekonómov, ktorí ignorujú dynamickú povahu trhu.

Ak nie je verejným sektorom udelená výsada (ako napríklad na dotovanú prepravu na stanovených trasách), každý podnikateľ sa musí triasť o svoj trhový podiel bez ohľadu na to, či vytlačil svojich súperov alebo nie. Inovatívni konkurenti prichádzajú rýchlo, nečakane a vystačia si často so zlomkom kapitálu. Kto zaspí, prehrá.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Americký Dow Jonesov index prvýkrát prekonal hranicu 28-tisíc bodov. Akcie vďaka optimizmu pre obchodné rozhovory medzi USA a Čínou uzavreli tak obchodovanie na nových maximách. (čtk)

Zdieľať

VW schválil nový investičný plán pre elektromobily. O slovenskom závode sa nezmieňuje

Volkswagen investuje v najbližších piatich rokoch 60 miliárd eur do vývoja elektrických áut a digitálnych technológií. Do roku 2029 chce mať v portfóliu zhruba 75 plne elektrických a 60 hybridných modelov.

Nový investičný plán bol schválený na zasadnutí dozornej rady VW, uvádza automobilka na webovej stránke.

Do roku 2029 plánuje vyrobiť 26 miliónov elektrických vozidiel, z toho 20 miliónov kusov na modulárnej platforme MEB, na ktorej tento mesiac spustil produkciu v Zwickau.

VW potvrdil, že elektrické vozidlá bude vyrábať okrem viacerých nemeckých závodov aj v Česku, USA a Číne. O slovenskej fabrike sa v súvislosti s elektromobilmi nezmieňuje.

O umiestnení nového výrobného závodu, ktorý mal pôvodne postaviť v Turecku, rozhodne do konca roka.

Zdieľať

Veľké „jednorožce“ stratili po vstupe na burzu miliardy hodnoty

Akcie viacerých „jednorožcov“ sa v tomto roku po vstupe na burzu prudko zosunuli. Trhová hodnota firiem Uber, Lyft či Slack klesla za niekoľko mesiacov o miliardy dolárov.

Prepad akcií vybraných jednorožcov (firmy s trhovou hodnotou vyššou než 1 miliarda dolárov) si všíma portál Statista.

Primárna verejná ponuka akcií (IPO) Uberu, Lyftu i Slacku boli očakávanými udalosťami tohto roka na kapitálových trhoch.

Po niekoľkých mesiacoch od vstupu na burzu sa však ich trhová hodnota scvrkla o takmer polovicu.

Na porovnanie, akciový index S&P 500, ktorý zahŕňa najväčšie americké spoločnosti, sa v tomto roku posilnil o zhruba pätinu.

Prečo sa im nedarí:

Podľa Statistu pád akcií veľkých jednorožcov ilustruje rozdielny pohľad privátnych investorov a kapitálových trhov.

Zatiaľ čo privátni investori zvyčajne akceptujú veľké straty, ktoré sú súčasťou prudkého rastu firiem, trhy oveľa viac trápia otázky, či spoločnosti nájdu spôsob, ako zarábať peniaze namiesto toho, aby ich míňali vo veľkom štýle.

Podľa štatistík CB Insights je vo svete viac ako 400 jednorožcov. K najväčším patrí čínska technologická spoločnosť ByteDance (vlastní sociálnu sieť TikTok) či americký portál na sprostredkovanie ubytovania Airbnb.

Zdieľať

V nedeľu 17. novembra budú obchody na Slovensku opäť zatvorené. Otvorené môžu mať len predajne na staniciach, letiskách a benzínkach, lekárne, obchody so suvenírmi a veľkoobchody.

Predaj nie je zo zákona zakázaný ani v prevádzkach, kde neobsluhujú zákazníkov predavači, ktorí sú zamestnancami. Podobne ako počas iných sviatočných dní tak zrejme budú otvorené menšie predajne, kde predáva ich majiteľ či obsluha v postavení živnostníka.

Fungovať môžu tiež reštaurácie a iní poskytovatelia služieb, vrátane kín, fitness centier a podobne.

V Českej republike je 17. november síce tiež štátnym sviatkom, ale patrí medzi sviatky, na ktoré sa nevzťahuje tamojší zákon upravujúci obmedzenie času predaja počas vybraných dní. Preto tam môžu byť v nedeľu 17. novembra obchody otvorené bez obmedzenia. No treba rátať s tým, že nie všetky predajne bývajú otvorené ani počas nedele, keď sviatok nie je.

Zdieľať

Poliaci oznámili Rusom, že už od nich nechcú plyn

Poľské štátne plynárne PGNiG nechcú po roku 2022 nakupovať plyn od Gazpromu. Dôvodom sú vysoké ceny a povinnosť platiť za plyn určitú čiastku bez ohľadu na odobraté množstvo.

PGNiG už informovala Gazprom, že po vypršaní súčasného kontraktu nemá záujem o jeho predĺženie, píše Reuters.

Obe firmy podpísali kontrakt známy ako zmluva Jamal v roku 1996. Okrem iného vyžaduje, aby prehlásenia o budúcej spolupráci strany formálne predložili tri roky pred vypršaním dohody.

Poľsko od Gazpromu stále berie väčšinu plynu, ktoré spotrebuje. Snaží sa však o zníženie závislosti od Ruska, pretože Jamal vníma ako nevýhodný.

Odkiaľ budú mať Poliaci plyn:

PGNiG sa spolieha, že bezpečnosť dodávok plynu po roku 2022 jej zaručia dohody na dodávky skvapalneného zemného plynu (LNG) a akvizícia nálezísk plynu v Severnom mori.

Poľsko zároveň rozšírilo svoj systém prepravy plynu.

Zdieľať

Inflácia v eurozóne klesla opäť hlbšie pod cieľ ECB

Medziročný rast spotrebiteľských cien v eurozóne sa v októbri spomalil na 0,7 % zo septembrových 0,8 %. Ceny rastú najpomalšie za tri roky, inflácia zostáva hlboko pod cieľom ECB nastaveným pod 2 percentami.

Medziročná inflácia v celej EÚ sa v desiatom mesiaci spomalila tiež, a to na 1,1 percenta z 1,2 percenta v septembri.

Údaje o vývoji spotrebiteľských cien zverejnil Eurostat.

Ako sa vyvíjali ceny v odvetviach (medziročná zmena):

  • najviac rástli ceny služieb (o 0,69 %);
  • potraviny, alkohol a tabakové výrobky zdraželi o 0,29 percenta;
  • ceny priemyselných výrobkov stúpli o 0,07 percenta;
  • energie zlacneli o 0,32 percenta.

Najrýchlejšie rástli ceny v Rumunsku (3,2 %), Slovensko malo tretiu najvyššiu infláciu, 2,9 percenta.

Pokles cien zaznamenali juhoeurópske krajiny Portugalsko, Grécko a Cyprus.

Pred rokom dosahovala inflácia v eurozóne aj v celej Únii 2,3 percenta.

Ako reaguje ECB:

Nová šéfka ECB Chritine Lagardeová chce pokračovať v prorastových opatreniach predchodcu Maria Draghiho.

Centrálna banka ešte pred jej novembrovým nástupom uvoľnila menovú politiku, keď znížila depozitný úrok na nové minimum mínus 0,5 percenta.

Od novembra zároveň obnovuje nákupy dlhopisov v objeme 20 miliárd eur mesačne.

Voľnejšia menová politika by mala podporiť oslabený ekonomický rast v eurozóne a prispieť k zrýchleniu inflácie k 2-percentnému cieľu ECB.

Zdieľať

Najdrahšia ulica na svete z pohľadu výšky nájomného pre obchodníkov je v Hongkongu. Za ročný prenájom štvorcového metra na miestnej Causeway Bay platia takmer 26-tisíc eur.

Poradie najdrahších ulíc sveta zostavuje realitná poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield. Hodnotí vyše 400 atraktívnych nákupných destinácií v 68 krajinách, píše portál Ihned.cz.

rebríčku sa nachádza vždy jedna najdrahšia ulica z každej krajiny. Poradie zohľadňuje výšku nájmu pre obchodníkov, neodráža ceny tovaru.

V prvej desiatke je päť ulíc v európskych mestách – Londýn, Paríž, Miláno, Zurich a Viedeň.

Pražskej ulici Na Příkopě patrí 18. priečka s ročným nájomným 2820 eur za štvorec.

Zdieľať

Ako zabrániť robotom, aby nám na večeru upiekli mačku

Ilustrácia - JumpStory
Ilustrácia – JumpStory

Informatici budú musieť navrhnúť flexibilnejšie programy umelej inteligencie, ktoré budú zohľadňovať celý rad spoločenských preferencií. Inak nedokážeme zabezpečiť, aby počítače robili to, čo chceme, píše Financial Times.

Zdieľať

Po revolúcii sme jedli horšie párky a šunky. Ale môžeme si za to sami, hovorí profesor Turek

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Politici klamú, keď hovoria, že Slovensko je „smetisko“ pre potraviny zo Západu, hovorí veterinár a hygienik Peter Turek. „Kúpili ste si už nejaký nemecký výrobok podradného charakteru?“ pýta sa. Aj v Lidli má zákazník podľa Turka na výber, či si kúpi kvalitnejšiu nemeckú značku párkov Dulano, alebo menej kvalitnú značku Pikok z Poľska a Česka.

Zdieľať

Odborníčka na zdravotníctvo Za ľudí Letanovská: Za desať rokov postavíme desať nemocníc

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Za desať rokov postavíme desať nemocníc, hovorí odborníčka na zdravotníctvo zo strany Za ľudí Andrea Letanovská. „Chceme apolitický profesionálny manažment, ktorý bude mať hmotnú zodpovednosť za to, ako manažuje svoje inštitúcie. Zrejme potom o tieto miesta nebude bitka, ale budú to robiť len tí, ktorí na to majú,“ vraví o návrhu, aby nemocnice boli akciovými spoločnosťami.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať