Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Bývalý riaditeľ železníc, ktorý stratil batoh s 300-tisíc eurami, podpisoval prerábky koľajníc za stovky miliónov

Štefan Hlinka na tlačovej konferencii ŽSR v roku 2013. Foto – TASR
Štefan Hlinka na tlačovej konferencii ŽSR v roku 2013. Foto – TASR

Aktualizované 16. 8. 13:55 Prešovčan Štefan Hlinka má čo vysvetľovať. Exriaditeľ obrej štátnej firmy – Železníc Slovenskej republiky – v aute viezol ruksak s 300-tisíc eurami. Prišlo sa na to, keď batoh zabudol na benzínke pri Štrbe, informovala televízia Markíza.

Podľa televízie policajtom majiteľ batoha povedal, že ich našiel v byte po matke. Televízia jeho meno neuviedla, podľa viacerých zdrojov ide o Štefana Hlinku.

Policajti hovoria, že peniaze nateraz zadržali a že chvíľu potrvá, kým Hlinkove tvrdenia o pôvode peňazí preveria. Prípadom sa zaoberá aj Národná kriminálna agentúra.

„V prípade, že sa preukáže, že pôvod peňazí pochádza z trestnej činnosti, vyvodíme dôsledky,“ zareagovala najprv hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká, keď sme sa pýtali, čo hovoria na incident s ruksakom.

Po publikovaní ministerstvo svoj postoj zmenilo a pre Trend oznámilo, že ho okamžite odvolá.

Denník SME následne uviedol, že o funkciu Hlinka prišiel preto, že sa mu skončilo funkčné obdobie, nie preto, že sa u neho našlo podozrivo veľa peňazí.

„Štefanovi Hlinkovi v utorok 15. augusta skončilo päťročné funkčné obdobie a ministerstvo s ním ďalej v tejto funkcii nepočíta,“ vysvetlila pre SME hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Hlinka totiž pôsobil v štátnom nákladnom železničnom dopravcovi – spoločnosti Cargo. Figuroval v jej dozornej rade. Cargo píše, že o záležitosti nič nevie „a nemá vedomosť, že by akokoľvek súvisela s jej činnosťou, či s činnosťou jej zamestnancov alebo osôb pôsobiacich v jej orgánoch“.

Na vrchol za Fica

Hlinka mal ako vrcholný predstaviteľ štátnych firiem na pleciach veľkú zodpovednosť. Napríklad Železnice Slovenskej republiky, ktorým šéfoval dvakrát, sa starajú o to, aby boli v koľajnice v dobrom stave. Postupne ich tiež modernizujú na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.

Toto bola aj významná časť Hlinkovej práce za prvej vlády Roberta Fica. V železničnej firme pôsobil na rôznych funkciách od roku 2002, na čelo ŽSR prišiel v roku 2008. Zostal  takmer do konca roku 2010.

Vláda Ivety Radičovej si ho vo firme nechala, iba ho podľa SME posunuli do funkcie asistenta generálneho riaditeľa a poverila ho koordináciou projektu predĺženia širokorozchodnej trate.

Ján Počiatek, minister dopravy počas jednofarebnej vlády Smeru vrátil Hlinku na miesto šéfa železníc.

Keďže Radičovej vláda zaviedla povinné zverejňovanie zmlúv v centrálnom registri, výsledky Hlinkovej práce za toto obdobie sa dohľadajú jednoducho.

Podpísal modernizáciu, eurofondy na ňu zrušili

Hlinka počas druhej vlády Smeru podpísal dve významné zmluvy, obidve s konzorciami okolo firmy TSS Grade. To je tá firma, ktorá odpísala väčšinu dlhov v reštrukturalizácii, neskôr to isté zrealizovali Doprastav aj Váhostav.

V prvom prípade išlo o zmluvu z roku 2012 na zrýchlenie koľajníc na trati Zlatovce – Trenčianska Teplá. Zmluva sa podpisovala s víťazným konzorciom okolo firmy TSS Grade v hodnote 245 miliónov eur bez DPH.

Väčšinu z toho mali preplatiť eurofondy. Európska komisia nakoniec rozhodla, že na stavbu neprispeje nič. Vraj keď železnice hľadali hlavných dodávateľov, poškodili jedného z uchádzačov. V tendri totiž nechali vyhrať druhú najlacnejšiu ponuku. Celá vec sa riešila nielen na Európskej komisii ale aj po súdoch.

Modernizácia mala trvať približne 3,5 roka, no teraz to vyzerá, že hotovo by mohlo byť koncom tohto roka.

Druhá zásadnejšia zmluva, ktorú podpisoval Hlinka je zo septembra 2013. Železničiari v nej objednávajú zrýchlenie koľajníc medzi Považskou Teplou a Žilinou. Cena: 127,8 milióna eur. Víťaz: Konzorcium okolo TSS Grade.

Dohliada na štátnych manažérov

Hlinka zo železníc odišiel v roku 2014 na vlastnú žiadosť.

V dozornej rade štátneho nákladného prepravcu Cargo sedí od septembra 2012.

Pýtali sme sa, čo presne tam robí.

„Dozorná rada je najvyšším kontrolným orgánom spoločnosti. Dohliada na výkon predstavenstva a uskutočňovanie podnikateľskej činnosti spoločnosti. Členovia dozornej rady na zasadnutí zaujímajú k prerokovávaným materiálom a otázkam vlastné stanoviská,“ odpísali z firmy.

S Hlinkom sa nám telefonicky spojiť nepodarilo, spojenie sa prerušilo skôr než sme stihli overiť, či máme správne číslo.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

NBS sa zapája do boja proti zmene klímy, stala sa členom „koalície odhodlaných“. „Ekologicky udržateľná budúcnosť bude závisieť od toho, ako dokážeme spravovať riziká a mobilizovať kapitál pre zelené a nízkouhlíkové investície,“ povedal guvernér Peter Kažimír.

Členom koalície Network for Greening the Financial System je v súčasnosti 46 centrálnych bánk a deväť pozorovateľov. Pre Slovensko je to podľa hovorcu NBS výborný komunikačný kanál pre jednu z najpálčivejších tém súčasnosti. Účasť NBS v skupine schválili členovia NGFS jednohlasne.

„S Národnou bankou Slovenska nás spája spoločné presvedčenie: najlepšou zárukou úspechu je to, ak centrálne banky zladia svoje reakcie na celosvetové výzvy, ktoré zmena klímy predstavuje,“ zdôraznil predseda skupiny Frank Elderson.

O dôležitosti témy klimatickej zmeny svedčí podľa hovorcu NBS aj fakt, že dominovala aj nedávnemu výročnému zasadnutiu Medzinárodného menového fondu. (tasr)

Zdieľať

Automobilka Jaguar Land Rover je otvorená vstupu do partnerských aliancií za účelom zníženia nákladov na vývoj technológií. O korporátnu fúziu s konkurenčným výrobcom však nemá záujem, vyhlásil výkonný šéf JLR Ralf Speth.

„Cítime tlak, ktorý vytvára dopyt po znížení uhlíkových emisií a vývoj elektrických vozidiel,“ cituje Spetha agentúra Reuters.

Na otázku, či sa automobilka alebo jej materská spoločnosť Tata Motors usilujú o fúziu pre JLR, odpovedá nie. „Dokážeme prežiť samostatne.“

JLR sa v tomto roku dohodla s BMW na spoločnom vývoji súčiastok pre elektrické autá.

Nový elektrický prírastok:

Jaguar už predáva svoje prvé elektrické SUV I-Pace.

Plne elektrická má byť aj nová generácia najluxusnejšieho sedanu XJ. Výrobca zatiaľ nepovedal, kedy uvedie na trh nové XJ.

Zdieľať

Slovenská ekonomika by podľa OECD mala v roku 2019 vzrásť o 2,5 %, v roku 2020 o 2,2 % a v roku 2021 o 2,6 %. To je menej, ako nateraz predpokladajú domáce i iné medzinárodné inštitúcie, upozornila Národná banka Slovenska.

Novembrový ekonomický výhľad OECD predpokladá, že rast globálneho HDP bude v najbližších rokoch dosahovať v porovnaní s minulosťou výrazne nižšie hodnoty. Rast svetového hospodárstva by sa mal zvoľniť z 3,5 % v minulom roku na 2,9 % v rokoch 2019 a 2020.

OECD očakáva výrazné ochladenie rastu globálneho obchodu. Rast svetovej obchodnej výmeny by sa mal spomaliť z 3,7 % v roku 2018 na 1,2 % v tomto roku, 1,6 % v roku 2020 a 2,3 % v roku 2021.

OECD zdôrazňuje, že v horizonte predikcie naďalej pretrvávajú významné negatívne riziká. Popri možnom spomalení čínskej ekonomiky sú stále najväčšou hrozbou pokračujúce obchodné spory globálneho charakteru, ako aj možné nedosiahnutie obchodnej dohody v termíne prechodného obdobia po (pravdepodobne usporiadanom) brexite.

Organizácia odhaduje, že tarifné opatrenia prijaté USA a Čínou v priebehu tohto roka (zapracované v prognóze) spôsobia zníženie globálneho rastu o 0,3 až 0,4 percentuálneho bodu v roku 2020 a 0,2 – 0,3 percentuálneho bodu v roku 2021.

V základnom scenári OECD očakáva, že rast HDP eurozóny sa spomalí z 1,9 % v roku 2018 na 1,2 % v tomto roku, 1,1 % v roku 2020 a 1,2 % v roku 2021.

Zdieľať

Aston Martin má prvé SUV. Z problémov ho má vytiahnuť Čína a ženy

Foto - Aston Martin
Foto – Aston Martin

Luxusná automobilka Aston Martin vstupuje do rastúceho segmentu športovo-úžitkových vozidiel (SUV). Od nového modelu DBX si sľubuje zlepšenie finančnej kondície, ktorá upadá od vlaňajšieho vstupu na burzu. Chce ním tiež osloviť viac žien.

Nové SUV predstavili súčasne v Los Angeles a Pekingu, keďže USA a Čína by preň mali byť kľúčovými trhmi, píšu Financial Times.

Cena DBX je 158-tisíc libier. Prichádza na trh v neľahkom období pre výrobcu.

Ako sa (ne)darí Aston Martin:

  • akcie automobilky od októbra 2018, keď ich uviedla na burzu, spadli o 80 percent;
  • tržby firmy poznačilo globálne spomalenie dopytu po autách;
  • ekonomiku ťažia náklady na prípravu novej fabriky vo Walese.

Aston Martin dúfa, že DBX osloví viac zákazníkov mimo Británie. Na ostrovoch generuje približne štvrtinu celkových tržieb.

Automobilka vkladá nádeje najmä do Číny, ktorá je najsilnejším trhom prémiových SUV. Približne polovica jej zákazníkov na čínskom trhu sú už teraz ženy.

S DBX vstupuje Aston Martin do najhorúcejšieho trhového segmentu. Silný rast predaja aj ziskovosti v ňom vykazujú konkurenti Lamborghini (model Urus) aj Maserati (model Levante).

Aston Martin plánuje výrazne zvýšiť odbyt. K súčasnému ročnému predaju zhruba 6-tisíc áut chce pridať do 5-tisíc kusov SUV, píše Reuters.

Zdieľať

Potravinárska komora Slovenska navrhuje, aby darovanie potravín po dátume minimálnej trvanlivosti zostalo na dobrovoľnej báze. Odporúča, aby novelu zákona, ktorá má zakotviť povinné darovanie potravín, pred schválením prediskutovali odborníci na bezpečnosť potravín a zdravie.

PKS síce oceňuje snahu predkladať návrhy riešení aj na také dôležité otázky, ako je plytvanie potravinami. No tvrdí, že pri zavedení povinnosti darovať charitatívnym organizáciám všetky potraviny, ktorým uplynula doba minimálnej trvanlivosti, pokiaľ sú bezpečné, vznikajú mnohé problémy.

Komora upozorňuje, že dátumom minimálnej trvanlivosti sú označené tisícky položiek. Za otázne považuje, či sú charitatívne organizácie kapacitne a technologicky na takýto krok pripravené.

„Druhá, nemenej dôležitá otázka, je bezpečnosť spotrebiteľa, najmä rizikových skupín, ako sú starší ľudia. Potravinári po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti nemôžu garantovať zachovanie typických chuťových či senzorických vlastností potravín. Otázne preto je, či príjemcovia darovaných potravín, najmä sociálne zariadenia, budú spôsobilé rozpoznať bezpečnosť potraviny po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti na jej konzumáciu,“ reaguje PKS.

Viac k téme nájdete tu.

Zdieľať

Elektromobily z čínskej fabriky Tesly majú prísť na trh v januári

Tesla plánuje odštartovať dodávky elektromobilov Model 3 vyrobených v novej čínskej fabrike v januári. Je to ďalší signál, že sa približuje k masovej produkcii vozidiel na najväčšom automobilovom trhu na svete.

Tesla chce začať postupne dodávať zákazníkom elektrické sedany zo závodu v Šanghaji pred prvým dňom Čínskeho nového roka, ktorý pripadne na 25. januára, píše Bloomberg.

V októbri automobilka uviedla, že štart dodávok očakáva v prvom kvartáli 2020. Bližší termín nespresnila.

Na trh by mali ako prvé putovať vozidlá, ktoré Tesla vyrobí v úvodnej várke produkcie „vo veľkom“, nie kusy, ktoré nedávno zmontovala v menšom počte.

Čínska fabrika Tesly je prvá v krajine, ktorú celú vlastní zahraničná automobilka. Zároveň je to prvý závod Tesly mimo domovských Spojených štátov.

Pre jej šéfa Elona Muska bude rozhodujúcim testom toho, či dokáže udržať ziskovosť.

Zdieľať

OECD zvýšila prognózu rastu ekonomiky eurozóny v tomto aj v budúcom roku. V roku 2019 predpokladá zvýšenie HDP o 1,2 %, na budúci rok prírastok o 1,1 %. V oboch prípadoch ide o zlepšenie o 0,1 bodu oproti prechádzajúcim odhadom.

Rast svetovej ekonomiky by mal v tomto aj v budúcom roku dosiahnuť 2,9 percenta, odhaduje OECD v novembrovej prognóze.

Išlo by o najslabšie tempo od globálnej finančnej krízy pred desiatimi rokmi.

Svetová ekonomika sa podľa OECD potýka s negatívnymi dosahmi obchodných konfliktov, slabých podnikateľských investícií a pretrvávajúcej politickej neistoty, čo zvyšuje riziko dlhodobej hospodárskej stagnácie.

Podľa OECD slovenská ekonomika v tomto roku porastie o 2,5 percenta. V budúcom roku by sa tempo rastu HDP malo zvoľniť na 2,2 percenta.

Zdieľať

Nemecký kartelový úrad uložil automobilkám BMW, Volkswagen a Daimler súhrnnú pokutu 100 miliónov eur. Podľa jeho zistení sa v rozpore so zákonom dohadovali na cenách ocele, ktorú nakupovali od dodávateľov.

Podľa úradu platili výrobcovia vozidiel ceny, na ktorých sa vopred spoločne dohodli, najmenej do roku 2016, uvádza Reuters.

V spojení v tejto veci boli v rokoch 2004 až 2013.

Vyšetrovanie prípadu trvalo tri a pol roka. Všetky tri firmy verdikt prijali.

Kto koľko zaplatí:

  • BMW uhradí 28 miliónov eur;
  • Daimler má platiť 23,5 milióna eur;
  • Volkswagen sa k výške sankcie, ktorú má uhradiť, odmietol vyjadriť.

Podľa kartelového úradu sa ceny oceľových výrobkov, na ktorých sa dohodla trojica automobiliek, podieľajú na konečnej cene vozidla menej ako 1 percentom.

Zdieľať

Štvrtkový parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti nie je uznášaniaschopný. Na programe mal aj návrh kandidáta Petra Helexu na post predsedu Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií.

Helexa je aktuálnym šéfom Slovenskej pošty a súhlasil, že vystúpi pred poslancami aj mimo oficiálneho programu výboru.

Americká obchodná komora a tri podnikateľské zväzy listom žiadali, aby Helexa verejne odpovedal na otázky o svojich plánoch a odbornosti.

Zdieľať

Následky klimatickej zmeny sú podľa verejnosti najdôležitejšia téma, ktorou by sa mali zodpovedné firmy zaoberať. V prieskume Focusu pre Business Leaders Forum prekonali ekologické témy aj popularitu podpory znevýhodnených, vzdelávania a boja proti korupcii.

Zdieľať

Spojené štáty podržali Nemecko, aby nespadlo do recesie

Američania pomohli Nemecku vyhnúť sa recesii. Nemecký vývoz do Spojených štátov napriek obchodnému napätiu zrýchlil v 3. štvrťroku medziročný rast na 7,6 percenta, v predchádzajúcom kvartáli sa zvýšil o 5,3 percenta.

Export do Číny, ktorá je najdôležitejším obchodným partnerom Nemecka, v 3. štvrťroku takmer stagnoval, píše Reuters.

Spojené štáty boli vlani po Číne a Holandsku tretím najväčším odbytiskom pre nemecké výrobky. Obe krajiny si medzi sebou vymenili tovar za 177,8 miliardy eur.

Motorom nemeckej ekonomiky býva tradične vývoz, ktorému sa však prestáva dariť.

Môže za to globálne napätie vyvolané americko-čínskou obchodnou vojnou, hrozby amerického prezidenta Donalda Trumpa, že zvýši dovozné clá na európske automobilky a obavy z brexitu

Nemecko sa tesne vyhlo recesii:

Nemecká ekonomika vykázala v 3. štvrťroku prekvapujúco nepatrný medzikvartálny rast o 0,1 percenta a vyhla sa tak technickej recesii.

Ťahala ju najmä domáca spotreba, výdavky štátu a stavebníctvo. Lepší výsledok než v 2. kvartáli napokon zaznamenal aj export.

Zdieľať

Google zastaví možnosť cieliť politickú reklamu na konkrétnych užívateľov podľa ich predpokladaných preferencií. Inzerenti ju budú môcť naďalej zameriavať podľa veku, pohlavia či bydliska užívateľov.

Nové pravidlá začnú platiť od budúceho týždňa v Británii, kde budú v decembri parlamentné voľby, píšu Financial Times.

V EÚ vstúpia do platnosti do konca tohto roka, v ostatných krajinách začiatkom januára 2020.

Google tiež oznámil, že bude podnikať kroky proti zjavne zavádzajúcim informáciám v politických reklamách.

V tom sa líši od Facebooku, ktorý sa nechystá overovať fakty v politickej reklame, uvádza BBC.

Politická reklama má relatívne nízky podiel na celkových príjmoch Googlu z inzercie, ktoré vlani dosiahli zhruba 116 miliárd dolárov.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať