Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

R2 do Košíc? Najskôr o 15 – 20 rokov (otázky a odpovede o južnej diaľnici)

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) na protestnej blokáde proti R2 na Soroške. Foto – TASR
Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) na protestnej blokáde proti R2 na Soroške. Foto – TASR

Pozrite si, ako si stojíme so stavbou rýchlostnej cesty R2 od Zvolena do Košíc, o ktorej teraz politici veľa rozprávajú.

Čo je to R2? 

Je to rýchlostná cesta vedúca od D1 pri Trenčíne, ktorá sa plánuje cez Zvolen až po Košice. Celá je dlhá viac než 330 kilometrov, z toho chýba ešte 282 kilometrov.

V programovom vyhlásení vlády sa špeciálne spomínajú úseky R2 od Zvolena na Košice, v celkovej dĺžke necelých 230 kilometrov. Hotových je okolo 40 kilometrov.

Západnú časť R2 (110 km, z toho cca 15 km hotových) vládny program nevyznačuje. Exkoaličná Sieť s jej úsekmi počítala; po tom, čo z nej odišla primátorka Prievidze Katarína Macháčková, spomínal sa už iba ťah R2 od Zvolena na Košice.

Nakoniec ministerstvo dopravy prevzal Most-Híd (do ktorého klubu vstúpilo niekoľko odídencov zo Siete) s voličskou základňou v južných pohraničných oblastiach.

Zdroj – NDS, čierne úseky sú hotové, zelené plánované, červené rozostavané.

Prečo je pre R2 spor v koalícii?

Prišlo spochybnenie, či zlepšenie dopravy na južnom Slovensku nemožno priniesť aj skôr a efektívnejšie. Nápad debatovať o tom priniesol analytický Útvar hodnoty za peniaze okolo ministra financií Petra Kažimíra.

Analyzovať sa núka, či nie je lepšie vylepšiť parametre jestvujúcej cesty, rozšíriť ju alebo niekde postaviť rýchlostnú cestu v polovičnom profile, teda s jedným pruhom pre každý smer.

Premiér Robert Fico síce vyhlásil, že ho „vôbec nezaujíma názor nejakého úradníka“, no koniec debaty to nemusí znamenať. Šéf strany Most-Híd Béla Bugár uznal, že sa už úradníkom v niečom aj ustúpilo a ešte sa aj môže.

Koľko má stáť R2?

Podľa inštitútu INEKO by stavba západnej časti cesty stála 1 miliardu eur, východnej až po Košice približne 2,3 miliardy eur.

Údaj pochádza z prezentácie INEKO z konca minulého roku. Reálne čísla vzídu až zo súťaží a budú závisieť aj od toho, ako bude južná cesta presne vyzerať. Napríklad medzičasom ministerstvo dopravy vydalo pokyn, aby sa tunel Soroška staval ako jednorúrový, s jedným pruhom pre každý smer podobne ako Branisko.

Koľko z R2 je hotové?

Medzi Zvolenom a Košicami štát rozdelil práce na približne 20 úsekov. Zelená značí úseky, ktoré sú v pláne, čierna hotové a červená rozostavané. Úseková mapa je staršia, úsek Zvolen východ – Pstruša je medzičasom dostavaný.

Šoférom doteraz odovzdali úseky v celkovej dĺžke necelých 40 kilometrov. Polovica sú obchvaty v polovičnom profile, čiže s jedným pruhom pre každý smer. V obciach prechádzajúca doprava ľudí najviac obťažuje.

Ďalšie dva úseky sú medzi Zvolenom a Detvou. Tam sčítanie dopravy vykazuje vyššiu intenzitu dopravy ako inde na trase R2.

Graf Útvaru hodnoty za peniaze z „revízie výdavkov na dopravu“ z minulého roka ukazuje, kde jazdí koľko áut a kde je koľko dopravných nehôd. Čím je čiara hrubšia, tým viac áut územím prechádza, a čím je zelená farba tmavšia, tým viac nehôd na úseku je.

Zdroj – MF SR, revízia výdavkov na dopravu

Kedy bude hotová R2? 

Najviac efektov prináša infraštruktúra vtedy, ak je celistvá a nevznikajú lieviky. Kedy by mohlo byť hotové kompletné riešenie cesty od Zvolena do Košíc, ak by sa rozširovala aktuálna cesta, staval sa polovičný alebo plný profil?

„Mnohé z úsekov R2 nemajú vypracovanú ani dokumentáciu na stavebné povolenie a majetkoprávne vysporiadanie, nieto ešte tendrovú dokumentáciu potrebnú na vypísanie súťaže na výber zhotoviteľa. Pri všetkých troch alternatívach to bude trvať určite dlhšie ako 10-15 rokov,“ hovorí Martin Bakoš, riaditeľ projekčnej a dozornej firmy Amberg Engineering Slovakia.

„Ak by sa pokračovalo ako doteraz (vo všetkom, teda vrátane prípravy aj výstavby), tak najskôr v roku 2035, a to za predpokladu zabezpečenia peňazí,“ prognózuje Ondrej Matej, šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej.

Matej odporúča stavať cestu skôr v polovičnom profile, tak by mohla byť hotová v roku 2025.

„Nič tomu nebráni, lebo príprava nových úsekov je aj tak na bode nula,“ hovorí Matej. Keby sa rozširovala aktuálna cesta, výsledky by sa dostavili v roku 2022, odhadol.

Ako dlho u nás trvá stavba?

Termíny výstavby na Slovensku platia spravidla s dôvetkom – ak sa niečo ešte nepokazí. Pre ilustráciu: z 300-kilometrového diaľničného plánu z roku 2014 idú načas 4 kilometre.

Čas na prípravu a stavbu diaľnic a rýchlostných ciest sa podľa Národnej diaľničnej spoločnosti pohybuje na úrovni 14,2 roka. Väčšina z toho je príprava, a takto to celé prebieha:

Národná diaľničná plánuje ešte tento rok poslať do tendra úsek R2 za Kriváňom – od Mýtnej po Lovinobaňu. Ani to nemusí vyjsť, pretože diaľničiarom zrejme ešte chýbajú pozemky. Cestu prekresľovala z priúzkeho variantu (17,5- metrová šírka celej cesty so štyrmi pruhmi) do bezpečnejšieho variantu (24,5 m).

Bugár vo štvrtok oznámil, že na budúci rok by sa mohli zadať do súťaže tri úseky R2. Jedným z nich by mal byť aj ten, na ktorom sa plánuje tunel Soroška (Rožňava – Jablonov nad Turňou).

Čo sa plánuje ďalej?

Ďalším úsekom na tender by mohol byť juhovýchodný obchvat Košíc. To je ten, o ktorom hovoril ešte predchádzajúci šéf Národnej diaľničnej za Sieť Róbert Auxt. Vo funkcii už nie je pomaly rok.

„Na stavbu rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany bola podpísaná zmluva na vypracovanie dokumentácie na stavebné povolenie (DSP), (…) dokumentácie na ponuku, výkon autorského dozoru a výkon koordinátora dokumentácie, ktorá nadobudla účinnosť 10. 6. 2017,“ píše NDS.

Teraz sa vykupujú pozemky. „Po dokončení dokumentácie na stavebné povolenie môže NDS pristúpiť k zabezpečeniu stanovísk pre stavebné konanie a následne k podaniu žiadosti o stavebné povolenie ešte v roku 2018. Súčasne v roku 2018 má NDS v pláne spustiť proces verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby,“ píšu diaľničiari.

Ako dlho trvá tender?

Pre ilustráciu: Verejné obstarávanie rýchlostnej cesty od Kriváňa po Pstrušu trvalo 9 mesiacov, ale pri extréme – náročnom úseku D1 s tunelom Višňové pri Žiline – sa pre komplikácie ťahala súťaž takmer 4 roky.

Ako dlho trvá stavba?

Stavba relatívne jednoduchej 11-kilometrovej časti D1 na úseku Fričovce – Svinia trvala 4 roky. O pol roka menej trvalo štátu, kým postavil 9,5-kilometrový úsek diaľnice pri Levoči (od Levoče po Spišské Podhradie). Posledný platný termín pre úplné diaľničné prepojenie Bratislavy a Košíc je momentálne rok 2026.

Rýchlejšie to ide pri R2. Prvý hotový úsek za Zvolenom stavali necelé tri roky, obchvat Detvy bol hotový za 2 roky.

Ako ďaleko sú diaľničiari s R2?

Národná diaľničná spoločnosť na svojom webe opisuje, v akom stave prípravy sú jednotlivé úseky budúcej R2. Je možné, že údaje nie sú plne aktualizované. V niektorých prípadoch môže napríklad stavebné povolenie znamenať aj to, že diaľničiari už majú vysúťažené napríklad aj dokumenty pre verejné obstarávanie.

Nasledovná tabuľka obsahuje opis stavu projektov tak, ako to uvádza Národná diaľničná na webe.

R2 Zvolen – Košice

  • Zvolen, západ – Zvolen, východ

Dĺžka: 17,5 km

Proces dokumentácie pre územné rozhodnutie

  • Zvolen, východ – Pstruša

Dĺžka: 7,85 km

Odovzdali ho tento rok

  • Pstruša – Kriváň

Dĺžka: 10,4 km

Odovzdali ho v roku 2015

  • Kriváň – Mýtna

Dĺžka: 10,5 km

Stav: Dokumentácia pre stavebné povolenie

  • Mýtna – Lovinobaňa

Dĺžka: 11,41 km

Stav: Pripravuje sa súťaž, chýbajú ešte pozemky

  • Lovinobaňa – Ožďany

Dĺžka: 20,74 km

Stav: územné konanie

  • Obchvat Oždian

Dĺžka: 6 km

Stav: Odovzdaný v roku 2006 s jedným pruhom pre každý smer

  • Ožďany – Zacharovce

Dĺžka: 10,56 km

Stav: územné konanie

  • Zacharovce – Bátka

Dĺžka: 8,32 km

Stav: Dokumentácia na stavebné povolenie

  • Bátka – Figa

Dĺžka: 6,18 km

Stav: Dokumentácia na stavebné povolenie

  • Figa – Tornaľa

Dĺžka: 14 km

Stav: Odovzdaná posledná časť v roku 2008 v polovičnom profile

  • Tornaľa – Gombasek

Dĺžka: 18 km

Stav: Dokumentácia pre územné rozhodnutie

  • Gombasek – Rožňava

Dĺžka: 9,8 km

Stav: Dokumentácia pre územné rozhodnutie

  • Rožňava – Jablonov nad Turňou (s tunelom Soroška)

Dĺžka: 14,1 km

Stav: Dokumentácia na stavebné povolenie

  • Jablonov nad Turňou – Včeláre

Dĺžka: 7,8 km

Stav: Dokumentácia pre územné rozhodnutie

  • Včeláre – Moldava nad Bodvou

Dĺžka: 14 km

Stav: Dokumentácia pre územné rozhodnutie

  • Moldava nad Bodvou – Košice, Šaca

Dĺžka: 18 km

Stav: Dokumentácia pre územné rozhodnutie

  • Košice, Šaca – Oľšany

Dĺžka: 21,25

Stav: Dokumentácia pre stavebné povolenie

Zdroj: NDS, wikipedia

pozn.: úseky R1 v trase R2 nerátame

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Podľa OECD svetová ekonomika tento rok klesne v dôsledku pandémie o 4,2 %, na budúci rok v rovnakej miere stúpne. Organizácia upravila septembrovú prognózu, v ktorej počítala s prepadom HDP o 4,5 % a na rok 2021 s rastom o 5 %.

OECD predpokladá, že výkon globálnej ekonomiky sa vráti na úrovne spred koronakrízy do konca budúceho roka, a to najmä vďaka silnému hospodárskemu oživeniu v Číne.

„Nie sme von z ťažkostí. Stále sme uprostred pandemickej krízy, čo znamená, že politici ešte majú pred sebou mnoho práce,“ povedala hlavná ekonómka OECD Laurence Booneová.

Z prognóz OECD:

  • Rast čínskej ekonomiky sa na budúci rok zrýchli na 8 % z tohotoročných 1,8 %.
  • Spojené štáty vykážu tento rok pokles HDP o 3,7 %, na budúci rok vzrastie o 3,2 %.
  • HDP eurozóny sa v tomto roku prepadne o 7,5 %, v roku 2021 sa zvýši o 3,6 %. (čtk, reuters)

V septembri schválený zákon o ekologickej poľnohospodárskej výrobe bude účinný až od roka 2022, nie od roka 2021. Zmenu v skrátenom konaní schválili poslanci. Novelu si podľa ministerstva pôdohospodárstva vyžiadala zmena nariadenia EÚ. (tasr)

Nemecká vláda plánuje daňové úľavy pre ľudí pracujúcich počas pandémie z domu do výšky 600 eur za rok. Podľa inštitútu Ifo môže touto formou potenciálne dočasne pracovať približne 56 % nemeckých zamestnancov.

Návrh, na ktorom sa dohodla koalícia kancelárky Angely Merkelovej, počíta s tým, že zamestnanec pracujúci z domu si zníži svoju daň v rámci vyúčtovania o 5 eur za každý pracovný deň, najviac však do 600 eur ročne.

Podľa ministra financií Olafa Scholza navrhovaná legislatíva, ktorú by mal v decembri schváliť parlament, nepredstavuje veľkú fiškálnu záťaž pre štát. Už v súčasnosti si totiž môžu znížiť dane ľudia, ktorí mali jednu miestnosť vyhradenú výlučne ako kanceláriu.

Čo zostalo otázne

Zatiaľ nie je jasné, či bude nový návrh daňovej úľavy súčasťou odpočtu vo výške 1000 eur z daňového základu, ktorý si každý zamestnanec uplatňuje v súvislosti s výdavkami spojenými s prácou, ako je doprava či pracovné oblečenie, alebo sa k nemu pripočíta. (tasr)

Asociácia dôchodkových správcovských spoločností žiada celospoločenskú diskusiu o ústavnom dôchodkovom zákone, ktorý pripravil minister práce Krajniak. „Ak sa prijme bez celospoločenského konsenzu, nepomôže to stabilite dôchodkového systému.“

Asociácia DSS nesúhlasí s tým, aby štát centrálne určoval investičné stratégie alebo založil vlastnú inštitúciu, ktorá bude spravovať úspory. Vidí za tým riziko, že by sa zoštátnili súkromné dôchodkové úspory, aj riziko neférovej súťaže. Obáva sa toho, že by podmienky pre štátnu inštitúciu mohli byť iné ako pre súkromné DSS.

Asociácia upozorňuje aj na to, že minimálna sadzba odvodov do druhého piliera má byť na nižšej úrovni ako 6 %, čo je sadzba, ktorá sa má dosiahnuť podľa aktuálneho zákona v roku 2024.

Vraví tiež, že navrhované pravidlá na čerpanie dôchodkov príliš obmedzia možnosti pre ľudí odchádzajúcich do dôchodku v najbližších rokoch. „V súčasnosti, keď je krátenie dôchodkov z prvého piliera stále pomerne nízke pre dvojpilierových sporiteľov a doživotné dôchodky by vychádzali nízke, je potrebné ponechať
väčšiu variabilitu výberu.“

Podmienky poskytovania štátnych investičných stimulov sa pre koronakrízu zmiernia. Lehoty na ukončenie projektu budú dlhšie a projekt bude možné ľahšie zmeniť. Zmeny v zákone schválil parlament, podporili ich všetci prítomní poslanci.

Čo sa mení

  • Predĺži sa termín na ukončenie investičného projektu a o tri roky by sa malo predĺžiť aj obdobie na uplatnenie dohodnutej úľavy na dani.
  • Povinnosť začatia obstarávania dlhodobého majetku na 24 mesiacov a ukončenie prác na investičnom zámere sa predĺži na päť rokov, pri veľkých investíciách až na sedem rokov.
  • Voľnejšie podmienky majú mať podnikatelia pri dodatočných zmenách investičného zámeru. Zatiaľ čo v súčasnosti musí firma vynaložiť minimálne 85 % z oprávnených nákladov schválených v rozhodnutí o investičnej pomoci, po novom bude prípustné tieto náklady reálne znížiť až na 70 %.
  • Upraví sa aj povinnosť dosiahnuť viac ako 90 % dohodnutého čistého nárastu pracovných miest, a to na 80 %.
  • V prípade nižších nákladov alebo pracovných miest sa zníži aj samotný stimul.
  • V nasledujúcich dvoch rokoch sa bude považovať za splnenú podmienka vyplácania mzdy uvedenej v investičnom zámere.
  • Účinnosť je od budúceho roka.
  • Zmeny sa týkajú rozhodnutia o investičných stimuloch a investičnej pomoci, ktoré budú schválené od 1. januára budúceho roka, ale v niektorých ustanoveniach aj rozhodnutí vydaných do 31. decembra 2020 a konaní o schválení investičnej pomoci začatých a neukončených do 31. decembra 2020. (tasr, e)

Poslanci schválili novelu zákona o energetickej efektívnosti, ktorá preberá pravidlá z takzvaného zimného energetického balíčka EÚ. V časti budov sa zavedú povinnosti týkajúce sa kontrol vykurovania a klimatizácie alebo inštalácie systému automatizácie. (tasr)

Parlament v zrýchlenom konaní predĺžil štátnu pomoc s nájmami, za hlasovali všetci prítomní poslanci. Maximálna výška dotácie bude naďalej 50 % z nájomného, ak rovnakú zľavu poskytne aj prenajímateľ.

Medziročná inflácia v eurozóne v novembri zostala tretí mesiac po sebe na mínus 0,3 %, čo je najnižšia hodnota za posledné štyri roky. K poklesu cien prispeli najmä energie, ktoré zlacneli o 8,4 %.

Rýchly odhad inflácie v eurozóne za november zverejnil Eurostat na internetovej stránke. Údaje za celú EÚ zatiaľ neuvoľnil. Vlani v novembri ceny v eurozóne vzrástli medziročne o 1 %.

Podrobnejšie údaje:

  • Medziročne najviac stúpli v novembri ceny potravín, alkoholu a tabakových výrobkov (+ 1,9 %). Ceny služieb sa zvýšili o 0,6 %.
  • Z dostupných údajov za eurozónu rástli najrýchlejšie ceny na Slovensku, medziročne o 1,5 %. Najvýraznejšie klesli v Grécku (– 2 %), v Nemecku sa znížili o 0,7 %.
  • Spotrebiteľské ceny v eurozóne medziročne klesli štvrtý mesiac po sebe.

Inflácia zostáva veľmi vzdialená od cieľa ECB nastaveného tesne pod 2 %. Centrálna banka tento rok podnikla sériu mimoriadnych opatrení na podporu inflácie a ekonomiky, ktorú kvári koronakríza. V októbri podľa očakávaní nemenila nastavenie menovej politiky. (čtk, e)

Nezamestnanosť v Nemecku v novembri klesla na 5,9 % z októbrových šesť percent. Podiel ľudí bez práce sa znížil napriek vyhlásenej karanténe. Podľa spolkového úradu práce vzrástol počet zamestnancov v ochrannom režime kurzarbeitu.

V novembri bolo evidovaných 2,699 milióna nezamestnaných, čo je o 61-tisíc menej než v októbri. V medziročnom porovnaní ich počet stúpol o vyše pol milióna, uvádza úrad práce na internetovej stránke.

O kurzarbeit požiadalo od 1. do 25. novembra 537-tisíc ľudí, čo je výrazne viac ako za rovnaké obdobie v októbri. V režime ochrany pracovných miest so štátnym príspevkom na mzdy zamestnancov na skrátený úväzok bolo v septembri 2,22 milióna ľudí. (čtk)

Bratislavské Nové Mesto spúšťa regulované parkovanie v zóne Tehelné pole. Pilotný projekt má priniesť pravidlá a poriadok v parkovaní do jednej z najvyťaženejších lokalít v blízkosti štadiónov a ich širšom okolí. Rezidentská karta stojí 39 eur.

Zóna je ohraničená Trnavskou cestou, Bajkalskou ulicou a ulicami Krížna, Legionárska, Račianska a Kukučínova, informoval hovorca novomestskej samosprávy Marek Tettinger.

Registrácia rezidentov s trvalým pobytom, ktorých nové pravidlá pri parkovaní zvýhodnia, sa začína v utorok. Registrácia bude počas decembra a v tomto období sa pokuty za porušenie pravidiel regulovaného parkovania udeľovať nebudú.

„Rezidentská parkovacia karta bude spoplatnená sumou 39 eur, po jej získaní však budú obyvatelia zóny parkovať počas roka bez obmedzení a ďalších poplatkov. Rezidenti majú nárok na tri karty na jeden byt – za prvú zaplatia ročne 39 eur, za druhú 150 eur a za tretiu 500 eur,“ spresnil Tettinger.

Zadarmo budú môcť rezidenti navyše získať aj návštevnícku kartu, vďaka ktorej budú môcť ich návštevy parkovať v zóne bez poplatkov 100 hodín ročne. V prípade, že rezidenti nemajú auto, a teda ani rezidentskú kartu, budú mať nárok na 150-hodinovú bezplatnú návštevnícku kartu.

Obyvatelia Nového Mesta, ktorí nemajú v zóne trvalý pobyt, majú nárok na bonusovú kartu za desať eur ročne, s ktorou budú môcť v pilotnej zóne parkovať bez ďalšej úhrady dve hodiny denne.

„Návštevníci nerezidenti, ktorí do Nového Mesta prichádzajú za prácou či na športové alebo kultúrne podujatia, budú môcť v zóne Tehelné pole od decembra parkovať len od 8.00 do 18.00 h. Za hodinu zaplatia 1,50 eura,“ poznamenal hovorca.

Parkovací lístok si môžu ľudia kúpiť prostredníctvom mobilnej aplikácie či SMS správy. Podnikatelia, ktorí majú v pilotnej zóne sídlo firmy, si budú môcť za 1500 eur zakúpiť ročnú abonentskú kartu. (tasr)

Rast aktivity spracovateľského priemyslu eurozóny sa v novembri spomalil, dopyt zasiahli obnovené opatrenia proti covidu-19. Údaje naznačujú, že dosahy pandémie na ekonomiku eurozóny budú vo 4. štvrťroku miernejšie, než boli v 2. kvartáli.

Index aktivity spracovateľského priemyslu podľa výsledkov prieskumu IHS Markit klesol na 53,8 z októbrového 32-mesačného maxima 54,8 bodu. Zostal však nad 50-bodovou hranicou oddeľujúcou rast od poklesu aktivity.

„Pokračujúci rast (spracovateľského sektora) by mal pomôcť zmierniť ekonomické dosahy covidových reštrikcií, ktoré ťažko zasiahli sektor služieb,“ uviedol Chris Williamson zo spoločnosti IHS Markit.

HDP eurozóny sa v 2. štvrťroku prepadol o rekordných 11,8 % a v 3. kvartáli sa zvýšil o 12,6 %. Ďalšie oživenie ekonomiky však podkopáva vzostup počtu prípadov nákazy koronavírusom a súvisiace reštrikcie. (čtk, reuters)

Pandémia vytvorila podľa NKÚ v rozpočte na budúci rok riziká v podobe vysokého schodku (7,44 % HDP) a otázneho financovania rozvojových priorít. Rozhodnutie neprijímať na budúci rok úsporné opatrenia považuje úrad za správne.

O rozpočte budú poslanci diskutovať v stredu, môžu ho už aj odhlasovať.

Čo hovorí NKÚ

  • V kapitole ministerstva financií Všeobecná pokladničná správa sú navrhované prostriedky 1,7 miliardy eur, ktoré súvisia s rozpočtami iných ministerstiev. Podľa zákona o rozpočtových pravidlách by to tak nemalo byť a môže to spôsobiť problémy pri modernizácii nemocníc či stavbe a modernizácii ciest.
  • Rozpočtové krytie chýba napríklad na výstavbu nemocnice Rázsochy a modernizáciu fakultnej nemocnice v Banskej Bystrici, okrem toho hrozí pokračujúce zadlžovanie fakultných a univerzitných nemocníc.
  • Upozorňuje aj na zvýšenie transferov určených na vykrývanie deficitu v dôchodkovom systéme.
  • Kritizuje navrhované škrtanie pracovných miest na regionálnych úradoch práce.
  • Úradu sa nepozdáva navrhované 7-percentné medziročné zníženie výdavkov na zabezpečenie prevádzky vysokých škôl.

Česká ekonomika podľa spresnených údajov v 3. štvrťroku klesla medziročne o päť percent, pôvodne štatistici vykázali 5,9-percentný prepad. HDP v porovnaní s predchádzajúcim kvartálom stúpol o 6,9 % namiesto odhadovaných 6,2 %.

K medziročnému poklesu hospodárstva prispela hlavne situácia v obchode, ubytovaní, pohostinstve a priemysle. „Negatívne sa vyvíjal domáci dopyt. Klesli podnikové investície do strojov, zariadení a dopravných prostriedkov aj investície domácností do bývania,“ uviedol Vladimír Kermiet z ČSÚ.

V 2. štvrťroku sa český HDP v dôsledku pandémie prepadol medziročne o 11 %, čo bol najhorší výsledok od vzniku samostatnej republiky. (čtk, e)

Viac ako milión cyklistov vo Francúzsku využilo dotáciu 50 eur na opravu starého bicykla. Príspevok zaviedla vláda tento rok v rámci opatrení na boj proti koronavírusu.

Aktuálny dotačný program francúzska vláda predĺžila do konca marca 2021.

Každý deň jazdia na bicykloch asi len tri percentá Francúzov, vláda chce toto číslo strojnásobiť.

Vláda pripravila aj ďalší trojročný program, na ktorý vyčlenila 30 miliónov eur. V rámci neho má vzniknúť aj vyše 20-tisíc bezpečných parkovísk pre bicykle. (čtk, reuters)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať