Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Ak niekto spochybňuje R2, spochybňuje koaličnú zmluvu, odkázal Bugár zo Sorošky

Protestná blokáda na Soroške v lete 2017. Vpravo minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR
Protestná blokáda na Soroške v lete 2017. Vpravo minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR

Érsek dal pokyn, aby sa úsek R2 s tunelom Soroška staval ako cesta s jedným pruhom pre každý smer.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) a jeho stranícky šéf Béla Bugár boli v piatok na horskom priechode Soroška. Do rožňavského regiónu, v ktorom strana získala v parlamentných voľbách 16,8 percenta, prišli podporiť protestnú blokádu za výstavbu autostrády s tunelom Soroška.

Miestni ju zorganizovali pod vedením regionálnych politikov, pretože doterajšie plány na výstavbu R2, ktorej súčasťou je aj Soroška, spochybnilo ministerstvo financií. Jeho analytický Útvar hodnoty za peniaze prišiel s myšlienkou, či sa neoplatí zamyslieť sa aj nad inými efektívnejšími alternatívami, ako odľahčiť dopravu na južnom ťahu.

„Ak to niekto spochybňuje, tak, samozrejme, potom spochybňuje koaličnú zmluvu. Práve preto som na budúci týždeň inicioval stretnutie na úrovni koaličnej rady, lebo si nemyslím, že takým spôsobom sa dá odkazovať cez médiá,“ cituje Bugára agentúra TASR.

Érsek zasa oznámil, že vydal pokyn, aby sa úsek na Soroške preprojektoval: mal by tak namiesto pôvodne plánovaných štyroch pruhov iba dva – každý na jeden smer.

„Podľa našich výpočtov tá jedna rúra bude stačiť na plynulé zabezpečenie tejto časti na 15 až 20 rokov. Už robia geológiu na tunel, prebiehajú tu nejaké práce. Ak na budúci rok budem v takom stave, že môžem vypísať súťaž, tak v roku 2019 sa môže reálne začať stavať tunel,“ cituje TASR Érseka.

Možné alternatívy

Soroška je posledný prejazd na južnej ceste od Rožňavy do Košíc či do Prešova, čosi podobné ako Branisko pri severnej trase na východ. Prejazd cez sever rieši tunel Branisko s jedným pruhom na každý smer a podľa doterajších plánov sa na Soroške plánoval tunel s dvoma pruhmi na každý smer.

Štvorprúdová rýchlostná cesta s rovnako komfortným tunelom je jedna z alternatív, o ktorej sa pri Soroške debatuje. Ďalšou možnosťou je spomínané zúženie cesty ako pri Branisku a postaviť jeden pruh tam a jeden na opačný smer.

Ministerstvo financií navrhuje pri R2 diskutovať o modernizácii existujúcej cesty a zlepšení jej parametrov.

„S ministerstvom dopravy hľadáme riešenie, ktoré môže byť postavené skôr a lacnejšie ako pôvodný návrh rýchlostnej cesty v plnom profile. Riešením môže byť napríklad rýchlostná cesta v polovičnom profile alebo modernizácia cesty prvej triedy s vybudovaním obchvatov miest a obcí. Vytvorí sa tak priestor na financovanie iných priorít, ktoré región potrebuje,“ uviedol Štefan Kišš z Inštitútu finančnej politiky ministerstva financií. Nehovoril pritom len o Soroške, ale o celkovej koncepcii, ako nazerať na rozplánovanú R2 za Zvolenom až do Košíc.

V zásade sú alternatívy pre jednotlivé súčasti R2 podobné ako tie pri Soroške. Tunel Soroška (4,6 km) má byť súčasťou 14,2-kilometrového úseku Rožňava – Jablonov nad Turňou.

Z ministerstva financií ešte doobeda oznámili, že k novému návrhu, na ktorom pracuje rezort dopravy spolu s NDS, sa vyjadria, keď bude pripravený.

Zdroj – NDS

 

Pri horskom priechode môže byť viac než na iných častiach R2 na debatu aj to, či by sa nedala existujúca cesta rozšíriť.

„Na viacerých horských priechodoch dobudovanie pruhu pre pomalé vozidlá výrazne pomohlo. A dobre zvládajú aj väčšiu dopravnú záťaž, ako je na Soroške,“ myslí si analytik INEKO a bývalý šéf stratégie ministerstva dopravy Ján Kovalčík.

Netrúfa si však posúdiť, nakoľko reálne je to v prípade Sorošky. „Určite by stálo za to seriózne preskúmať, nakoľko je táto možnosť reálna. Zvážiť náklady, prínosy i udržateľnosť takéhoto riešenia a porovnať to s projektom rýchlocesty s tunelom,“ povedal Kovalčík.

Upozorňuje, že intenzita dopravy na Soroške zostáva nízka – 5800 vozidiel denne. Na porovnanie: dopravná záťaž na priechodoch Donovaly či Dargov na východe je o polovicu vyššia.

Preverenie možností rozšírenia cesty by zabralo čas, ale veľa času si žiada aj dotiahnutie prípravy a výstavba rýchlocesty s dlhým tunelom. Zdržanie by tak bolo napokon zrejme nulové a riešenie by bolo výrazne lacnejšie, ale menej komfortné.

Úniková cesta musí byť

Keby sa tunel skresal o polovicu (na jednu rúru), neznamená to automaticky polovicu z ceny dole. V prípade štvorprúdovky v tuneli slúži druhá rúra zároveň ako úniková štôlňa. Ak je rúra na dopravu iba jedna, druhá sa razí tiež, lenže s menším priemerom – iba ako úniková štôlňa.

Odhaduje sa, že úspora oproti plnohodnotnému tunelu by tak bola približne 30 percent a celý úsek (14,1 km) aj s tunelom Soroška (4,6 km) by mohol vyjsť na približne 300 miliónov eur.

Iba druhá rúra podobne dlhého tunela Branisko sa pritom odhaduje na 350 miliónov eur, preto sa Kovalčík pýta, či sú prehnané náklady uvažované na Branisku, alebo je poddimezovaný odhad pri Soroške.

Zároveň platí, že tunel Soroška by nebol hotový skôr, než má byť skompletizovaná celá severná D1, čo na atraktivite južného ťahu ešte uberie.

„Úvahy o tom, že tunel popod Sorošku by na južný ťah priniesol dopravu primeranú nákladnej rýchloceste, preto stoja na vode. Politici by mali dať konečne priestor otvorenej debate o primeraných riešeniach,“ dodal analytik.

Variant s jednou tunelovou rúrou by mal byť informácií Denníka N už rozpracovaný. Dokončenie projektov na stavebné povolenie to oddialilo približne o pol roka; hotové tak budú niekedy začiatkom budúceho roka. Chýba ešte stavebné povolenie, majetkovoprávne usporiadanie pozemkov a potom sa môže ísť pripravovať tender.

Koľko chýba na R2 cez Lučenec do Košíc

V debate o celej budúcej koncepcii R2 za Zvolenom do Košíc zohráva úlohu aj to, že rozšírenie cesty prvej triedy by prinieslo úľavu skôr, než by sa postavila celá dlhá štvorpruhová rýchlostná cesta až po Košice. Náklady na ňu sa podľa INEKO odhadujú na 2 až 2,5 miliardy eur.

Rozšírená cesta prvej triedy nemá parametre rýchlostnej cesty, ale nie je to hlavne preto, že by bola nutne výrazne užšia. Rozšírenie cesty prvej triedy prináša úsporu skôr preto, že viac kopíruje terén, nie je konštruovaná na rýchlosti nad 100 kilometrov za hodinu a chýbajú na nej mimoúrovňové križovatky.

„Juh Slovenska najviac potrebuje serióznu rekonštrukciu vozovky súčasnej cesty prvej triedy. Jej kapacita zatiaľ s veľkou rezervou stačí, podstatná časť úsekov je však pre zanedbanú údržbu v nevyhovujúcom až havarijnom stave. To by sa dalo zmeniť do dvoch rokov. Od Lučenca až po Košice sú také nízke intenzity dopravy, že ani v prípade ich zdvojnásobenia ešte nebude potrebné stavať rýchlostnú cestu. Stačí opraviť tú jestvujúcu a pripraviť menšie preložky cesty najviac problémových úsekov cez obce,“ komentuje Kovalčík.

Podľa jeho slov, ak zostane pri doterajších sľuboch, tak namiesto reálnych riešení sa bude čakať na cesty 10, 20 a niekde i viac rokov.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Podľa OECD svetová ekonomika tento rok klesne v dôsledku pandémie o 4,2 %, na budúci rok v rovnakej miere stúpne. Organizácia upravila septembrovú prognózu, v ktorej počítala s prepadom HDP o 4,5 % a na rok 2021 s rastom o 5 %.

OECD predpokladá, že výkon globálnej ekonomiky sa vráti na úrovne spred koronakrízy do konca budúceho roka, a to najmä vďaka silnému hospodárskemu oživeniu v Číne.

„Nie sme vonku z ťažkostí. Stále sme uprostred pandemickej krízy, čo znamená, že politici ešte majú pred sebou mnoho práce,“ povedala hlavná ekonómka OECD Laurence Booneová.

Z prognóz OECD:

  • Rast čínskej ekonomiky sa na budúci rok zrýchli na 8 % z tohtoročných 1,8 %.
  • Spojené štáty vykážu tento rok pokles HDP o 3,7 %, na budúci rok vzrastie o 3,2 %.
  • HDP eurozóny sa v tomto roku prepadne o 7,5 %, v roku 2021 sa zvýši o 3,6 %. (čtk, reuters)

V septembri schválený zákon o ekologickej poľnohospodárskej výrobe bude účinný až od roka 2022, nie od roka 2021. Zmenu v skrátenom konaní schválili poslanci. Novelu si podľa ministerstva pôdohospodárstva vyžiadala zmena nariadenia EÚ. (tasr)

Nemecká vláda plánuje daňové úľavy pre ľudí pracujúcich počas pandémie z domu do výšky 600 eur za rok. Podľa inštitútu Ifo môže touto formou potenciálne dočasne pracovať približne 56 % nemeckých zamestnancov.

Návrh, na ktorom sa dohodla koalícia kancelárky Angely Merkelovej, počíta s tým, že zamestnanec pracujúci z domu si zníži svoju daň v rámci vyúčtovania o 5 eur za každý pracovný deň, najviac však do 600 eur ročne.

Podľa ministra financií Olafa Scholza navrhovaná legislatíva, ktorú by mal v decembri schváliť parlament, nepredstavuje veľkú fiškálnu záťaž pre štát. Už v súčasnosti si totiž môžu znížiť dane ľudia, ktorí mali jednu miestnosť vyhradenú výlučne ako kanceláriu.

Čo zostalo otázne

Zatiaľ nie je jasné, či bude nový návrh daňovej úľavy súčasťou odpočtu vo výške 1000 eur z daňového základu, ktorý si každý zamestnanec uplatňuje v súvislosti s výdavkami spojenými s prácou, ako je doprava či pracovné oblečenie, alebo sa k nemu pripočíta. (tasr)

Asociácia dôchodkových správcovských spoločností žiada celospoločenskú diskusiu o ústavnom dôchodkovom zákone, ktorý pripravil minister práce Krajniak. „Ak sa prijme bez celospoločenského konsenzu, nepomôže to stabilite dôchodkového systému.“

Asociácia DSS nesúhlasí s tým, aby štát centrálne určoval investičné stratégie alebo založil vlastnú inštitúciu, ktorá bude spravovať úspory. Vidí za tým riziko, že by sa zoštátnili súkromné dôchodkové úspory, aj riziko neférovej súťaže. Obáva sa toho, že by podmienky pre štátnu inštitúciu mohli byť iné ako pre súkromné DSS.

Asociácia upozorňuje aj na to, že minimálna sadzba odvodov do druhého piliera má byť na nižšej úrovni ako 6 %, čo je sadzba, ktorá sa má dosiahnuť podľa aktuálneho zákona v roku 2024.

Vraví tiež, že navrhované pravidlá na čerpanie dôchodkov príliš obmedzia možnosti pre ľudí odchádzajúcich do dôchodku v najbližších rokoch. „V súčasnosti, keď je krátenie dôchodkov z prvého piliera stále pomerne nízke pre dvojpilierových sporiteľov a doživotné dôchodky by vychádzali nízke, je potrebné ponechať
väčšiu variabilitu výberu.“

Podmienky poskytovania štátnych investičných stimulov sa pre koronakrízu zmiernia. Lehoty na ukončenie projektu budú dlhšie a projekt bude možné ľahšie zmeniť. Zmeny v zákone schválil parlament, podporili ich všetci prítomní poslanci.

Čo sa mení

  • Predĺži sa termín na ukončenie investičného projektu a o tri roky by sa malo predĺžiť aj obdobie na uplatnenie dohodnutej úľavy na dani.
  • Povinnosť začatia obstarávania dlhodobého majetku na 24 mesiacov a ukončenie prác na investičnom zámere sa predĺži na päť rokov, pri veľkých investíciách až na sedem rokov.
  • Voľnejšie podmienky majú mať podnikatelia pri dodatočných zmenách investičného zámeru. Zatiaľ čo v súčasnosti musí firma vynaložiť minimálne 85 % z oprávnených nákladov schválených v rozhodnutí o investičnej pomoci, po novom bude prípustné tieto náklady reálne znížiť až na 70 %.
  • Upraví sa aj povinnosť dosiahnuť viac ako 90 % dohodnutého čistého nárastu pracovných miest, a to na 80 %.
  • V prípade nižších nákladov alebo pracovných miest sa zníži aj samotný stimul.
  • V nasledujúcich dvoch rokoch sa bude považovať za splnenú podmienka vyplácania mzdy uvedenej v investičnom zámere.
  • Účinnosť je od budúceho roka.
  • Zmeny sa týkajú rozhodnutia o investičných stimuloch a investičnej pomoci, ktoré budú schválené od 1. januára budúceho roka, ale v niektorých ustanoveniach aj rozhodnutí vydaných do 31. decembra 2020 a konaní o schválení investičnej pomoci začatých a neukončených do 31. decembra 2020. (tasr, e)

Moderna, Pfizer a BioNTech v pondelok požiadali o podmienečnú registráciu vakcíny proti covidu-19 v EÚ. Ako dlho bude trvať skúmanie žiadostí, nie je jasné. Firmy tvrdia, že s distribúciou môžu začať okamžite po registrácii.

Ak budú predložené údaje o kvalite, účinnosti a bezpečnosti spĺňať požiadavky na registráciu vakcíny, registračné rozhodnutia môžu byť vydané o niekoľko týždňov, uviedol k správe slovenský Štátny ústav pre kontrolu liečiv.

Registrácia vakcín proti covidu-19 prebieha v zrýchlenom konaní. „Obe vakcíny boli zahrnuté v procese priebežného hodnotenia (rolling review), ktoré umožňuje hodnotenie údajov postupne podľa toho, ako sú dostupné. Keď má žiadateľ k dispozícii kompletné údaje, môže požiadať o registráciu,“ uvádza slovenský ústav.

Ak BioNTech a Pfizer predložili o vakcíne dostatočné údaje, Európska lieková agentúra (EMA) vydá stanovisko 29. decembra tohto roku. U Moderny by to mohlo byť 12. januára 2021.

„Tieto termíny pre vydanie stanoviska sú určené na základe predchádzajúcich registračných procesov zahrnutých do priebežného hodnotenia a môžu sa zmeniť. Na dátum vydania stanoviska vplýva najmä to, či budú predložené údaje dostatočné, alebo bude potrebné výrobcov požiadať o dodanie dodatočných údajov,“ tvrdí ústav.  (bloomberg, šúkl)

Poslanci schválili novelu zákona o energetickej efektívnosti, ktorá preberá pravidlá z takzvaného zimného energetického balíčka EÚ. V časti budov sa zavedú povinnosti týkajúce sa kontrol vykurovania a klimatizácie alebo inštalácie systému automatizácie. (tasr)

Parlament v zrýchlenom konaní predĺžil štátnu pomoc s nájmami, za hlasovali všetci prítomní poslanci. Maximálna výška dotácie bude naďalej 50 % z nájomného, ak rovnakú zľavu poskytne aj prenajímateľ.

Medziročná inflácia v eurozóne v novembri zostala tretí mesiac po sebe na mínus 0,3 %, čo je najnižšia hodnota za posledné štyri roky. K poklesu cien prispeli najmä energie, ktoré zlacneli o 8,4 %.

Rýchly odhad inflácie v eurozóne za november zverejnil Eurostat na internetovej stránke. Údaje za celú EÚ zatiaľ neuvoľnil. Vlani v novembri ceny v eurozóne vzrástli medziročne o 1 %.

Podrobnejšie údaje:

  • Medziročne najviac stúpli v novembri ceny potravín, alkoholu a tabakových výrobkov (+ 1,9 %). Ceny služieb sa zvýšili o 0,6 %.
  • Z dostupných údajov za eurozónu rástli najrýchlejšie ceny na Slovensku, medziročne o 1,5 %. Najvýraznejšie klesli v Grécku (– 2 %), v Nemecku sa znížili o 0,7 %.
  • Spotrebiteľské ceny v eurozóne medziročne klesli štvrtý mesiac po sebe.

Inflácia zostáva veľmi vzdialená od cieľa ECB nastaveného tesne pod 2 %. Centrálna banka tento rok podnikla sériu mimoriadnych opatrení na podporu inflácie a ekonomiky, ktorú kvári koronakríza. V októbri podľa očakávaní nemenila nastavenie menovej politiky. (čtk, e)

Nezamestnanosť v Nemecku v novembri klesla na 5,9 % z októbrových šesť percent. Podiel ľudí bez práce sa znížil napriek vyhlásenej karanténe. Podľa spolkového úradu práce vzrástol počet zamestnancov v ochrannom režime kurzarbeitu.

V novembri bolo evidovaných 2,699 milióna nezamestnaných, čo je o 61-tisíc menej než v októbri. V medziročnom porovnaní ich počet stúpol o vyše pol milióna, uvádza úrad práce na internetovej stránke.

O kurzarbeit požiadalo od 1. do 25. novembra 537-tisíc ľudí, čo je výrazne viac ako za rovnaké obdobie v októbri. V režime ochrany pracovných miest so štátnym príspevkom na mzdy zamestnancov na skrátený úväzok bolo v septembri 2,22 milióna ľudí. (čtk)

Bratislavské Nové Mesto spúšťa regulované parkovanie v zóne Tehelné pole. Pilotný projekt má priniesť pravidlá a poriadok v parkovaní do jednej z najvyťaženejších lokalít v blízkosti štadiónov a ich širšom okolí. Rezidentská karta stojí 39 eur.

Zóna je ohraničená Trnavskou cestou, Bajkalskou ulicou a ulicami Krížna, Legionárska, Račianska a Kukučínova, informoval hovorca novomestskej samosprávy Marek Tettinger.

Registrácia rezidentov s trvalým pobytom, ktorých nové pravidlá pri parkovaní zvýhodnia, sa začína v utorok. Registrácia bude počas decembra a v tomto období sa pokuty za porušenie pravidiel regulovaného parkovania udeľovať nebudú.

„Rezidentská parkovacia karta bude spoplatnená sumou 39 eur, po jej získaní však budú obyvatelia zóny parkovať počas roka bez obmedzení a ďalších poplatkov. Rezidenti majú nárok na tri karty na jeden byt – za prvú zaplatia ročne 39 eur, za druhú 150 eur a za tretiu 500 eur,“ spresnil Tettinger.

Zadarmo budú môcť rezidenti navyše získať aj návštevnícku kartu, vďaka ktorej budú môcť ich návštevy parkovať v zóne bez poplatkov 100 hodín ročne. V prípade, že rezidenti nemajú auto, a teda ani rezidentskú kartu, budú mať nárok na 150-hodinovú bezplatnú návštevnícku kartu.

Obyvatelia Nového Mesta, ktorí nemajú v zóne trvalý pobyt, majú nárok na bonusovú kartu za desať eur ročne, s ktorou budú môcť v pilotnej zóne parkovať bez ďalšej úhrady dve hodiny denne.

„Návštevníci nerezidenti, ktorí do Nového Mesta prichádzajú za prácou či na športové alebo kultúrne podujatia, budú môcť v zóne Tehelné pole od decembra parkovať len od 8.00 do 18.00 h. Za hodinu zaplatia 1,50 eura,“ poznamenal hovorca.

Parkovací lístok si môžu ľudia kúpiť prostredníctvom mobilnej aplikácie či SMS správy. Podnikatelia, ktorí majú v pilotnej zóne sídlo firmy, si budú môcť za 1500 eur zakúpiť ročnú abonentskú kartu. (tasr)

Rast aktivity spracovateľského priemyslu eurozóny sa v novembri spomalil, dopyt zasiahli obnovené opatrenia proti covidu-19. Údaje naznačujú, že dosahy pandémie na ekonomiku eurozóny budú vo 4. štvrťroku miernejšie, než boli v 2. kvartáli.

Index aktivity spracovateľského priemyslu podľa výsledkov prieskumu IHS Markit klesol na 53,8 z októbrového 32-mesačného maxima 54,8 bodu. Zostal však nad 50-bodovou hranicou oddeľujúcou rast od poklesu aktivity.

„Pokračujúci rast (spracovateľského sektora) by mal pomôcť zmierniť ekonomické dosahy covidových reštrikcií, ktoré ťažko zasiahli sektor služieb,“ uviedol Chris Williamson zo spoločnosti IHS Markit.

HDP eurozóny sa v 2. štvrťroku prepadol o rekordných 11,8 % a v 3. kvartáli sa zvýšil o 12,6 %. Ďalšie oživenie ekonomiky však podkopáva vzostup počtu prípadov nákazy koronavírusom a súvisiace reštrikcie. (čtk, reuters)

Pandémia vytvorila podľa NKÚ v rozpočte na budúci rok riziká v podobe vysokého schodku (7,44 % HDP) a otázneho financovania rozvojových priorít. Rozhodnutie neprijímať na budúci rok úsporné opatrenia považuje úrad za správne.

O rozpočte budú poslanci diskutovať v stredu, môžu ho už aj odhlasovať.

Čo hovorí NKÚ

  • V kapitole ministerstva financií Všeobecná pokladničná správa sú navrhované prostriedky 1,7 miliardy eur, ktoré súvisia s rozpočtami iných ministerstiev. Podľa zákona o rozpočtových pravidlách by to tak nemalo byť a môže to spôsobiť problémy pri modernizácii nemocníc či stavbe a modernizácii ciest.
  • Rozpočtové krytie chýba napríklad na výstavbu nemocnice Rázsochy a modernizáciu fakultnej nemocnice v Banskej Bystrici, okrem toho hrozí pokračujúce zadlžovanie fakultných a univerzitných nemocníc.
  • Upozorňuje aj na zvýšenie transferov určených na vykrývanie deficitu v dôchodkovom systéme.
  • Kritizuje navrhované škrtanie pracovných miest na regionálnych úradoch práce.
  • Úradu sa nepozdáva navrhované 7-percentné medziročné zníženie výdavkov na zabezpečenie prevádzky vysokých škôl.

Česká ekonomika podľa spresnených údajov v 3. štvrťroku klesla medziročne o päť percent, pôvodne štatistici vykázali 5,9-percentný prepad. HDP v porovnaní s predchádzajúcim kvartálom stúpol o 6,9 % namiesto odhadovaných 6,2 %.

K medziročnému poklesu hospodárstva prispela hlavne situácia v obchode, ubytovaní, pohostinstve a priemysle. „Negatívne sa vyvíjal domáci dopyt. Klesli podnikové investície do strojov, zariadení a dopravných prostriedkov aj investície domácností do bývania,“ uviedol Vladimír Kermiet z ČSÚ.

V 2. štvrťroku sa český HDP v dôsledku pandémie prepadol medziročne o 11 %, čo bol najhorší výsledok od vzniku samostatnej republiky. (čtk, e)

Viac ako milión cyklistov vo Francúzsku využilo dotáciu 50 eur na opravu starého bicykla. Príspevok zaviedla vláda tento rok v rámci opatrení na boj proti koronavírusu.

Aktuálny dotačný program francúzska vláda predĺžila do konca marca 2021.

Každý deň jazdia na bicykloch asi len tri percentá Francúzov, vláda chce toto číslo strojnásobiť.

Vláda pripravila aj ďalší trojročný program, na ktorý vyčlenila 30 miliónov eur. V rámci neho má vzniknúť aj vyše 20-tisíc bezpečných parkovísk pre bicykle. (čtk, reuters)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať