Denník N

Diaľničiari zrýchlili prípravu južnej rýchlostnej cesty do Košíc

Protestná blokáda na Soroške. Foto – TASR
Protestná blokáda na Soroške. Foto – TASR

Národná diaľničná spoločnosť objednáva dokumenty pre autostrádu za Lučencom – od Zacharoviec po Figu.

Štátna Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zrýchlila tempo prípravy budúcej rýchlocesty za Zvolenom do Košíc. V tendroch za približne 5 miliónov eur hľadá projektantov, ktorí pripravia dokumenty pre 14,5 kilometra rýchlostnej cesty.

Žiada pritom zabezpečiť dokumenty až do štádia, aby sa dala vypísať súťaž pre stavbu cesty od Zachoroviec po Figu.

Zdroj: NDS

Zákazka je rozdelená na dve časti. Víťaz projektantskej súťaže pre časť Zacharovce – Bátka má podľa odhadov NDS zinkasovať najviac 2,8 milióna eur bez DPH, pre pokračovanie po Figu 2,47 milióna eur.

Už majú sklz

Diaľničiari chceli obálky otvárať už 20. júla, no komplikácie termíny viackrát oddialili. Najnovšie by sa mali záujemcovia dostaviť do NDS s potrebnými dokumentmi najneskôr na budúci týždeň v piatok 25. augusta.

V júni si diaľničiari objednali aj projekty a dokumenty k východojužnému obchvatu Košíc za 6,8 milióna eur (bez DPH). Táto súťaž sa ťahala od roku 2015, výsledkom je zmluva s cenou, ktorá je nad hornými očakávaniami NDS.

Ak sa nič výrazne nezmení, nové zmluvy na dokumentáciu pre úseky od Zacharoviec po Figu bude NDS uzatvárať v čase, keď bude dobiehať debata o tom, ako juhu Slovenska čo najrýchlejšie a najefektívnejšie pomôcť. Zamyslieť sa nad rôznymi riešeniami navrhuje analytický tím Hodnota za peniaze okolo ministra financií Petra Kažimíra (Smer).

Ich pokus o debatu privítali v regióne s nevôľou. Starostovia a aj špičky strany Most-Híd vrátane Bélu Bugára a jeho ministra dopravy Árpáda Érseka vyrazili protestovať na Sorošku.

Kým sa objednáva, cesta je na debatu

Momentálne na časti od Zvolena na Košice chýba asi 200 kilometrov autostrády. Preto ak štát neprehodnotí plánovanú rýchlostnú cestu a neskúsi rýchlejšie a lacnejšie riešenia, skôr než o 15 – 20 rokov budú miestni autostrádu čakať zbytočne.

Soroška je príklad, ktorý ukazuje, že súťaž na dokumenty neznamená koniec debaty o tom, či má mať cesta štyri pruhy alebo iba dva, prípadne o iných alternatívach. V prípade úseku s tunelom Soroška Érsek oznámil, že namiesto štyroch pruhov budú v tuneli iba dva – podobne ako na Branisku. Rozhodnutie prišlo v čase, keď boli dokumenty ku Soroške v relatívne vysokej fáze rozpracovanosti.

O tom, ako dlho trvá príprava a stavba diaľničnej infraštruktúry svedčí graf diaľničiarov:

Dokumentáciu potrebnú pre ponuku na stavbu časti od Zacharoviec po Bátku majú úspešní uchádzači odovzdať do ôsmich mesiacov od podpisu zmluvy.

Analytik inštitútu INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík si myslí, že v prípade obchvatu Košíc by  sa „s podrobnejšou dokumentáciou na ponuku“ dalo rátať možno na budúci rok v lete. Pri Košiciach je však NDS relatívne ďaleko aj s výkupmi pozemkov v porovnaní s časťami za Lučencom.

Prvý hotový úsek R2 za Zvolenom stavali necelé tri roky, obchvat Detvy bol hotový za 2 roky.

Ak má pre vás práca našich novinárov pred prezidentskými voľbami väčšiu hodnotu, ako je cena predplatného, môžete ich podporiť aj darom. Vopred ďakujeme 🫶

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie