Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Americký Black Hawk má súpera, vrtuľníky ponúkli Glváčovi aj Taliani

Vrtuľník AW 139M vznikol prispôsobením civilnej verzie. V súčasnosti ho využíva napríklad Taliansko, Írsko, Katar, Spojené arabské emiráty či Thajsko. Foto - AW
Vrtuľník AW 139M vznikol prispôsobením civilnej verzie. V súčasnosti ho využíva napríklad Taliansko, Írsko, Katar, Spojené arabské emiráty či Thajsko. Foto – AW

Parametre aj ponúkaná cena za talianske vrtuľníky sú minimálne porovnateľné s tým, čo už štát viac-menej dohodol s Američanmi.

Keby sa minister obrany Martin Glváč rozhodol, že na chystaný nákup vrtuľníkov predsa len vyhlási otvorenú súťaž, dostane minimálne dve rôzne seriózne ponuky.

Glváč začal v januári rokovať so zástupcami americkej vlády o nákupe deviatich transportných vrtuľníkov Black Hawk, ktoré môžu stáť až 400 miliónov eur. Na jeho aktivity zareagovalo talianske ministerstvo obrany a ponúklo vrtuľníky od svojho výrobcu, spoločnosti AgustaWestland.

„Sme pripravení na rokovanie so slovenskou vládou,“ potvrdil pre Denník N hovorca firmy Alessandro Capocaccia.

Taliani ponúkli transportné vrtuľníky AW 139M. „Tento stroj sa už osvedčil v službách viacerých štátov vrátane Talianska, Spojených arabských emirátov či Thajska,“ dodal Capocaccia.

Taliansky výrobca mal v minulosti na Slovensku silného spojenca. Jeho materskú firmu, skupinu Fineccanica, u nás zastupoval zbrojár Miroslav Výboh, priateľ premiéra Roberta Fica.

Výboh spoluprácu potvrdil len do nástupu prvej Ficovej vlády. „Firme sme na Slovensku zabezpečovali nejaké stretnutia a informovali ju o tom, aké sú u nás zvyklosti,“ povedal nedávno Výboh.

V súčasnosti to vyzerá, že talianska ponuka vyjde navnivoč. Glváčovo ministerstvo otvorene dáva prednosť Američanom.

„Ponuku talianskeho ministerstva obrany analyzujeme. Môžeme však povedať, že zatiaľ nám nebola doručená žiadna ponuka, ktorá by bola porovnateľná s ponukou americkej vlády,“ povedala Glváčova hovorkyňa Martina Balleková.

V čom je americká ponuka lepšia, ministerstvo nevysvetlilo.

Talianske sľuby

Ponuka od firmy AgustaWestland pritom má svoje prednosti. Vrtuľníky AW 139M majú nižšie letové náklady, dlhší dolet i vyššiu cestovnú rýchlosť.

Taliani navyše sľubujú lepšiu cenu než spomínaných 400 miliónov eur, čo je maximálny strop na nákup Black Hawkow. „Detaily hovoriť nemôžeme, môžeme však ubezpečiť, že naša ponuka by bola z hľadiska nákladov výhodnejšia,“ tvrdí Capocaccia.

vrtulniky_WEB

Taliani podobne ako Američania ponúkajú zároveň aj zabezpečenie výcviku posádok a servisnú podporu na niekoľko rokov.

Navyše zdôrazňujú, že ich ceny by sa počítali v eurách, čo by bolo pre Slovensko výhodnejšie. Američania totiž hodnotu vrtuľníkov odvodzujú od ceny v dolároch, pričom dolár oproti euru od leta posilnil približne o tretinu. „Naša cena by nebola ovplyvnená kolísaním kurzov,“ argumentuje Capocaccia.

A v neposlednom rade Taliani sľubujú aj rokovania o spolupráci so slovenským priemyslom, ktorý by na zákazke mohol profitovať – podobné sľuby však obvykle dávajú všetci uchádzači o podobné zákazky.

Vojenský civilista

Talianske vrtuľníky však majú aj jeden významný hendikep. Konštruktéri ich na prelome tisícročí vyvinuli ako civilný stroj, ktorý až neskôr upravili na potreby armády.

„Na jednu stranu je vrtuľník AW 139M lacnejší, má nižšie náklady na prevádzku a dosahuje mierne lepšie letové výkony než Black Hawk,“ rozpráva letecký publicista Vladimír Bednár. Na druhú stranu je však podstatne zraniteľnejší proti streľbe z ručných zbraní. „Na rozdiel od Black Hawku nie je konštruovaný, aby odolal zbraniam silnejšieho kalibru,“ dodáva Bednár.

Vojaci by s ním preto nemohli plniť toľko úloh ako s Black Hawkom. „Pokiaľ by slovenská armáda potrebovala vrtuľník na hliadkovanie alebo prepravu osôb, model AW 139M by stačil. Na lietanie v bojových zónach je však vhodnejší Black Hawk, ktorý bol od začiatku konštruovaný ako vojenský stroj,“ hovorí český novinár Radek Panchartek.

Podobným spôsobom k tomu pristupujú aj štáty, ktoré si talianske vrtuľníky už nakúpili. „Napríklad Spojené arabské emiráty používajú taliansky AW 139M len na pomocné úlohy, zatiaľ čo na hlavné operačné úlohy nasadzujú Black Hawky,“ hovorí Bednár.

Do veľkých dobrodružstiev sa však slovenská armáda nebude môcť púšťať ani v prípade, že si obstará Black Hawky. Glváčovo ministerstvo totiž plánuje kupovať vrtuľníky takmer neozbrojené.

Politicky citlivý nákup

Vrtuľníky od AgustaWestland pritom nie sú jedinou alternatívou k Black Hawkom. Len v Európe vyrába transportné vrtuľníky napríklad medzinárodné konzorcium NH Industries alebo skupina Airbus.

Napríklad susedné Česko aj z toho dôvodu zvažuje vypísať na vojenské vrtuľníky otvorenú súťaž. „K vyhláseniu súťaže by mohlo dôjsť koncom roka. Predpokladáme, že cena vzíde z porovnania ponuky viacerých uchádzačov,“ potvrdzuje hovorca českého ministerstva obrany Petr Sýkora.

Samotná AgustaWestland bola až donedávna považovaná za favorita slovenskej zákazky. Jej sesterská firma Alenia získala už na jeseň od Glváčovho ministerstva kontrakt na dve transportné lietadlá Spartan za 100 miliónov eur.

Podľa ľudí blízkych ministerstvu obrany, s ktorými hovoril Denník N, však Talianom mohlo uškodiť spojenie so zbrojárom Výbohom. Pražský súd v súčasnosti rozplieta korupčnú kauzu okolo nákupu transportérov Pandur pre českú armádu, ktorá zasahuje aj Výboha – sedel totiž na schôdzkach, kde mali zaznieť žiadosti o úplatky.

Ficova vláda by sa tak mohla stať ľahkým terčom pre opozíciu, pokiaľ by uzavrela ďalší kontrakt s konzorciom, ktorého záujmy minimálne v minulosti hájil premiérov kamarát.

Zástupcovia AgustaWestland však takéto spojenie odmietajú. „S pánom Výbohom nemáme žiadnu spoluprácu. Sme firmou, ktorá dodržuje najvyššie štandardy v oblasti etiky a spoločensky zodpovedného správania,“ zdôrazňuje Capocaccia.

K pôsobeniu Miroslava Výboha sa nechce vyjadrovať ani ministerstvo obrany. „Odmietame, aby ste rezort obrany účelovo zapájali do vami vykonštruovaných úvah,“ uvádza hovorkyňa Balleková.

Dnes na DennikE.sk

  • Parlament: Schôdzu o sociálnych novelách z dielne Smeru a SNS opäť prerušili do štvrtka 9.00 h
  • Vláda: VW dostane na závod v Martine daňovú úľavu vyše 5 miliónov eur
  • Podcast z diskusie: Ako pomôcť slovenskej ekonomike
  • Firmy: Boeing má nový problém, v palivových nádržiach niekoľkých nových lietadiel 737 MAX našiel zbytky cudzích predmetov
  • Firmy: Airbus prepustí takmer 2400 ľudí v európskej zbrojárskej a kozmickej divízii
Zdieľať

Štadióny v okolí Slovenska sa stavajú takmer o polovicu lacnejšie ako Kmotríkov

Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček
Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček

Kmotríkov štadión je výrazne predražený aj podľa štúdie, ktorú si od KPMG objednal štát. Analytici odporučili štátu, aby za štadión s kapacitou 22-tisíc divákov zaplatil najviac 70 miliónov eur. Aktuálne štát sľubuje Kmotríkovi zaplatiť takmer sto miliónov.

Minúta po minúte

Zdieľať

Airbus plánuje vo svojej zbrojárskej a kozmickej divízii zrušiť 2400 pracovných miest. Európsky výrobca leteckej techniky tak reaguje okrem iného na odklady zbrojných kontraktov. Divízia v súčasnosti zamestnáva 34-tisíc ľudí.

Firma dodala, že divízia už o plánovanom znížení počtu zamestnancov začala rokovať s európskou podnikovou radou.

Divízia vznikla pri reštrukturalizácii podniku v roku 2014 a na celkových tržbách firmy sa podieľa zhruba pätinou.

Plán predpokladá, že do konca budúceho roka bude zrušených 829 pracovných miest v Nemecku, 630 miest v Španielsku, 404 miest vo Francúzsku, 357 miest v Británii a 142 miest v ďalších krajinách.

Airbus zápasí s problémami okolo vojenského dopravného lietadla A400M. Nemecká armáda na jeseň odmietla prevziať dva tieto stroje pre opakujúce sa technické nedostatky. (čtk)

Airbus A400M. Foto - TASR/AP
Airbus A400M. Foto – TASR/AP
Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: Európe uteká vlak dátovej ekonomiky

Týždeň v európskej ekonomike:

  • Európska únia je dátový trpaslík, Komisia to chce zmeniť vytvorením jednotného dátového priestoru a investíciami.
  • Vo štvrtok budú lídri EÚ hovoriť o spoločnom rozpočte, dohodu asi ešte nenájdu.
  • Rast cien nehnuteľností neohrozuje finančnú stabilitu eurozóny, Slovensko si však má dať pozor.
Zdieľať

Približne dve tretiny centrálnych bánk a regulačných úradov z 33 oslovených vo svete považujú klimatickú zmenu za „významnú hrozbu“ pre finančnú stabilitu. Vyplýva to zo zverejnenej správy poradenskej spoločnosti Mazars a think tanku OMFIF.

Len niečo vyše polovice centrálnych bánk uvádza, že monitoruje klimatické riziká.

Pokiaľ ide o prevzatie zodpovednosti, 12 % uvádza, že hoci klimatické zmeny považuje za významné riziko, konkrétne kroky by mali prichádzať z iných inštitúcií, napríklad vládnych orgánov.

Do prieskumu sa zapojilo 33 centrálnych bánk zo šiestich regiónov predstavujúcich 77 % celosvetového HDP. Prieskum uskutočnil OMFIF od augusta do decembra 2019.

Centrálne banky a regulačné orgány čoraz viac zahŕňajú klimatické riziká do svojich aktivít. Do budúcnosti sa očakáva, že najčastejšími opatreniami budú:

1. Vyhodnotenie klimatického rizika ako súčasť finančného rizika v záťažových testoch.

2. Podpora alebo zabezpečenie finančných informácií súvisiacich s klímou.

3. Nastavenie noriem kritérií udržateľnosti pre zelené financovanie/pôžičky zo strany regulovaných bánk.

Hoci iniciatívy na „korekciu trhových odchýlok“, ktoré zahŕňajú nápravu trhových chýb na finančných trhoch, naberajú na sile, centrálne banky sú opatrné pri používaní intervenčných prudenciálnych a menových nástrojov na „formovanie trhu“ na klimatické účely.

Takmer všetci respondenti ako hlavné problémy zdôraznili nedostatok vhodných analytických nástrojov, metodík a údajov. Dostupnosť a kvalita údajov sú významnými obavami až pre 84 % respondentov.

Za kľúčovú výzvu považujú aj fragmentáciu klimatických rámcov, pričom 31 % respondentov má obavy o porovnateľnosť a konzistentnosť rámcov pre dohľad.

Začlenenie klimatických aspektov do záťažových testov je stále v ranom štádiu a len málo (15 %) respondentov ich aktuálne začleňuje do pravidelných záťažových testov finančných inštitúcií. No toto číslo bude zrejme narastať, pretože takmer štyri pätiny (79 %) uviedli, že to plánujú v budúcnosti zmeniť.

Zdieľať

Volkswagen dostane na rozšírenie prevádzky v Martine 5 miliónov eur ako úľavu na dani. Plán schválila vláda. Firma chce rozšíriť kapacitu existujúcej prevádzkarne na výrobu diferenciálov na podporu výroby nových modelov elektromobilov.

Volkswagen tento mesiac oznámil, že na rozšírenie produkcie v závode v Martine, kde zamestnáva vo výrobe komponentov na prevodovky a podvozky vyše 800 ľudí, vynaloží zhruba 35 miliónov eur.

Vládou schválené stimuly pre Volkswagen Slovakia, ktorá sa zaraďuje k najziskovejším firmám na Slovensku, sa týkajú úľav na dani z príjmu.

Automobilka podľa ministerstva hospodárstva presunie do továrne v Martine do novej výroby 162 súčasných pracovníkov a vytvorí ďalších 18 nových pracovných miest. Miera nezamestnanosti v regióne sa pohybuje pod celoštátnym priemerom.

Vo svojej ďalšej továrni v Bratislave Volkswagen vyrába športovo-úžitkové vozidlá (SUV) a taktiež malé mestské autá vrátane elektrického vozidla Škoda Citigo iV. Ešte tento rok začne montovať SUV model Karoq.

Automobilový priemysel je jedným z hlavných ťahúňov ekonomiky Slovenska, ktoré je v prepočte na obyvateľa najväčším výrobcom áut na svete. (tasr, čtk)

Zdieľať

Únia autodopravcov Slovenska hrozí blokádami ciest, ak parlament schváli zrušenie diaľničných známok. Zároveň naďalej trvá na svojich požiadavkách a na zverejnení všetkých dodatkov zmluvy s firmou SkyToll.

Uviedol to v stredu Stanislav Skala z únie.

„V prípade zrušenia diaľničných známok parlamentom UNAS ihneď vyzve svojich členov na blokovanie ciest a diaľnic na miestach, v ktorých sa aktuálne nachádzajú,“ zdôraznil Skala. (tasr)

Zdieľať

Banskobystrický kraj pripravuje trestné oznámenie na SAD Zvolen pre januárové pozastavenie dopravy a podozrenie z vyhrážania sa a zneužívania monopolného postavenia. Župan Ján Lunter vyzýva spoločnosť, aby začala rokovať.

SAD Zvolen sa podľa neho vyhýba stretnutiu s vedením kraja a pokračuje v neštandardných praktikách a poslal list s ultimátom.

„Dopravca v ňom žiada uvoľnenie finančných prostriedkov z notárskej úschovy vo výške takmer 1,6 milióna eur, napriek tomu, že na ich vyplatenie v tejto chvíli neexistuje žiadny právny dôvod. V liste z 13. februára nás žiada, aby sme peniaze uvoľnili do siedmich dní, čo citujem, ‚vytvorí vhodnejší predpoklad pre nekonfliktnú spoluprácu‘. Také formulácie opäť silno evokujú situáciu z konca januára a obávam sa, že ide znovu o akýsi druh nátlaku, ak nie vydierania,“ vysvetlil šéf kraja. Ultimátum vyprší vo štvrtok.

Ide o peniaze, ktoré SAD Zvolen žiada doplatiť za rok 2018. Tie však podľa kraja majú byť dopravcovi uvoľnené z notárskej úschovy až po predložení právoplatného rozsudku, ktorý potvrdzuje jeho nárok na uvedenú sumu. Zatiaľ však právoplatný rozsudok nie je.

Ako poznamenal podpredseda župy Ondrej Lunter, na to, aby predišli ďalšiemu svojvoľnému pozastaveniu prímestskej dopravy, aktivovali všetky existujúce zákonné nástroje.

„Do právoplatnosti rozsudku o platnosti dodatku je účinné neodkladné opatrenie súdu, ktoré dopravcovi prikazuje jazdiť. Rovnako je tu nariadenie kraja ako dopravného správneho orgánu, ktoré dopravcovi prikazuje vykonávať dopravu vo verejnom záujme v súlade s platnými licenciami a schválenými cestovnými poriadkami,“ zdôraznil.

Neskrýva však obavy z toho, ako situácia dopadne, keďže reakcia SAD Zvolen je nevyspytateľná.

Zároveň dodal, že sankcie, ktoré hrozia druhej strane za porušenie neodkladného opatrenia súdu, sa pohybujú vo výške okolo 30.000 eur, čo je pre spoločnosť, ktorá má zhruba 20-miliónový ročný obrat nič.

Ondrej Lunter tiež informoval, že kraj pripravuje trestné oznámenie v súvislosti s januárovým pozastavením dopravy a podozrením z vyhrážania a zneužívania monopolného postavenia SAD-kou Zvolen. Podľa neho by súd mal vyslať jasný signál do budúcnosti aj pre iných prepravcov, čo možné je a čo nie. (tasr)

Zdieľať

13. dôchodok by v Smere chceli vyplácať namiesto vianočného už tento rok. Na 13. dôchodok by mali mať nárok aj seniori, ktorí žijú v zahraničí, tvrdí Richter. „Je to potrebné. Je tu veľmi veľa dôchodcov, ktorí sú na to odkázaní,“ povedal.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať