Denník N

Americký Black Hawk má súpera, vrtuľníky ponúkli Glváčovi aj Taliani

Vrtuľník AW 139M vznikol prispôsobením civilnej verzie. V súčasnosti ho využíva napríklad Taliansko, Írsko, Katar, Spojené arabské emiráty či Thajsko. Foto - AW
Vrtuľník AW 139M vznikol prispôsobením civilnej verzie. V súčasnosti ho využíva napríklad Taliansko, Írsko, Katar, Spojené arabské emiráty či Thajsko. Foto – AW

Parametre aj ponúkaná cena za talianske vrtuľníky sú minimálne porovnateľné s tým, čo už štát viac-menej dohodol s Američanmi.

Keby sa minister obrany Martin Glváč rozhodol, že na chystaný nákup vrtuľníkov predsa len vyhlási otvorenú súťaž, dostane minimálne dve rôzne seriózne ponuky.

Glváč začal v januári rokovať so zástupcami americkej vlády o nákupe deviatich transportných vrtuľníkov Black Hawk, ktoré môžu stáť až 400 miliónov eur. Na jeho aktivity zareagovalo talianske ministerstvo obrany a ponúklo vrtuľníky od svojho výrobcu, spoločnosti AgustaWestland.

„Sme pripravení na rokovanie so slovenskou vládou,“ potvrdil pre Denník N hovorca firmy Alessandro Capocaccia.

Taliani ponúkli transportné vrtuľníky AW 139M. „Tento stroj sa už osvedčil v službách viacerých štátov vrátane Talianska, Spojených arabských emirátov či Thajska,“ dodal Capocaccia.

Taliansky výrobca mal v minulosti na Slovensku silného spojenca. Jeho materskú firmu, skupinu Fineccanica, u nás zastupoval zbrojár Miroslav Výboh, priateľ premiéra Roberta Fica.

Výboh spoluprácu potvrdil len do nástupu prvej Ficovej vlády. „Firme sme na Slovensku zabezpečovali nejaké stretnutia a informovali ju o tom, aké sú u nás zvyklosti,“ povedal nedávno Výboh.

V súčasnosti to vyzerá, že talianska ponuka vyjde navnivoč. Glváčovo ministerstvo otvorene dáva prednosť Američanom.

„Ponuku talianskeho ministerstva obrany analyzujeme. Môžeme však povedať, že zatiaľ nám nebola doručená žiadna ponuka, ktorá by bola porovnateľná s ponukou americkej vlády,“ povedala Glváčova hovorkyňa Martina Balleková.

V čom je americká ponuka lepšia, ministerstvo nevysvetlilo.

Talianske sľuby

Ponuka od firmy AgustaWestland pritom má svoje prednosti. Vrtuľníky AW 139M majú nižšie letové náklady, dlhší dolet i vyššiu cestovnú rýchlosť.

Taliani navyše sľubujú lepšiu cenu než spomínaných 400 miliónov eur, čo je maximálny strop na nákup Black Hawkow. „Detaily hovoriť nemôžeme, môžeme však ubezpečiť, že naša ponuka by bola z hľadiska nákladov výhodnejšia,“ tvrdí Capocaccia.

vrtulniky_WEB

Taliani podobne ako Američania ponúkajú zároveň aj zabezpečenie výcviku posádok a servisnú podporu na niekoľko rokov.

Navyše zdôrazňujú, že ich ceny by sa počítali v eurách, čo by bolo pre Slovensko výhodnejšie. Američania totiž hodnotu vrtuľníkov odvodzujú od ceny v dolároch, pričom dolár oproti euru od leta posilnil približne o tretinu. „Naša cena by nebola ovplyvnená kolísaním kurzov,“ argumentuje Capocaccia.

A v neposlednom rade Taliani sľubujú aj rokovania o spolupráci so slovenským priemyslom, ktorý by na zákazke mohol profitovať – podobné sľuby však obvykle dávajú všetci uchádzači o podobné zákazky.

Vojenský civilista

Talianske vrtuľníky však majú aj jeden významný hendikep. Konštruktéri ich na prelome tisícročí vyvinuli ako civilný stroj, ktorý až neskôr upravili na potreby armády.

„Na jednu stranu je vrtuľník AW 139M lacnejší, má nižšie náklady na prevádzku a dosahuje mierne lepšie letové výkony než Black Hawk,“ rozpráva letecký publicista Vladimír Bednár. Na druhú stranu je však podstatne zraniteľnejší proti streľbe z ručných zbraní. „Na rozdiel od Black Hawku nie je konštruovaný, aby odolal zbraniam silnejšieho kalibru,“ dodáva Bednár.

Vojaci by s ním preto nemohli plniť toľko úloh ako s Black Hawkom. „Pokiaľ by slovenská armáda potrebovala vrtuľník na hliadkovanie alebo prepravu osôb, model AW 139M by stačil. Na lietanie v bojových zónach je však vhodnejší Black Hawk, ktorý bol od začiatku konštruovaný ako vojenský stroj,“ hovorí český novinár Radek Panchartek.

Podobným spôsobom k tomu pristupujú aj štáty, ktoré si talianske vrtuľníky už nakúpili. „Napríklad Spojené arabské emiráty používajú taliansky AW 139M len na pomocné úlohy, zatiaľ čo na hlavné operačné úlohy nasadzujú Black Hawky,“ hovorí Bednár.

Do veľkých dobrodružstiev sa však slovenská armáda nebude môcť púšťať ani v prípade, že si obstará Black Hawky. Glváčovo ministerstvo totiž plánuje kupovať vrtuľníky takmer neozbrojené.

Politicky citlivý nákup

Vrtuľníky od AgustaWestland pritom nie sú jedinou alternatívou k Black Hawkom. Len v Európe vyrába transportné vrtuľníky napríklad medzinárodné konzorcium NH Industries alebo skupina Airbus.

Napríklad susedné Česko aj z toho dôvodu zvažuje vypísať na vojenské vrtuľníky otvorenú súťaž. „K vyhláseniu súťaže by mohlo dôjsť koncom roka. Predpokladáme, že cena vzíde z porovnania ponuky viacerých uchádzačov,“ potvrdzuje hovorca českého ministerstva obrany Petr Sýkora.

Samotná AgustaWestland bola až donedávna považovaná za favorita slovenskej zákazky. Jej sesterská firma Alenia získala už na jeseň od Glváčovho ministerstva kontrakt na dve transportné lietadlá Spartan za 100 miliónov eur.

Podľa ľudí blízkych ministerstvu obrany, s ktorými hovoril Denník N, však Talianom mohlo uškodiť spojenie so zbrojárom Výbohom. Pražský súd v súčasnosti rozplieta korupčnú kauzu okolo nákupu transportérov Pandur pre českú armádu, ktorá zasahuje aj Výboha – sedel totiž na schôdzkach, kde mali zaznieť žiadosti o úplatky.

Ficova vláda by sa tak mohla stať ľahkým terčom pre opozíciu, pokiaľ by uzavrela ďalší kontrakt s konzorciom, ktorého záujmy minimálne v minulosti hájil premiérov kamarát.

Zástupcovia AgustaWestland však takéto spojenie odmietajú. „S pánom Výbohom nemáme žiadnu spoluprácu. Sme firmou, ktorá dodržuje najvyššie štandardy v oblasti etiky a spoločensky zodpovedného správania,“ zdôrazňuje Capocaccia.

K pôsobeniu Miroslava Výboha sa nechce vyjadrovať ani ministerstvo obrany. „Odmietame, aby ste rezort obrany účelovo zapájali do vami vykonštruovaných úvah,“ uvádza hovorkyňa Balleková.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie