Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Ak niekto spochybňuje R2, spochybňuje koaličnú zmluvu, odkázal Bugár zo Sorošky

Protestná blokáda na Soroške v lete 2017. Vpravo minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR
Protestná blokáda na Soroške v lete 2017. Vpravo minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR

Érsek dal pokyn, aby sa úsek R2 s tunelom Soroška staval ako cesta s jedným pruhom pre každý smer.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) a jeho stranícky šéf Béla Bugár boli v piatok na horskom priechode Soroška. Do rožňavského regiónu, v ktorom strana získala v parlamentných voľbách 16,8 percenta, prišli podporiť protestnú blokádu za výstavbu autostrády s tunelom Soroška.

Miestni ju zorganizovali pod vedením regionálnych politikov, pretože doterajšie plány na výstavbu R2, ktorej súčasťou je aj Soroška, spochybnilo ministerstvo financií. Jeho analytický Útvar hodnoty za peniaze prišiel s myšlienkou, či sa neoplatí zamyslieť sa aj nad inými efektívnejšími alternatívami, ako odľahčiť dopravu na južnom ťahu.

„Ak to niekto spochybňuje, tak, samozrejme, potom spochybňuje koaličnú zmluvu. Práve preto som na budúci týždeň inicioval stretnutie na úrovni koaličnej rady, lebo si nemyslím, že takým spôsobom sa dá odkazovať cez médiá,“ cituje Bugára agentúra TASR.

Érsek zasa oznámil, že vydal pokyn, aby sa úsek na Soroške preprojektoval: mal by tak namiesto pôvodne plánovaných štyroch pruhov iba dva – každý na jeden smer.

„Podľa našich výpočtov tá jedna rúra bude stačiť na plynulé zabezpečenie tejto časti na 15 až 20 rokov. Už robia geológiu na tunel, prebiehajú tu nejaké práce. Ak na budúci rok budem v takom stave, že môžem vypísať súťaž, tak v roku 2019 sa môže reálne začať stavať tunel,“ cituje TASR Érseka.

Možné alternatívy

Soroška je posledný prejazd na južnej ceste od Rožňavy do Košíc či do Prešova, čosi podobné ako Branisko pri severnej trase na východ. Prejazd cez sever rieši tunel Branisko s jedným pruhom na každý smer a podľa doterajších plánov sa na Soroške plánoval tunel s dvoma pruhmi na každý smer.

Štvorprúdová rýchlostná cesta s rovnako komfortným tunelom je jedna z alternatív, o ktorej sa pri Soroške debatuje. Ďalšou možnosťou je spomínané zúženie cesty ako pri Branisku a postaviť jeden pruh tam a jeden na opačný smer.

Ministerstvo financií navrhuje pri R2 diskutovať o modernizácii existujúcej cesty a zlepšení jej parametrov.

„S ministerstvom dopravy hľadáme riešenie, ktoré môže byť postavené skôr a lacnejšie ako pôvodný návrh rýchlostnej cesty v plnom profile. Riešením môže byť napríklad rýchlostná cesta v polovičnom profile alebo modernizácia cesty prvej triedy s vybudovaním obchvatov miest a obcí. Vytvorí sa tak priestor na financovanie iných priorít, ktoré región potrebuje,“ uviedol Štefan Kišš z Inštitútu finančnej politiky ministerstva financií. Nehovoril pritom len o Soroške, ale o celkovej koncepcii, ako nazerať na rozplánovanú R2 za Zvolenom až do Košíc.

V zásade sú alternatívy pre jednotlivé súčasti R2 podobné ako tie pri Soroške. Tunel Soroška (4,6 km) má byť súčasťou 14,2-kilometrového úseku Rožňava – Jablonov nad Turňou.

Z ministerstva financií ešte doobeda oznámili, že k novému návrhu, na ktorom pracuje rezort dopravy spolu s NDS, sa vyjadria, keď bude pripravený.

Zdroj – NDS

 

Pri horskom priechode môže byť viac než na iných častiach R2 na debatu aj to, či by sa nedala existujúca cesta rozšíriť.

„Na viacerých horských priechodoch dobudovanie pruhu pre pomalé vozidlá výrazne pomohlo. A dobre zvládajú aj väčšiu dopravnú záťaž, ako je na Soroške,“ myslí si analytik INEKO a bývalý šéf stratégie ministerstva dopravy Ján Kovalčík.

Netrúfa si však posúdiť, nakoľko reálne je to v prípade Sorošky. „Určite by stálo za to seriózne preskúmať, nakoľko je táto možnosť reálna. Zvážiť náklady, prínosy i udržateľnosť takéhoto riešenia a porovnať to s projektom rýchlocesty s tunelom,“ povedal Kovalčík.

Upozorňuje, že intenzita dopravy na Soroške zostáva nízka – 5800 vozidiel denne. Na porovnanie: dopravná záťaž na priechodoch Donovaly či Dargov na východe je o polovicu vyššia.

Preverenie možností rozšírenia cesty by zabralo čas, ale veľa času si žiada aj dotiahnutie prípravy a výstavba rýchlocesty s dlhým tunelom. Zdržanie by tak bolo napokon zrejme nulové a riešenie by bolo výrazne lacnejšie, ale menej komfortné.

Úniková cesta musí byť

Keby sa tunel skresal o polovicu (na jednu rúru), neznamená to automaticky polovicu z ceny dole. V prípade štvorprúdovky v tuneli slúži druhá rúra zároveň ako úniková štôlňa. Ak je rúra na dopravu iba jedna, druhá sa razí tiež, lenže s menším priemerom – iba ako úniková štôlňa.

Odhaduje sa, že úspora oproti plnohodnotnému tunelu by tak bola približne 30 percent a celý úsek (14,1 km) aj s tunelom Soroška (4,6 km) by mohol vyjsť na približne 300 miliónov eur.

Iba druhá rúra podobne dlhého tunela Branisko sa pritom odhaduje na 350 miliónov eur, preto sa Kovalčík pýta, či sú prehnané náklady uvažované na Branisku, alebo je poddimezovaný odhad pri Soroške.

Zároveň platí, že tunel Soroška by nebol hotový skôr, než má byť skompletizovaná celá severná D1, čo na atraktivite južného ťahu ešte uberie.

„Úvahy o tom, že tunel popod Sorošku by na južný ťah priniesol dopravu primeranú nákladnej rýchloceste, preto stoja na vode. Politici by mali dať konečne priestor otvorenej debate o primeraných riešeniach,“ dodal analytik.

Variant s jednou tunelovou rúrou by mal byť informácií Denníka N už rozpracovaný. Dokončenie projektov na stavebné povolenie to oddialilo približne o pol roka; hotové tak budú niekedy začiatkom budúceho roka. Chýba ešte stavebné povolenie, majetkovoprávne usporiadanie pozemkov a potom sa môže ísť pripravovať tender.

Koľko chýba na R2 cez Lučenec do Košíc

V debate o celej budúcej koncepcii R2 za Zvolenom do Košíc zohráva úlohu aj to, že rozšírenie cesty prvej triedy by prinieslo úľavu skôr, než by sa postavila celá dlhá štvorpruhová rýchlostná cesta až po Košice. Náklady na ňu sa podľa INEKO odhadujú na 2 až 2,5 miliardy eur.

Rozšírená cesta prvej triedy nemá parametre rýchlostnej cesty, ale nie je to hlavne preto, že by bola nutne výrazne užšia. Rozšírenie cesty prvej triedy prináša úsporu skôr preto, že viac kopíruje terén, nie je konštruovaná na rýchlosti nad 100 kilometrov za hodinu a chýbajú na nej mimoúrovňové križovatky.

„Juh Slovenska najviac potrebuje serióznu rekonštrukciu vozovky súčasnej cesty prvej triedy. Jej kapacita zatiaľ s veľkou rezervou stačí, podstatná časť úsekov je však pre zanedbanú údržbu v nevyhovujúcom až havarijnom stave. To by sa dalo zmeniť do dvoch rokov. Od Lučenca až po Košice sú také nízke intenzity dopravy, že ani v prípade ich zdvojnásobenia ešte nebude potrebné stavať rýchlostnú cestu. Stačí opraviť tú jestvujúcu a pripraviť menšie preložky cesty najviac problémových úsekov cez obce,“ komentuje Kovalčík.

Podľa jeho slov, ak zostane pri doterajších sľuboch, tak namiesto reálnych riešení sa bude čakať na cesty 10, 20 a niekde i viac rokov.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

EÚ žiada vrátiť 28 mil. eur za predražené online vzdelávanie. Polícia žiadny trestný čin nevidí

Európsky protikorupčný úrad preveroval slovenský projekt celoživotného vzdelávania a žiada späť peniaze, ktorými na ne EÚ prispela. Projekt mal za ministra Čaploviča na starosti Národný ústav celoživotného vzdelávania. Ministerstvo školstva teraz vo svojom rozpočte bude musieť nájsť milióny eur a poslať ich späť do Bruselu.

Minúta po minúte

Zdieľať

V Česku aj na Slovensku objavili podvodné stránky, ktoré ponúkajú smartfón Samsung Galaxy S10+ za niekoľko eur. Tvária sa ako stránky známych médií či spoločností, ako napríklad iDnes.cz, iHned.cz, Aktuality.sk, T-Mobile či Samsung.

Väčšinou sú písané lámanou češtinou či slovenčinou a vyžadujú zadanie osobných údajov a zaslanie platby z účtu.

Tieto stránky často menia svoju podobu, samotný obsah ponuky aj internetovú adresu a užívateľ sa na ne môže, okrem iného, dostať po kliknutí na podozrivo formulovaný sponzorovaný post na Facebooku, ktorý napríklad informuje o špeciálnej akcii Samsungu. Klienti týmto riskujú nielen stratu zaslaných peňazí, ale aj zneužitie svojej identity. (tasr)

Zdieľať

Zmenu v minimálnych dôchodkoch, ktorú presadila SNS, podľa Richarda Sulíka bude treba po voľbách napraviť. Zdôvodnil to nespravodlivosťou, ktorú zavádza. Hovorí, že ak sa neurobia zmeny, o pár rokov občan, ktorý 40 rokov nerobil, penziou predbehne toho, kto pracoval 40 rokov.

Ak bude SaS súčasťou budúcej vlády, bude podľa Sulíka presadzovať aj zrušenie vlakov zadarmo a ich nahradenie výraznými zľavami na železnici, ale aj v autobusovej doprave. Obedy zadarmo pre školákov by podľa neho malo nahradiť zvýšenie daňového bonusu na dieťa tak, aby sa rodičia mohli rozhodnúť, aký druh stravy dieťaťu doprajú a na čo peniaze od štátu využijú.

SaS tiež chce zliberalizovať trh v osobnej železničnej doprave tak, aby mohli súťažiť súkromní dopravcovia. V nákladnej železničnej doprave by podľa Sulíka malo dôjsť k privatizácii Carga, aby sa nekopili ďalšie stámiliónové straty.

Zdieľať

Keď bude SaS vo vláde, rekreačné poukazy budú len dobrovoľné, povedal Richard Sulík v diskusii v RTVS. Opatrenia SNS označil za „fejk“. Podľa neho je najväčší benefit pre zamestnancov vyššia mzda.

Zdieľať

KDH vyzýva Pellegriniho a Smer, aby prevzali zodpovednosť za mýtny tender z roku 2009. Hnutie žiada aj vypísanie nového tendra a aby firma SkyToll odovzdala celé technické zariadenie štátu za jedno euro.

„Zmluva so SkyToll bola od začiatku podozrivá a naše pochybnosti sme vyjadrili ešte v Národnej rade Slovenskej republiky. Celková suma 106 miliónov ročne je extrémne nadsadená, najmä ak ju porovnáme s Českou republikou, kde systém stál len 43 miliónov ročne. V roku 2015 sme podali podnet na generálnu prokuratúru, ktorý bol po štyroch rokoch zamietnutý. Tento rok nám dal za pravdu NKÚ, keď konštatoval, že vzniklo podozrenie z naplnenia skutkovej podstaty trestného činu. Je škandalózne, že vláda sa týmto materiálom ani nezaoberala, len ho vzala na vedomie. Vyzývame premiéra Pellegriniho, ktorý bol v rokoch 2002 až 2006 asistentom Ľubomíra Vážneho a v rokoch 2006 až 2010 poslancom NR SR, aby vyvodil politickú zodpovednosť. Zároveň žiadame čo najskoršie vypísanie nového tendra a aby firma SkyToll odovzdala celé technické zariadenie štátu za 1 euro,“ uviedol Pavol Zajac.

„Mýtny tender je jednou z najokatejších zlodejín smeráckych vlád. Každú slovenskú domácnosť v ňom okradli o 455 eur. NKÚ konštatoval, že podmienky tendra boli od začiatku nastavené nevýhodne, a nie je možné, aby o tom všetci zúčastnení nevedeli. NKÚ konštatoval, že ak by nebolo peňazí z Európskej únie, tak by Slovensko ani nemalo za čo stavať a opravovať diaľnice – toto je výsledok smeráckeho manažovania štátu. Ak sa bude premiér Pellegrini, tak ako jeho predchodca, snažiť opäť zamiesť túto kauzu pod koberec, bude jasné, že avizovaný ‚nový Smer‘ prináša opäť len staré rozkrádanie,“ dodal europoslanec Ivan Štefanec.

Viac o téme čítajte tu.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať